Alkoholinkäyttö vauvan synnyttyä

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Aattelin tämmösen topicin aloittaa kun tuli mieleeni tuota tupakki-ketjua lueskellessa.. Vaikka ihan samasta ei ookaan kysymys.
Eli siis miten ootte päättäny suhtautua alkoholinkäyttöön lapsen synnyttyä? Saako lapsen nähden juoda jotain, ihan mitä tahansa, juomaa vai eikö mitään? Ja toisaalta miten oma juominen synnytyksen jälkeen (imetyksen aikana ei kai ole kovin suositeltavaa juoda ainakaan paljoa..?)?

Tämä on mua itteä mietityttäny jo pidempään, kun meillä käy paljon vieraita saunomassa ja siinä usein tulee muiden otettua kalja tai pari, joskus pieni konjakkihömpsyki. Eli meillä tuo alkoholi on "luonteva osa" meiän elämää, mutta pitäiskö ottaa tiukempi linja lapsen synnyttyä?
Olen kuitenki seurannu alkoholistiperheitä läheltäki ja tiedän mitä se on, en haluais että meidän lapsi MILLÄÄN TAVALLA joutuu kärsimään vanhempien tai muiden alkoholin käytöstä.. :/

Kunnon "herätyksen" asiaan sain luettuani 5/2010 Vauva-lehdestä artikkelin "Viiniin piirretty viiva", joka käsittelee aihetta. Siinä todettiin mulle tavallaan uus ajatus, että "vaikka tilanteet eivät ole vaarallisia, lapsia saatttaa ahdistaa, jopa pelottaa" vanhempien alkoholinkäyttö. Ja että lapsi huomaa HETI, jos vanhemman käytös muuttuu ja se saa lapsen ahdistumaan/pelkäämään helposti. Sekin vielä, että pienikin alkoholimäärä vaikuttaa aikuisen tapaan käsitellä lasta, mikä on saanu mut päättämään että ihminen, joka on juonu jotain EI TULE KÄSITTELEMÄÄN TILASSAAN MEIDÄN LASTA.
Joten jos ottais sellasen periaatteen, ettei lapsen läsnä ollessa juoda yhtään. Saunassa voi juoda oluen, jos haluaa, kun lapsi ei ole siellä läsnä. Tai lapsen nukkumaanmenon jälkeen. Mutta en haluais totuttaa lasta siihen, että alkoholi on usein läsnä elämässä. Se tuntuu jotenki pahalta, lapset saa kokea tässä maailmassa helposti muutenkin kaikennäköistä pahaa.. :(

Ja omasta juomisesta, en oo koskaan oikein tykänny alkoholista ja juon ani harvoin mitään, joten tuskimpa tulee halua juoda imettäessäkään mitään. Tai jos joskus haluaa yhden ottaa niin sitte koittais pumpata seuraavan syöttökerran maidon valmiiksi pulloon, ettei se alkoholi siirry lapseen (voiko se muuten siirtyä?)
 
En itse juo alkoholia, joskus tykkään juoda yhden siiderin, koska ne on usein paremman makuisia kuin limut ja välillä on kiva nautiskella hyvän makuisesta juomasta. Mutta en juo sellaisia jotka maistuvat alkoholille, siksi aika harvoista tykkään :). Mua ei oikeastaan siksi voi sanoa absolutistiksi, vaikka joinkin ennen raskautta ehkä yhden siiderin kuukaudessa tai kahdessa kuukaudessa. Ja samalla tavalla tietysti aion jatkossakin hoitaa oman juomisen, joskus kun tekee mieli jotain kivaa juotavaa.
Mies on juonut max kerran kuukaudessa enemmän ja sitten välillä saunakaljan. Ja mun mielestä se määrä on ok.

Kun olin lapsi, kotonani juotiin joka lauantai, molemmat vanhemmat. Ei mitään örmykännejä vaan silleen "sivistyneesti". Vanhempani eivät yleensä olleet humalassa, niin että lapsena olisin ymmärtänyt niiden olevan humalassa. Sen vuoksi kotona mua ei koskaan ahdistanut, vaikka pelkäsin kovinkin paljon humalaisia lapsena ja nuorena. Lisäksi kun olin ihan pieni, isällä kävi muutama kaveri jotka oli aina maistissa, mutta mä vaan tykkäsin niistä (niin mulle on kerrottu). Siitä huolimatta että kotona mulla ei ollut mitään ikävyyksiä alkoholin vuoksi, musta tuli tiukka absolutisti joka vihasi humalaisia eikä sietänyt kuin tuttuja ihmisiä kännissä. Vältin baareja ja paikkoja joissa ihmiset joi, kunnes sain paniikkihäiriölääkityksen 17-vuotiaana. Sen jälkeen pystyin jo rentoutumaan ja myöhemmin jopa sallin sen että mieheni käyttää alkoholia... sitä ennen ajattelin että mies on joko absolutisti tai ei ole miestä ollenkaan. Nykyään pystyn viettämään aikaa humalassa olevien ihmisten kanssa ja asia on ok, mutta mulla on aika tiukka suhtautuminen alkoholiin kuitenkin. Mun mielestä on suorastaan typerää ettei jotkut voi olla juomatta.. mutta nykyään asenteeni on muuttunut vähän paremmaksi kuin ennen. Äitini vanhemmat olivat erittäin tiukkoja absolutisteja ja muistan jo pienenä että kaikki alkoholi piti pitää piilossa jos vaari tuli kylään. Ja isän äiti oli samanlainen. Isän isää en koskaan ole nähnytkään, mutta olen kuullut että hän oli sitten taas aivan päinvastainen. Olen siis luultavasti perinyt alkoholivastaisuuden isovanhemmilta, niin hassulta kuin se tuntuukin.. voisi luulla ettei tommoinen voi periytyä, varsinkin kun en ole heidän kanssaan kovin paljon ollut tekemisissä.

Mutta sitten itse asiaan. Mun mielipide on, että alkoholia ei kuulu kokonaan piilottaa lapselta, koska mitä enemmän siltä varjelee, sitä siistimmältä jutulta se sitten tuntuu kun tulee vanhemmaksi ja kuulee tälläisestä aikuisten jutusta. Lapset ottavat yleensä joko mallia aikuisista tai sitten tekevät juuri päin vastoin.. sitä ei voi etukäteen tietää. Lapsi joka luulee ettei vanhemmat koskaan juo, ei yhtään varmemmin vältä itse alkoholia aikuisena, kuin alkoholistin lapsi. Jokaiseen asiat vaikuttavat niin eri tavalla. Haluan itse välttää oman lapsen kohdalla sellaisen nuoruuden, jonka tiedän monella olleen. Aion puhua avoimesti alkoholin käytöstä, kertoa sen "hyödyistä" ja haitoista heti kun lapsi lähestyy yläasteikää. Nykyään alkoholia tavataan jo 12-vuotiailla joten asia täytyy ottaa aikaisemmin puheeksi. Kun lapsi on pieni, sille selitetään että alkoholi on aikuisten ihmisten juomaa, jota lapsikin saa maistaa kun kasvaa isoksi. En usko että alkoholin mustamaalaaminen tai toisaalta taas ylistäminen tekee hyvää. Mutta piilotteleminen olisi jo ihan turhaa.
Mitään humalahakuisia juhlia ei kuuluisi pitää, niin että kaikki aikuiset rymyää kännissä. Lapsella tulisi aina olla joku joka on selvinpäin ja muutkin kännissä olevat käyttäytyvät hyvin. Mitä terveempi esimerkki, sen parempi. Pelolla en lähtisi lasta kouluttamaan, eli pelottelisi alkoholilla ja humalaisilla.. se vaan kostautuu takaisin.

Eli itse aion kyllä sallia sen, että mies ottaa saunakaljaa lapsen nähden. Ja mieluummin kun tullaan teini-ikään, annan lapsen kotona maistaa alkoholijuomaa valvovan silmän alla. On turha kuvitella että oma lapsi ei löytäisi viinaa kodin ulkopuolelta ja käyttäisi sitä sielä väärin. Oma mies on juonut 14-vuotiaasta asti lähes joka viikonloppu 20-vuotiaaksi asti.. ja juuri laskeskeltiin että rahaa siihen on mennyt varmaan 15000 euroa.. sellaista me ei kumpikaan haluta meidän lapselle.
 
Hei, tää on hyvä topiikki! Ittekin kirjottelin aiheesta tuonne tupakointi-pinkkaan, mut tälle on ihan hyvä olla omansa. :)

Ite oon tosissaan kyllä tiukka alkoholin käytön suhteen. En oikein ikinä oo tykänny juopotella, tosiaan ehkä 1-2 kertaa vuodessa ja absolutismia oon miettiny monet kerrat, eipähän aina tarvis selitellä miksi on selvinpäin. Raskausaikana mulla on ihan ehdoton nollatoleranssi itelleni, ees maistiaisia en oo ottanu. Olen ajatellut, että nyt vauvan synnyttyä olen vielä toistaiseksi absolutisti niin kauan, kuin imetys kestää. Sitten voi miettiä uudelleen, jatkuuko sama linja vai otanko muutaman siiderin esim. jossain työpaikan pikkujouluissa. Alissa22, alkoholi tosiaan siirtyy äidinmaitoon. :/ Eikä imettämistä taideta suositella ainakaan vuorokauteen (en muista tarkkaa rajaa, riippuu tietenki mitä juo ja kuinka paljon) juomisen jälkeen.

Omaan lapsuuteeni kuului paljon alkoholia, vanhemmat käytti viikonloppuisin sekä monesti meillä oli muita sukulaisia tai tuttavia iltaa istumassa. En tykännyt yhtään alkoholin käytöstä, pelkäsin tulevia viikonloppuja jo valmiiksi... Usein roikuin äidin/isän jalassa itkien, että älkää lähtekö baariin (toki oli järjestetty joku lapsenvahti, jos lähtivät). HYVIN ikäviä muistoja omasta lapsuudesta alkoholin käytön suhteen. :/ Omat vanhempani eivät juurikaan ONNEKSI riidelleet kännissä, mutta monilla sukulaisilla oli "tapana" tapella kännissä ja sitä olikin lapsena hirvittävää kuunnella, eihän sitä ymmärtänyt ja pelkäsi kauheasti! Nämä muistot siis jostain sieltä ajalta, kun olin ala-asteella ja vähän nuorempi. Kaikkia ei tietenkään muista edes, varsinkaan ihan pikkulapsiaikaa. Joskus olen asiaa paljonkin miettinyt, että eivätkö vanhemmat välittäneet vai mistä oli kyse. Taisi olla kuitenkin "sen ajan henki" tämä, että lapset eivät moisesta kärsi. Tuntui, että kaikkihan niin tekivät; ikävä kyllä.

Tässä siis yksi syy, miksi en halua alkoholia osaksi meidän perhe-elämää. En halua, että oma lapsi joutuu kokemaan samaa, mitä itse olen käynyt läpi. Toinen suuri syy on koulutukseni. Olen siis sosionomi (AMK) ja erikoistunut varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluun. Ihan liikaa olen lukenut/opiskellut hirveitä juttuja siitä, miten esim. päihteiden käyttö voi vaikuttaa pienen lapsen henkiseen kehitykseen. Ja nähnyt lastensuojelussa omin silmin näitä vaikutuksia (ja sehän on yksi kiireellisen huostaanoton syy, jos vanhemmat kännissä kotona ja alaikäisiä lapsia paikalla).

Oma kantani tulee siis olemaan se, että ei käytetä alkoholia, kun lapsi on kotona. Mies voi ehkä yhden tai kaksi saunaolutta ottaa jos lapsi nukkumassa, mutta humalassa ei saa missään nimessä olla. Ja lisäyksenä se, että jos molemmat vanhemmista ottaa esim. ne saunaoluet lapsen nukahdettua, niin lapsi voi aina herätä ja tarvita turvallista vanhempaa rauhoittumiseen. Tai mitä sitten jos tulee akuutti hätä, niin kuka lähtee viemään lasta lääkärille, jos molemmat juoneet?? Itse en halua, että lapsi ikinä näkee minua humalassa tai ylipäätään mikään siideri kourassa, joten jos mieli tekee ottaa, niin menen kotoa pois sitä tekemään (ja palaan seuraavana päivänä, kun olen krapulan selvittänyt). Mies on tietoinen näistä minun "ehdoista" ja ymmärtää onneksi hyvin. :) Hän ei ehkä ihan näin jyrkästi samaa mieltä ole, mutta suurimmaksi osaksi kyllä. Ja sama homma hänellä, jos tekee mieli juhlia, niin voi mennä esim. kaverin luo. Lisäksi en halua, että lapsi joutuu näkemään tuttuja ihmisiä kännissä, eli jos esim. mennään kyläilemään tutun/sukulaisen luo, pitää varmistaa että siellä ollaan selvänä. Eri asia sitten, kun lapsi alkaa olemaan yläaste-iässä... Sitten voi miettiä näitä ehtoja uudelleen. Mutta pieni lapsi ei kykene ymmärtämään moista asiaa, miksi äiti/isä/isovanhempi tai muu tuttu onkin yhtäkkiä isoääninen, viinalle haiseva, kömpelö aikuinen ja tosissaan se voi pelottaa ja ahdistaa. Sitähän ei voi välttää, etteikö esim. kaupungin katukuvassa voisi tulla vastaan kännisiä ihmisiä, mutta sitten pitää vain yrittää lapselle selittää, miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät sillä tavalla. Mutta tiivistyksenä siis, että en halua että lapsi joutuu miettimään meidän turvallisten, läheisten aikuisten seurassa sitä, miksi joku yhtäkkiä käyttäytyy pelottavalla tavalla.
 
Ja lisäys vielä, että siinä suhteessa samaa mieltä kuin RiikkaTe, että alkoholia ei pidä piilottaa lapselta. Siitä voi puhua esim. ala-asteikäisen lapsen kanssa (varmasti kuulee kavereilta tms. juttuja). Ja onhan noita tv-mainoksia sun muita ja pienet lapset alkavat kyselemään asioita. Avoimesti voi kertoa alkoholista ja nimenomaan sen käyttämisen syistä + haitoista, mitä siitä voi tulla. Ja että itse lapsi voi päättää kun on isompi, miten alkoholiin suhtautuu. En minunkaan tarkoitukseni ole aivopestä lasta ajattelemaan, että alkoholi on paha. Mutten myös halua sitä, että lapsi PIENENÄ joutuisi pelkäämään kotonaan alkoholin vuoksi. Sitten kun lapsi alkaa asioita ymmärtämään, on aika puhua ja miettiä tosiaan noita ehtoja uudelleen.
 
Tuo oli muuten hyvä pointti, ettei sitä pidä piilotella. Jotenki sillai kai ajattelinki, että kun lapsi on jo vähän isompi, että alkaa tulla kouluikään tai laitetaan päivähoitoon niin on hyvä, että lapsi näkee sopivasti alkoholin kohtuukäyttöä juurikin sen takia, että saa KOTOA TASAPAINOISEN suhtautumisen alkoholiin eikä ikäisiltään tai muilta.
Ja ehottomasti siitä puhutaan kotona avoimesti, niin haitoista kuin ns. hyödyistäkin. Meillä isosiskojen kohalla vanhemmat teki just niin, että saivat kotona joskus lähempänä täysikäisyyttä maistella miltä eri alkoholijuomat maistuu ja varovasti kokeilla (yhtenä iltana siis), että tietävät mitä alkoholi on ja vanhemmat oli siinä ite valvomassa. Ei tullu siskoille mitään haluja lähteä omin päin ryyppäämään. ;)

Eikä mekään miehen kanssa IKINÄ olla käyty missään baareissa eikä kumpikaan oo koskaan ryyppäämällä ryypätty, tyhmää hommaa semmonen tahallinen humalahakunen juominen. Mitä pari kolme kertaa on tullu veettyä överiksi, kotioloissa..X/ Mutta niistä oppineena on jättäny senkin homman, johan se on nähty eikä siinä ole mitään hauskaa tai erikoista.. :P

Mutta ihan vauvavaiheessa ja varhaisvuosina haluaisin pitää aika pienenä silti tuon alkoholin käytön. Rajana vois pitää sitä, että vanhempi (tai vieras) ei saa päästää käytöstään muuttumaan alkoholin takia eli täytyy ite oppia tuntemaan rajansa SELVÄSTI. Kun joillaki tuntuu niin helposti menemään huomaamatta yli.. Enkä tod halua sitte alkaa semmoseen, että lapsi täytyy viedä johonki toiseen huoneeseen tai kokonaan muualle, ettei se näe aikuisen muuttunutta käytöstä.. Vaikkei se käytös olis mitään örveltämistä. Sehä riittää, että lapsi tunnistaa, että nyt se käyttäytyy oudosti/eri tavalla kuin normaalisti ja sitä helposti säikähtää. Vaikka aikuinen esim vain naureskelis enemmän kuin normaalisti.

Muistan iteki pienenä nähneeni jonkun verran isän humaltuneita kavereita, enkä muista että oisin niitä pelänny, mutten muistaakseni kyllä viettäny aikaani niien seurassa sitte (en muista onko ollu oma valinta vai vanhempien päätös..). Pappa on alkoholisti ollu, sen muistan, että siitä on puhuttu ja siltä pantiin viinat aina piiloon. Emmie kyllä pappaakaan pelänny, pidin sitä jotenkin niin viattomana asiana kun en ite muista koskaan nähneeni sitä humalassa..?
 
no joo.. minä taijan olla ainoa joka juo alkoholia (en raskaana ollessa).. tai siis aikoo juoda vaikka tuleekin äidiksi...eli en aio alkaa raivo raittiiksi, sitä en ole ikinä ollut. ennen raskautta kävimme joka viikko mieheni kanssa baarissa vetämässä ne perus pyllyt olalle. nyt tietysti se homma vähenee kun on pienokainen mutta aion kyllä silti käydä viihteellä jatkossakin sillon tällön ja vauva mummolaan hoitoon.. en pysytisi olemaan ilman aivojen nollausta lopun ikääni.
Oma äitini oli alkoholisti ja yksinhuoltaja minulle, joten tiedän miltä tuntuu kun ainoa tuki ja turva juo viinaa silmien edessä, sitä virhettä en tee lapselleni. vien lapsen tosiaan mummilaan yhdeksi yöksi hoitooon jos meinungissa on lähteä bilettämään.. en anna äitiyden lopettaa kokonaan omaa elämääni, olen kuitenkin vielä suht nuori..
toivottavasti tästä nyt ei saa kauheaa käsitystä minusta että olen juoppo äiti joka roikkuu baareissa. vaan äiti joka käy viihteellä silloin tällöin ja vie lapsensa hyvään huomaaan mummolaan.. :)
 
Mä en ole viimiseen pariin vuoteen juonut paljoa mitään. 1-3 kertaa vuodessa humalahakuisesti juonut, muuten lasi skumppaa sillon tällön, ehkä kerran kuussa tai kahdessa. Baareissa olen käynyt, mutta aika paljon ihan selvinpäinkin ja niin ollen siis kuskina. Imetysaikana tuskin mitään juon, koska ei ole raskausaikana ollut mitään ongelmaa olla ilman alkoholia, niin pystyn varmasti odottamaan vielä. Tosin yksi skumppalasi varmaan aika pian haihtuu, ekä siten varmaan vaikuttaisi edes imetykseen..?

Meistä ei kumpikaan siis juurikaan juo, mies saunalonkeron joskus. Ja meillä kyllä lapsi tulee näkemään sen yhden saunalonkeron sillon tällön, ei aioita salaa juoda saunan pimeässä nurkassa. Mutta mitään örveltämistä en halua lapseni näkevän. Meille saa kyllä tulla muutama kaveri saunomaan ja juoda sen yhden tai parin, mikä ei vielä vaikuta käytökseen. Ja jos lapsi menee yökylään esim omille vanhemmilleni, niin teen selväksi, että yhtäkään saunakaljaa ei silloin juoda. Äitini herkästi juo saunan päälle kuusikin kaljaa joskus. Inhottavaa, enkä voi sietää sitä tapaa. Mutta jos lapsi tosiaan on jossain hoidossa, niin en halua, että siellä silloin juodaan sitä yhtäkään, koska lapsi todennäköisesti reagoi siihen eri tavalla vieraammassa ympäristössä. Vaikka siis hoitopaikka olisikin tuttu, samoin "hoitajat", mutta silti se ei ole koti.

Jopas tuli varmaan taas epäselvä sepustus!
 
Mun oli pakko tulla kommentoimaan tähän asiaan tuolta toukokuisista kun näin otsikon foorumin etusivulla... Täälä asustaa 3kk ikäinen tyttövauva.

Eli ihan ensimmäiseksi, pisti silmään noi kun olette miettinyt imetystä ja alkoholia, vaikka juot alkoholia, voit myös imettää! Se on niiin pieni määrä mitä alkoholia menee maitoon, että se ei vaikuta vauvaan. Jos verestäsi siis katsotaan että olet yhden promillen humalassa (eli aika tujuis on yleensä noilla lukemilla) on sun maidossa vain tuo yksi promille alkoholia joka ei ole yhtään mitään. Tämä siis satunnaisesti käytettäessä, ei joka päivä juopolla! Esim. Lähdet baariin, tulet kotiin aamuyöstä humalassa jopa voisit imettää lasta heti, mutta harva niin tekee. Imetystukilistalla on tietoa tästä alkoholista ja imetyksestä
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165

Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekyylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois. Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois "etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei prosentteja enää ole rintamaidossakaan.

Eli jos käy baarissa, voit aamulla imettää! Toki se kannattaa muistaa että alkoholi lisää verenkiertoa mistä voi rinnat täyttyä nopeasti (pumppu mukaan ;)) ja aamulla viimeistään rinnat on kipeät ja kovat, että siinä sitte voi pumppailla vähä pois että pehmenee. 

Olin itse ensimmäisen kerran ulkona tytön ollessa 2,5kk ja en kadu pätkääkään että lähdin, teki hyvää vaan heittää aivot narikkaan! Onneksi mulla ei rinnat niin täyttynyt että olisin pumppaamaan joutunu ennen nukkumaan menoa mutta aamulla oliki ihan kivet, vähän pumppasin pois ja imetin loppuajan normaalisti eikäå vauva reagoinut mitenkään tähän! Samoin voit juoda saunakaljan ja samantien imettää! Että älkää pelätkö sitä alkoholia ja imettämistä :) Vaikka en sitä ny suosittelekaa vetämää känniä ja imettelemään mutta tässä oli vaan faktaa.

Mä itse henkilökohtesti inhoan sitä hössötystä mikä imetyksestä ja alkoholista tulee. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee mutta ei sitä viinaa kannata ainakaa piilotella lapselta. Meillä ainakin lapsi tulee näkemään että kalja juodaan ja that's it. Ei tietenkää kännejä vaan saunakalja!Vanhempana saa kotona kans maistella ja päättää kannattaako vai ei koska jostain sitä aina saa kuitenkin, sama koskee tupakkaa. Meillä mies polttaa ja en varjele siltäkää lasta ettei saisi sitäkään kotona nähdä. Normaalia elämää ku elää lasten kans niin pärjää elämäs, vanhemmat ja lapset! Turha hössötys ja ylisuojelevaisuus pois... Siinä ei saa ku stressiä itelleen aikaseksi... (EN kannata vapaata kasvatusta) Mutta toivottavasti tajuatte mitä meinaan tällä....
 
Hyvä aihe ja jakaa taatusti mielipiteitä!
Itse olen ollut täysin nollatoleranssilla koko raskauden ajan, en tosin ole koskaan ollutkaan mikään kovin suuri alkoholin kuluttaja.
Mutta koska pidän viinistä, hyvä ruoka ja viini vain kuuluvat mielestäni yhteen, niin meillä varmasti tulee myös lapsi oppimaan tämän mallin vanhenpiensa kautta. Ja näin myös haluan asian olevan, eli että lapsi oppii suhtautumaan luontevasti alkoholiin eikä niin että siihen liittyy jotain salaperäistä kun sitä on häneltä aina "piiloteltu".
Olen samaa mieltä siinä että aikuisten vahvan humaltumisen ei pidä kuulua kenenkään lapsuuteen, se on asia erikseen. Alkoholin käyttöön imetysaikana en ole kovin perehtynyt joten Joval, oli kiva lukea yksi mielipide asiasta, täytyykin hankkia lisää tietoa asiasta.
 
Joo ja tuolta imetystukilistan sivuilta saa paljon tietoa. En itsekää olisi uskonut tuota, mutta mulla on lähipiirissä imetystukiäiti joka on koulutettu opastamaan kaikis imetyksiin kuuluvis asiois.
 
Kävin lukemassa noita imetystuki.netin sivuja ja nehän on todella asialliset! Ja yllätti tosiaan tuo alkoholin siirtyminen maitoon. Olin kuvitellut jotenkin, että jo yhden saunajuoman jälkeen tarvitsee pumpata maidot pois jne.. Todella hyvät sivut Joval, kiitos tiedosta!
 
Usealla on samoja mielipiteitä ku mulla joten en ala kirjoittamaan niistä enää erikseen, mutta nostan esille tän juhannus-mökki akselin...
Mun miehellä ja sen perheellä on aina ollut tapana mennä kesämökille juhannukseksi koko perhe: mieheni äiti + hänen mies ja mieheni sisarukset (sisko ja veli) lapsineen.. Ikähaitari lapsilla joita on 6 kpl (1 v - 16 v).. vanhimmat lapset on mieheni ed. avioliitosta ja nyt sitte on tulossa tää uus tulokas (rv 26+5).

Minä en voi sietää sitä että tuolla mökillä kaikki tähän mieheni perheeseen kuuluvat jäsenet on kaatokännissä.... minä ja mieheni veljen vaimo (kaikista nuorimpien lasten äiti) ollaan selvinpäin tai max 1-2 juoneena siellä. Mä tunnen vastuuta niistä lapsista/nuorista vaikka ne ei oo mulle verisukua ollenkaan.. Minusta on kauheeta kahtoo vierestä et millasen mallin ne saa siitä alkoholista ja et otetaan pe ja la samalla tavalla.. joskus alotetaan jo päivällä. Nyt tänä juhannuksenahan mä en ottanut mitään, niin näin vielä selvemmin tämän tilanteen.. Mieheni jopa sammui! Häpesin silmät päästäni.. Puhuttiin tän mieheni veljen vaimon kanssa tästä ja hän on samoilla linjoilla et jos lapsia on läsnä pitää olla ottamatta tai ottaa siten et ei tule humalaan asti = käytös muuttuu...
Otinkin sitten miehelleni asian puheeksi et tästä eteenpäin juhannuksena ei olla tuossa kunnossa tai me (mä ja vauva) ei tulla sinne mökille. Katotaan nyt miten tää lupaus pitää..
Mutta kun kysyin syytä tähän et miksi pitää juoda mökillä lasten nähden itsensä moiseen kuntoon, niin vastaus oli "aina meillä on juhannuksena juotu".. eli onko miehenikin oppinut tämän mallin vanhemmiltaan lapsuus/nuoruusvuosina?
Kyllä mäkin nuorena join ja paljon + se oli humalahakuista... vielä kun opiskelin AMK:ssa (vuosina 2002-2006) join/biletin kerran kuukaudessa kunnon humalassa, mutta ex-mieheni alkoholismin kasvaessa halu juoda väheni ja aloin miettimään mihin mä edes tarvin sitä alkoholia? Ja raskausaika ainakin on tuonu sen esiin, että et en mihinkään.... saunasiideriä aijon edelleen ottaa raskauden jälkeen, mutta humalahakuista juomista en tiedä haluanko koskaan enää.. voi baareissa/saunailloissa/pikkujouluissa käydä ilman humalaakin tai juoda koko illan aikana vain pari juomaa.
 
he_na mä oon täysin samaa mieltä. Elämän ei tartte loppua siihen kun vauva syntyy. En kyllä itse ole mikään hirveän alkoholimäärän käyttäjä, ennen raskautta otin ehkä kerran kuukaudessa.

Parempi se mustakin on mennä ja juhlia, ainaki säästyisi turhalta masennukselta, jos vain kotona aikoisi roikkua yksin päivästä toiseen
 
Eikait täällä kukaan oo puhunu elämän loppumisesta, vaikka ei kotona salliskaan alkoholia. Kyllä mun elämään (ja myös sosiaaliseen elämään) kuuluu muutakin, kuin alkoholi. Ja ite ainakin kuulun niihin, jotka osaa pitää hauskaa ihan selvinpäinkin (ja monesti on paljon hauskempaa, entä ku kaatokännissä). Ehkäpä sitä on aikansa saanu jo ravata baareissa ja kontata oksentaen kotiin, joten se homma ei paljo enää kiinnosta. Kysehän oli nyt kuitenkin siitä, mitä mieltä porukka on kotona juomisesta lapsen läsnäollessa...
 
Kyllä miusta sitä alkoa saa sen saunajuoman ottaa ihan lapsen nähdenkin. Sillon siitä alkoholista ei tule mikään vieras, mystinen ja kiehtova asia. Ainakaan iha samalla tavalla, ko sillai, jos se piilotettas kokonaan. Kuitenkaan en hyväksy sitä, että lasten nähden aletaan ryypätä tai ottaa sen verran, että humaltuu. Kumpikaan vanhempi. Kyllä niille lapsille sen verran hoitajaa aina saa, että jos sitä alkoa on pakko niin paljon ottaa, ni heidät saa pois katsomasta tilannetta. Kyllähän vanhempien pitäs olla sen verran vastuuntuntosia, että osaa pitää sen alkon nauttimisen oikeissa rajoissa. Ite tiedän tasan tarkkaan, kuinka paljon voin ottaa, etten humallu. Ja käytän muutenki alkoholia vähän. Mutta onhan se joskus mukava se yksi tai kaksi hyvässä seurassa ottaa. Eli siis tässäKIN asiassa maalaisjärki, kultainen keskitie ja terve ajattelu lienee hyviä ohjeita jokaiselle...
 
Ninni86, Samaa mieltä olen, ettei elämä siihen voi loppua jos ei kotona vedä perseitä. Mietin, että jos jonkun mielestä alkoholin vähentäminen on sama, kuin elämän loppuminen.. niin eipä ole hääppöinen elämä jos sen tekee alkoholi. Sehän kuulostaa alkoholismilta jos alkoholia pitää elämänsä suolana.
Itse tulen kyllä pitämään hauskaa ja käymään myöskin ulkona, samalla tavalla kuin ennenkin.. mä vaan oon aina tehnyt sen selvinpäin. Mulla on hauskaa selvinpäin. Ja en ole tuominnut koskaan äitejä jotka käy ulkona tuulettumassa. Mutta jos se on joka viikonloppuista ulkona rilluttelua ja lapsi aina hoidossa.. niin kuulostaa siltä että lapsi on tehty paria vuotta liian aikaisin. Jos tuntuu että nuoruus on kesken ja haluaa mennä ja meuhkata joka viikonloppu örmykännissä, niin onko lapsi sitten vielä ihan ajankohtainen. Kun lapsi vanhenee, se alkaa ihmetellä miksi äiti ei ole koskaan viikonloppuisin kotona. Kukin tiestysti tyylillään ja jos tuntuu siltä ettei ilman alkoholia voi olla niin sitten se on kai juotava..
 
Takaisin
Top