Aiempi sektio takana

Hemma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elokuunmammat 2015
Minulla siis edellisessä raskaudessa kiireellinen sektio takana. Nt-ultrassa 13+4 lääkäri totesi että istukka oli edessä ja aikalailla tällä hetkellä vielä vanhan arven päällä. Minulla on nyt ollut välillä todella kovaa kipua vanhassa arvessa ja olen tässä pohtinut että onko se jotain normaalia venymistä vai voiko olla riskinä että istukka kasvaa arpeen/arven läpi? Onko muita joilla on joskus tehty sektio ja tässä tai aiemmissa raskauksissa ollut jotain kipuja tms arvessa?
 
Arvessa on hyvin suurella todennäköisyydellä venymisestä johtuvaa kipua läpi raskauden. Tukivyöstä voi olla apua. Kokeile nukkuessa myös tukityynyä. Uinti ja rauhalliset venyttelyt sekä risti-istunta auttaneet minua. Älä huoli edessä olevasta istukasta. Se nousee myös ylemmäs kohtusi kasvaessa. Lisäksi vanhan arven paksuutta tutkitaan ultrissa. Itsellä takana mm. kiiresektio, alatiesynnyttäjäksi en tässä elämässä pääse.

Hyvää odotusta sinulle! Ä-polilla kysy erityisesti sinua huolestuttavista jutuista.
 
Joo samaa pohdin itsekin että ihan venymisestä vaan johtuu ja kun masu on niin äkkiä kasvanut niin sillä on jo niin kipeä. Nukkuessa olenkin jo doomoo-tyynyn kanssa nukkunut parisen viikkoa kun masulla jo sen verran kokoa :)
 
Mulle tehtiin sektio 05/14. Haava umpeutui hyvin, eikä arpi ole vaivannut. Vähän jännään vatsan kasvua ja kuinka arpi elää siinä mukana. Plus (toivottavasti) älytön pelkoni on, kuinka kohtu ja vatsa kestää raskauden. Eihän se repeä tms... :wink
 
Käsittääkseni repeämät tms on todella harvinaisia joten voidaan kai olla ihan turvallisin mielin? Kuinka pitkän kehoituksen sait raskauksien välille Stella? Minulle sanottiin 1,5v mielummin enemmän ja vuosi ja 4kk nyt sitten oli se todellinen aika...

Minua vähän huolettaa kun sektio tehtiin niin kiireellä että vauvaa viillettiin otsaan, onkohan siis viilto syvemmällä ihan ok? onko se paikattu ihan ok? tälläisiä mielessä pyörii nyt varsinkin kun kivut on todellakin pahentuneet..
 
Kotiinlähtötarkistuksessa mulla oli kätilö vuodelta nakki ja omena ja hän saarnasi mulle, että 3vuotta on hyvä väli raskauksissa. Niinku yleensä. "Kroppa ei ole valmis ennen kuin kaikki hivenaineet ovat palautuneet"...ööö, okei. Jälkitarkastuksessa th totesi haavan siistiksi ja uusi raskaus olisi mahdollinen oman voinnin mukaan. Olin kylläkin varmaan 4kk aika tarkka siitä, etten rasittanut vatsoja ja varoin haavaa aika paljon. Toivottavasti se on nyt ok. Olen käynyt kahdessa lääkäriultrassa ja kumpikaan ei ole huomauttanut nopeasta raskautumisesta. Eiköhän tää tästä.
 
Mulle tehty 5 vuotta sitten hätäsektio, eli leikkaushaava navasta aina häpyluulle (tosi ruma, on vielä vähän vinossa), mielenkiinnolla odottelen minkänäköiseksi tulee kun vasta kunnolla kasvaa. Vielä en ole pelännyt mitään repeämistä. Mulla istukka myös edessä, oletan että siitä vähän siirtyilee vielä
 
Guanxi, ei kai sun aikaisempi sektio ole syynä alatiesynnytyksen kieltoon? Vai menikö siinä niin pahoin jotain pieleen? Inhottava, jos joutuu odotusajan päätteeksi pelätä synnytystä, kun eihän sen käynnistymisestä ikinä tarkkaa aikaa ole. Toivottavasti sulla sujuisi kaikin puolin normaalisti loppuun asti, jos on noin tarkkaa seurata ettei tapahdu spontaania synnytystä.

Mun esikoinen syntyi myös kiireellisenä sektiolla, mut ehkä jotain jätettiin tarkoituksella kertomatta kun en osannut/huomannut isommin edes kysellä, koska kuopusta odotettiin alusta asti syntyväksi alateitse ja näin kävikin. Oma arpi on hyvin siisti, eikä istukka ole nytkään ilmeisesti siihen tarrannut, vaan sijaitsee takaseinässä kuten kuopuksenkin aikana.

Mäkin aloin odottaa kuopusta alle vuosi esikosta, eikä tuosta sektiosta kyllä missään vaiheessa muista, että olisi ollut puhetta sen olevan esteenä tai riskinä.
 
Normaalisti aiempi sektio ei oo este alatiesynnytykselle vaan tarvitaan jotain muuta syytä lisäksi että ei voi alakautta synnyttää.
 
Minä olen ymmärtänyt että vasta jos on 2 vai oliko se jopa 3 sektiota syystä tai toisesta niin sitten ei enää suositeltaisi alatiesynnytystä seuraaviin sen repeämisriskin vuoksi? Mutta onko myös niin ettei sektion jälkeen suositella lääkkeillä käynnistettyä synnytystä koska siinä on voimakkaammat supistukset jotka voi sitten olla riski sen arven takia?

No itse en edelleenkään usko että suostun alatiesynnytykseen (muut syyt pelkona kuin arven kanssa olevat mahdolliset ongelmat)...
 
Niin, lääkäri toki sektiossa katsoo miten ohut kohdunseinämä on ja kertoo jos ei enempää raskauksia suositella. Kai tuo 3 sektiota alkaa aika maksimi olemaan.

Jos joudutaan esim. Supistustippaa käyttää voidaan kohdun sisälle laittaa semmonen anturi joka mittaa tarkan sipistuspaineen kohdun sisällä ja siinä on rajat kuinka kovat saa lukemat olla. Ainakin kättärillä sitä käytetään jos on sektio taustalla ja joudutaan supistus tippaa laittamaan.

Sektioitahan voidaan nykyään tehdä eri syistä ja ihan ymmärrettävää Hemma että siihen mielummin haluaisit vaikkei se tietty myrkytystä pois sulje.
 
Minulla on yksi tuttava joka on ahtaan lantion vuoksi tehnyt 4 sektiolla eikä sitä vieläkään käsketty lopettaa :grin Mutta onkin siis varmaan hyvin yksilöllistä tuo :)

Okei, hyvä tietää että tuollaisia antureitakin on olemassa! :) Ei toki sulje myrkytystä pois vaikka sektio olisikin mutta kun se kouristus viimeksi alkoi kesken synnytyksen niin jotenkin koen että se olisi "varhaisessa" sektiossa epätodennäköisempää.. Lääkärit arveli että kalvojen puhkaisu saattoi aiheuttaa sen kouristuksen/myrkytyksen lopullisen pahenemisen viimeksi vaikka kaikki tämä onkin tietysti vain spekulointia kun kukaan ei noista myrkytysasioista tiedä.. viheliäinen homma koko myrkytys.

Kuulenkin varmaan ensi viikolla pelkopolilla että mitä kaikkea tarkkailu ja seuranta mahdollisuuksia on jos jostain kumman syystä pelot vähenisi loppua kohden ja uskaltaisin sitä alatiesynnytystä yrittää :)
 
Itseäni epäilyttää kovasti tuo alatiesynnytys, koska aiempi hätäsektio. Jotenkin epäilyttää, että tääkään synnytys ei onnistu normaalisti.
Lääkäri kysyi neuvolassa, olenko miettynyt miten halua synnyttää.
No paras käydä eka siellä pelkopolilla ja sit siellä synnytystapa-arviossa ennen kuin teen päätöksiä. Alateitsehän kenenkään ei tarvitse synnyttää vastentahtoaan.
 
Saanko Melinda82 kysyä että miksi edellinen päätyi hätäsektioon? Symppaan täysin noita fiiliksiä, mulla vaan pelko on niin kova (ja pahenee) että en usko että mitkään keskustelut saa mun päätä käännettyä pois suunnitellusta sektiosta.. Se harmittaa mua tosi kovasti koska edellistä synnytystä odotin todella innoissaan ja olin jotenkin niin valmis ja halukas synnyttämään alateitse (ja ilman lääkkeellistä kivunlievitystä) että koen että multa riistettiin tuo koko synnytyskokemus ja sain vaihtokaupassa vain kaaosta, paniikkia, riiteleviä lääkäreitä ja lapselle arven kiireessä tehdystä leikkausviillosta jne.. Olisin jotenkin toivonut että rohkeutta olisi löytynyt yrittää jos vaikka olisin saanut sen kokemuksen tästä mutta en usko.
 
Mulla on kaksi sektiota takana, joten alatiesynnytystä en enää voi saada. Ensimmäinen tehtiin kiireellisesti keskeytyneen synnytyksen takia ja toinen sitten suunnitellusti ahtaan lantion vuoksi.

Useampia sektioita on mahdollista tehdä mutta ainahan nämä määrät tsekataan tapauskohtaisesti ja tosiaan vanhaa arpea seurataan raskaudenkin aikana.
 
Mulla tosiaan synnytys päättyi hätäsektioon lopulta. Muistaakseni en auennut enempää kuin 4 cm, en millään. Supistukset oli kovia, mut liian lyhyitä. Näytteitä otettiin koko ajan mun alakautta lapsen päästä (oli kauheaa ja vauvan pää oli synnyttyään ihan veriruvella). Tilanne jatkui tällaisena monta tuntia. Huoneessa oli muistaakseni koko ajan lääkäreitä ja kätilöitä. Halusivat vaan et synnytän alakautta. Itse olin koko ajan jotenkin sellasessa kipushokissa, et en osannut jotenkin käsitellä asiaa siinä mitenkään. Yksi kätilö yritti kääntää lopulta vauvan päätä, meni jotain minuutti ja sykkeet romahti, sit tais mennä 2 minuuttia niin olin nukutettuna leikkaussalissa.. Mut toivon, et siellä pelkopoli vastaanotolla käytäisiin tämä edellinen vielä tarkkaan läpi. Mut ei ollut kovin mukava eka synnytys ja pelkään et jotain vastaavaa kuitenkin tapahtuisi tulevassakin synnytyksessä..
 
Melinda ootko päässyt jo käymään pelkopolilla? Hurja kokemus sinullakin ja vaikka epätodennäköisiä kaikki "ongelmat" ovat tai siis että suurinosahan synnytyksistä sujuu normaalisti niin pelkoa lisää eniten se kun eihän kukaan pysty lupaamaan ettei mitään sattuisi.. Miten siinä sitten pitäisi osata rennosti siihen synnytykseen suhtautua..?

Mulla oli jo eka pelkopolikäynti ja seuraava on reilun neljän viikon päästä.. En oikein tiedä oliko siitä edes hyötyä, mutta ainakin siellä tosiaan pääsi käymään läpi sitä edeltävää synnytystä.. Sinänsä se oli vähän ristiriitaista kun se kätilö kovasti yritti suostutella ja rohkaista alatiesynnytykseen vaikka lääkärit taas sanoivat että todennäköisemmin on sektio niin hankalaa sitten on asiaan suhtautua..
 
En ole vielä käynyt pelkopolilla. 1,5 viikon kuluttua seuraava neuvola, et ehkä sitten lähete pelkopolille. Neuvola lääkäri tosiaan kyseli 16 viikolla, et oonko miettinyt miten haluaisin synnyttää, sanoi että mun on varmaan helppo saada sektio jos haluun. Olen kallistunut vahvasti nyt sektion puolelle.
 
Takaisin
Top