Aiotko ottaa koronarokotteen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Koronarokotteen suhteen näyttäisi lupaavalta, että se tulisi suhteellisen piakkoin. Aiotko ottaa rokotteen, kun se tulee jakoon? Entä rokotutatko lapsesi koronaa vastaan?

Olen siellä jonon häntäpäässä eli otan rokotteen vasta kun siitä on reilusti kokemuksia ja on tullut esille myös harvinaiset sivuvaikutukset.

Kyllä varmasti jossain vaiheessa sen otamme koko perheelle. Emme kuitenkaan tule olemaan ensimmäisiä saajia ihan siksi, ettemme kuulu vakaviin riskiryhmiin tai työskentele hoitoalalla. Niinpä uskon, että myös mahdolliset harvinaisemmat haittavaikutukset ehtivät tulla esille ennen kuin olisimme rokotusvuorossa.

Olen periaatteessa riskiryhmää joten voisin saada sen aika alussa, mutta ainakaan raskausaikana en ota. Katsotaan sitten myöhemmin.

Tuskin otetaan ainakaan heti. Odotellaan vähän miten rokottamiset sujuvat ja sitten harkitaan ottamista. Täällä on onneksi ollut niin vähän esiintyvyyttä, että uskaltaa odotella.

Otetaan, mutta ei heti ensimmäisten joukossa. Meillä on eristys sujunut hyvin jo monta kuukautta, samalla tavalla eristyksessä jatketaan elokuuhun asti.

Aiotaan koronarokote kyllä ottaa, mutta ei mielellään ensimmäisten joukossa, kun ei tiedä sivuvaikutuksista. Riskiryhmille se varmaan ensimmäiseksi jaetaankin eikä meistä kukaan kuuluta sellaiseen, ellei sitten vauva kuulu.

Olisin työn puolesta saanut ensimmäisten joukossa ja oli jo aikakin varattuna mutta plussasin hieman ennen tätä ja työterveyden suositus on ettei raskaanaolevia rokoteta. Eikä rokotteen jälkeen hetkeen saisi raskautuakaan. Sinänsä helppo ratkaisu sitten ettei tarvitse miettiä ottaako.

Otan, heti kun saan. Näillä näkymin loppukeväästä. Mies ottaa myös ja lapset rokotetaan vasta kun lapsille sellainen on turvallista ottaa :)

Pitkällisen harkinnan jälkeen varasin ajan ja nyt ensiviikolla on ensimmäinen rokotus. Joko BioNTech tai Moderna rokote, saa nähdä kumpaa tarjoavat, mutta ymmärtääkseni nämä kaksi ovat hyvin samankaltaisia rokotteita (mRNA molemmat).

Moni tuttu on koronarokotteen jo siviilissä ja töissä ottanut. Täytyy nyt hakea itsekin kun etenkin nämä koronan uudet Delta-variantit alkavat taas levitä. Siinä toivossa että JOS koronavirus minuun iskisi, niin rokote suojaisi ainakin siltä vakavimmalta tautimuodolta, ellei kokonaan estäisi sairastumista.

Otin kuin otinkin rokotteen heti omalla vuorollani, mikä oli melko varhain. Nyt kaksi rokotetta saatuna useita viikkoja sitten eikä mitään sivuvaikutuksia tullut rokotuskohdan kipua lukuunottamatta.

Minäkin otin ensimmäisen rokotteen heti kun se oli mahdollista. Seuraavaakin rokotetta yritin aikaistaa, mutta järkeviä aikoja ei ollut joten vanhalla ajalla mennään.

Olen ottamassa parin viikon päästä ekan rokotteen. Ennen juhannusta alkoi oman ikäryhmän rokotukset, joten hetken aikaa vielä harkitsin.

Minäkin kävin ottamassa rokotuksen nyt raskaana ollessa, viikoilla 14+0. Oman ikäryhmäni rokotukset alkoivat siinä vaiheessa kun se vuosia odotettu kaksi viivaa ilmestyi raskaustestiin. Ilman raskautta olisin ollut heti varaamassa aikaa rokotukseen, mutta ensimmäisellä kolmanneksella en uskaltanut, ja nytkin arvelutti. Olen kuitenkin työni puolesta altistumisriskissä ja jo yhden kerran välttänyt raskaana ollessani koronatartunnan saamisen (puolisoltani). Ja moni lääketieteen asiantuntija suositteli rokotuksen ottamista, kun kysyimme heiltä asiasta. Minulla ei ole koskaan tullut rokotteista oireita, joten siksikin uskalsin käydä sen ottamassa.

Onneksi ei noussut kuumetta ja heti rokotuksen jälkeen oli neuvola, missä kuunneltiin sydänäänet :) Käsivarsi tuli kipeäksi, alkuun oli myös tunne tulenko kipeäksi ja seuraavana päivänä särki päätä. Panadol onneksi auttoi.

Raskaana olevien suositukset tulivat niin myöhään, etten enää viitsinyt varata aikaa kun ei tiennyt koska täytyy lähteä synnyttämään. Kävin sitten heti kun oli homma paketissa, sain ajan viikko synnytyksen jälkeen. Ensimmäisestä rokotteesta ei ole tullut yhtään mitään oireita, siitä on nyt kohta pari viikkoa kulunut.

Olen jo tovin ollut jonossa. (Täällä voi ilmoittautua jonoon riippumatta siitä minkä ikäisten rokotukset on menossa ja ajan saa sitten kun tulee oman ikäisten vuoro.) Nyt on rokotusaika ensi viikolla. Ilmeisesti monilla paikkakunnilla ollaan pidemmällä, mutta täällä saa oman ikäiseni vasta nyt ensimmäistä piikkiä.

Takaisin