Alkoholin käyttö lapsiperheessä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Käytetäänkö teidän perheessä alkoholia? Saako mielestäsi lapsiperheessä käyttää alkoholia? Missä tilanteissa saa ja missä ei?

Minusta alkoholin ei tarvitse olla vanhemmilta kielletty, emme ole absolutisteja. Mutta on eri asia onko lapsista huolehtiva humalassa vai juonut vaikkapa yhden saunajuoman josta ei ole humaltunut. Ja raskaana odottavalla alkoholiin nollatoleranssi.

Mielestäni lapsiperheessä on ok käyttää alkoholia, sillä se on kuitenkin hyvin normaali asia yhteiskunnassamme. Lapsi tulee ennemmin tai myöhemmin näkemään ihmisiä jotka juovat, vaikka sitä kotona ei käytettäisikään. Mielestäni ei ole hyvä tehdä alkoholista tabua, jotta se alkaa myöhemmässä vaiheessa kiinnostamaan liikaa.

Enemmänkin on kyse siitä, miten ja missä tilanteissa alkoholia käytetään lasten nähden. Jos vanhempi juo yhden juoman ruoan kanssa tai saunassa, en näe siinä mitään väärää, varsinkin jos paikalla on toinen selvä henkilö joka pystyy esimerkiksi hyppäämään rattiin tarvittaessa. Juhlissa moni varmasti juo enemmän, mutta kunhan lapsi ei näe mitään hirveitä örvellyksiä, on se mielestäni ihan ok. Sama juttu myös tässä, jos on toinen vanhempi/aikuinen joka pystyy huolehtimaan lapsesta, niin toinen voi juoda.

Raskausaikana todellakin nollatoleranssi kaikkien päihteiden suhteen. Olen itse absolutisti, sillä en pidä alkoholin mausta. Mies käyttää alkoholia hyvin harvoin, lähinnä juhlissa.

Minun mielestäni alkoholia saa käyttää, kunhan se ei vaikuta alkoholia käyttävän käytökseen tai toimintaan mitenkään. Toisin sanoen, erittäin pieniä määriä kerrallaan.

Meidän perheessä ei alkoholia käytetä ollenkaan, ja lasten käsitys ryyppäämisestä on se, kun isovanhemmat saunan jälkeen toteavat, että no nyt ruvetaan ryyppäämään ja juovat yhden oluen puoliksi iltapalalla.

Mielestäni lasten seurassa saa juoda esim. ruuan kanssa lasin tai sen saunaoluen. Meillä minä otan joskus yhden, mies on tainnut ottaa yhden käden sormilla laskettavan määrän kertoina sen yhden. Itse otin viimeksi sen yhden ennen kuopuksen raskautta. Raskaana ei pidä ottaa yhtään.

Maltillinen juonti esim. ruokailun, saunan tai seurustelun yhteydessä on mielestäni ok. Sitten jos meno alkaa muuttua rajuksi ja juominen humalanhakuiseksi ollaan vaarallisilla vesillä. Haluan myös että yksi aikuinen on aina selvin päin lasten ollessa paikalla jos esim. täytyy autolla lähteä päivystykseen. Raskausaikana on oltava tipaton.
Itse lopetin juomisen esikoista odottaessani ja helppoa oli olla aloittamatta uudestaan, en nähnyt siihen mitään pätevää syytä. Jos joku tarjoaa viinilasillisen ruokailun yhteydessä voin sen juoda mutten itselleni osta mitään alkoholipitoista.

Muokattu viimeksi:
Raskausaikana en juonut ees simaa. Pikkuvauva-aikana mulla oli alkoholitonta siideriä saunajuomaksi ja olikohan muksu n vuoden kun otin ekan kerran normisiiderin. Yhden. Ja sitäkin lipittelin pitkän tovin muksun mentyä nukkumaan.

Seitinohuet on lasten läsnäollessa mielestäni ok, siitä kovempi humala ei, ihmisten käytös on varmasti erilaista kuin selväpäisenä, joten voi olla pienestä pelottavaakin.

Ei alkoholista kannata tehdä mitään tabua, jotta siitä ei tule jotain jännää kiellettyä,
Meillä voidaan hyvin ottaa ruuan kanssa viiniä. Meillä se on ollut harrastus ( pois lukien raskaus-ja vauva ajat), joten viini on kalliin puoleista, eli ihan huvikseen ei availla, eikä missään tapauksessa humalluta. Mistään saunajuomista emme ole koskaan välittäneet.

Minäkin ottaisin vähän hyvänä esimerkkinä lapsille terveestä alkoholinkäytöstä, mutta kun alkoholi on niin hirveän makuista (pistelee suuta ihan kuin myrkkyä joisi), ettei sitä saa kurkusta alas. En sitten ole enää teini-iän jälkeen jaksanut enää yrittää alkoholin juomista edes muodon vuoksi. Johonkin se raja on vedettävä, mihin kaikkeen suostuu muiden mieliksi.

Minä uskon, että esimerkkinä viisaasta alkoholinkäytöstä käyvät myös isovanhemmat, ei vanhempien ole itse pakko juoda ihan vain siksi, että lapsi näkee alkoholinkäyttöä. Minun joskus tekisi mieli saunan jälkeen lonkeroa tai ruuan kanssa viiniä, mutta se ei sovi minulle, niin yleensä se jää ostamatta ja juomatta. Mies joskus kesäisin ottaa yhden saunajuoman ja vanhempiensa kanssa päivällisellä lasin viiniä. Käyköön nämä esimerkistä.

Maltillisesti esim. ruuan kanssa tai saunan yhteydessä ja ehdottomasti siten, että jompi kumpi on aina ajokunnossa. Vaikka olenkin sitä mieltä että yhdenkään juoman jälkeen ei ole rattiin asiaa, mutta pääpointtina siis se, että jos jotain tapahtuu, niin toinen pystyy toimimaan. Meillä ainakin lapsi alkaa sairastamaan _aina_ illalla.

Tämä ajokuntoon vetoaminen on kyllä sinällään mielenkiintoinen, ettei kaikilla (esim. meillä) ole autoa ja ajokorttia. Aina on lapsi lääkäriin saatu. Toki asutaan hyvien kulkuyhteyksien varrella, syrjemmässä se omalla autolla kulkeminen on usein se paras vaihtoehto. Mutta pitäisin joka tapauksessa tärkeämpänä sitä että osaa toimia ja käyttäytyä normaalisti kuin sitä voiko ajaa. Muutenhan me oltaisi vastuuttomia, kun on lapsia, mutta ei autoa. :Winking Face:

Juodaan yksittäisiä annoksia joskus harvoin (ruuan kanssa, saunassa). Lapsille riittänyt vastaukseksi aikuisten juomaa jos kysynyt mitä me juodaan. Muilta sukulaisilta saanut sitä huonompaa mallia alkoholin käytöstä ja silloin ollaan pakattu lapset mukaan ja poistuttu itse paikalta (alkoholisteja).
Sillä periaatteella ollaan oltu menevien lapsien kanssa, että koska tahansa pitää olla siinä kunnossa, että kehtaa päivystykseen lähteä. Vaikka sitten taksilla, mutta niin ettei omaa kuntoa tarvitse missään koskaan selitellä.

Tämä ajokuntoon vetoaminen on kyllä sinällään mielenkiintoinen, ettei kaikilla (esim. meillä) ole autoa ja ajokorttia. Aina on lapsi lääkäriin saatu. Toki asutaan hyvien kulkuyhteyksien varrella, syrjemmässä se omalla autolla kulkeminen on usein se paras vaihtoehto. Mutta pitäisin joka tapauksessa tärkeämpänä sitä että osaa toimia ja käyttäytyä normaalisti kuin sitä voiko ajaa. Muutenhan me oltaisi vastuuttomia, kun on lapsia, mutta ei autoa. :Winking Face:
Olen aina ymmärtänyt ajokunnon niin, että reaktiot ovat edelleen nopeita ja havainnointi sekä toiminta skarppia, en ole nähnyt sillä mitään yhteyttä siihen, omistaako ihminen autoa vai ei.

Biitsikunnossakin voi hyvin olla, vaikka ei omistaisi uimarantaa tai ei koskaan kävisi uimarannalla.

Ei tainnut juuri tässä keskustelussa olla, mutta jossain on perusteltu ajokuntoa sillä, että pitää pystyä viemään lapsi autolla lääkäriin. Sitä logiikkaa hieman ihmettelen, ellei sitten asu paikassa jonne ei saa edes taksia kohtuuajassa. Ajokunto = refleksit toimii ja on skarppina on kyllä loogisempi ajattelu. :smiling-eyes:

Pakko kyllä sanoa, että en aina ole ollut ajokunnossa kun lasta on pitänyt viedä päivystykseen, vaikka vesiselvä olenkin ollut. Kun yksin ajaa autoa ja yrittää ajomelun seasta kuunnella ja tarkkailla samalla, hengittääkö lapsi vai ei, silloin on todella vaikea keskittyä ajamiseen. Vastasyntyneen kanssa olen mennyt yöpäivystykseen taksilla, juuri tästä syystä. Eli itse ei välttämättä kykene ajokuntoonsa vaikuttamaan, vaikka täysin selvä olisikin.

Yllättäen perheitä asuu myös maaseudulla ja maaseututaajamissa, joissa ainoa kulkuväline on oma auto. Lisäksi yllätyksenä voi tulla se, että takseilla ei ole enää päivystysvelvollisuutta ja ainoa bussi joka ohitse kulkee on pitkän matkan linja-auto perjantaisin klo 15.25. Ja että lähin lääkäri voi viikonloppuna olla 120 km päässä. Ja että ambulanssi on vain oikeita hätätilanteita varten, mutta kaikki lääkäriä vaativat tilanteet eivät ole hätätilanteita.
Että pikkusen helpompaa olla, edes sen toisen aikuisen, ajokunnossa ja toimintakunnossa. Ja täten kykeneväinen huolehtimaan myös siitä lapsesta.

Meillä on lapset tottuneet, että aikuiset saattavat ottaa pari juomaa ruoan tai saunomisen yhteydessä. Rankempi juominen on tapahtunut aina ilman lapsia. Alkoholista on aina puhuttu rehellisesti ja lapset ovat kasvaneet kahden kulttuurin välissä ja näin ollen nähneet myös kahta erilaista alkoholikulttuuria ympärillään. Itse olen kyllä lopettanut alkoholin juomisen nykyään kokonaan eli en itsekään edusta enää nykyään ns. perinteistä suomalaista alkoholikulttuuria (ei sillä että lapset olisivat ikinä mua nähneet örvelökännissä, mutta kyllähän kaupungilla näitä tulee vastaan). Tästäkin ollaan lapsien kanssa puhuttu rehellisesti ja opetettu, että jokainen tekee alkoholin käytön suhteen omia valintoja elämässään ja ei esimerkiksi kenenkään painostuksesta tarvitse juoda yms.

Yllättäen perheitä asuu myös maaseudulla ja maaseututaajamissa, joissa ainoa kulkuväline on oma auto. Lisäksi yllätyksenä voi tulla se, että takseilla ei ole enää päivystysvelvollisuutta ja ainoa bussi joka ohitse kulkee on pitkän matkan linja-auto perjantaisin klo 15.25. Ja että lähin lääkäri voi viikonloppuna olla 120 km päässä. Ja että ambulanssi on vain oikeita hätätilanteita varten, mutta kaikki lääkäriä vaativat tilanteet eivät ole hätätilanteita.
Että pikkusen helpompaa olla, edes sen toisen aikuisen, ajokunnossa ja toimintakunnossa. Ja täten kykeneväinen huolehtimaan myös siitä lapsesta.

Niin, minähän sanoin viestissäni että toisilla se omalla autolla kulkeminen on paras vaihtoehto. En siis ole väittänyt ettei missään kenelläkään ole tarpeen ajokunto lasten kanssa. Olen väittänyt ettei kaikilla, aina ole tarpeen voida ajaa. Lapsista vastuussa pitää kyllä pystyä olemaan.

Positiivisen ja hallitun alkoholin käytön vierestä seuraaminen lienee tapakasvatuksellisesti lapselle jopa hyväksi. Tapahtuuko se kotona, ruokaravintolassa vai isoissa juhlissa ja kuka silloin alkoholia käyttää lienee sinällänsä merkityksetöntä.

Omaa lastani en halua altistaa lainkaan rähiseville, öykkäröivilla toikkaroitsijoille, niinpä tulen jättämään vahvasti humalahakuiset tilaisuudet väliin. Muistan kuinka olin noin 5v kummityttöni kanssa puiston hiekkalaatikolla. Läheistä tietä pitkin ajoi panimon jakeluauto kyljessään jonkin olutmerkin (Sandels?) mainoskuva. " isin ritarijuomaa!" tuumasi neiti hymyillen.

Muokattu viimeksi:
Takaisin