alkion kiinnittyminen

kesäheinä

Silmät suurina ihmettelijä
Tunsin viikko ovulaatiosta lupaavaa jomotusta alavatsassa kahtena päivänä. Menin toisena jomotuspäivänä ratsastamaan ja nyt tuntuu siltä, ettei se ollut kovin hyvä idea. Siihen nimittäin loppui jomotus, eikä se ole tullut vuorokaudessa takaisin. Voiko kiinnittymässä ollut alkio irrota tärinästä johtuen? Harmittaa kovasti jos olen itse aiheuttanut irtoamisen. En olisi lähtenyt koko lenkille jos olisin tajunnut..
Kiitän jo etukäteen asiallisista vastauksista! :)
 
Muokattu viimeksi:
Etköhän voi olla huoletta, sillä alkio ja tuleva sikiö ovat erittäin hyvässä suojassa kohdussa. Jos ihmisen alkio olisi herkkä ulkoiselle tärinälle ja vastaavalle eikä siksi kiinnittyisi, tuskin meitä olisi täällä maapallolla yli seitsemää miljardia. Alkion kiinnittyminen kestää yleensä vuorokauden tai pari, joten kiinnittymiskipujen kesto täsmäisi siihen eikä kipujen loppumisesta tarvitse huolehtia. Minulla kiinnittyminen tapahtui noin 10 päivää ovulaatiosta ja ilmeisesti noin yhden vuorokauden aikana, kerran tuli haaleaa kiinnittymisvuotoa vessassa käydessä hivenen. Jomotuksia ei ollut ollenkaan, ne tulivat vasta myöhemmin kuvioihin.

Raskauden alussa voi vielä harrastaa ja elää normaalisti ja esimerkiksi ratsastaa ilman haittaa alkiolle. Vasta kun vatsa alkaa kasvamaan tulee kohtuun kohdistuvia tärähdyksiä, tönäisyjä ja muita välttää. Toki ennemminkin on aina parempi, mutta on tapauksia, joissa ison mahan kanssa raskaana ollut nainen on tippunut hevosen selästä eikä istukalle tai sikiölle ole käynyt kuinkaan. Tämä ei ole suositus lähteä myöhemmin raskausmasun kanssa ratsastamaan, vaan tarkoitus on helpottaa oloasi nyt :)

Jos nyt käykin niin kurjasi, ettei plussaa kuulu, niin älä suotta parjaa itseäsi ratsastamisesta. Voi olla, ettei hedelmöittymistä ole tapahtunut ollenkaan ja mahan jomottelu on ollut jotain muuta. Toivottavasti jomottelu kuitenkin oli kiinnittymiskipua ja saat pian plussan testiin, koska kuulostaa, että se olisi toivottua! :)
 
Näin se on, paras on keskittyä siihen, että kaikki menee hyvin ja olla pelkäämättä turhaan (: Se on helpompi sanoa kuin tehdä, itsekin pelkäsin koko ajan uutta keskenmenoa koko alkuraskauden. Onneksi mies aina palautti maanpinnalle, että eiköhän siellä masussa kaikki hyvin mene. Vasta lopppuraskaudessa olen ollut levollisin mielin, että kyllä masussa on kaikki hyvin, mutta siihen varmaan auttaa kovaa vauhtia kasvava maha ja vauvan liikkeet (:
 
Hei, mulle erikoisgyne sanoi, että kiinnitymiseen vaikuttaa munasolun laatu..eli huonolaatuinen ei tartu, luonto tavallaan eliminoi "huonon" yksilön.

Siihen ei itse voi vaikuttaa.

Mutta jossain sanottiin, että jos syö paljon appelsiineja ( juo appelsiinimehua) ovulaation aikaan ja heti siinä jälkeen, se olisi huono juttu, C-vitamiini vaikeuttaa hedelmöittymistä juuri tuolla hetkellä. Muutoin appelsiinit hyviä raskausajalla.

Ethän voi tuolloin vielä tietää, olitko raskaana.

tsemppiä yritykseen :)
 
Moi taas ja kiitos kovasti vastauksista! :)

Josko nyt uskaltautuisi takaisin tänne päivittämään tilannetta. Menkkoja ei kuulunut ja r-testi näytti (näyttää edelleen) positiivista vajaa kolme viikkoa sitten. Eli tuntemukset taisivat tällä kertaa mennä nappiin, ja ei tuo tärähtelykään kiinnittymistä estänyt. Aika neuvolasta varattu, mutta eka ultra on vasta noin kuukauden päästä. Nyt on siis menossa vasta viikko 6. Mietittiin varhaisultrassa käyntiä sen varmistamiseksi, että siellä oikeasti on joku, oireita kun on vähänlaisesti. Toisaalta, pahoinvoinnit kai alkavat vasta näillä viikoilla. Odotellaan nyt ainakin viikko 7 loppuun ennen kun mihinkään mennään.
 
Pahoinvointi ja muut oireet voivat tulla myöhemmin, mutta kaikkein suotavinta ois jos ne jättäisivät tulematta niin ois mukavampi olla (: Mulla alkoi kunnolla pahoinvointi ja päivittäinen oksentelu vasta raskausviikolla 12 ja jatkui sitten yli puolen väli ja nyt loppuraskaudessa tullut takaisin. Tällä hetkellä ajateltuna mieto väsymys oli ennen rv10 (vaikka silloin tuntui pahemmalta), mutta räjähti käsiin vasta sen kymppiviikon jälkeen. Omasta kokemuksesta alkuraskaus oli mukavinta aikaa, kun ei ollut käytännössä yhtään oireita. Nauti siis siitä vielä kun voit, etenkin kun nyt on kesä! (:
 
Aiarana, totta puhut. Pitäisi olla iloinen siitä, että on hyvä olla. Pahoinvointia ei ymmärtääkseni tule kaikille ollenkaan. Väsymystä minulla on kyllä ollut, ja se tulee ihan yllättäen. Olen nukahdellut ihan yhtäkkiä lähes joka päivä näiden parin viikon aikana (vaikka olen jo kesälomalla ja päiväohjelma on ollut rauhallinen), eikä se ole yhtään mun tapaista. Raskaan työpäivänkään jälkeen en koskaan ole nukkunut päiväunia.
 
Mitä hittoa, voiko sitten c-vitamiinien popsiminen purkista haitata hedelmöittymistä? :O Enpä ole tällaistakaan koskaan kuullut...
 
Takaisin
Top