Akne ja raskaus

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Keksinpä nyt kysyä täällä, jos kellä olis kokemusta tai tietoa asiasta... eli: vaikuttaako raskaus akneen, häviääkö akne, paheneeko..? Itselläni on suvulta peritty taipumus akneen, nyt kun olen ollu vuoden ilman e-pillereitä -joiden avulla iho pysyi oikein hyvänä- naama kukkii kuin vimmattu. Eräs lähihoitaja ystäväni meinas että hormonien ansiosta akne häviäs raskauden aikana (tai ainakin vähenisi merkittävästi..) aivan kuten e-pillereitä syödessä? Olisi mielenkiintoista saada kuulla faktoja tai ainakin eri näkökulmia asiaan. Lääkärissä käytyäni vajaa kuukausi sitten sain aknen hoitoon lääkevoiteen sekä myös reseptin rankkaan antibioottikuuriin, jolla aknen ainakin pitäisi hoitua, mutta jos aloittaisin sen kuurin, jäisi vauvantekohommelit siihen sen kuurin ajaksi (jopa yli puoli vuotta!) Kiitos jo etukäteen jos kuka viitsii vastailla:)

Heippa !
Kaverilla oli tosi paha akne, mutta kun tuli raskaaksi, niin ihokin parani kertaheitolla, mutta sitten taas toisella ystävällä oli muutamia näppyjä naamassa, mutta raskausaikana iho meni pahempaan kuntoon.. Ehkä sitten akne paranee raskauden myötä, mutta pienet näpyt lisääntyväs (jos siis ei aknea, vaan ainoastaa muutamia näppyjä)

Kiitti vastauksesta, jotain tuollaista itsekin aattelin maholliseksi..

Jää nähtäväksi miten käy...kunhan nyt ensin sais pikkuisen matkalle:)

Vauvaonnea sinulle!!!=)

valitettavasti on meitä toisiakin ääripäitä.
Ihoni ollut kohtuu normaalia aina, parempi pillereillä.
Mutta nyt raskaana ihan kamalassa kunnossa.
Ekaa kertaa elämässä myös selässä, rinnassa ja kaulassa aivan pirusti nyppyjä.
Mikään ei oo auttanut näihin.
Toivotaan että sulla kun tärppäis niin kävis paremmin.
Hormonit kun voi tehdä miten perin vaan, itelle kävi näin valitettavasti :<

Heips!

Mulla on ollut murrosiästä asti tosi rasvainen iho! Yläasteella iho oli ihan kauheassa kunnossa ja pilleritkään ei auttaneet siihen. 
Sitten se itsestään hellitti ja alkoi kukkimaan kerran kuussa menkkojen aikana.
Kun tulin raskaaksi ihmettelin juuri ensimmäisenä sitä, kun menkat olivat 2 pv myöhässä eikä ihossa ollut näpyn näppyä, eikä kipeitä finnejä ollut tulossa vielä 3 päivän päästäkään. 
Ihoni oli niin hyvä koko raskauden ja olin todella onnellinen kun pystyin kulkemaan ilman peitevoidetta 9 kk :) 

Varmasti aika yksilöllistä. Olisi kyllä reilua jos akne paranisi kaikilla raskauden aikana! :)

Nyt mulla taas iho palannut normaaliksi ja finnejä tulee taas menkkojen aikana..

Kiitos teillekin vastauksista!:)

Ei siis selvästi ole sääntöä miten käy naaman kans, jos mulla itellä edes vähän helpottais sitten niin olisin onnellinen. Pillereillä pysyi iho kyllä tosi hyvänä, että ehkä vois sit kai olla mahdollista että raskausajan hormonimuutokset tois positiivisia tuulia?

Mulle puhkesi akne, kun jätin pillerit pois. Ihan loppuraskaudessa iho alkoi paranemaan. Iho pysyi ihan siedettävässä kunnossa siihen asti, kun imetin ja sitten homma taas räjähti. Kävin ihotautilääkärillä ja sain kuurin päälle + skinoren-voiteen. Toivottavasti niillä akne paranisi lopullisesti. Tämä on miedoin kuuri akneen eli ytympiäkin lääkkeitä on sitten saatavilla, jos tarve vaatii... mutta kun vauvakuume hiipii taas, niin en halua sellaisia lääkkeitä nyt aloittaa. Katsotaan sitten lasten jälkeen, jos iho vielä vaatii.

Heips, paprika!

Minkä niminen se lääkekuuri on, jonka sait? Mulla on nyt reilun kk:n ollu käytössä clindoxyl-niminen geeli (25g vaikuttavaa ainetta..), on ollu aika hyvä mutta kuivattaa ihoa älyttömästi!! Joudun joka ilta läträämään Humektanin kans oikein urakalla.. Kunhan noi arvet vähän vaalenis kasvoista niin "näkyiskin jossain"..

Toivottavasti sulla auttaa se voide ettet joudu siihen pillerikuuriin missään vaiheessa!!=)
 Itelleni toivon samaa, mun serkut söi vahvat pillerikuurit muutama vuosi sitten (molemmat tais syödä puoli vuotta) ja se on tosi rankka ruljanssi kuulemma..:O
Mulla on odottamassa resepti Oricyclin (500mg) kuuriin (väh.2-3kk, max 6kk), olen myös aatellu että en syö sitä tähän hätään -etenkin kun tuo voide nyt näyttäis tehoavan suht hyvin- kun se lapsi olis mulle tärkeämpi. <3

Tsemppistä teille jos/kun alatte uutta pientä väsäämään!!emoticon

Lääke on nimeltään Tetralysal 300 mg. Niitä syödään kaksi päivässä ja paketissa on 100 tablettia. Lääkäri sanoi, että syödä aina yksi paketillinen ja sen jälkeen katsoa, onko tarvetta vielä. Pidin taukoa ensimmäisen laatikon jälkeen ja näpyt palasivat. Nyt olen syönyt vähän toisesta laatikosta ja pitänyt taas taukoa. Tauko tuli oikeastaan siksi, että sain hirmuisen flunssan ja poskiontelontulehduksen... joten en viitsinyt enää noita pillereitä popsia. Naamassa on nyt muutama näppy, mutta johtuuko joulusuklaista??? Pidän ehkä vielä vähän pitempään taukoa ja toivotaan, ettei tarvitsisi niitä enää syödä.
Tetralysal ei ole niin vaarallinen sikiölle. Eli tätä voi syödä huoletta siihen asti, että alkaa tosissaan yrittämään tai muistaakseni jopa plussaan asti... mutta tämä kannattaa tietysti varmistaa lääkäriltä.
Tuota skinoren voidetta ihotautilääkäri suositteli käyttämään myös raskausaikana. Käytän sitä nyt kerran päivässä. Kasvot pesen humektanilla. Minulla ei kyllä ole iho kuivunut. Suosittelen vaihtamaan voiteesi tuohon skinoreniin (reseptivoide), jos se olisi sinunkin iholle ystävällisempi.

Aaaa, nii sie oot jo syöny paprika sitä kuuria. ok.:)

Jännä ettei se lääkäri mulle ehdottanu tuota samaa lääkettä kun tiesi että me yritetään lasta..? No jospa toi voide tehoais, vaikuttaa aika hyvältä..:)
Vois tietty harkita ton voiteen vaihtamistakin. Jos laitan tarpeeksi humektania iltaisin (ja välillä lisäksi jos on kuivia kohtia ihossa niin rasvaista perus-niveaa) niin ei kuivu nassu tuollakaan voiteella mutta kolme-neljäkin kertaa sitä saa levittää iholle että ei sit kuivu iho. Ja aamulla kun pesen nassun ni laitan Neutrogenan päivävoidetta (on HYVÄ!!) meikin alle.

Paprika, oot kirjottanu tänne jotain mutta mie en saa näkyyn sitä viestiä. Näetkö sen ite vai onko täällä joku jumitus menossa?:O

Alissa22: Kävin vain muokkaamassa tuota edellistä viestiäni, kun olin osoittanut sen Zuville. :) Olinko noin pahoin katsonut nimimerkkisi väärin, vai oletko muuttanut sitä?

Joudun varmaan palaamaan taas lääkekuurille. Nyt on rintaan tullut muutama näppy eli taitaa akne edelleen nostaa päätään. Jos nyt koittaisi oikein tsempata ja muistaisi ottaa joka päivä lääkkeet nyt ainakin parin kuukauden ajan. Jospa se sitten purisi tähän tautiin.

Iiiiiiks! Vuosi vaihtui ja sehän tarkoittaa sitä, että tänä vuonna olen toivottavasti taas raskaana! Kylläpäs mulla onkin ikävä sitä ihanaa pyöreää masua! :) Tällä hetkellä olisi tarkoitus alkaa yrittämään loppukesästä/syksystä.

HYVÄÄ ALKANUTTA VUOTTA!

Joo vaihoin nickiä. Tuli toi nicki "kiireessä keksittyä" kun rekisteröidyin ja se ärsytti mua, piti vaihtaa..emoticon  (on tää hymiöiden valinta hieman hankalaaXD saakohan noita mistä lisättyä tonne..?)

On se sitkeä ja inhottava tuo akne...:( Toivottavasti saat sen kuriin!!!emoticon Se vaikuttaa jo omaan itsetuntoon ja kaikkeen tosi paljon (jossain tutkimuksessa oli selvinny, että ne nuoret, joilla on akne, on taipuvaisempia itsemurhaan.:O hui! Kertoo asian vakavuudesta jotain..) Ja yleensä iho on pysyvästi pilalla vaikka aknen sais hoidettua pois, kun jää arpia nassuun. Mulle ei paljoa jääny näkyviä arpia edellisestä aknesta, ja kun söin pillereitä mun iho oli uskomattoman hyvässä kunnossa. Mutta nyt..aijai..Multa yks tuttu seitsemänkymppinen kysy että onko mulla joku rokko kun on naama näin pahannäköinen.X/ mumisin siinä että ei kun akne...No se ihmetteli että eihän mulla aikaisemmin ollu tällainen iho, mutta enhän mie sille ruvennu kertomaan että tässä on pillerit pois ja yritys päällä. Ei auta ku toivoa että haalenis nämä nykyiset arvet mahdollisimman hyvin.

Sulle kanski hyvää meneillään olevaa vuotta!!emoticon

mulla oli 16-vuotiaaks paha akne kunnes alotin pillerit. sit ku lopetin, oli vuoden taas ihan karsee, ja sit parani. raskaana ollessa alko taas, pahempana ku ennen, ku oli rinta ja selkäki näpyillä. jatkui kunnes lopetin imetyksen, nyt taas ei mitään ongelmaa! onneks se on vaan "väliaikasta". nimim. "mikrohiontaa odotellessa.."

Täytyki tulla nyt tänne kommentoimaan, kun kerran raskaana ollaan.. :)
Iho on aika hyvässä kunnossa nyt!! Ihan pieniä näppyjä vain tulee ja menee, isoja finnejä ei ole ollu pitkään aikaan! :) En sit tiedä sanoa että johtuuko ihon paraneminen ennemminkin siitä että ehin käyttää Clindoxyl-geeliä yhen putkilon just ennen kuin raskauduin (nyt en siis ole enää uskaltanu käyttää, sen käytöstä pitäis muutenkin keskustella lääkärin kanssa) vai siitä että olen raskaana vai näiden yhteisvaikutuksesta...:)
Yks kaveriki, jonka kanssa nähtiin ensimmäistä kertaa mun raskautumisen jälkeen eli ei oltu nähty moneen viikkoon, sanoi että mun iho on paljon parempi nyt. Ja onkin, ei edes rasvoitu niin nopeasti!=) Kunhan haalenee nämä arvet ni hyvä on!!

Takaisin