Mulla käynnistettiin synnytys yliaikaisuuden vuoksi eli rva 42+0. Sytotecia sain ja parin tunnin sisällä lääkkeen annosta alkoikin sit säännölliset supistukset. Uskoisin, et käynnistyksestä johtuen mulla supistukset teki todella kipeetä, ku olivat alusta lähtien n.5 min. välein ja sit 2 min. välein. Kroppa ei ehtinyt oikein mukaan koko synnytykseen... Saliin päästiin sit ku supistukset oli kestäneet n. 6h ja silloin sain myös epiduraalin, joka mulla vaikutti tosi hyvin! Ainut vaan, et sit kun tuli aika ponnistaa, niin epiduraalin teho loppu ja lisää ei enää annettukkaan. Ponnistusvaihe oli tosi raju, tein töitä reilusti yli tunnin ennen, ku sanoin et nyt en enää jaksa ja tarviin jotakin apua. Lääkäri kutsuttiin apuun ja hän toteskin et nyt eka koitetaan imukupilla ja jos ei lapsi synny, niin sit lähetään hätäsektioon. Kätilö leikkas välilihan ja sit toisella vedolla vauva olikin ulkona. Lopuks mua tikattiin kaks tuntia, joka oli todella hirveä kokemus. Aivan samaa mieltä olen, ku Kaylies et se tikkaus oli hirvein juttu koko synnytyksessä. Mullakin nimittäin puudutus ei toiminu jotenki kunnolla ja tunsin siis melkein kaiken... Ja samaa mieltä oon myös siitä, et nyt toisella kertaa osaan vaatia kovastikin jos jotakin mieltä olen.
Onneks jokainen synnytys on erilainen, joten silleen sitä on turha etukäteen pohtia. Tietysti, jos alkaa hirveesti pelottaa/mietityttää joku asia synnytykseen liittyen ni siitä kannattaa puhua neuvolassa. Ne osaa kyllä sitte ohjata eteenpäin, jos siihen on tarvetta.