Alkoholi ja mies

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Luin tuossa monen monta tekstiä muiltakin, jotka kärsivät tästä samasta, ja itsekkin nyt rohkaistuin kirjoittamaan, niin paha tässä on olla kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.
Minulla ja miehelläni on 2,5 vuotias ihana lapsi, ja toinen syntymässä loppukesästä.
Mieheni alkoholin käyttö on kohtuutonta, ja jatkunut koko yhdessäolomme ajan. Olemme siis olleet n.6 vuotta yhdessä. Alkujaan ollessamme kahden,en ajatellut ryyppäämisen pe ja la sekä joskus myös ke haittaavan, otinhan itsekkin usein viikonloppuisin,mutta viikolla se ei maistunut toisin kuin siipalleni.
Juotuaan ja humalluttuaan mieheni käytös muuttuu minua kohtaan, ensi alkuun se oli sellaista riidan haastamista ja alistamista, semmoista "sä et oo yhtään mitää"-tyyppisiä tokaisuja.Sitten huoritellaan,lehmätellään, ja sairaaksi haukutaan jos lähen puolustamaan itseäni. Nämä syytökset siis tulevat ihan puskista. Sairaan mustasukkainenkin hän on. Ystävän koostuivat pääasiassa miehistä ennen seurusteluamme, ja ne oli kaikki jätettävä mikäli halusin tämän miehen. Sain kuulla niistä ihan tarpeeksi, joten jäädytin ystäväsuhteeni. Silloin mulla olis pitäny jo hälytyskellot soida,että mies ei ole ihan terve. Mutta ei. minä jäin, ja kestin kaikki ne viikottaiset raivoamiset ja alistamiset.

Mieheni petti minua useasti,netissä ja livenä. Annoin anteeksi katuvalle miehelle.

sitten huomasin olevani raskaana, vastoin lääkäreiden uskomusta. Minulla todettiin munasarjasairaus,eikä minun kuulunut saada lapsia,ainakaan luomuna. No,näin kuitenkin kävi,ja olin raskaudesta hullaantunut. Ikää minulla oli tuolloin toki 21, ja olin enemmän kuin valmis äidiksi. Samoin ajattelin miehestänikin. Hän joi ja joi,samaan tahtiin kuin ennenkin. Riideltiin monet kerrat rajusti,jos otin asian puheeksi, ja ehdotin josko vähentäisi käyttöä. Selvinpäin hän ei koskaan riitoja selvittänyt,tai pyydellyt anteeksi, kuljin sunnuntait seiniä pitkin miettien mitä tein taas väärin,ja miksi mieheni haukkui taas eilen huoraksi ja mielisairaaksi. En enää edes muista mistä hän saattoi pillastua.
Selvinpäin ollessaan mieheni on kuin kuka tahansa juro suomalainen mies. Pidän hänestä sellaisena mielettömästi. Mieheni osaa olla myös kultainen ja leikkisä.

Aloin pohtia narsistin piirteitä, ja sitä mitä mieheni minulle teki päivästä toiseen. Kun lapsi syntyi, elämä oli ohikiitävän hetken seesteistä, kunnes heräsin taas yöllä siihen,että mieheni laukkaa huoneeseen silmät seisoen ja karjuu mun taas tehneen jotain. Yleensä hän epäili mua pettämisestä tai jostain muusta. Kun hän raivosi, hänen silmänsä olivat kuin psykoosissa, hän ei kuullut eikä nähnyt mitään. Monta kertaa hän pakkasi tavaransa ja lähti,syyttäen mua kaikesta.. ja aina palasi,kun selvinpäin keskusteltiin ja yleensä se olin minä joka joutui pyytelemään anteeksi käytöstään... vaikken aina tiennyt miksi pyytelin. Selvinpäin luvattiin jälleen että nyt riittää juominen, ja rauhoitutaan.

Yksi kerta sitten hän meni liian pitkälle. Käydessäni koiran kanssa lyhyellä pissalenkillä iltasella, hän jäi muksun kanssa pienessä sievässä sisälle. Kun tulin takaisin,haistoin myrskyn. Hän tuli jälleen silmät seisoen huutamaan että oli nähnyt mun tulevan jostain autosta ulos,jossa oli miehiä! Että olin käynyt jälleen huoraamassa. Minä ihmettelin ja yritin jopa saada häntä lähtemään kattomaan naapurin rouvaa,jonka kanssa juttelin tien päässä koko ajan, jos ei mua usko. Ei auttanut, mieheni raivosi,haukkui,uhkaili ja lähti. Silloin minä soitin aamulla täällä päässä olevaan kriisikeskukseen,ja mielenterveysammattilaisiin että miehelläni on jo harhoja.
Alkoi taistelu byrokratian kanssa. Mieheni veljellä on todettu skitsofrenia,ja psykoosissa uhkasi perhettään. Ammattilaiset olivat ehdottomasti sitä mieltä että mieheni on saatava hoitoon,ennenkuin tilanne menisi samaksi,kuulemma psykoosin merkit täyttyivät selvästi. Tarvittiin vain terveyskeskuksesta lähete,ja he varaavat huoneen. TK kielsi lähetteen,koska sain mieheni sinne ilman poliisia, kun hän oli selvinpäin. Jäin siis ilman apua,ja mieheni myös. Hän sai antabuskuurin,jota hän söi kolme viikkoa,jonka jälkeen alkoi taas juominen.

Olimme pattitilanteessa.

Muutaman kerran hän uhkasi henkeäni, ja silloin saatoin ajatella lähteväni. Mutta jäin. Lasta hän ei ole koskaan uhannut. Rakensimme omakotitalon ja muutimme maalle omaan rauhaan,tästä kaikesta huolimatta en voinut kuvitella elämääni ilman miestäni.
Juttelin netissä yksi päivä vanhan työkaverini kanssa,hän miespuolinen. Hän kertoi olleensa ihastunut minuun,ja minä myönsin myös tunteneeni ohimennen ihastuksen,mutten koskaan pystyisi miestäni pettämään saati jättämään. Hänelle myös satuin kertomaan mieheni viimeisimmän kilahduksen. Mieheni löysi nämä tekstit. JA nyt minä olen se pettävä huora,eikä hän voi koskaan enää muhun luottaa,eikä rakastamaan samalla tavalla,mutta tarjoaa mulle kodin ja lapsille turvan,ja rakastaa mua,muttei samalla tavalla. En enää tiedä itkeäkkö vai nauraa. En ole siis koskaan mielestäni pettänyt miestäni,en netissä enkä fyysisesti, en samalla lailla kun hän siis minua, jotka minä annoin anteeksi.

kun mieheni minulle huutaa että hänki tarvii omaa aikaa ja mä vaan marisen koko ajan juomisesta ja mitään ei saisi koskaan tehdä, eikä käydä missään ottamassa poikien kans,tuntuu että mä olen tässä se narsisti,eikä mieheni,että mä olen hirveä tyranni kun vaadin miestäni olemaan perheen kanssa kotona, kun minäkin olen.

Nyt kun olen jälleen raskaana, riitelymme on taas voimistumassa. Pelkään joka viikonloppu että mieheni alkaa raivoamaan minulle,tai tulee yöllä makuuhuoneeseen huutamaan ja pelottelemaan. Pelkään että hän jättää meidät tai jotain.
Riitelimme toissapäivänä tästä juomisesta,kun mieheni olisi halunnut mennä baariin,mutta minä sanoin että sovittiin aiemmin ettei hän mene. Minä olin taas mustasukkanen lehmä, ja että enkö mä ymmärrä että kuka on isäntä talossa? ja että mikä mun paikka on?
Mä yritän änkyttää kovaakin vastaan että nämä lapset on tehty yhdessä,ja yhdessä niitä kasvatetaankin. Mulle kuulemma tästä maksetaan,joten mä saan ne hoitaakkin,ja että hänellä on oikeus välillä mennäkki. Joo en mä sitä kielläkkään,haluanhan itsekkin joskus mennä. Mutta tämäkin vklp oli 5 putkeen, kun hän on juonut pe ja lauantaina ihan kännit. Ei mun mielestä ole kovinkaan vähentämistä se,saatika että poikakin alkaa jo ymmärtää kun isi muuttuu otettuaan liikaa. Saatika jos psykoosin oireet palaavat.. Se pelottaa mua eniten. Ja se,että itse käyn myös töissä,niinkuin hänkin,eikä minulle siis makseta kodinhoidontukea tai muutakaan enää. olen ihan yhtälailla työssäkäyvä kuin hänkin..
Olen viimeksi käynyt yksin ulkona tyttöjen kanssa kun poika oli 1 vuoden, ja silloinkin ilta päättyi siihen että mieheni oli kotona juonut olutta, ja soitti sitten mulle oltuani poissa 1,5h että jos en tule heti kotiin,poika jää yksin . Menin kotiin heti taksilla, ja miestä ei näkyny missään. Poika nukkui yksin kotona. Sen jälkeen en ole jättänyt miehelleni lasta,niin kova hinku ei mulla ole baariin lähteä. Minulla ei ole vapaa-aikaa, harrastin ennen ratsastusta korkeallakin tasolla, ja omistin oman hevosen. Senkin mun piti myydä, koska hän niin päätti. ratsastaa en ole enää hetkeen voinut,koska se on hänestä ihan sairas harrastus. Silloin tällöin olen uhmakkaasti vain mennyt ratsastamaan,ja hän on mököttänyt sen jälkeen kotona,tai haukkunu ku mulla on niin vitun typerät harrastukset ja että aina saa hävetä.
Selvinpäin hän kehuu päättäväisyyttäni ja joskus on miettinyt jopa hyvää bisnestä vuokratallisysteemillä,kun meillä tätä maata on. Sitten ne kaatuvat kännipäissä haukkumiseen ja kaikki taas lytätään, mä oon se joka kuvittelee harhoja.

Rakastan ja rakastin tuota miestä kuitenkin täysin, ja ajattelin,ja ajattelen,että jos hänet menetän,minulla ei ole mitään. Ajatuskin lähtemisestä nostaa paniikin ja ahdistuksen pintaan. Onko hän vain saanut minut pyöritettyä narsistin otteeseensa,enkä uskalla lähteä. Olen taloudellisestikkin hänestä riippuvainen. Välillä tunnen voimaannuttavan olon että nyt mä lähden ja otan lapset ja koirat. Mutta sitten,kun mieheni räkäisee vasten kasvojani että siinäs lähet, jos oot lähteäkses,oma on päätöksesi, iskee paniikki, eikö hän välitä vaikka lähtisin? Kuinka nopeasti hänellä olisi jo uusi tässä meidän yhdessä suunnittelemassa kodissa? Meillä on kaikki puitteet kauniiseen elämään.. miksen voi saada sitä??

Tuli pitkä teksti, anteeksi,kuuden vuoden painajaista ei kovin lyhyeksi saa.. en enää tiedä mitä tehdä, alan olla ihan loppu henkisesti,ja pelkään sen vaikuttavan lapsiini.

MUTTA EN USKALLA LÄHTEÄ....

Itse en uskaltaisi JÄÄDÄ!
Vaikka et ole kokenutkaan vielä väkivaltaa, tuo vaikuttaa kyllä menevän siihen suuntaan. Humalaiset, alistavat, haukkuvat, mustasukkaiset miehet, joilla on vielä harhoja... siitä ei ole pitkä matka perheväkivaltaan. Itse olen tämän nähnyt lapsena, ja se ei ollut kaunis näky. Suojele itseäsi, suojele lastasi.

Apua saa ottamalla asian puheeksi sosiaalivirastossa, tai ihan neuvolassa kyselet miten toimia, varmasti auttavat eteenpäin...
Jos et heti saa asuntoa, tietääkseni äideille on turva-asuntoloita olemassa, sieltä varmasti löytyy paikka ja autetaan eteenpäin.

Mutta tosiaan, jos et edes halua lähteä, pelkäät että hän lähtee... siinä asiassa en osaa auttaa, silloin valinta on sinun, eikä tuossa tilanteessa sitten ole oikein mitään tehtävissä...
Oma äitini pääsi eroon hullusta väkivaltaisesta miehestään LÄHTEMÄLLÄ pois. Ja tosiaan, oli tämän miehen kanssa 10 vuotta, ennen kuin sai siihen rohkeuden.
Toivon, että saat rohkeutta lähteä, ikävä sanoa, mutta itse en usko, että miehesi muuttuu, jos meno on jatkunut samana näin pitkään.

Lähde! Oon itsekkin ollu parisuhteessa, jossa on ollu nuo samat kuviot ja oli muuttumassa väkivaltaseksi, tosin meillä ei ollut lapsia. Mutta kuitenkin yhtenä yönä päätin, että nyt riittää, soitin lähimmäisilleni, kun mieheni oli ryyppäämässä ja vietiin kamat pois samana yönä, enkä ikinä oo katunu, että lähin! Oon edelleen todella onnellinen, että pääsin siitä irti enkä ikimaailmassa haluais takasi. Sää et ansaitse tuollasta kohtelua eikä sun lapsetkaan! Joten tsemppiä nyt, apua saa omilta lähimmäisiltään ja viranomaisilta kunhan vain uskaltaa pyytää. 

Hei.

Olen itse ollut narsisti miehen kanssa, joten tiedän, että käytös pahenee kokoajan. Itsellänikin oli todella vaikeaa lähtä, mutta kun pääsin pois ja sain olla ilman sitä miestä vähän aikaa, niin tajusin, että parempi elämä on edessä. Lähde pois, lastesi ja itsesi vuoksi! Joskus jopa ex-mieheni narsismi kohdistui koiraamme..

Lähde heti! Jos et itses niin lastesi takia.

Talousasiat kyllä järjestyy. Vaikka joutuisit jonkun aikaa elämään vähemmällä rahalla, on se paljon pienempi paha kuin se, että lapsiparat joutuisivat kasvamaan moisessa ympäristössä. Vaikka mies ei koskaan löis lastaan, jäis lapselle kuitenkin syviä psyykkisiä arpia.

On olemassa turvakoteja ja muita auttavia tahoja, omia läheisiä unohtamatta. Susta tuntuu nyt pahalta lähteä, mutta oon ihan varma että lähdön aiheuttamasta shokista toivuttuasi sulla on hyvä olla.

Ansaitset paljon parempaa. Asiat kyllä järjestyy jos vaan uskallat ottaa sen ensimmäisen askeleen ja häipyä. En usko että ootte turvassa sen miehen kanssa. Toivon sulle tosi paljon voimia ja rohkeutta.

Hei!
Minun exäni sairastui skitsofreniaan kun odotin poikaamme. Olin 3 kk raskaana kun sairaus pamahti. Minun oli pakko jättää mies. Hän myös raivosi, rikkoi tavaroita, uhkasi lyödä, haukkui mahassa kasvavaa lasta. Hän ei käyttänyt alkoholia kohtuuttomasti, mutta välillä iltaisin muutaman joi.
Mies muutti pois kun laskettuun aikaan oli 4 kk, eli muutamat kuukaudet kävin häntä katsomassa osastolla. Itkin paljon, eli ero ei mennyt kivuttomasti, ikävöin häntä vielä lapsen synnyttyä, mutta pidin pääni, koska olen itse kasvanut lapsuudessani turvattomassa ympäristössä ja sitä en lapselleni halunnut, mitä minä lapsuudessani sain.
Päivääkään en ole katunut sitä, että lähdettiin eri teille: Nykyään miehellä on lääkitys kohdallaan ja on tavannut poikani muutamat kerrat, hänellä on uusi nainen, JOTA PETTÄÄ ja minuakin on yrittänyt saada hänen kanssaan salasuhteeseen. Olen onnellinen, että tajusin, että tuhlaisin elämääni hänen kanssaan.
Syy miksi lähdin, on se, että pelkäsin hänen tekevän vauvalle tai minulle jotakin sitten kun vauva olisi syntynyt.
En tiedä olisinko jäänyt, jos en olisi odottanut vauvaa - epäilen etten.
Hän oli minulle niin ilkeä ja pelottava, etten olisi voinut jäädä.

Toivon, että sydämesi sanoo sinulle, että kuuntele myös järkeäsi! :)
Tsemppiä!

Ja vielä edelliseen:
Poikani on nykyään 1,5 v, minä olen edelleen sinkkuna, mutta onnellinen!
Olen saanut itsenäistyä: Olen saanut itselleni työpaikan ja olen saanut lisää itsevarmuutta.
Exäni oli niin masentunut jossakin vaiheessa, että itsellänikin meni jotenkin.. toivo paremmasta elämästä.
Nyt ymmärrän, että yksinkin pärjää. Koskaan ei pidä jäädä tuollaiseen suhteeseen! Se vaikuttaa lapsiinkin ja lapset, ne ovat aina etusijalla!

Tuo kuulostaa ihan mun vanhemmilta. Isä tuli joka päivä töistä kotiin ja alotti naama punasena huutamisen ja äidin mollaamisen, petti ja joi (tämä kaikki oli tietysti äidin vika). Vasta kun olin 15v äiti kysyi mielipidettäni siihen, pitäisikö heidän erota, en epäröinyt hetkeäkään vastaustani... ja hän oli vuosikaudet koittanut "lasten takia" pitää liittoa yllä. Ei se ole lasten ajattelemista, vaan heidän elämän pilaamista!!!! Lähde ennenku ovat nii vanhoja että oppivat halveksimaan sinua ihan kuin miehe näyttää mallia, sekä myöhemmin vihaamaan isäänsä kun tajuavat miten asiat oikeesti on. Mee turvakotiin tai ihan mihin vaan!!! Hae apua!!! Heti!!!

Otat nyt vaan härkää sarvista ja jätät tuollaisen miehen. Ihmettelen, miten olet edes näinkin pitkään ollut hänen kanssaan. Vaikka tuntuu pahalta jättää mies, joka on selvinpäin mitä ihanin, jokainen känninen sekoilu/raivoaminen ei ole sen arvoista. Voit vielä miettiä, miten neuvoisit ystäviäsi/ perhettäsi, jos joku heistä kertoisi olevansa tuollaisessa suhteessa. Luultavasti neuvoisit itsekin toista eroamaan tuossa tilanteessa.

Nyt vaan rohkeasti omaa elämää rakentamaan uudelleen ja jättämään tuollainen ääliö, voimia!

Oikeasti, et ymmärrä omia voimavarojasi. Esimerkiksi tuo teksi oli kirjoitettu niin hyvin että tohon se sun juoppo ukkos ei ikimaailmassa pystyis. Ja tohon tahtiin kun kaljaa kiskoo niin ei osaa kohta edes koff:ia kirjottaa... Mitä se kertoo siitä ukosta että lapsensa jättää?! Sitä että on aivan sika ja sitä että ei ole ansainnut sun rakkauttasi, ei edes pisaran vertaa. Tiedän miten vaikeaa on lähteä, haaveilen siitä ite lähes joka ikinen päivä! Meillä mieheni on sentäs hyvä ja rakastava isä. Voimia sulle ja nyt kuule kun saat sen vauvan niin lähdet sinne ratsatamaa ja aikasa ku ukko napisee niin ratsastatkii ihan jollakin muutta orilla ku sellaisella nelijalkaisella! Ja niin se on, kukaan muu ei meitä voi pelastaa kun me itse! :( Voimia!!!! <3

Äitini eli tietyn ajan isäni kanssa tuota samaa,vanhuuttaan isä mykistyi.. Meille lapsille isä oli rakkain ja paras...
itse olen myös nähnyt noita:sanon vaan et jos lähdet,niin lähde älä mieti.. kyllä yhteiskunta auttaa,jos miehes tekee sulle joskus jotain anteeksi antamatonta saattaa yhteiskunta viedä lasesi ja se on pitkä prosessi.. voi olla että lähteminen auttaa miestäsi,ymmärtämään ja hakeutumaan hoitoon,lopulta nuo tuon tyypin miehet ovat reppanoita

tuo on jo perheväkivaltaa... jos et halua häntä vastuulliseksi tekemisiinsä; tee itse järkevin ratkaisu ja lähde! Sinä ja lapsesi ansaitsette enemmän elämältä!

Lähde herrainen aika suhteesta ennen kuin tapahtuu jotain pahempaa! Ajattele lapsiasi. Jos mies haluaa oikeesti teidät niin pois lähteminen joko herättää hänet täysin parantamaan tapansa, hakeutumaan hoitoon ja olemaan se oikea mies sinulle ja kunnon isä lapsilleen tai sitten hän valitsee viinan.

Musta sinun kuuluu laittaa hänet valitsemaan. Miehesi EI muutu niin kauan kun annat hänelle anteeksi. Miksi se edes yrittäisi? Ei sillä ole mitään menetettävää tällä hetkellä. Hän töppäilee ja sä silittelet päätä ja hoet, että kyllä kaikki järjestyy. Ei näin! Joku ei niin kaunis päivä miehen alkoholi ja muut oireet saavat näkemään jotain pahempaa ja sit luetaan lehdessä kuinka perheen isä sekosi ja tuodaan kynttilöitä oven taakse.

Pakene rakas ihminen! Ja vaadi muutosta, äläkä palaa ennen kuin ne muutoksen ovat todellisia ja näkyviä eikä aamuinen krapulainen anteeksipyyntö!

Voimia ketjun aloittaneelle <3 Toivottavasti olet saanut tilanteen jo selvitettyä. Olen kasvanut perheessä jossa on ollut vastaavanlainen tilanne. Tilanne, joka ei koskaan rauennut. Jossain vaiheessa miehesi tulee kääntymään myös lapsiasi vastaan ja jättää myös heihin syvät haavat. Mikäli hän ei osaa hakea apua tai sitä tahdo ei tilanne todennäköisesti tule koskaan muuttumaan. Ainakaan paremmaksi. Mieti omaa ja lastesi onnea, tiedän että se on varmasti alussa pelottavaa, mutta ole rohkea ja hae apua ja tukea!

Takaisin