Ajoin kortin 29-vuotiaana, pakon edessä. Koulun ja kodin välillä on matkaa 120 kilometriä, enkä halunnut muuttaa opiskelupaikkakunnalle, koska meillä on pieni lapsi ja miehen työpaikka on täällä kodin lähellä. Ennen kävin koulussa julkisilla, mutta vuoroja karsittiin niin paljon, että julkisten käyttö olisi tarkoittanut pahimmillaan yli 14 tunnin koulupäiviä. Opiskelen alaa, jota ei voi suorittaa etänä.
Kauhulla menin autokouluun, en ollut ikinä edes istunut ratin takana ja olin sopeutunut ajatukseen että olisin kortiton koko ikäni. Mulla ei ollut koskaan ollut mitään halua omaan korttiin tai yksityisautoiluun. Autoilun opettelu oli ihan hirveää räpiköimistä, menin kouluun juuri sen uudistuksen jälkeen jossa iso osa opetustunneista karsittiin ja lisättiin simulaattorin käyttöä. Ne vähät tunnit mitä sain oikealla autolla ajaa, mun opettaja oli ihan kauhea, vain huusi ja haukkui ja nälvi virheistä, sen sijaan että olisi neuvonut miten asiat tehdään oikealla tavalla. Inssin pääsin läpi neljännellä yrittämällä, varmaan säälistä.
Nyt mulla on ollut kortti vajaa kaksi vuotta, ja väitän olevani ihan perushyvä kuski. Kun pääsin pois autokoulusta niin pystyin rentoutumaan, ja mieheni on opettanut mulle monia sellaisia juttuja, mistä autokoulussa ei mainittu sanallakaan. Ajan myös niin jäätävän paljon, että väkisinkin siinä oppii. Tosin mihinkään isoon kaupunkiin en lähtisi ajamaan, jos sen vaan voin mitenkään välttää.
Ajamisesta on tullut ihan kivaa. Soitan musiikkia vähän turhan kovalla ja olen yksin omien ajatusteni kanssa. Ihan mukavaa vastapainoa muuten hektiselle elämälle. Mutta ilmankin pärjäisin jos olisi mahdollisuus.