4D-ultra

sipriina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Aloitetaans tämmöinen keskustelu. Eli ajatuksia, kokemuksia ja kertomuksia liittyen 4D-ultraan.
 
Me ollaan ajateltu mennä ja miehen työvuorojen takia varasinkin ajan jo 16.12. eli silloin rv 22. Mennään Femedaan. Kysyin erikseen vielä siitä Kela-korvauksesta, kun olen lukenut ristiriitaista tietoa. Sen saa, jos tutkimus tehdään ennen raskausviikkoa 24 ja Femedassa se ainakin vähennetään suoraan kassalla.
 
 
 
Millä viikoilla on paras aika mennä 4D-ultraan?
Myökin saatetaan mennä, ei olla päätetty vielä. Rakenneultra on mulla rv 21, joten jos pari viikkoa sen jälkeen menisi.
 
No 4D ultrahan on vähän semmonen "huvin vuoksi" -ultra. Siinä ei normaalisti enää juurikaan mitään kehityspoikkeamia yritetä seuloa, mutta tokihan siinäkin saa tietoa lapsen kehityksestä.
Eli toisin sanoen, mitä pidemmälle tuota 4D-ultraa lykkää, sen "valmiimman" näköisen naperon siellä saattaa nähdä. Ja nimenomaan "saattaa": veli vaimoineen sai kuvia pojastaan, jolla kulki napanuora suoraan kasvojen poikki, eikä kasvokuvaa saatu vaikka miten yrittivät käännellä. [:D]

Me ei taideta tälläkään kertaa mennä - ne 4D-kuvat on jotenkin niin pelottavia... Vauva näyttää ihan palsamoidulta, hrrr...
Onhan se uskomatonta se tekniikka, joten jos yhtään siltä tuntuu, niin miksikäs ei.
Itse haluan vaan arvailla, että kenen nenä ja leuka tällä pienokaisella on ja nähdä ne sitten rintani päällä synnytyssalissa veren, kinan ja eritteiden peittämänä. [:D]
 
Työkaveri kysyi, ollaanko menossa /oltu 4D-ultrassa. Mä en edes tiennyt mistä se puhui [:D] Enkä kehdannut kysyä!!

Cava, tuo sun kuvaus oli aika pelottava!
Kyllä mä kanssa mielummin odotan ihan synnytykseen tämän pienen näkemisen kanssa. Nuo tuhruiset standardiultrakuvat riittää kyllä mulle mainiosti.
 
Tahtoisin kovasti siihen 4D-ultraan, mutta pitänee ensin ottaa selvää, että onko siinä kuinka paljon ideaa, kun on 2 masussa... Meinaan, että tuleeko mitään järkevää kuvaa anyway. Haluaisin kyllä kovasti! Oma cd pikkuisista olisi ihana upea muisto!
 
Me asutaan sen verran pienemmällä paikkakunnalla, että päästään rakenneultraan isompaan kaupunkiin. Ja tällä hetkellä rakenneultrat tehdään Iisalmessa, ja siellä kuulemma on käytössä 4d, eli arvaa odotanko innolla rakenneultraa!!!  Viimeksi kävin ultrassa Oulussa ja sielläkin oli jo niin paljon paremmat laitteet, kuin meidän tk:ss. [:D]
 
Olikohan tuolla helmikuisten puolella ku joku oli saanut justiinsa toisen käynnin ilmaiseksi kun lapsi oli pidellyt käsiä koko ajan kasvojen edessä 4D-ultran aikana. Mutta ei varmaankaan ole mikään yleinen käytäntö tämä, vaan vain hyvää asiakaspalvelua kyseiseltä ultraajalta. Kyllähän se harmittaisi jos ei kasvoja kunnolla näkyisi kun eikös noista joudu jotan 170 euroo pulittaa.

Mä olen ajatellut että jos rakenneultrassa ei pystytä selvittämään sukupuolta niin sitten tuo 4D ultra on hyvä vaihtoehto myös sen takia.
 
Joo, ne on just noita tommosia "valokuvia" vatsan sisältä. Taitaa tossa vau.fi -viikko viikolta osiossa kanssa käytetty noita 4D-kuvia.

Se nimitys tulee siitä, että siinä on 4 dimensiota, eli ulottuvuutta. Sinällään tommonen valokuva on "3-ulotteinen" (vaikka tietysti kuvassa on vaan kaksi ulottuvuutta), mutta se neljäs ulottuvuus tulee siitä liikkeestä - sen ultran kun saa tosiaan videona CD:lle itselleen. Tai tällaisen selityksen minä olen kuullut, en sitten tiedä paikkansapitävyydestä.

Ne tavalliset kaiku-ultrauslaitteet antaa niitä sumeita, mustavalkoisia ultrakuvia joita kaikki sai mukaansa jo sieltä np-ultrasta. Mulle riittää semmonen oikein hyvin. [:)]
 
Tänään varasin Femedasta ajan [:)] joulukuun puolvälissä mennään, tuolloin muistaakseni RV23+3
4D:tä ennen toki käyn kunnallisen "tavallisen" rakenneultran. Pitkään mietin että mennäkö vaiko ei, mutta
hitto - kerrankos sitä raskaana ollaan (tai nyt vasta ekaa kertaa ja ikää35v)
 
En tiedä miten noi hinnat ja kelan korvaukset jne noissa 4D-ultrissa muualla menee, mutta Kaarinassa jos käy, niin rv 24-32 tehty ultra maksaa 170€. Jotenkin sain sen käsityksen, että esim tuolla femadassa tuohon hintaan pääsee vain jos alle 24viikkoa raskaana?
 
Lääkärikeskus ei anna automaattisesti kelakorvausta (siellä hinta ~240e)
Femedassa ennen rv24 kelakorvauksen kanssa 170e
 
Siis joo, hintaerot on aikamoisia. Mä maksoin tosta mun rakenneultrasta tuolla Kaarinassa,  (missä sain myös katsella pikkusta 4D versiona) 100€. Ja tämän raskauden ihan alussa, kun kävin mehiläisessä alkuraskauden ultrassa ni se maksoi kelan korvausten jälkeen vielä 189€!!
 
Soitin ensin lääkärikeskukseen ja siellä rva ystävällisesti sanoi että "monikaan paikka ei vähennä enää automaattisesti kelakorvausta, pitää anoa jälkikäteen..."

Jäin miettimään, että mikä sen kelakorvauksen peruste sitten 4d-ultrassa on, jos pitää anoa kelalta erikseen? Vai voiko olla että jää saamatta?

Femedaan menen hyvillä mielin, itseasiassa ihan sama matka kuin Kampin lääkärikeskukseen. Omalla paikkakunnalla ei ole 4d ultraa, aluesairaalassa ihan tavisultra vain.
 
Annik@:
Kyllä ne lääkärit osaa sinne jonkun hyväksyttävän syyn laittaa. Luulisin, että ihan joku raskaudenaikainen rakennetutkimus kelpaa kyllä. Eihän se tarkoita, ettei Kela korvaisi noita, koska julkinen puoli ei niitä tarjoa.
Tämä siis ihan vaan omaa pähkäilyä. Kaikki seuranta voidaan kuitenkin katsoa raskauden aikana sekä äidin, että sikiön terveyden seurannaksi ja näin ollen Kelan korvattavaksi.
 
Ja vielä kun se Kelan korvaus taitaa olla vakiona se noin 27€/kerta niin kyllä hinta ero vaikkapa tuon 240€ ja 100€ on aika suhteeton. Mulla Turun Medisonarissa maksoi saman ennen kelakorvausta kuin Salon Mehiläisessä kelakorvauksen jälkeen noin 120€. No itsellä on siitä hyvä tilanne että saan sairauskassasta lopunkin takaisin, mutta kyllä hirvittäisi jos olisi maksanut noin 100€ ilmaa...
 
Minä kävin kuopiossa tavallisessa rakenneultrassa ja siellä samalla sain katsoa vauvaa 4D kuvana ja pari kuvaakin sain mukaan 4D:nä..
Eli siis ei tarvitse mennä enää erikseen maksulliseen 4D ultraan :)
 
Mullakin Tyksissä kun kävin rakenneultrassa, niin osa siitä ultrauksesta tehtiin tuona 4D:nä. Kuvia tosin en kyllä saanut..
 
Jei!! Kylläpä aika kuluu nopsaan!
Se olis kohta lähtö Femedan suuntaan ja 4D-kuviin. On tätä odotettukin, saa nähdä saadaanko mitään "todistusaineistoa" mukaan emoticon


 
Takaisin
Top