Aknen hoito lääkkeillä tai muutoin

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Teini-ikäisen lapsen iho on nyt mennyt pahempaan suuntaan ja lapsi itse sanoo haluavansa aknelääkkeet. Aiemmin en ole pitänyt sitä tarpeellisena ja ehdottelin sen sijaan kosmetologia, mutta jostain syystä ei lapselle käynyt. Nyt sitten mietin pitäisikö lääkärille aikaa varata, niin saisi ainakin arvion, ovatko lääkkeet aiheellisia. Onko kokemyksia lääkkeistä tai muusta hoidosta, mistä ollut apua?

Itsellä ei ole aknesta kokemusta, ei ole ollut pahoja iho-ongelmia. Mies taas on syönyt aknelääkkeitä teininä ja ei ne kyllä ongelmaa kokonaan poistaneet. Mies olisi lääkkeiden kannalla. Olen ostellut lapselle apteekista ihonhoitotuitteita, teatree-saippuaa on mm kokeiltu, mutta enpä tiedä onko niistä mitään hyötyä ollut.

Kummilapsellani on ollut paha akne ja lääkityksestä oli valtava apu. Hänen äitinsä kokeili teininä kosmetologien kaikki keinot ja silti tuli paljon arpia.

Alkuun sain joskus 13-14 vuotiaana differin geeliä mitä levitettiin kasvoille, auttoi jonkin verran. Sen jälkeen söin 2v putkeen tetrasykliiniä (antibiootti). Se toimi ihan ok, niin ettei tulehtuneita näppyjä tullut, mutta ei kuitenkaan toivottu lopputulos.
N. 18 vuotiaana söin 6kk isotretinoin kuurin ja sillä ihan kaikki näpyt lähti. Mulla oli ihotautilääkärin termein sulkeutuneita komedoja, eikä sellaisia tulehtuneita näppyjä. Kuuri oli oli aika tuju, koko naama hilseili rajusti alkuun, lopussa maksa arvot nousi ja kuuri olisi loppunut joka tapauksessa siihen. Joka kuukausi tehtiin raskaustesti verestä ja piti syödä e pillereitä lisäksi, koska aiheuttaa vakavia sikiövaurioita jos vahinko kävisi.
Niin ja vielä joskus 16 vuotiaana aloitin e pillerit ihan puhtaasti aknen hoitoon (toki oli muutakin käyttöä). Ja kosmetologilla on käyty perinteisessä ja ultraääni ihonpuhdistuksessa, hiukan paransi tilannetta, mutta ei riittävästi.
Miehellä myös oli teininä iho ongelmia, parani itsestään, mutta arvet jäi.
Jos omilla lapsilla iho ongelmia tulee tulevaisuudessa niin ehdottomasti olen lääkkeiden kannalla.

Muokattu viimeksi:
Mulla on kokemusta todella rajusta aknesta. Kosmetologit ja rasvat käytiin läpi, kunnes tilanne räjähti ja itsetunto nollissa.

Sain roaccutan/isotretioniini kuurin ja yhden ainoan kuurin joka kesti oisko ollut 3kk jälkeen, akne katosi loppuelämäksi. Pelasti mun elämän ja itseluottamuksen. En enää ole tarvinnut mitään puhdistusgeelejäkään.

Arvet haaleni, eikä näy enää jälkiä tästä tuskasta. Sanon suoraan, että jos lääke vaan sopii, niin ehdottomasti suosittelen. 3kk lääkettä, on pieni hinta loppuelämän onnesta.

Isotretioniini oli muuten hyvä, mutta iho kuivuu. Auringolta pitää suojautua hyvin ja raskaaksi ei saa tulla.

Aikana kun ei ollut nettiä, keskustelupalstoja eikä saanut lupaa tilata nuortenlehtiä niin oli vain vanhempien "tiedon" varassa.
Olisin säästynyt paljolta, jos olisin saanut ajoissa oikeanlaista hoitoa ja hoitotuotteita.
Apua on aivan turha hankkia enää siinä vaiheessa kun naama on räjähtänyt.

Olisin tarvinnut oikeanlaisen puhdistustuotteen ja rasvan. Ajoissa lääkekuurit ja kosmetologi käynnit. Koko yläasteajan kärsin aknesta. Oli oikein mukavaa aikaa se.

Oikeasti, akne on ihosairaus. Ihosairauteen hankitaan lääkkeet. Mulla on edelleen järkyttäviä arpia kasvojen iholla.
Pari vuotta lääkkeitä vs. loppuelämä vahvoja meikkivoiteita, että kehtaa ulos mennä?

Käsittääkseni ystäväni sai yläasteella e-pillerit hoitona akneen. Vuotta aiemmin itselläni samaten ne auttoivat ihon kuntoon ja punainen näppylämeri katosi kasvoista, rinnasta ja selästä. Se oli iloinen yllätys, koska pillerit hain startanneen seksielämän vuoksi. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Nyt on lääkärissä käyty. Lääkäri ei pitänyt lääkkeitä aiheellisena, ainakaan nyt kesällä ei kannata aloittaa, kun ei sovi auringon kanssa yhteen. Syksyllä katsotaan tilannetta tarvittaessa uudelleen.

Mä aloitin Diane Nova e-pillerit lukiossa aknen vuoksi, ja muutaman kuukauden kuluttua kaikki finnit olivat poissa. Jouduin myöhemmin vaihtamaan merkkiä muista syistä ja vauvahaaveiden vuoksi lopettamaan, ja naama tahtoo edelleen kukkia herkästi. Vähän tuntuu oudolta, että lääkäri ei mitään antanut, jos lasta itseään kuitenkin kovasti asia vaivaa. Toki tuo aurinkoherkkyys pitää paikkansa melkein kaikkien aknelääkkeiden kanssa.

Ihonhoito on aina tärkeää, oli lääkkeet tai ei. Eli sopiva puhdistus ja voide joka päivä, joko kevyt kosteusvoide tai hoitava voide. Monesti vain käytetään jytkyä puhdistusainetta ja unohdetaan voide, silloin tilanne voi jopa pahentua. Kokeilemalla löytyy sopivat, ja kosmetologin tai apteekin neuvot kannattaa hyödyntää.

Itse olen kovasti pitänyt tästä, jos ette ole vielä kokeilleet:
https://www.yliopistonapteekki.fi/lrp-effaclar-duo-hoitovoide-40-ml-73493

Onko kyseessä tyttö vai poika?
Kesä ja auringonvalo yleisestikin hoitaa ihoa, tietenkin pitää muistaa lätkiä sitä aurinkorasvaa tukkimaan niitä ihohuokosia.
Sitten niitä yleisiä vinkkejä:
- kasvojen puhdistus aamuin illoin ja ei saa pyyhkiä eikä varsinkaan hangata ihoa millään eikä kuivata froteepyyhkeeseen. Kasvojen kuivaus käsipaperiin taputellen
- rasvaus. Apteekin perusrasva käy
- tyynyliinan vaihto vähintään kerran viikossa ja sitä tyynyäkin voi välillä pestä (tai ostaa uusi)
- kasvojen ihoa ei saa kosketella, näppylöitä ei saa puristella. Teepuuöljy -liuos kuivattaa parissa päivässä
- jotkut ruuat nyt vaan lisäävät finnejä. toisilla se on suklaa, toisilla maito, jollain joku muu

Nyt on lääkärissä käyty. Lääkäri ei pitänyt lääkkeitä aiheellisena, ainakaan nyt kesällä ei kannata aloittaa, kun ei sovi auringon kanssa yhteen. Syksyllä katsotaan tilannetta tarvittaessa uudelleen.

Oho...Mulle määrättiin roacutan, vaikka silloin oli kesä. Suojauduin vain auringolta. :eek:

Toki tilanne oli aivan sietämätön jo siinä vaiheessa.

Kärsin edelleen hormonaalisesta aknesta. Käyn nykyään kerran kuussa kosmetologilla DMK-hoidossa ja käytän siihen hoitoon sopivia tuotteita. Todella tyyristä, mutta osaava kosmetologi saa paljon aikaan.
Ruokavalio myös vaikuttaa, pahin hormomihäirikkö on prosessoitu maito. Joillakin gluteeni aiheuttaa aknea jne.

Onneksi teini-iän katastrofi oli aika lyhyt - joitain arpoa jäi- mutta omana riesana on coupérosa-iho, jolle ei oikeastaan voi mitään.

Mulla ei auttanu mikään muu kuin isotretinoin, sitä söin kaksi kuuria. Ennen isotretinoinia kokeilin kaiken maailman voiteita, ne vain ärsytti ihoa ja ei mitään tehoa ja kaksi 3kk kuuria antibioottiakin söin, ihan turhia nekin. Rasva-arvot tais vähän nousta isotretinoinin kanssa ja huulet oli tosi kuivat, muuta haittaa ei tullu. Söin kuuria kesälläkin, pysyin varjossa ja suojasin hyvin ihon. Tokan kuurin jälkeen iho on pysyny oikein hyvänä.

Edit: e-pillereitä kyl söin aikoinaan vuoden ajan ja silloin iho oli muuten tosi hyvä, niitä käyttäessä sain ainoat kehut ihostani koskaan 😄

Mulla ei auttanu mikään muu kuin isotretinoin, sitä söin kaksi kuuria. Ennen isotretinoinia kokeilin kaiken maailman voiteita, ne vain ärsytti ihoa ja ei mitään tehoa ja kaksi 3kk kuuria antibioottiakin söin, ihan turhia nekin. Rasva-arvot tais vähän nousta isotretinoinin kanssa ja huulet oli tosi kuivat, muuta haittaa ei tullu. Söin kuuria kesälläkin, pysyin varjossa ja suojasin hyvin ihon. Tokan kuurin jälkeen iho on pysyny oikein hyvänä.

Edit: e-pillereitä kyl söin aikoinaan vuoden ajan ja silloin iho oli muuten tosi hyvä, niitä käyttäessä sain ainoat kehut ihostani koskaan 😄
Itelläni ei kokemusta mutta mieheni sai lopulta avun vaikeaan aikuisiän akneen tästä isotretinoinista. Sivusta katsojana voin suositella jos kevyemmät hoidot ei auta. Pitkän kuurin kyllä vaati mutta siitä lähtien iho ollut tosi hyvä jo vuosia 👍🏻

@Lilyofthevale Olen kans syönyt antibiootteja, käyttänyt aknevoiteita ja syönyt muutaman Roaccutan-kuurin. Noista mikään ei ole hyvä, mutta Roaccutan ainoa joka auttaa ja joka on suht hyvä. Antibiootit tekevät hallaa suolistolle ym. Kosmetologilla ongelma ei parane, koska syy on hormonaalinen. Voihan kokeilla jotain vhh-dieettiä tai maidoton/viljaton, mutta ei se kaikilla toimi, en itse ole kokeillut.

Pahin homma olisi mielestäni ottaa e-pillerit asiaa hoitamaan. Juu, iho paranee mutta sitten jos ne joskus lopettaa, ongelma kuulemma räjähtää käsiin. Ja muutenkin e - pillerit ovat todella kyseenalaisia hormoneja eikä ole sen arvoista että ihon takia sekoitetaan oma hormonitoiminta ja poistetaan ovulaatiot hormoneilla.

Eli suosittelen Roaccutania, jos nyt puhutaan oikeasti aknesta eikä muutamasta finnistä. Akne vaikuttaa todella paljon itsetuntoon. Mulla ei noussut maksa-arvot ja ihokaan ei paljoa kuivunut.

Takaisin