L
Luovuttaja’ko
Vieras
Hei, kyselisin kokemuksia Suomen laajuisesti eri käytänteistä alkioiden luovutuksesta. Eli olemme puolisoni kanssa onnellisesti siinä tilanteessa, että perhekoko on täydellinen (3 alle 5v. lasta saatu, ikä tulee vastaan, yms.), joten halutaan luovuttaa kaksi hyvälaatuista alkiota eteenpäin jollekulle lapsettomalle. Alkiot hyväksyttiin luovutettavaksi OYS:ssa, asia sen osalta kunnossa. MUTTA itse protokolla on todella joustamaton näin pitkän matkalaiselle, se pikemminkin karkottaa kaikki luovutukset lukuunottamatta Oulun seutua. Meille helpointa olisi pyytää heittää alkiot roskiin kuin luovuttaa ne eteenpäin. Sitä en haluaisi, mutta ihan ylitsepääsemätöntä on kyllä lähteä yli 300 km päähän varta vasten Oys;n käymään psykiatrisella hoitajalla ja allekirjoittamassa paikanpäällä luovutuspaperit kolmen lapsen kanssa. Puoliso joutuisi lisäksi ottamaan palkattoman päivän töistä tätä varten, itse olen vanhempainvp kotona 2kk ikäisen vauvan kanssa ja kaksi tarha-ikäistä. Ihan järjetöntä nykyaikana vaatia paikanpäälle, kun esim. olen oman raskauteni synnytyspelkopoliköynnit käynyt etänä. Oys:n kätilö närkästyi puhelimessa, kun kerroin tämän. Onko teillä jollakulla jotain toisenlaisia kokemuksia jostain toisesta hyvinvointialueesta ? Mietin tässä vielä, että jättäisin soittopyyntöä asiasta ylilääkärille, tms. sillä tällainen toiminta ei kannusta luovutuksen ja olisi heidän syytä tarkastella toimintaohjeistansa uudelleen sekä päivittää niitä digiaikaan,