Actim Partus -testi joka mittaa ennenaikaisuutta

Maaimamma

Silmät suurina ihmettelijä
Onko kenelläkään kokemuksia ko. testistä?
Minulle tehtiin keskiviikkona Actim Partus -testi, kohdunkaulalta, joka mittaa ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Minulla on viikkoja nyt 34+2, eli testin tekohetkellä oli 33+6. Testi näytti plussaa ja minut laitettiin osastolle pakkolepoon ja annettiin supistuksia estävää lääkettä. 
Kun testi on positiivinen, se tarkoittaa sitä, että synnytys olisi tapahtumassa seuraavan 2 viikon sisällä. Kolmantena päivänä osastolla ollessani toinen lääkäri tutki minut, ja passitti kotiin. Sanoi, että koko testi on huuhaata...

Nyt kaipaisin kipeästi tietoa toisten kokemuksista!

on niin ristiriitainen olo olla kotona, kun ei tiedä uskaltaako nyt tehdä normaaleja kotitöitä ym. vai pitääkö koittaa ottaa hissukseen..? 
Olisi kuitenkin hyvä vauvan vielä muutama viikko pysyä masussa kehittymässä ja kasvamassa..

En ole kuullutkaan ko. testistä, mutta kyllä alkoi väkisin hymyilyttää. Siis ihanko oikeasti tuollaista tehdään? Ja jos kyseessä on riskin mittaus, niin eikö ole aika aggressiivista reagoida välittömästi jollain supistuksen estolääkityksellä, etenkin kun supistuksia ei ole? Tuntuu tosi oudolta. Minäkin haluan kuulla lisää tästä, jos on muita asiasta tietäviä!

Jos olet voinut hyvin, eikä ole harjoitussupistuksia kummempaa ollut, sanoisin, että elä ja nauti loppuraskaudestasi ihan rauhallisin mielin. Mutta minähän en ole terveydenhuollon ammattilainen, näin kuitenkin maalaisjärjellä ajattelisin. Tuo on vähän tuollaista pirujen maalaamista seinille. Sen mitä tuosta testistä voisi ehkä ottaa korvan taakse, on juuri se, että reagoi sitten heti jos alkaa tulla kunnon supistuksia. Etenkin jos viikkoja on vähemmän kuin 37. Vai onko nykyään jo 36-viikkoinenkin täysaikainen? Kuitenkin.

Itse olin viimeviikolla äitiyspolilla kontrollissa (edellisen raskauden ongelmien vuoksi seurataan sikiö kasvua). Ilmoittautuessani minulle annettiin lappusia, joissa oli juuri tästä tutkimuksesta ja kehoitettiin halutessa osallistumaan. Tutkimus on siis vapaaehtoinen.
Esitelappusessa lukee: "Haluamme tutkia IGFBP-1:n (valkuaisaine) pitoisuutta emättimessä ja kohdunkaulakanavassa loppuraskaudessa. Se auttaa meitä kehittämään entistä tarkempia pikadiagnostiikan apuvälineitä ennenaikaiseen synnytykseen". 
Itse en osallistunut tähän.. luin laput, laitoin ne laukkuun ja unohdin koko jutun. Täytyy nyt kuitenkin miettiä vielä asiaa, koska edellisessä raskaudessa oli ennenaikasia supistuksia ja lapsi oli keskonen. Seuraava kontrollikäynti on vkolla 36, jolloin voin vielä halutessani osallistua, mutta kuulisin myös tutkimuksessa käyneiden kokemuksia. Ja laitetaanko kaikki, joilla sitä valkuaisainetta vähänkään on, ni heti osastolle pakkolepoon. Odottaessani lääkärille menoa joku toinen odottava äiti laitettiin osastolle. Ja se äiti oli tosi yllättyneen näköinen siitä, että joutui osastolle lähtemään. Jospa sille oli tehty tuo tutkimus.

Aika jännä, kun mulle just sanottiin neuvolassa että jos lapsi alkaa syntyä 34 viikolla niin sitä ei enää estetä! Ei siis lasketa liian aikaisin syntyväksi.
Tuosta testistä en ole kuullutkaan. Ihan vain neuvolassa totesi paikkojen alkaneen pehmetä ja käski ottaa kolmisen viikkoa hissuksiin (että tulis se 34viikkoa täyteen).

Olin siis osastolla 3 päivää. Nyt on viikkoja kasassa tasan 36 eikä tilanne ole edistynyt. 
Vatsakramppeja on ollut, ja siksi olin taas maanantaina käymässä äitipolilla.
Ei siis mitään muuta, mikä enteilisi synnytystä vaikka testistä on 2 viikkoa ja yksi päivä...tuosta testin positiivisesta tuloksesta huolimatta...
"Kohdunsuu tulossa johtoviivaan, sormelle auki, pitkä kanava". Eihän tuo tarkoita vielä mitään. Ennemminkin, että paikat on vielä ihan kypsymättömät!
Testin uskottavuus kyllä kärsii ainakin minun silmissäni... Ja kiva kolmen päivän sairaalalasku tuossa maksettavana turhasta makaamisesta...!!

Takaisin