Aftat suussa

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Olen kärsinyt koko aikuisikäni kipeistä suuaftoista, vähän kausiluonteisesti. Kertokaa parhaat vinkkinne aftojen ennalta ehkäisyyn ja hoitoon, silloin kun sellainen päässyt jo tulemaan.

Itse olen saanut harvannettua aftojen ilmaantumista käyttämällä vaahtoamatonta hammastahnaa. Joskus olen käyttänyt tavallista hammastahnaa, kun oma loppunut, mutta todennut sen huonoksi ideaksi, yhdestä pesukerrasta jo saattaa tulla afta.

Erilaisia lääkkeitä on tullut kokeiltua. Aftab oli ainoa, josta oli jotain hyötyä kokemukseni mukaan, tosin se oli erittäin hankala käyttää. Nyt sitä ei enää saa. Otin nyt sellaista kun Gum Afta Clear, mutta ei ole vielä paljon käyttökokemusta.

Minulla tulee usein kieleen ja se on ihan hirveää tuskaa. Nyt tunsin kielen päässä sellaisen tunteen, että afta tulossa ja siinä näkyi hiukan "koloa". Olen nyt laittanut lääkettä muutamia kertoja ja se vaikuttaa auttavan, toivon ettei se kehity täydeksi aftaksi. Kielen päässä on kaikista kipein mahdollinen paikka aftalle.

Voi, tää on niin kivulias ja kiusallinen vaiva:sad-face: Mulla oli yhen seurustelusuhteen ajan niitä koko ajan. Loppui heti kun ero tuli, heh.. Ukonhattu-uutetta purskuttelin/sitä kastoin pumpulipuikkoon ja sillä sivelin aftaa.

Aftat on kyllä ihan kamalia, tsemppiä! Toivottavasti tuo uusin lääke toimii. Itsellänikin on aina välillä aftoja. Ilmeisesti ksylitolipastillit jossain määrin aiheuttaa niitä ainakin itselleni, kun huomasin sellaisen tulleen kohtaan, jossa pastilli sattui olemaan pidempään.

Kannattaa seurailla mitä suuhunsa laittaa.

Meidän suvussa on jokaisella tiedossa, mikä niitä hänelle aiheuttaa. Yhdellä niitä tulee aina sitrushedelmistä, toisella aina pähkinöistä. Nämä tule heti, vaan vuorokauden kuluessa, joten kun afta ilmestyy, kannattaa kirjoittaa ylös kaikki mitä on vuorokauden sisällä suuhunsa laittanut, vitamiineista hammastahnoihin ja ruokiin, ja miettiä, mikä voisi olla syyllinen.

Ja jos kovasti kumppania suutelee, pitää listata kumppaninkin syömiset ja purkat ja karkit, koska sieltähän niitä syyllisiä voi yhtä lailla kulkeutua...

Takaisin