Alkuraskaus ja alkoholi?

Laurents

Silmät suurina ihmettelijä
Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa tällaiseen asiaan.? Viimeiset kuukautiseni olivat n.4.huhtikuuta, ja raskaustestin tajusin tehdä vasta 1.6. Viikonloppuisin juuri tuona aikana muistaakseni juhlin mm.vappua (otin aika paljonkin sinä viikonloppuna) ja niihin aikoihin viikonloppuisin humalahakuisesti... Minulla on kauhea pelko, että jos sikiö on jollain tavalla vaurioitunut siitä, tai saanut keskushermostollisia ongelmia.[:(]
Hedelmöittymisajankohta oli ollut ehkä n.14-18.4 aikoihin ja kuukautisten olisi pitänyt alkaa joskus 4.5. Ne eivät oikein koskaan ole olleet kunnolla säännölliset, joten odotin ja odotin tyhmyyksissäni vaan, että kyllä ne sieltä alkavat.. ja sitten meni siitä kuukausi ja sain raskauteni selville! Nyt luin netistä, että silloin alkuvaiheessa aivot ja keskushermosto ym. kehittyvät ja silloin ei saisi juoda.. 1.6 kun sain tietää, lopetin heti kaikki (tupakka ja alkoholi). Onko muita saman kokeneita..? [&:]

Mun tuli alkuraskaudesta ryypättyä itteni sammuksiin kertaalleen. Jälkihoitona söin myös erilaisia lääkkeitä joita ei raskauden aikana saisi käyttää. Pari irtokaljaa join myös ennen kuin plussasin. Lapsi oli ihan tarkoituksella alkunsa saanut ja ennen juomista tein testin joka silloin näytti negatiivista. Huoletti kyllä että mitä vaurioita olen lapselleni aiheuttanut. Juominen tapahtui kuitenkin laskennallisen hedelmöitysajankohdan jälkeen. Röökin olin jättänyt jo kun lasta lähdettiin yrittämään.

Neuvolassa terveydenhoitaja vakuutti että hätää ei olisi. Suurimmassa osassa raskauksia tällaisia kuitenkin sattuu. Pääasia on ettei plussaamisen jälkeen enää ota. Jos jotain vakavaa olisi alkiolle sattunut, olisi raskaus luultavasti keskeytynyt spontaanisti.

Ja tosiaan, alkio kiinnittyy vasta pari viikkoa hedelmöityksen jälkeen, minkä jälkeen se vasta on yhteydessä äidin verenkiertoon istukan kautta. Eli ihan alun juopottelut ei onneksi alkioon edes vaikuta.

Ja lisäys vielä: kaverilla oli LA mua aikaisemmin ja hän oli kerennyt juopotella muutaman viikon mua kauemmin. Ja ihan terve muksu hänelläkin. Kannattaa kuitenkin neuvolassa keskustella terkkarin kanssa jos huolettaa.

Mä kans lohduttelisin, että älä sure. Väittäisin usean olleen samassa tilanteessa kuin sinä, ja silti ihan terveitä lapsia on tullut. En nyt jaksa näin aamutuimaan noista sun viikoistasi laskea viikkoja, mutta nopealla päätteyllä väittäisin, että on alle rv7? Silloinhan käsittääkseni verenkierto vasta yhdistyy, eli käytännössä ne haitalliset aineet tulee myös lapsen "nautittavaksi".

Kuten Moonkin sanoi, usein, jos alkio on päässyt vahingoittumaan, niin se todennäköisemmin keskeytyy, kuin kehittyy sikiöksi saati lapseksi.

Onnea siis plussasta, älä turhaan murehdi! Ja jos murehdituttaa, voit hyvin soittaa neuvolaan ja kysyä vielä sieltäkin terveydenhoitajan mielipidettä: todennäköisesti hän sanoo samaa :)

Kiitos paljon vastauksista teille!  [:)]
"Jos jotain vakavaa olisi alkiolle sattunut, olisi raskaus luultavasti keskeytynyt spontaanisti."
-Toivon todella.. Mutta jos olenkin juomisellani vahingoittanut keskushermoston kehittymistä, ja siitä ei seurannutkaan keskenmeno vaan esimerkiksi kehitysvammaisuus tai jollain tavalla jälkeenjäänyt(?) tms...[&:]

Taisin olla viikolla 8 kun sain tietää positiivisesta.

Toivotaan parasta ja pitänee vielä jutella neuvolassa kun seuraava käynti on. :)

Ei tosiaan kannata turhaan huolestua, alussahan alkiolla on ruskuaispussi mistä olen ymmärtänyt että alkoholi ei siinä vaiheessa ole vielä niin vaarallista.

Meillä onkin ollut kierto aika samassa vaiheessa. Minulle kävi niin, että olen luullakseni raskautunut samoin joskus 15.4. tienoilla, ja vapunaattona tein raskaustestin, ihan siksi että voinko juoda juhlissa boolia vai en. Testi oli negatiivinen, ja siksipä nautiskelin jonkin verran, en nyt läheskään sammuksiin mutta silleen "normaalisti"... Sen jälkeisellä viikolla pari saunasiideriä meni myös. Vapun jälkeen parin viikon päästä vasta tajusin testailla uudelleen, kun ei menkkoja kuulunut. En ole kuitenkaan liiemmälti stressiä ottanut tuosta, vaikka jo raskaana olinkin silloin vappuna.

Takaisin