Alkoholi ja imetys

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Artikkelimme kertoo että jos imettävä äiti juo pienen määrän (1-2 annosta) alkoholia sillä ei ole vaikutusta imetykseen. Oletteko te juoneet imetysaikana?

Itse en siihen aikaan juonut muutenkaan, ei siis tarvinnut miettiä asiaa imetyksen kannalta. Nykyisin yksikin annos tuntuu päässä niin että jos nyt olisi vauva hoidettavana en joisi, kun vauva on vastuullani.

Olen juonut esim ruuan kanssa puoli lasillista viiniä erityisissä juhlatilanteissa. Silloin olen ajoittanut imetyksen ensin, jonka jälkeen vauva on nukkunut jokusen tunnin ja olen heti imetyksen jälkeen juonut juotavani. Meillä ei alkoholia muutenkaan juoda oikeestaan koskaan, joten ei ole ollut ongelma.

En ole imettäessä käyttänyt alkoholia edes sitä puolta annosta puolessa vuodessa, mitä normaalisti käytän. Yleensä tulen siitäkin niin kipeäksi, että tarvitsisin lääkkeitä, jotka eivät sovi imetyksen kanssa yhteen.

Helpompi olla ilman.

Yleensä olen ollut ilman mutta nyt sukulaisten luona reissussa olen ottanut joskus iltaisin muutaman annoksen. Aina olen nämä ajoittanut iltaimetyksen kanssa optimaalisesti että on kulunut tarpeeksi aikaa ennen seuraavaa imetystä, taapero kun ei ole siitä enää riippuvainen. Pari päivää sitten tosin otin useamman lasin viiniä kipeää selkää parantelemaan ja lopulta miehen piti laittaa lapsi nukkumaan kun en uskaltanut vielä imettää. Imetin sitten aamuyöstä kun oli useampi tunti kulunut. :bag: Kotioloissa aikalailla nollatoleranssi kun en varsinaisesti alkoholista niin välitä, enkä pienen vauvan kanssa ottaisi lainkaan kun ei voi silloin jättääkään imettämättä. Järki mukaan jne.

Imetin esikoista yli 2,5v. Taisin muutaman kerran ottaa ns. saunasiiderin, kun tyttö oli yökylässä mummolassa. Muuten en juonut.

Olen varmaan juuri tuon 1-2 annosta juonut (lyhyeksi jääneenä) imetysaikanani. Sehän ei nosta rintamaidon alkoholipitoisuutta nimeksikään, ja tuollaisen määrän jälkeen vauva saa alkoholia yhtä paljon kuin päivittäisistä D-vitamiinitipoista, joten imetys ei tosiaan ole peruste kieltäytyä pienestä määrästä alkoholia. Kuten artikkelissakin mainittiin, tärkeää sen sijaan on, että vauvaa ei käsittele humaltuneena, ja se taas koskee kaikkia vauvaa hoitavia. Minusta on hyvä että tätä painotetaan.

Olen varmaan juuri tuon 1-2 annosta juonut (lyhyeksi jääneenä) imetysaikanani. Sehän ei nosta rintamaidon alkoholipitoisuutta nimeksikään, ja tuollaisen määrän jälkeen vauva saa alkoholia yhtä paljon kuin päivittäisistä D-vitamiinitipoista, joten imetys ei tosiaan ole peruste kieltäytyä pienestä määrästä alkoholia. Kuten artikkelissakin mainittiin, tärkeää sen sijaan on, että vauvaa ei käsittele humaltuneena, ja se taas koskee kaikkia vauvaa hoitavia. Minusta on hyvä että tätä painotetaan.

Täysin samaa mieltä, vaikkakaan alkoholista kieltäytymiseen ei mun mielestä tarvi olla ikinä mitään perusteita. :)

Täysin samaa mieltä, vaikkakaan alkoholista kieltäytymiseen ei mun mielestä tarvi olla ikinä mitään perusteita. :)

Ei toki tarvitse olla. Tarkoitin vain että imetyksen takia pienestä määrästä ei tarvitse kieltäytyä. Sen sijaan kenenkään vauvan hoitajan ei pidä juoda sellaista määrää että se vaikuttaa käytökseen.

Ekaa imetin vain vähän aikaa ja en juonut ollenkaan sinä aikana.
Tokaa imetin ilman alkoholia reilun vuoden ja siitä suoraa raskaus ja kolmannen imetys putkeen niin tuli melkein 3v tauko alkoholiin. Kolmannen ollessa n. 6kk join ekan kerran pitkiin aikoihin muutaman annoksen appeni 50v juhlissa ja imetin myös sen illan ja tulevan yön aikana kerrat. Sen jälkeen yksittäisiä viinilasillisia parin kk välein.
Mäkään en usko että pienet määrät alkoholia vaikuttaisi suuresti maitoon, enemmänkin lapsen hoitamiskykyyn.

En käytä muutenkaan alkoholia ollenkaan, mutta vaikka käyttäisinkin, olisin pitänyt nollatoleranssin imetysajan. Helpompi olisi ollut niin.

Takaisin