Meillä menee ainakin näin, ja mun tietääkseni ihan yleinen käytäntö.
Kunnalla on velvollisuus järjestää lapselle hoito, sen jälkeen kuin perinteinen vanhempainlomakausi loppuu. Mikäli oot mennyt varhennetulle äitiyslomalle, kunnan pitäisi ottaa silti se muksu ihan normaalisti kunnalliseen hoitoon.
Mikäli oot viemässä muksua tätä aikaisemmin, joudut viemään hänet yksityiselle, ja maksamaan yksityisen vaatiman taksan mukaan. Tää hintahan riippuu hoitajasta, kuullut olen 700e/kk, mutta kannattaa varmaan tiedustella. Normaalistihan yksityisellä puolella käytäntö menee tyyliin niin, että vanhemmat maksaa osan (saman minkä kunnallisessa joutuisi maksamaan) ja lopun maksaa kela, ja sitäkin joutuu erikseen hakemaan.
Että hyvin tarkkaan kannattaa miettiä, kannattaako töihin lähteä, kuitenkaan, vaikka oliskin ihan pa.
ja lisään vielä.. Olen ite ollut töissä päiväkodissa, enkä sinne aivan pientä vauvaa laittaisi. Kodinomainen paikka mun mielestä pienelle lapselle paljon parempi, elikkä siis perhepäivähoito. Riippuu tietysti paljon siitä, minkälainen tää tuleva hoitaja on, mutta itselläni ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia. Mulla molemmat lapset ollut aivan loistavalla perhehoitajalla alkaen 8kk.