3kk tippui sängystä - apua?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
tuntuu niin kamalalta :( :( olen aina tosi tosi tosi varovainen kun lapsi on esim hoitotasolla. tänään aamulla kuitenkin onnistuin jotenkin juuri silloin katsomaan muualle, kun pieni oli jollain ilveellä onnistunut ähisemään itsensä sängyn reunalle - ja muksahti otsa edellä lattialle, onneksi alla oli hiukan pehmentävä matto.. hirveä huutohan siitä tuli, soitin terveysasemalle ja käskivät seurailemaan lasta ja herättelemään välillä yöllä. mutta koko päivän vauva on ollut ihan normaali, iloinen ja virkeä itsensä. nyt kun vauvan laitoin nukkumaan, niin alkoi pelottaa ihan hirveästi. mitä jos en herääkään herättämään lasta, mitä jos jotain tapahtuukin yöllä?! en varmaan pysty nukkumaan ollenkaan..

onko kellekään käynyt näin? miten kävi? oonko ihan paska äiti? :(

Moi! Et ole huono äiti! Voisin jopa väittää että aika useasti tämmöistä sattuu. Itselle kuitenkaan näin ei ole käynyt, mutta veljeni on vauvana tippunut myös sängyltä ja muutamat tuttavat on kertonu heillä on vauva myös tippunut. Mitään vakavaa ei ole onneksi sattunu. Onneks vauvat ei kaikesta rikki mene, mutta tottakai tälläiset asiat pitää ottaa vakavasti. En tiiä, mutta luulis että jos tuosta tippumisesta olis mahdollista koitua jotain vakavaa niin kai ne ottais vauvan sairaalaan? .. en tiiä. Mutta et todellakaan oo huono äiti!

Meillä onnistuttiin kolauttamaan 2vk vauvan pää tuoliin siten, että otsaan ilmestyi nirhauma. Lastenlääkäri tutki pojan, mitään "vikaa" ei löytynyt. Sanoi, että näitä tällaisia kolhuja tulee kyllä vielä lisää, ja kaikki on yleensä OK jos lapsi päänsä loukattuaan huutaa, mutta on kohtuullisen helposti rauhoitettavissa. Jos ei huuda yhtään=huono juttu (tai ei oikeasti loukannut), jos ei rauhoitu millään=huono juttu sekin.

Noita juttuja siis käy kyllä, ei se ole merkki huonosta vanhemmuudesta vaan lähinnä huonosta tuurista. Kukaan ei oikeasti vahdi lapsiaan kuin haukka 24h vuorokaudesta, ihmisen keskittymiskyky on rajallinen ja lapsuksia käy. Yleensä ne eivät johda mihinkään, eli vauva ei onnistu kierimään mihinkään mihin ei saisi. Kuitenkin  on tavallaan sama asia. 

Kunhan muistat tarkkailla vauvaa neuvolan ohjeiden mukaisesti, niin eiköhän kaikki mene hyvin!

Mulle sanottiin jo raskausaikana moneltakin eri taholta, että jokainen tiputtaa vauvansa ainakin kerran :D

Mutta vakavasti ottaen, näitä todellakin sattuu eikä se tee sinusta huonoa äitiä. Vauvat ovat yllättävän vahvaa tekoa eivätkä ihan helposti mene rikki. Tarkkaile pari päivää ja jos et huomaa mitään erikoista niin kaikki on hyvin. Itse olen kuulema kavunnut pienenä ylös vaunuista ja humahtanut sieltä lattialle, eikä tämän kummempaa sattunut ;)

Älä pode huonoa omatuntoa, se on turhaa. Tarkkaile vauvaa ja jos kaikki on normaalisti niin hyvä niin. Ja aivan varmasti näitä kolhuja tulee lisää viimeistään, kun vauva alkaa itse liikua ja kiipeillä. Se kuuluu tähän vanhemmuuden ihanuuteen, saa joka päivä huolehtia pienestään ja hänen hyvinvoinnistaan.

vauvat ei onneksi ole niin "haavoittuvaisia" kun kaikki pelottelee =)
Esikoiseni taisi tippua samoihin aikoihin sängystä, sillä hän oli hyvin liikkuvainen tapaus. Sama taisi tapahtua myös toiselle, hieman vain vanhempana..
Tottakai vauvojen kanssa pitää varoa putoamista koska siinä voi käydä huonosti ja ehkäistä tippuminen mahdollisimman hyvin, mutta toi sängystä tippuminen taitaa olla osittain "vanhan kansan pelotteluita." Jokainen tuttuni joilla on pieniä lapsia on puhunut sängystä tippumisesta ja kaikki voivat hyvin tällä hetkellä..
Hyvä äiti on se joka pelästyy tapahtunutta, kuten sinä! =)

Takaisin