Alkoholinkäyttö lapsiperheessä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä aiheesta?

Kunhan ei olla kännissä vastuussa lapsista, niin ok. Terve malli alkoholinkäytöstä on varmasti riittävä, toki monet on absolutisteja ja sekin ok. Ihan nuormimmat ei tietty ymmärrä, mut esim. teinit.

Alkoholin käyttö on ihan ok. Sitä pitää osata käyttää. En pidä alkoholin demonisoinnista tai siitä, että ollaan esimerkiksi kiihkeästi absolutisteja. Jos haluaa olla absolutisti, se on täysin ok, mutta en pidä sen tuputtamisesta, itse en halua olla, enkä pidä siitäkään että kumppanini on. Absolutistin kumppanina aiemmin olleena, koin sen rankkana, vaikka oma alkoholinkäyttö on pientä.

Alkoholia voi lapsiperheessä nauttia mielestäni kuten muutenkin nauttisin. Eli lasi olutta tai viiniä ruoan kanssa, tai viikonloppuna olut tai lasillinen viiniä nautiskeltavaksi vaikkapa juuston kanssa. Juhlissa on kiva kilistää kuohuvalasillisella ja joskus mielelläni otan tilkan viskiä. En pidä humalaan tulemisesta, joten juon aina niin pieniä kerta-annoksia, että olisin käytännössä ajokuntoinen. En kuitenkaan mielelläni aja autolla edes yhden oluen juotuani.

Juon itse jonkin verran myös alkoholittomia oluita ja joskus siideriäkin. Olen antanut kouluikäisen lapsenkin maistaa 0% prosenttista olutta. On myös hyvä muistaa, että esimerkiksi kaupassa myytävissä simoissa on pieniä määriä alkoholia.

Meillä minä saatan satunnaisesti ottaa lasin viiniä eli ihan muutaman kerran vuodessa. 😅😁 Mies ei juo sitäkään vähää. Ei vaan kuulu meidän elämäntyyliin eikä edes jaksettaisi alkoholipainotteisia juhlia tässä elämäntilanteessa. 🙈
Lapsen nähden en haluaisi tulevaisuudessakaan olla humalassa.

Minusta muutama lasillinen lasten seurassa on ihan ok. En kyllä itse käytä alkoholia juuri ollenkaan. Olen ollut humalassa viimeksi 2019 ja ehkä lasillisen juonnut kesällä 2023 :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mies käy enemmän viihteellä

Mielestäni pienimuotoinen käyttö on ihan ok. (Samoin on absolutismi, mutta alkoholista ei kannata tehdä lapsille tabua.) Maljan kilistely juhlissa, lasillinen joskus ruualla tai saunakalja siis tuskin haittaa. Pääasia että lapsista vastuussa oleva ei ole humalassa eikä ottaminen ole jatkuvaa.

Mä oon viimeksi juonut alkoholia yli yhden annoksen syyskuussa 2021 - eli ennen kuin aloin odottaa esikoista. Hänen syntymän jälkeen oon tainnut tyyliin ylppäreissä nostaa tervetuliaismaljan. Puoliso käy yleensä jouluristeilyllä kerran vuodessa ja jossain saunaillassa 1-2 krt/vuosi. Kaikki sen "saunaoluet" mitä noilta reissuilta on jääkaappiin jäänyt, ehtii mennä aina vanhaksi 😅

Koska itse oon nähnyt humalaisia lapsena ihan tarpeeksi, ei omieni tarvitse nähdä. Oli meilläkin lapsuudessa yleensä äiti selvänä, eikä iskäkään mitään kaatokännejä meidän ihan lapsuudessa ottanut ainakaan meidän hereilläollessa, mutta muissa sukulaisissa oli suurkuluttajia ja me lapset sitä käytöstä nähtiin. Ja kyllä, pelättiin ja koettiin turvattomuutta, vaikka olikin vähintään yksi ajokuntoinen aikuinen paikalla. Mä tuun itse olemaan lasten läsnäollessa aina vesilinjalla (poislukien esimerkiksi se tervetulo-kuoharimaljan nosto isoissa juhlissa). Mun rajat muiden juomiselle lasten läsnäollessa on se noin kaksi mietoa juomaa (osa isoista miehistä pystyy ottamaan kolme hitaasti jos iltaan kuuluu myös ruokaa, ennen kuin käytöksessä huomaa muutoksen, mutta saatte ehkä pointista kiinni). Jos paikalla on humaltuneita, vien joko lapseni pois tai jos meillä kotona joku vieras alkaisi juoda itseänsä humalaan, pyytäisin tätä poistumaan. Ensin kauniisti vihjaten (tyyliin "pitäiskö teidän suunnata jatkamaan vaikka baariin, meillä alkaa lasten iltatoimet", tms.) ja sitten komentaen jos ei muuten ymmärretä.

Kenties sitten kun lapset on jo isompia teinejä, 15+, saatan omasta puolestakin jo rentoutua ja pystyä nauttimaan sen yhden tai kaksi annosta. Sitä ennen en kyllä, koska se oma kokemus lähipiiristä on taustalla. Joskus toivottavasti saataisi lapset yökylähoitoon, ja voitaisi käydä puolison kanssa silloin vaikka syömässä jossain hienossa ravintolassa missä olis menuun sopivat juomat mukana 😊 Humalahakuista juomista ei enää vaan jaksa harrastaa 😅

Minä en juuri käytä alkoholia, mutta mies juo kyllä olutta, yleensä hänkin kyllä alkoholitonta, ja siis yhden ruualla, Max kaksi viikonloppuna. Ei olla mitenkään koetettu asiaa lapselta piilotella.
Lapsi saa olla mukana myös illanistujaisissa ym juhlissa, vaikka osa aikuisista ottaisinkin niissä enemmän alkoa. Itse olen kuitenkin aina silloin selvinpäin ja lapsesta vastuussa. Kukaan kun ei ole missään örvellys kunnossa ennen lapsen nukkumaanmenoaikaa kuitenkaan, niin en ole nähnyt ongelmana tätäkään. 😂

Minä olen lapsena nähnyt omat vanhempani monet kerrat humalassa, etenkin isä harrasti sitä usein.. itse en tätä muista, mutta äitini on nauranut sille, kun pienenä tyttöni olin käännyttänyt kaljottelemaan yrittäneet naapurin ukot ovelta takaisin enkä ollut päästänyt heitä meille 🙈🤣💪 mutta ei tosiaan ollut mukava hoitaa omaa sammunutta isää lapsena..

Mutta tästä jäi kyllä sen verran kurjat muistot, etten välitä itse alkoholista ollenkaan. Mies juo satunnaisesti yhden saunakaljan, mutta harvemmin sitäkään. Voisin siis sanoa ettei juoda alkoholia ollenkaan.

On ihan ok ottaa sivistyneesti ja juoda vaikka viiniä lasillinen lasten nähden, mutta kaikki muu ryypiskely on itselleni ehdoton ei.

Minä oon meillä absolutisti. Tykkään kuitenkin oluen mausta, joten juon alkoholittomia. Mies juo silloin tällöin oluen tai pienen tilkan viskiä ja se on minulle ok vaikka lapset olisi kotona 🥰

Itse olen ehkä sen verran ”eurooppalaistunut”, että ruuan kanssa on ihan ok, jos on yksi lasi viiniä. Muulloin ei kyllä mitään juodakaan.
Lapset ovat aina olleet mukana, saaneet tutkia väriä ja haistaa ( mutta EI maistaa)
Sen verran ollaan varovaisia, että autoa voi vielä ajaa.

Lapsemme ollessa pienempi, oli selvää, että toinen on aina ajokunnossa, eli ei ottanut edes sitä yhtä juomaa. Nyt on vähän höllempi, mutta useimmiten sovitaan, että kumpi saa ottaa enemmän ja kumpi vain nautiskelee yhden tai kaksi illan aikana. Tämä siksi, että kovin monta kertaa on tehty lääkärireissua tai muuta vastaavaa iltamyöhään :rolling: Ei olla mitenkään tapaturma-alttiita..?

Minä päätin jo kauan ennen ensimmäisen odotusta, ettei minun lapseni tarvitse haistella humalaisen/ krapulaisen vanhemman hengitystä tai saatikka esim kuunnella nousukännisten örvellystä. Se päätös on pitänyt.
Taustalla pari yökyläilyä alakoulukavereiden luona, joissa alkoholi vei aikuisia.
Alkoholi ei minulle juurikaan ole koskaan maistunut. Niinpä esim alkoholiton onnittelukuohari on ollut minulle itsestään selvyys oikeastaan aina. Juhlista kuin juhlissa on ollutbhelppo olla kun on itse ajokunnossa... Savusauna + yksi aitolonkero on The juttu, jota yhdistelmää ehkä lasteni läsnäollessa jatkossa kaipaisin, normisauna ei lonkero edes kaipaa. . Mies tietää linjani ja on toistaiseksi suht hyvin pystynyt olemaan ilman alkoa kun vietämme yhteistä aikaa. Juo esim saunaoluita ja nuotiolonkeroita taaperon nukkuessa, mutta ei myöskään pääse taaperoa silloin hoitamaan edes yötutin suuhun laiton verran.... Minä esim jätän silloin oman saunomisen väliin ja oon koko ajan taaperon hoito vastuussa.

Muokattu viimeksi:
Me jätettiin alkoholi kokonaan pois. Aikaisemmin saatettiin ottaa viikonloppuna lasillinen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta tuli sekin huomattua että pienikin määrä alkoholia huonontaa unen laatua ja hidastaa nukkumaanmenoa. Huonon unen jäljiltä sitten on paitsi väsynyt, niin pinna kireämmällä. Ja lapsistahan lähtee sitä ääntä, vauhtia ja sekamelskaa. Todettiin että parempi näin ja se on pitänyt. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Itsellä aina ollut vähän ristiriitainen suhtautuminen alkoholiin. Toisaalta hyvä, että osaa omat rajat ja kohtuukäyttö on ihan ok. Mutta sellaista turhan päiväistä känniörveltämistä en jaksa yhtään. Ihan tarpeeksi saanut sitä omassa lapsuudessa katella, joten en halua sitä myöskään eteenpäin laittaa. Oma veli on absolutisti todennäköisesti täysin sen vuoksi, että saanut katella faijan ördaamista. Mikä on toki ihan ok, mutta toisaalta surullista, jos hyvin musta-valkoisena ihmisenä haaveet parisuhteestakin kaatuu siihen, että toisen pitää myös olla raivoraitis.
Oman äitin kanssa ollaan (ennen esikoista) välillä otettu ne yhdet ja iltasella vaikka askarreltu.

Eli mieluummin sellainen tervesuhtautuminen, että ei se alkoholi ole mikään mörkö, mutta ei tarvitse myöskään kaikkien mahdollisten tekosyiden varjolla olla itseään juomassa mihinkään kaatokänniin. Ruuan kanssa yksi, on ihan ok, yksi sauna juoma on ihan ok, kunhan nyt ei välttämättä ole joka päiväinen tapa.

Takaisin