Alapään tutkimuksissa havaittua

Onnen nuppu

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Täällä sitä odotellaan viikolla 25. :) Kaikki on sujunut tähän mennessä loistavasti. Pientä harmitusta jälleen aiheutti vain tuo lääkärikäynti ja alatutkimus. Nuori tk-lääkäri jälleen näki sisäseinämät, kohdun limakalvon ja kohdun suun liian valkoisina väriltään. Ei mitään rakkuloita tms. vain valkoisempi väritys. Samainen lääkäri otti viimeksi ensimmäisessä lääkärin tarkastuksessa papa-kokeen, kun epäili kondyloomaa. Myös hiivakuurin tuolloin käytin. Papassa tuloksena oli luokka I ja se oli puhdas. Nyt sitten otettiin valkovuotonäyte ja edelleen lääkäri epäili ainoastaan kondyloomaa ja lupasi laittaa lähetteen 'äitipolille jatkotutkimuksiin. Kysyin vielä terveydenhoitajalta siitä aikaisemmasta papasta ja terveydenhoitaja harmitteli, että tämän nuoren lääkärin olisi pitänyt konsultoida vanhempaa kollegaa ja että kohdun suu ja limakalvot saattavat näyttää niin erilaiselta, kun on raskaana, mutta että nämä nuoret eivät sitä välttämättä tiedä. Nyt sitten odottelen ensin tuota valkovuotonäytettä ja sitten vielä lähetettä äitipolille.

Onko kenelläkään muulla tullut eteen samanlaista kommenttia lääkäriltä? Papa-kokeita minulla on otettu säännöllisesti, viimeksi puoli vuotta ennen raskautta ja nyt raskauden aikana. Terveydenhoitaja sanoi, että ei kannata murehtia, mutta väkisinkin tässä vähän murehtii.

Ei ole tuollaisesta kokemusta, mutta joskus vuosia sitten joku tällainen nuori lääkäri soitti papa-kokeesta, että jotain bakteeria hiukan on näytteessä ja hiivakuuri olisi syytä aloittaa. Kysyin toista mielipidettä, kun menin gynekologille uudestaan toisen vaivan takia ja tämä totesi, että höpöhöpö mitään hiivaa tuon perusteella voi väittää olevan. Kyllä aina hiukan kuuluu bakteereja ollakin.

Sitä vain, että vaikka yksi lääkäri ja ilmeisesti myös vielä suht kokematon on hiukan varuillaan niin ei tosiaan kannata olla heittämässä kirvestä järveen. Ajattele niin päin, että parempi kun tutkivat perusteellisesti. Ja terkka oli oikeassa, jos ei itse ole varma, pitää konsultoida jotakuta joka ehkä tietäisi paremmin. Yritä olla rauhallisin mielin, näytteestä saat varmasti pian tulokset ja hetikohta sen lähetteenkin. Jos vointi on hyvä, eikä ole mitään oireita, niin ei kannata niin kovasti murehtiakaan. Todennäköisesti on väärä hälytys. Ja jos jotain ilmeneekin, niin murehdi vasta sitten, kun se on varmaa. Pari päivää menee epätietoisuuteen ja huoleen sopeutuessa, mutta kyllä se siitä helpottaa jos vain saa itseään vähän tsempattua.

Sormet ristissä, että lääkäri on vain perusteellinen! Lääketiede on aina vähän sellaista arvailua ja kokeilua kuitenkin.

Ei oo raskauden aikaisia kokemuksia, mutta muutama vuosi sitten kävin gynegologisessa tutkimuksessa ihan rutiinin omaisesti, ei ollut ollut mitään oireita. No se lääkäri otti papa ym. kokeet ja ilmoitti, että jotain ylimääräisiä bakteereja on emättimessä ja määräsi kunnon satsit lääkkeitä ja puikkuja. No sen jälkeen kun olin kuurin vetänyt, mulle puhkesi oikea hiivatulehdusten ym. ongelmien ketjureaktio jossa meni pari vuotta on ja off. Kävin sitten toisella gynellä ja se sanoi, että tuo eka gyne oli määrännyt ihan vääränlaisen hoidon ja että se on vaan tappanut emättimestä terveet bakteerikannat ja sen takia tällainen kierre. Että ei kyl kaikkia lääkäreitä kannata mennä tottelemaan. [:-]

Juuri näin. Hirveästi pitää itekkin nykyään tietää asioista tai ainakin osata kysyä ja varmistaa. Aika haastavaa.

Juu, pitää nyt rauhoittua ja odottaa mikä se "viljely" tulos on.

Katsoin vielä leimasta, että tämä henkilö ei ole edes valmis lääkäri vaan kandi. Toki heidänkin pitää jossain saada harjoitella, mutta jos ei edes konsultoi kokeneempia kollegoita niin vähän hurjalta tuntuu. Ja oikeasti meni ensimmäisellä kerralla jo luottamus siinä kohtaa, kun kysyin maallikkona, että kai nuo raskaushormonit voi vaikuttaa siihen, että hiivaa on enemmän niin lääkärikandi totesi, että en mä vaan tiedä, en oo kyllä koskaan kuullu... Että sitä rataa! [:D]

Kiitos kannustuksista! Ehkäpä tämä tästä selviää! [:)]

No siinä tapauksessa etenkin älä liikoja vielä pelästy! Hui miten vaarallista toi tollanen! Taitaa olla lekurilla vielä liikaa keltanokan ylpeyttä, kun ei viitsi neuvoa kysyä vaikka omat taidot ei selvästi vielä riitä. Kyllä tuolla alalla pitää olla aika pitkän linjan kokemus, ennen kuin voi ihan omin päin tehdä diagnooseja vaivoista, jotka ei ole suoraan oppikirjasta. Tai edes ne lisurin paperit [:D]

Kyllä tuo on ihan totta, että raskausaikana se hiiva saattaa alkaa jyllätä, jos siihen taipumusta on. Näin ainakin minun on annettu ymmärtää neuvolassa. Ja monelta olen kuullut, että raskausaikana ovat kärsineet jatkuvasti hiivatulehduksista. Minun tietoni kyllä ovat kaikki täysin omiin ja toisten kokemuksiin eikä mihinkään lääketieteen opintoihin, eli niiden pätevyydestä laajemmin minulla ei ole aavistustakaan.

Hiiva on siitä kakka, että nekin, jotka normaalisti siltä säästyvät, voivat hyvinkin sen saada kaveriksi juuri raskauden aikana.

Onko täällä ketään jolla ois ollut tai on todettu emätintulehdusta raskauden aikana?.. Millasta hoitoa saitte (paikallisantibiootit/tabletit/kummatkin?) Tehosko hyvin ja menikö toi sitten pois kiltisti/uusiutuiko?

Mulla todettiin tuo vasta aika pitkän oireilun jälkeen... oireita ei ollut kun virtsan voimakas haju (joo jännää:D) mutta sitten myöhemmin toisesta jutusta äitiyspolilla kysyessäni tajusin että mullahan on ollut supistelua, joinakin päivänä yli kymmenenkin kertaa. Tätä en ollut tajunnut siis aiemmin kun  ne on kivuttomia ollut kuitenkin.. No sain lähetteen testeihin ja niiden tuloksienkin kysymisen jälkeen meni vähän aikaa hankkia apteekistä lääkkeet kun puhelimessa selitettiin hyvin epäselvästi miten pitäis toimia.

En oo saanut vielä puhuttua tästä kunnolla neuvolassa tai äitiyspolilla, ens viikolla vasta.. nii ajattelin nyt kysellä kuitenkin muilta jos ois saman kokeneita..

Melinda: Mulla alkoi hiivatulehdukset kesäkuun alussa ja niitä on sen jälkeen ollut noin 7 kertaa (aina noin parin viikon välein). Kahdesti on lisäksi ollut joku muu bakteeritulehdus, johon olen saanut paikallisantibiootit, eli emätinpuikkoja. Todella kypsyttävää! [:@] Nyt ei ole kolmeen viikkoon ollut mitään, sillä olen kaikin tavoin yrittänyt välttää tulehduksen aiheuttajia. En ole käynyt uimassa, eikä olla oltu yhdynnässä. Vaikka jälkimmäisestä lääkäri sanoi, ettei siitä pitäisi haittaa olla. Noh, ne hommat on kuitenkin hoidettu muilla tavoin. [;)]

Pajunkissa: voi hitsi :S Varmaan onkin kypsyttävää kun koko ajan saa olla hoidattamassa jotain.. Varsinkin ku ei oo mitään halpaa lystiä ostella noita lääkkeitä kun niistä ei saa Kela-korvauksiakaan, ainakaan noista puikoista. :S
Mä en oo ees tajunnut kysyä että voiko ite vaikuttaa noihin eli vältellä just joitain juttuja, mut itekää en oo käynyt uimassa tai ollut yhdynnässä tai mitään muutakaan. Mulla olikin tänään neuvola jossa proteiinit oli taas plussalla...

Mulla onneksi on vakuutus, joka korvaa kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, vaikka ne olisivatkin käsikauppalääkkeitä, eivätkä kela-korvattavia. Mutta jotta saa reseptin, pitää aina juosta sinne lääkärillekin. Onneksi se vakuutus korvaa senkin, joten voin mennä suoraan yksityiselle.

Eipä niitä tulehduksia oikein kai voi kokonaan välttää, jos niitä on tullakseen, sillä raskaus voi altistaa niille. Mulle ainakin on käynyt niin. Kysyin viimeksi lääkäriltä yhdyntäasiasta ja hän sanoi, ettei ole tarpeen välttää sitä, tuskin johtuu siitä. Musta tuntuu, että viimeisimmän sain, kun kävin uimassa.

Melinda:
Viikko sitten olin ekana ensiavussa ja pari pv sen jälk Jyväskylässä tutkimuksessa. Minulta löydettiin bakteeritulehdus jonka on sen jälk hoidettu antibiottikuurilla. Kuuri laitettiin alatiekautta joka ilta viikon ajan. Ilmeisesti tulehdus oli aiheuttamassa aikaisin synnytyskäynnistys..edelleen supistelen ym mutta hieman helpompaa olo jo!

Kuulostaa tosi kypsyttävältä! Mulla oli meidän avioliiton alussa samoja ongelmia, ja meenas hermot mennä meiltä molemmilta. Mut saatiin lopulta hyvä lääkäri, joka osasi määrätä miehellekin oikean lääkkeen. Kuulemma ei oo hyötyä hoitaa naista, jos mies on saanut tartunnan, niin sitä sitten tartutellaan koko ajan toiselta toiselle... sen jälkeen ei onneks oo ollu kummallakaan ongelmia. [:)]

Takaisin