Alkuraskauden jäätävä unettomuus! Kohtalotovereita?

Mumma

Piirimestaruustason postaaja
Heinäkuiset 2023
Hei kaikille!

Olen kolme kertaa aiemmin ollut raskaana ja unettomuus, joka johtui pissalla raivaamisesta, alkoi usein vasta viikkojen 20 jälkeen.

Nyt jäätävä unettomuus alkoi jo ennen plussausta. 😳 Saan unesta kiinni normisti illalla, mutta sitten alkaa armoton heräily jo 1,5-2h päästä jo. Päivällä ei väsytä, lähinnä humiseva olo, aivosumu ja heikotusta pahoinvoinnin takia.

Onko kellään kokemusta unilääkkeistä alkurask? Taikka unettomuudesta? Kävin varhaisultrassa ja gyne oli sitä mieltä, että on I trimesteri vaan kestettävä. Nyt rv 11+3. Laskettu aika heinäkuun loppu.

Mulle auttoi kombo
illasta keinotekoinen pakkohämörä 3-4h ennen nukkumaan menoa, tv+ kännyt pois, kaikki valot myös wc päivitys lämpimiin sävyihin, magnesium tabletti tuntia ennen nukkumaan menoa, ja nauhoitetut veden äänet rauhoittamaan yötä.

Mulla oli pitkään unettomuutta jo ennen raskautta, joihin käytin toisinaan myös lääkkeitä. Väsymys oli aivan jäätävä, varsinkin alkuraskauden vaiheessa. Onneksi sentään ei ollut sen pahemmin pahoinvointia. Joskus raskausviikolla 20 aloin nukkumaan. Ja nukuin. Ja nukuin. Ja ... nukuin, sen kahden vuoden edestä mitä valvoin. Sen koommin ei ole unettomuutta ollut. Enkä siis syönyt mitään lääkkeitä raskauden aikana, ihan omasta päätöksestä.

Itsellä taustaa unettomuudesta ja ole testannut lääkkeitä. Ne eivät itselle sovi, aiheuttavat levottomia öitä ja lääkitty olo seuraavaksi päiväksi.

Nettiuniterapiassa painotettiin, että sänkyyn ei saa jäädä, jos ei saa unta. Eikä mennä nukkumaan virkeänä. Pitää tehdä jotain rauhallista kunnes alkaa väsyttämään. Tätä noudatan omissa öissäni, olen saanut tiputettua yöllä hereillä oloa aikaa tunnista 20 minuuttiin.

Olen viikolla 16 ja olen koko raskauden aikana nukkunut 2 yötä heräämättä. Ensi viikolla lääkäri käynti asiasta.

Kiitoksista vastauksista. Kiva kuulla erilaisia kokemuksia. Aakkoset toivon sinulle lääkörinkäyntiä, jossa saat tarvitsemaasi apua ja tukea. 💖

Mä käytin melatoniinia raskaana aika usein, kun oli pieni taapero, enkä voinut päivästä toimia jos en nukkunut yöstä kunnolla. Käytin myös esikoisen raskaudessa.

Molemmat on nukkuneet täyttä yötä pienestä. Esikoinen 3-4kk ikäsestä asti ja kuopus 2kk ikäisestä. Haluan uskoa että melatoniinilla ja mun hyvällä nukkumisella oli positiivisia vaikutuksia masuasukkiin. 😁

Nettiuniterapiassa painotettiin, että sänkyyn ei saa jäädä, jos ei saa unta. Eikä mennä nukkumaan virkeänä. Pitää tehdä jotain rauhallista kunnes alkaa väsyttämään.

Tämä toimii ehkä satunnaisessa unettomuudessa, mutta mä olen taas lukenut niin, että sängyssä pitäisi olla, koska ihminen (myös se uneton) vaipuu hetkittäin ns. mikrouneen ja saattaa nukkuakin (vähän, heikosti, mutta nukkuu kuitenkin). Kyllä mäkin muistan omalta unettomuusajalta, että olin lyhyitä aikoja unessa. Mutta tämä oli silloin kun oli oikeasti jo tosi vaikea ja paha olla. Unettomuutta sairastavahan on jatkuvasti väsynyt eikä käytännössä koskaan millään mittarilla edes vähänkään virkeä. Aivot voivat toki mennä ylikierroksilla, mutta se ei ole sama asia kuin virkeys. Joskus toivoin että päässä olisi vain off -nappula, että se pääkin ymmärtäisi olla hiljaa ja nukkua.

Takaisin