3/3 neuvolakäynnit

Desiree84

Asioista perillä oleva
Tammimammat 2017
Pistetään nyt tälle vikalle kolmanneksellekin vielä oma osionsa. :-)
 
Eilen oli mulla neuvolakäynti vko 30+2.

Paino: +920 g/vko (Oikeesti mulla on tullu tähän mennessä jo melkein 12 kg!!!Apua!)
Rr: 110/69
Pissa: - -
Hb: 124
Sf-mitta: 28
Tajonta: rt?
Syke: +145
Liikkeet: ++

Ja tästä lähin tää mamma alkaakin sitten taas käydä neuvolassa kahen viikon välein. :-D Loppu häämöttää jo! ;-D
 
Tänään neuvola, viikkoja 28+4. Painoa on nyt tullut enemmän kuin laki sallii, koko raskausaikana 13 kiloa... Neuvolatäti neuvoi välttämään ylimääräistä herkuttelua... Toivoa sopii että onnistuisin siinä...

Masuasukilla oli pää alaspäin kuten oon jo jonkin aikaa epäillyt, sykkeet kuului hyvin. Verenpaine, hb ja pissanäyte ok, sf-mitta taas 39-40 cm, korkeemmalle ei enää mahdu kasvamaan, on palleassa kiinni...

Tästä lähtien käynnit 2 viikon välein. Synnytysvalmennusta täällä ei järjestetä (liian vähän odottajia), mutta saatiin neuvolatädiltä joku video lainaan ja ens kerralla pitää kuulemma henkilökohtaista valmennusta (kun meillä iskä on ensikertalainen ja mullakin edellisestä synnytyksestä paska maku suussa ja 12 vuotta aikaa...).
 
PIstämpä tänne ton eilisen lääkäri käynnin kommentin minkä laitoin naamaankin.

Joo eli diabetespolin käynnin tulos: jee on sama lääkäri ku esikoisen aikaan eli huippu lääkäri ja sai minun pelot samantien pois. Eli ei hätää noilla sokereilla ollenkaan. Pitkä aamu insu vaihetaan lyhytvaikutteiseen ateriainsuliiniin kuten jo viime kerralla tuumailin lääkärille et se olis parempi ku se pitkä. Olisi voinu jo viimeksi vaihtaa. Mut eipä siitä sen enempää. Katellaa kolme viikkoa ja sitten menen käymään taas että miten on lähteny arvot heitteleen.

Äitipolilla oli vihdoinkin ihana lääkäri. Ihan innoissan katteli vauvaa ja näytteli jopa 4d kuvaakin mulle ja jäi iha innoissaan kaikkea kahtomaan ja hirveen pitkään ultrasi.Anto kolme kuvaa. Sanoi että eihä mulla oo mitää hätäpäivää ollenkaa että mitähä se edellinen lääkäri o oikein panikoinu. Vauva kasvaa normaalilla keskikäyrällä ja painoarvio tällä hetkellä oli 1200g. Seuraava käynti o sitte hoitajan ultra 3vko kuluttua kun oikeastaa ei tartteis viel käydä noi nopsaan ja 6vko o liia pitkä aika sitten. Eli käyn sillo ja diabetespolin seuraava käynti sitten vähä määrää että millon on seuraava aika. Sanoi että painokaa ole siis minun ongelma että se tahtoo toisilla nousta teki mitä tahansa ja sanoi että kyllä sitä painoo kerkee sitten tulevaisuudessa tiputtamaankin. Ihana lääkäri oli. Sekin sai minut huokasemaan helpotuksesta.

ELi positiivinen päivä! KERRANKIN. vaikkakin kaikki eläkeläiset olivat tänää liikenteessä ja neljä läheltä piti tilannetta oli sitten kun mummot vähä törttöili. Hieman meinaa siis supistella ku jännitystä oli päivässä ja paljon tuli käveltyy ku kävin myös kaupungilla pyörimässä lastentarvikeliikkeissä. Ja tietty kahvila houkutuksessa salaattilounaan syömässä ja oli pakko sitten myö skahvikakkua ottaa kaverin kihlajaisen kunniaksi. ja siitä eestä kyllä sitten kävelin.

Eli paino arvio 1200g ja rapiat
rt eli raivotarjonta
liikkeet ja sykkeet ok
viikkoja 28+1
 
Vihdoinkin pääsin kirjautumaan, ei ole pariin päivään huolittu mua tänne :)

Eli mulle eka neuvolalääkäri (alkuraskaudesta ei ollut kun kävin yksityisellä varhaisultrassa) viikoilla 27+0.

Paino: +490g/vko
Rr: 114/70
Pissa: - -
Hb: 123
Sf-mitta: 27
Tajonta: rt
Syke: +
Liikkeet: ++
Kohdunsuu kiinteä, pituus 3cm.

Kaikki siis kunnossa. Neuvolatäti tosin jo saarnasi tuosta painonnoususta. Mulle on tullut kiloja vasta 2(!) ja nyt viimeisen 5 vkon aikana tuo +490g/vko. Nyt jo neuvoi, että pitää vähentää herkkuja ja kiinnittää huomiota syömiseen, koska jos painoa tulee 500g/vko tai enemmän, kertyy rasvaa johonkin. Ja mulla ei siis juurikaan ylipainoa ennen raskautta. En oikein ymmärrä, miksi tuosta jo hysterisoi...
 
Bessie, mä kirjoitin muistaakseni tuonne Elokuun keskusteluketjuun siitä kun mulle napistiin painonnoususta neuvolassa. Se johtui ilmeisesti siitä gramma/viikko määrästä. Nyt edellisessä neuvolassa ei nimittäin jupistu asiasta kun gramma/viikko oli pienempi kuin edellisellä kerralla. Muutenhan tuo sun kokonaispainonnousu on aika pieni :)
 
Bessie: En nyt muista millä viikolla mutta Janikaa odottaessa mullekkin tuli pyrähdys painon nousussa. +4kg tuli ja ne jäikin sitten ainoiksi kiloiksi mitä tuli. Enimmäkseen turvotusta eikä neukku siihen mitään sanonu kun että jos mun maha ei oo toiminu vielä tälle päivälle xD

Ehkä yhden kerran painon nousut ei vielä mitään kerro mutta jos alkaa useammalla kerralla olemaan suuria lukuja niin sit.
 
30+1 Neuvola takana:

Paino: 70,7 muutos: -
Turvotus: +-
Verenpaine: 138/81 (hyvä neuvola verenpaineeks)
Pissa: - -
hb ei mitattu kun käyn muutenkin noissa verikokeissa 6vk välein missä se näkyy
sf: 33,5 (nyt alkaa muistuttamaan jo Janikan raskausajan mittoja)
lapsivedenmäärä: N
Tarjonta: rt?
sikiön syke: 135-140
liikket: ++

Laitto huomiseks varmuuden vuoksi hepatoosi kokeet, tai se maksa arvo multa muutenkin katottais niin lisäs vaan sen sappi arvon. Tarjonta kysymysmerkillä kun neukku sano että mun maha näyttää siltä että peppu olis alhaalla ja mä sanoin että potkut kyllä tuntuu mun mielestä ylhäällä. Tunnustellen neukku ei sit ollu yhtään varma miten päin herra on mahassa xD Neukku järkytty kuinka paljon "tyhjää" mulla on tuolla alamahalla eli herra tosi korkealla. Joka ei yhtään helpota taaskaan mun tuntemuksia siitä että tämäkään ei halua alakautta tulla. Onneks on se pelkopoli ens maanantaina.
 
Neuvolalääkäri oli 25.8. silloin viikkoja 28+4:

painonmuutos: +420g/vko
verenpaine: 130/92-87 (tästä vähän huolissaan, mutta ei vielä pahasti)
Hb: 130
sf-mitta: 28
lapsiveden määrä: N
sydämen syke: +150
liikkeet ++

kävin viemässä seuraavana päivänä labraan pissanäytteen, jossa ei sit kuitenkaan ollu mitään. Tai proteiinia ihan vähän ja bakteeriviljelyyn lähti näyte, mutta ei siis silti tulehdusta.

Kävin maanantaina 29.8. vielä neuvolassa hoitajalla mittauttaan verenpainetta uudelleen varmuuden vuoksi ja se oli sit 136/87 ja 133/84. Samoissa lukemissa siis pyörii, eli eivät huolestu vielä. Seurataan sitä kuitenki edelleen. Tästä lähtien neuvola 2 vkon välein...
 
Neuvolakäynti 2.9, silloin taisi olla 31+2:

painonmuutos: - (onhan sitä jo 11kg tullutkin)
verenpaine: 114/75
sf-mitta: 29
sydämen syke: +150
liikkeet ++

Asennosta ei neukku osannut sanoa muuta kun, että sykkeen löytymispaikan perusteella olis pää alaspäin. Tuossa se vasemmalla reunalla tykkää ilmeisesti kölliä, potkut tuntuukin yleensä oikealla puolella :)

Kahden viikon päästä sitten taas :D
 
Tosta painonnoususta: Mulla alkoi painoa kertyä esikoista odotellessa vasta viimeisellä kolmanneksella. Silloin sitä alkoi tullakin ihan reippaasti (8kg yhteensä!) mutta samaa tahtia paheni turvotuskin. Oli tosiaan lopussa niin paha ettei edes haarukka meinannut kädessä pysyä. Kaikki oli lähtenyt 2vkoa synnytyksestä. Aika älytöntä alkaa kerrasta nipottamaan varsinkin kun ei ole edes ylipainoa! Mulla on ihan reilusti ja silti ei esikoista odotellessa napistu, tosin näkivät kyllä naamasta ja kropasta että nestettä ne kilot oli.
 
Tosi inhottavaa, jos painosta aletaan jatkuvasti nipottamaan... :-( ja just, jos ei vielä edes oo ylipainoa eikä nyttenkään paljon mitään tullu. Mulla kans painoa tullu jo 11 kg... mut uskon, et ne lähtee nopsaan pois, jos vaan imetys onnistuu. :-D

Mutta tässä tämän päivän neuvolakuulumiset 32+3:

Paino: -370 g
Rr: 112/72
Pissa: - -
Hb: 126
Sf-mitta: 29
Tajonta: rt
Syke: +150
Liikkeet: ++
 
Voi jestas mikä neuvola käynti, mulla la-su yöstä asti supistellu, rauhottu kuiten aina päiväksi, sinnittelin tänne asti ja neuvolan ihana tuuraja täti vain sano että pittää levätä! miten lepäät 1 vuotiaan kans, kun vielä kuntakaan ei tarjoa mitään apua....ja lisäksi vielä kohta 6v ja 7 v...yritin selvittää mistä sitä apua sais niin neuvolan täti pimahti että laittaako hän sitte sinut osastolle makkaahman! Minkäs minä omalle tukiverkostolle voin, ku on niin tukeva että peräti mies siihen kuuluu, muuten ei ole suvulta apua herumassa...
Mutta pari kiloa on kuiten vain painoa alusta tullu, hemoglobiiniki oli 130, vauvan syke 140 ja oli raivotarjonnasa ja matalalla, liekkö sieltä jo ulos pyrkimässä kun epäilen jo limatulpanki menneen....
 
Tänään 30+2 neuvolakäynti. Hb oli noussut, paino laskenut 1,5 kg kahdessa viikossa ja muutenkin kaikki hyvin, kaveri mahassa raivotarjonnassa. Meillä oli henkilökohtainen synnytysvalmennus kun täällä ei järjestetä synnytysvalmennusta muuten ollenkaan. Eikä oo lääkärineuvolaakaan ellei tarvi/halua sellaista erikseen.
 
NLA käynti TÄNÄÄN 30+0 HUI se meni siis jo rikki siis 30.
paino +100g eli nyt o tasaantunu jee
turvotus+
rr 114/77 EI oo ikinä enne ollu noi hyvät
pissa puhas
hb 140 eli noussu vuan
sf 30
rt
sykkeet 140-150

ELi arvot parantuneet ja vihdoinkin painokin tasaantunu ettei hirveitä määriä kerralla ole tullu. Vaikkakin sokerit iha sekaisin (osittain nyt flunssan takia). Mut eiköhä se tästä. seuraavat neljä viikkoa näyttää pahimmille sokereiden kanssa, ainakin nii oli esikoisen aikaa ja sitten se alko helpottamaan. toivotaan et nytkin käy niin.
 
neuvola 7.9
sf 29    
syke: 130
verenpaine 149/84 ja toinen 147/89
vielä ei verenpaineesta ole huolestunut. rv 30+6

 pistän vielä tähän tämän päivänen ultra 8.9
vauvan paino 1.9kg
normaali määrä vettä
rt todella alhaalla
luut viikkoa isommat
1+ sokerit js proteeni
1 sentin kohdun kaula lyhentynyt
rv31 sellanen täl hetkel..
 
Laitanpa minäkin eilisestä eli 30+5 neuvolakäynnistä. 

Pissa puhdas
Sf 28cm
Syke 145
Verenpaine121/75
Paino nousee edelleen vauhdilla ja tähän mennessä tullut n. 12,5kg jo..
Vauva raivotarjonnassa (kuten mulla aina)

Kysyin perhevalmennuksesta niin sain kuulla et meidät pudotettu pois listalta kun ei ole ensimmäinen lapsi kyseessä. Kysyin sitten mahdollisuutta päästä silti osittain käymään, sillä tämä lapsihan on miehelle ensimmäinen ja itselläkin esikoinen yli 11v eli aikaa kulunut reilusti hänen syntymästään ja vauva-ajastaan. Pääsimme siis osallistumislistoille :) Kertoja on lokakuun aikana neljä, joista yksi käsittelee synnytystä, yksi imetystä ja vauvanhoitoa ja sitten oli käynnit parisuhteesta ja vanhemmuudesta. Kaksi jälkimmäistä ovat meille varmasti melko turhia kun olemme yhdessä asuneet 9 vuoden ajan ja koko ajan on ollut tuo minun esikoinen, mutta kaksi ensimmäistä tullaan kyllä käymään. Lisäksi taidetaan käydä tutustumassa Taysissa vaikka minä olenkin talossa töissä jne mutta synnytysasiat ovat kuitenkin muuttuneet tässä vuosien varrella eli ihan mielenkiintoista nähdä tilanne nykyisin. Taysiin saa siis mennä käymään ihan kuka vaan ilman ennakkoilmoittautumista, infoja pidetään kerran viikossa.
 
neuvolakäynti taas takana ja oli jälleen kerran sijainen ja seuraavalakin kerralla on sijainen tää ei oo enään kivaa vaikka tän kertanen sijainen olikin toooooodella ihana.

mutta niin 
rv 31+6
Paino 87.8 +1400 koko raskauden aikana tullut painoo siis sellaset 4kg
Turvotus +/- ihan vaan sen takia kun turvotusta vain jaloissa
Verenpaine 122/74
Pissa - -
Hemoglobiini 121 se on noussut sen rautatiputuksen ansiosta ♥
Kohdunpohjan korkeus 28
Sydämen syke 140-150
Liikkeet ++

Saatiin tälläkertaa tietää millon olisi synnytysvalmennuksia ja seuraavan kerran olis 24 kivaa koska tuota tietoa olen odotellutkin sitä odotellessa sitten :)
 
Täällä oli tänää neuvola käynti

rv 29+0
paino 84.4kg, muutos +1000g. Koko aikana tähän mennes tullu 10kg lisää...
turvotus -
pissa --
verenpaine 127/68
hemoglobiini 134
kohdunpohjan korkeus 26
tarjonta rt
syke 132
liikkeet ++

Lääkäri kysy et onko mitää mistä toi paino on voinu nousta, nii tunnustin siinä sitte et on tullu vähä herkuteltuu :D Pitäis vissii oikeesti jättää noi karkit vähemmälle... Tosin kohta meinaan kuitenkin syödä suklaata :D
Seuraava käynti on kolmen viikon päästä ja jossaa kohtaa päästää sit tutustumaa synnysosastolle ja puhutaa sitte ens kerran jälkee synnytyksestä :)
 
33+0 Neuvola takana:

Paino: 64,4 muutos: koko raskaudesta + 6 kg
Turvotus: -
Verenpaine: 114/62
Pissa: - -
hb 131
sf: 30
Tarjonta: rt
sikiön syke: 140
liikket: ++

 
Takaisin
Top