2025 äitiyspakkausta on alettu jakaa - olisiko hyvä luopua vuosinumeroinnista?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Yle:n artikkelissa kerrotaan ensimmäisten 2025 äitiyspakkausten lähteneen jakoon. Samassa artikkelissa todetaan Kelan harkitsevan vuosinumeroinnista luopumisesta. Mitä mieltä sinä olet? Olisiko hyvä luopua äitiyspakkausten vuosinumeroista?

Onhan tuo aika hölmöä kutsua pakkausta 2025 pakkaukseksi, kun mennään jo elokuun lopulla. Suurin osa pakkausta käyttävistä vauvoista syntyy 2026. Tällä menossa 2026 pakkausta jaetaan vasta 2027. Mutta tuntuisiko tylsältä, jos ei voisi mitenkään viitata tiettyyn pakkaukseen...

Kiikun kaakun. Onhan se kiva, että voi sanoa tämän olevan lapsen syntymävuoden pakkaus ja myös bongailla muiden lapsien ikää pakkausten kuosien perusteella.

Realistisesti ottaen aika turhaahan on vuosinumeroita tuijotella. Itse yritin kovasti pantata pakkauksen hakemusta, josko lapselle olisi saanut sen tämän vuoden pakkauksen, mutta se ei onnistunut. Lopulta olin kuitenkin ihan yhtä iloinen kuin esikoisen kun pakkausta purkaessani ja hypistellessä pieniä vaatteita. Jos pakkauksen vuosisidonnaisuuden poistaisi, voisi tietty ehkä saada kilpailutettua tavarat niin, että pakkaukseen mahtuisi enemmän vaatetta, toisaalta, voisi pakkauksen suosio kärsiä inflaation jos ei sitä vaihtuvuutta olisi.

Hankala kysymys!

Toisaalta, moni ottaa nykyisin pakkauksen sijaan rahat esikoisellekin, koska käytettyjä vaatteita saa niin hyvin ja halvalla. Itse mietin, rahan ottamista kuopukselle, mutta päädyttiin pakkaukseen ihan vain laatikon perusteella 🤣 Tai no, myös makuupussin ja toppahaalarin... Meillä on ajatuksena mahduttaa pienten lasten vaatteet ja muistot ko. laatikoihin, jotta a) voivat sitten aikuisina hypistellä omia vauvanvaatteitaan ja muistoja sekä b) hillitä hamstrausta: se mikä ei laatikkoon mahdu, sitä ei säilytetä. Siinä mielessä äitiyspakkaus on käsite, joka menee joillain syvemmälle kuin vain "aa, kiva saada valtiolta tukea lasten tarvikkeisiin ja -vaatteisiin".

En tiedä millä nimellä sitten eri pakkauksia voitaisiin kutsua, jos luovuttaisiin vuosiluvusta. Mutta entäs jos pakkaus vaihtuisi aina kun vuosi vaihtuu? Voisiko ylijääneet edellisvuoden pakkaukset pitää vaihtoehtona jos niitä jää? Tai laittaa hyväntekeväisyyteen?

No jaa. En muista mitä pakkauksia omat kevätlapseni saivat, mutta eipä sillä väliä ollut. Vain valkoiset jäivät käyttämättä, koska se EI ole hyvä väri, kun vauvat nyt vain tuppaavat puklailemaan… Ja en myöskään ymmärtänyt kuopuksen vitivalkoisia tumppuja/toppatossuja. Käytimme sitten juniorilla esikoisen hopeanharmaita versioita.

Ja ne haalarit olivat minun pikkuisille vauvoilleni aivan järkyttävän isoja. Onneksi mummit tekivät sopivia. 😊

Takaisin