35+5,vauvan kääntäminen

Maikkuli78

Silmät suurina ihmettelijä
Hei.
Me käytiin eilen tarkistamassa ultralla että vauvan pää pönköttää vielä kylkiluita kohti(35+5) ja sovittiin aika kääntämiseen ensi viikolle.Minua alkoi jännittämään ja huolestuttamaan asia..Kuinka yleistä kääntäminen on tai kuinka yleistä on että vauva kääntyisi vielä itse,tunteeko sen itse kun vauva kääntyy pää alaspäin tai kuinka yleistä on että kääntäessä jokin menee pieleen tai miten vaikuttaa kun istukka on edessä..Ensin peloteltiin että istukka olisi tiellä synnytyksessä(etinen) mutta olikin liikkunut onneksi, ja nyt tämä.Kokemuksia kääntämisyrityksistä kaipaisin,onko kaikki mennyt hyvin ja jos sektioon päädytään,millä vkoilla se on tehty ja miten mennyt?Tai vielä jos päättää synnyttää jalat edellä,mitä kokemuksia, tai riskejä siinä on?Kiitos etukäteen.
 
Mulla käännettiin vauva samoilla viikoilla.
Eka olin puoli tuntia käyrillä, vauvan sydänääniä kuunneltiin ja tarkkailtiin, niissä kun ei mitään ihmeellistä ollut ja kaikki näytti normaalilta niin lääkäri päätti yrittää vauvan kääntämistä. Mulle kerrottiin koko ajan mitä tapahtuu. Vannotettiin, ettei vauvaan satu eikä vauvaa käännetä väkisin. Lääkäri otti vauvan pyllyn alta kiinni ja työnsi vauvan liikkeelle ja vauva kääntyi ite sit raivotarjontaan. Sit lopuks viel puoli tuntia käyrillä vauvan sydänääni tarkkailussa ja kaikki oli hyvin. Noi riskit vauvan kääntämisessä on aika pienet ja ilmeisesti tosi harvinaista et tulisi komplikaatioita.
Se itse toimenpide jälkikäteen ajateltuna ei niinkään sattunu, lähinnä tuntui epämukavalta.
MUTTA, kun pääsin kotiin niin tunsin et vauva käänty takaisin perätilaan. Ei muuta ku seuraavalla viikolla uusiksi kääntöön. Toisen kääntämisen jälkeen vauva oli ja pysyi raivotarjonnassa ja sain synnyttää alateitse. Tosin neiti synty nyrkit edellä.
 
Meillä oltiin poikkitilassa viikkoja en nyt muista näin äkkiseltään, ja sai pikkunen viikon aikaa kääntyä itsekseen ennenkun varaa ajan käännytykseen. Ja itse kääntyikin. En ollut edes huomannut kumpaakaan tapahtumaa, ja sitten kun oltiin raivotilassa taas niin menikin niin alas että ei meinannut edes päätä itse kunnolla tuntea, ennenkuin joku muu kertoi missä se on. :D

Mutta kyllä on niitäkin kuullut paljon että lapsi voi heitellä  vielä kuperkeikkoja loppuun asti.. Ja neuvolassa sanottiin että se on normaalia että lapsi vielä voi vaihdella asentoja. Sitten pitäisi kiirettää kääntämisen kanssa jos olisi selkeitä merkkejä synnytyksen käynnistymiseen.
Mutta koska viikkoja on silloin reilu 36 niin on hyvinkin mahdollista että kääntyy vielä uudestaan, valitettava tosiasia.
 
nyt 36+5. kiitos vastauksista ja hyvinhän se täälläkin meni,nimittäin vaavi oli kääntynyt itsekseen pää alaspäin eikä hajuakaan milloin tämä on tapahtunut.rymyää vielä niin kovasti.huh,mikä helpotus.tulipahan ajettua 260km vain toteamassa että vaavi on kääntynyt itse, mutta saipahan tutustua synnytyssairaalaan samalla kuitenkin ja ultrassa nähdä meidän prinsessan vielä kerran ennen synnytystä =)
 
Takaisin
Top