Aikaisemmat synnytystarinat!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Toive3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Toive3

Oman äänensä löytänyt
Joo, täällä on aika paljon jo lapsia saaneitakin kuin myös esikoistaan odottavia. Olisiko tälläiselle aiheelle kiinnostusta??
Itsellä olisi kaksi hyvinkin erilaista kokemusta jaettavana jos aihe saa kannatusta niin voisi jossain välissä naputella tarinat.

Itseä ainakin kiinnostaa toisten synnytykset ja olenkin lueskellut niitä netistä jo varmaan satoja ;)

Tyttö syntyi 28.05.2010 klo 14.26 rv 37+4
3300g, 50cm ja 9/9 pistettä.

Elikkäs tosiaan mentiin Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan keskiviikkona 26.5 kontrolliultraan esofagusatresia-epäilyn vuoksi. Epäily todettiin ultrassa hyvin todennäköiseksi, eli synnytys siirtyisi kanta-hämeestä Tayssiin. Lääkäri halusi, että jään yöksi osastolle, sillä seuraavana päivänä multa poistettaisiin lapsivettä pari litraa sekä lapsivedestä otettaisiin kromosominäytteet. No minä menin yöksi sitten osastolle 4a.
Yöllä nukuin sikeässä unessa, kunnes klo 04.15 heräsin siihen, että jotain lämmintä pulpahti valtavalla paineella. No sitten toisen ja kolmannen kerran ennenkuin kerkesin edes nostaa sormeani ja painaa punaista HOITAJA -nappia. Hoitaja juoksi kiireesti kysymään mikä hätänä, ja sanoin että lapsivedet tais mennä. Hoitaja nosti vähän yöpaidan helmaani ja sanoi, että kyllä se sitä on. Hän haki toisen hoitajan kiireesti ja lapsivettä vaan tuli lisää ja lisää ja alko valuun ihan lattialle asti kun sänky ei pystyny enää imee niin valtavaa määrää. Mua hävetti kauheesti, kun samassa huoneessa oli kaksi muutakin odottavaa äitiä ja lorinaa kuulu koko ajan kun lattialle tippui sitä myöten mitä sitä tuli minusta ulos. TIP TIP TIP TIP... En saanut nousta sängystä, ennen kun mut laitettiin supistus ja vauvan sydänääni käyrille. Lääkäri oli sanonut, että saan nousta jossei supistuksia tule. No niitä ei sitten ilmaantunut, joten sain luvan nousta lähteäkseni vessaan. Toki pystyasennossa vettä vaan tihkui paineella lisää ulos minusta ja tottakai sillä osastolla oli viemäriremppa, ettei vessoja sitten ollut kuin yksi ja sekin niin helvetin pieni ettei siellä mahtunut edes kääntymään. Sinne kun matkasin talvicrockseissani (muut ei mahtunu jalkaan kun oli niiin paljon turvotusta), niin kengissä lotisi ja litisi kun niissä ei ollutkaan sivureikiä kun oli talvimallit. No pääsin vessaan asti, sinnekkin vaan tuli lisää.... Nousin pöntöltä, toinen hoitajista veti mun jälkiä lastalla perässä missä kuljinkin. Sit sanoin sille, että nyt lähtee kyllä taju. Se käski ottaa kiinni sen kaulasta ja PIDÄ SILMIÄ AUKI PIDÄ SILMIÄ AUKI - sit pimeni. Kun virkosin siitä, luulin että kaikki oli vaan unta, mutta ei ollutkaan kun kerran roikuin edelleen sen hoitajan kaulassa.
Toinen hoitajista oli vaihtanu mulle kuivan sängyn ja se haki sokerivettä ja mehua juotavaks sekä pyörätuolin, jolla ne rullas mut takasin sänkypaikalleni. Noustuani sänkyyn mut laitettiin taas niille käyrille ja ei vieläkään supistellut ja vauvallakin onneks kaikki hyvin. Aloin tärisee siinä hulluna kaikesta tapahtuneesta.
No kirjottelin miehelleni viestiä siinä, mitä oli tapahtunu ja jossain vaiheessa laitoin äitilleni sit viestiä että tois mieheni sairaalaan heti ku heräävät (asutaan siis ite kanta-hämeessa ja äiti taas pirkanmaalla, niin oli loogisempaa laittaa mies sinne yöks ku jouduinkin jäämään ite osastolle yöks), kun joudun varmaan kohta siirtyyn synnytyssaliin. Äiti tietysti oli paniikissa menny herättää sitä, että nyt pitäis lähtee sairaalaan, että nyt se alkaa synnyttää. Toinen ihan unenpöpperössä että HÄ, mitennii?
Mies sitte tuli osastolle joskus siinä seittemän aikaa, eikä mun tilassa ollu mitään tapahtunut. Siinä sitten hengailtiin koko päivä niin ettei mitään edistystä tapahtunut. Ite sain vaan antibioottia suoneen, kun tulehdusarvot oli vähän koholla.
Seuraavana aamuna, mulle sanottiin että aletaan lääkkeellisesti käynnistää synnytystä. Otin aamu 9 aikaan ensimmäisen tablettineljänneksen ja alkohan se heti vaikuttaa. Kivuliaita pitkiä supistuksia tuli, mutta 10 minuutin välein. Sitten lääkärit oli jossain palaverissaan päättäny, että kyllä sen muksun on parempi syntyä päiväsaikaan kun se on itekkin leikkauksen tarpeessa. Mulle tultiin sanoon, että sulle tehään sektio. Olin vaan, että aijaa - no meen suihkuun. Pääsin toisen osaston suihkuosastolle asti, kun joku huusi mulle että ootko se ja se? Minä nyökkäsin ja se sitten vaan sano, että sun pitäis nyt kuule mennä sektioon. Mä vaan, että AI NYT?? eipä siinä sitten paljoo keretty suihkussakaan käymään.

Sinne sitten mentiin, kun 4-5 lääkäriä/hoitajaa siellä salissa jo odotteli mua ja alko sitte heti hommiin. Ensin käskettiin leikkiä vihasta kissaa, jotta saisivat puudutuksen selkään oikeeseen kohtaan. Sit se alkokin heti vaikuttaa, lämpö valtas ensin perseen ja lähti sit jalkoihin ja muuhun kroppaan. Leikkauspöytää käänneltiin ja väänneltiin eri suuntiin, kun en saanu olla selinmakuulteni ettei vauva paina verisuonia.
Sitte mulle laitettii letkua käteen ja mahaa puhdisteltiin jollain mömmöllä. Sitten ne vetäs siihen jonkun suojapeiton kiinni, ja alkoivat leikkaamaan. Minä tärisin siinä hulluna ja se yks lääkäri tai mikä lie, kysy moneen kertaan haluanko rauhottavia. En en en halua. Kaasunaamariin hengittelin koko ajan ja vatsaa alettiin penkoo. Ei sattunu yhtää, mutta tuntu tosi ilkeeltä kun kiskottiin muksua ulos. No jahka se sieltä saatiin ulos, kuulu rääkäsy moneen kertaan ja joku näytti sitä meille (mies istu mun pään takana) ja kysyi, että näettekö kumpi tuli. Mun oli huono kääntää päätä, mutta näin sen verran että pitkät jalat ja ihan normaalin näkönen :) Kaikki tietenkin onnitteli meitä tytöstä, isä lähti mittaileen ja punnitseen ja mut ommeltiin kuosiin. Sit mut vietiin heräämöön tarkkailtavaks ja kyseltiin koko ajan miltä tuntuu jne. Tärisin vieläkin, ja sanoin että jalat on umpijäässä. Sain monta peittoo ja lämpöpuhaltimen puhaltaan jalkoihin. Olinkohan tunnin heräämössä, kun mut tuli joku hoitaja hakee osastolle 2b, ja höpötti vaan heti mitä lääkkeitä saan ja niin edespäin. Mua ei tosiaankaan kiinnostanu siinä kohtaa mitkään lääkkeet, kysyin siltä missä mun mies on ja aloin itkee. Se kysy puhelinnumeron ja meni soittaa miehelleni missä oon. Sit kun mies tuli vihdoin mun luo, niin sillä oli ihana iso kukkakimppu mukana.
Itkin varmaan tunnin siinä pelosta, onnesta ja helpotuksesta, vaikka kaikki oli tapahtunu niin nopeella temmolla etten tajunnu ees mitää niissä lääkehuuruissa.

Niin minusta tuli esikoiseni äiti :)

Huikea ja vauhdikas tarina tuossa yllä....

Mulla  lähti supistukset käyntiin kunnolla rv40+4 ja limatulppakin irtosi siinä samana päivänä...supistukset oli epäsäännöllisiä mutta sitten tuntui kun olisi alkanut tihkuttaa lapsivettä/verta ja soitikin epäilystäni päivystykseen tultuani rämpimästä metsästä miehen ja koiran kanssa ;) käskivät mennä käymään,mutta supistukset loppuivat kun seinään päivystyksen oville,TIETYSTI! No siinä sitten käyrille ja yksikö supistus kahteenkymmeneenminuuttiin..voitte kuvitella sen häpeän määrää!? Noh,sitten odoteltiin käytävässä parin muun parin kanssa (muiden parien naiset puuskutti ja valitti kipuja ja mua vaan hävetti ja toistelin miehelle että voitasko me vaan lähtee kotiin..) että lääkäri tulee sinne ja päästään tutkittavaksi...hän ultrasi ja sanoi minun olevan 2cm auki,passitti takas käyrille ja nauroi että lääkärin jännittäminen  pelotti pois supistuksetkin :)
No käyrilläkään ei mitään uutta ja sit se päivystyksen esimies tuli "vapauttaan" mut siitä käyriltä ja totes vaan että itesithän että nää voi vielä olla niitä harjotussupistuksia...eli me lähdettiin siitä sitten kotiin apteekin kautta kun sanoivat että särkylääkettä voi ottaa jos tuntuu sille. No päästiin kotiin puolen yön tienoilla tolta reissulta ja supistukset alko koveneen ja tiheneen...siinä sitten mies meni nukkumaan ja minä suihkuun...ja saunaan...ja suihkuun ja saunaan...istuin ammeessa kuuman suihkun kanssa ja sit ravasin makkarissa vähän väliä puhisemassa ja valittamassa että sattuu..johon mies että tuu  tänne seinän viereen koittaan nukkumista kun tää seinä on kylmä :D hahahahahah<3 ihana yritys ;) kokeilinkin mutta parin minuutin makaamisen jälkeen tuli ihan tosi hurjan paha olo ja menin takas suihkuun ja saunaan istumaan..tätä rumbaa kesti sit sen verran että kun kello oli puoli kolmen tienoilla niin mies totes että eiköhän toi o nyt niin kivuliasta että mennään takas ja mä olin että mä en sinne enää mee häpeileen :P
no lähdettiin kuitenkin ja kyl ne sit siellä päivystyksessä näki jo mun naamasta että nyt sattuu tosissaan ja löi sinne käyrille,tällä kertaa ihan "onnistuneesti" ja siinä sitten mies lähti siirtään autoa,mun piti vaihtaa sitä ihanaa kaapua päälleni,hoitaja lähti saattaan mua synnytysosastolle. kätilö tulikin pian mua noutamaan siitä odotustilasta jonne hoitaja mut jätti ja kysyi että olinko miettinyt mitä kivunlievitystä --- tähän totesin että aivan sama kunhan tämä kipu loppuu,hän totesi että se on varmaan sit se epiduraali ja mä siihen että sopii! mies tuli tässä vaiheessa huoneeseen hoitajan saattelemana <3 siinä sitten vielä jossain vaiheessa oksitosiinitippaan ja vähän vauhtia hommaan....synnytys alkoi ihan hyvin ja ponnistelukin mutta jossain vaiheessa pienen tulokkaan sydänäänet alkoi supistusten ja ponnistuksen jälkeen laahata ja lääkäri kutsuttiin paikalle,onneksi kaikki kuitenkin hyvin ja sykkeet lähti nousuun tuon käynnin jälkeen. synnytyksen ponnistusvaihe (siksikö sitä kutsutaan) niin kesti 45min ja olin ihan dööd sen jälkeen ja hiestä märkä,naama täynnä verenpurkaumia ;P eli tosi kaunis niin ku voitte kuvitella :D kaksi pientä nirhaumaa ja ihan vaan kaksi tikkiä.

Pieni poika oli 9/10 ja epäily siitä että hän hörppäsi lapsi vettä joka sitten vahvistui ja poika viettikin kaksi päivää lastenosastolla--päästiin siitä sitten kotisairaalaan vielä kolmeksi päivää kun tulehdusarvot lähti hienosti laskuun.

saattoi olla sekavasti kirjoitettu mutta toivottavasti saitte jotain irti <3

Takaisin