Alhainen verenpaine

Cecilia

Jostain jotain jo tietävä
Hei vaan,

onkos täällä muita joiden verenpaine on tosi alhainen?
Mulla on yläpaineet lähellä 110:ntä ja alapaineet alle 70.
Periaatteessa tietty parempi alhainen kuin liian korkea, mutta...

Alkaa vaikuttaan aika paljon ainakin mulla siihen mitä voi tehdä. Jos nousen normaalisti tuolilta, tuntuu että huippaa. Puhumattakaan että vähän venyttelis tms. Tai ainakin pitää liikkua toooosi rauhallisesti ja odotella aina että verenpaine ehtii mukaan. Eikä oikein jaksa ees tehdä mitään kun koko ajan on vähän sellainen hutera olo. Voi varmaan johtua kans osittain hemoglobiinista, sillä multa ei oo testattu sitä vähään aikaan (täytyy käydä sekin tarkistuttamassa, seuraavaan neuvolaan kun on vielä 3 viikkoa). Mutta ihan tällaiseksi en oloa muista nuoruusvuosilta jolloin hemppa oli tosi alhanen kans.

Löytyisikö täältä kokemuksia / vinkkejä asiaan liittyen?

Olen kuullut että jotkut on saanu neuvolasta ohjeen syödä salmiakkia...? Ehkä pitää kokeilla sitä, suuri salmiakin ystävä kun olen [:D]
Tai sitten otan vaan kiltisti yhteyttä neuvolaan ja kysyn sieltä neuvoa. [:)]
 
Heippa Cecilia!

Viimeksi kun kävin neuvolassa mun verenpaine oli laskenut 102/55.
Aijemmin on ollut jotain 112,114 ... :s
Että vähän humpsahti.
 
Jessus Tiiaa, varmaan "pikkasen" pyörryttää [:D]

Mulla kanssa alhainen, ei kylläkään noin pahasti. Viimeks oli 103/65 ja huomaa todella helposti. Pahinta oikeestaan jos on jossain kävelemässä ja sitten pysähtyy, eli tyyliin kävelen kauppaan ja odotan sitten kassalla omaa vuoroa. Hyllynreunasta joutuu ottamaan joka kerta lukua. Neuvolassa sanoivat että pitäs koko ajan vähän liikkua, siis siellä kassalla.
Ohjeeks antoi juoda kahvia ja syödä salmiakkia. No kahvista en niin välitä, kun maku edelleen vähän kuvottaa. Oon sitä kuitenkin juonut, kun huomasin että se auttaa. Salmiakkia olen syönyt sydämmeni kyllyydestä, kun se multa aluks kiellettiin, ja nyt taas saa syödä. Ihanaa!! [:D] No neuvolassa sanoivat tuosta salmiakista, että ei siinä muuta riskiä ole, kuin että se turvottaa. Mutta jos kestät sen niin.. anna palaa vaan. No kahvi kyllä mulla auttaa paremmin, nopeemmin.. Kokeile ite. Taitaa olla aika yksilöllistä.
 
yläpaine ollut 99-110. Kerran meinasi taju lähetä töissä, muuten ollut ehkä vain vähän huippausta. Kyllä kaveri ainakin sai komennon salmiakkiin, mulle ei vielä annettu mitään ohjeita tai neuvoja 
 
Salmiakki tosiaan on parasta itsehoitolääkettä (ainakin omaan kokemukseeni pohjaten), kahvikin varmaan jeesaa, mutta mielinmäärin en ehkä kahvia silti kittaisi, kun sillä on vaikutusta sikiön kasvuun hidastavasti sitten taas... Mutta kuppi-pari päivässä ei varmasti oo haitaks :)

Jos ei meinaa millään nousta, niin neuvolastahan voi saada lääkärin kautta myös tietty lääkitystä tähän, vaan sitä ne ei kovin helpolla tarjoo, eikä kai suositellakaan... Jos kuitenkin alkaa olla pyörtymisiä viikottain/useamminkin, niin sekään ei oo hyväks.

Onnellista odotusta kaikille :)
 
Satuin nakemaan tan viestiketjun etusivulla ja paatin vastata!!

Mulla itsella on ollut paineet koko raskauden ajan 100/50 noin suunnilleen etta ala huoli siskoseni! Tosin jos oireita on niin koita nostaa sita vaikka sitten silla salmiakilla (tai kysy neuvolasta!) mutta matala verenpaine on parempi kuin korkea! Mun verenpaineesta ei ole oltu ollenkaan huolissaan koska en karsi siita mitenkaan. Jouduin viikon seurantaan kun mun paineet nousi 120/70 mika olis normi ihmisen ihanne lukema!! Mutta mulle se oli kautta linjan korkea niin piti kayda 3x mittauttamassa paineet edellisviikolla. Ne laski sitten sinne normi matalaan...
 
Moi! Ei alhasesta verenpaineesta oo muuta haittaa kun se huippaus, ja mulla siihen ainaki auttaa ku nousee varovasti ja jos "näkyy tähtiä", niin nojaa hetken seinään ja on paikallaan. Itellä ne on ihan korkeimmillaan ollu joku 117/73, yleensä n. 100/60 (synnyttään mennessäki ne oli vaan 110/72).
 
Kiitos kaikille vinkeistä!

Olenkin panostanut nyt salmiakkiin ja vähän kahviinkin :)
Eikä siis ole muuten tarvetta nostaa painetta, mutta kun olo on välillä aika ikävä ja hutera, niin silloin ois kiva jos sitä vois vähän parantaa että jaksais paremmin.

Soitin tänään neuvolaa ja kyselin sieltä mielipidettä.
Sain ohjeen aloittaa rautakuurin (vaikka siis hemppaa ei ole mitattu pariin kuukauteen), sillä kuulemma tässä vaiheessa raskautta verimäärä lisääntyy ja hemoglobiini sitten putoaa, eli voi lisätä tätä huteraa oloa.
Verenpaineeseen neuvolantäti ei pitänyt salmiakkia hyvänä ideana (yllättävää??), koska natriumi ei ole hyväksi, eikä kehottanut aloittamaan kahvinjuontiakaan. Suositteli ainoastaan liikkumaan enemmän koska silloin paineet nousee ja olo kohenee. Vähän haastavaa töissä kun istun toimistossa päivät pitkät...

No, mun mielestä eilinen salmiakkiannos auttoi kuitenkin oloon, joten jatkan kyllä sen napostelua kohtuudella. [:)] Ja miksei kahviakin niinä päivinä kun tosiaan ei meinaa pysyä pystyssä.
Mun mielestä neuvolan tädin kommentit vaikutti siltä että ne ei vaan saa suositella tiettyjä ruokia, koska ne on yleensä luokiteltu ei-suositeltaviksi...
 
hahahaha.. on se jännä [;)] Mulla neuvolassa tosiaan käskettiin kokeilla kahvia/salmiakkia. Ja niin, sanottiin että näinhän ei sais sanoa, mutta kokeile kohtuudella. Kai se nyt on eriasia, jos sitä kahvia vetää yht äkkiä pannullisen päivässä tai kokonaisen ison pussin joka päivä.

Tuo verimäärän lisääntyminen/sekä hemoglobiinin tippuminen on ihan totta. Itekin vetelen rautatabletteja ja oon huomannut, että ne auttaa.
 
Mulla on myös alhainen verenpaine. Viime mittauksella 100/57.. Mulla ei kuitenkaan ole ikinä mitään oireita ollut, ei huimausta tms. Eli en ole siitä sen kummemmin stressannut, parempi liian matala, kuin korkea [:)] Salmiakkia ja lakritsia saa onneksi syödä hyvällä omallatunnolla [;)]
 
Täällä kärsitään myös alhaisista paineista.. 86/48 on semmonen normi [:D] ja syke huitelee siellä 100 paikkeilla, joten välillä on aika huimaavat olotilat. Korkein on tähän mennessä ollu jotain 100-116/50. Neuvolatäti kehoitti käyttämään suolaa reilummin sekä syömään hyvällä omatunnolla salmiakkia, jepjep [:D]
 
onpa täällä liuta muitakin samasta asiasta kärsiviä[:-]
Mulla paineet 90/55 ja syke 40-45, salmiakki kuurilla saan tota verenpainetta nostettua 105/60. Huippaus on se oire mikä saa pään pyörälle ja jalat makaroniksi, useasti parempi vaan istua hetki
Mulla on aina ollut matalat paineet ja matala syke, mutta raskaus on pudottanut niitä entisestään.
Salmiakki, lakut, kahvi ja runsas veden ja muunkin nesteen nauttiminen auttaa[:)]
Kahvi vaan ei ole enään uponnut plussan jälkeen, joten sitä en edelleenkään alas saa. Pelkkä kahvin haju saa voimaan huonosti[:'(]
 
[:)] paineet mullaki pikkasen alhaiset... 110/70 (kun normisti mulla on ollut aina jotain 140/80 eli yläkanttiin) mutta siihen kun lisää vielä hemoglobiinin joka 100 niin jo huippaa ja rattosasti.... [&:] normisti hemo on mulla ollut aina yli 160 (käsketty luovuttamaankin sen takia) joten muutos aika raju... voi sanoa että ikinä en oo tuntenut itteeni näin sairaaksi ja väsyneeksi. hengästyn pelkästään ku makaan sängyssä.. [:o]
 
Olipas hyvä että löysin kanssasisaria... [:)]

Täällä on kanssa riesana tosi alhainen verenpaine. Tavallisesti ne ovat olleet ihan normaalit, mutta nyt alkuraskaudesta tipahtaneet silleen että alapaine huitelee molemmin puolin viittäkymppiä ja yläpainekkaan ei juurikaan yli sadan kipua.

Mulla kuitenkin hemo on 140 joten mulla ei taida yhteyttä niiden kahden asian välillä olla. Mutta kyllä huimaa, ja tosiaan ei paljoo tarvii pystyssä olla kun jo huimaa... Lievästi sanottuna ärsyttävää...

No kai tämä tästä ![:)]
 
joo kyllä kiusaa alhanen verenpaine välillä. Viimeksi eilen alko heikottamaan, ja lopulta meni taju, kun seisoin pakkasessa seuraamassa pikkuveljen sotilasvalaa. Luulen ettei johtunut tämä heikotus univormuista :D Kirjottelinkin tonne heinäkuisiin tapahtuneesta. Oon saanu nuvon että kun alkaa tulla huono olo niin kyykkyyn vaan, tai istumaan, vaikka sitten kaupan lattialle :D
 
Takaisin
Top