3-v uhma

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Muita joilla tämä rasittava vaihe menossa? Tuntuu että vasta päästiin yli 2-v uhmasta ja nyt taas...

Poika on ollut viimeaikoina enemmän itseni kuin isän kanssa, minkä seurauksena on jatkuvasti isipulainen. Eikä äiti sitten kelpaa välillä, ei sitten mihinkään. Sanoo jopa välillä että 'en tykkää äitistä, tykkään vaan isistä'. Eikä tottele välillä ei sitten millään. Tänään meni osa leluista kaappiin (vähäksi aikaa pois) kun niiden kerääminen oli mahdoton tehtävä. Ja sitten on nämä ihanat huutoraivarit, kun ei asiat mene juuri niin kuin haluaa. Niin kuin vaikka jos äiti menee avaamaan voirasian kannen, vaikka olisi itse halunnut avata - siitäkin huolimatta että sekunti aiemmin ei halunnut avata sitä.

Jotain positiivistakin tässä sentään. Nimittäin se varsinainen itsenäistyminen. En valita kun poika haluaa leikkiä välillä vähän itsekseen. Voi tehdä paremmin muutakin kuin istua vieressä leikkimässä hänen kanssa tai seuraamassa kuinka hän leikkii. (Vaikka oli kyllä hämmentävää, kun poika ilmoitti kesken leikin että haluaa olla yksin.)
 
Mä olen kuullut sanonnan "Terrible two, f*ing four" :) Olisi niin paljon helpompaa jos just tuo tilanne "haluatko avata voirasian itse" ja se vastaus olisi paikkansapitävä eikä heti muuttaisi muotoaan. EHkä sitä pitäisi hengähtää kun ensi reaktio on "Ei" tai "En", mutta aina sitä ei jaksa, ehdi tai edes voisi kuvitella ettei lapsi sillä sekunnilla tiedä mitä haluaa vanhemman mielestä hyvin yksinkertaiseen kysymykseen.
 
Takaisin
Top