2 sektiota takana ja toiveena raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Suva

Näppärä viestien naputtelija
Heinäkuun äidit 2019
Marraskuiset 2021
Mulla on kaksi sektiota takana toinen suunniteltu ja toinen kiireellinen näillä sektiolla on 6v välissä ja viimeisestä 1v 4kk aikaa ja mietityttää raskautuminen uudestaan.. Mistä lähden kyselemään kestääkö kohtu vielä? Mulla on kaksi eri kohtaa mistä leikattu.. Lisäksi kiinnostaa voiko vielä yrittää alateitse et miten sen arvion saa? Lisäksi en halua synnyttää omalla paikkakunnalla huonojen kokemusten vuoksi saanko mennä muualle? Todella monta kysymystä ja kaikki kokemus /tieto tervetullutta <3

Mulla on myöskin kaksi sektiota takana. Hätä-ja suunniteltu sektio.
Molemmat on tehty samasta kohtaa ja koska hätäsektio niin on pystysuunnassa leikkausarpi.
Mulla epäiltiin toisessa raskaudessa että olis ollut joku ohut kohta tuolla kohdussa ja siksi tehtiin tuo suunniteltu sektio toisen kohdalla. Siinä leikkauspöydällä lääkäri tutki kohdun eikä onneksi löytäny mitään ohutta kohtaa ja sain luvan yrittää kolmatta. Molemmat leikkaushaavat parantuneet hyvin eikä ole tullut tulehduksia tms ongelmaa niiden kanssa.

Vielä kotiin lähtiessä kysyin tuota seuraavaa raskautta niin lääkäri totesi että sektiot on aina sektioita, että eihän se kohtu ole sama kuin ois alateitse synnyttänyt. Sillon jo sanoi että jos vielä kolmas tulee niin automaattisesti sektio tiedossa. Näin mulle on sanottu myös neuvolassa kun hetken kolmatta odotin mutta kesken meni.

Ultralla näkee jotain. Mä kävin yksityisellä ultrassa kun alettiin kolmatta yrittämään. Juurikin katsomassa tuota kohdun tilannetta.
Kun teillä on jo kaks lasta niin en tiedä onko julkisella intressejä lähteä tutkimaa tällaista. Yksityiselle tietty pääsee aina.

Mulla viimeisimmästä sektiosta on nyt 2,5v.

Minulla myös se käsitys mm. neuvolan puheiden perusteella, että ensimmäisen sektion jälkeen vielä alatiesynnytys on mahdollinen, mutta toisen ei. Varmaan ainakin yksityiseltä saa arvion kohdun kunnosta, jos ei julkisen kautta pääse. Ainakin meillä on sanottu, että synnytyspaikan saa itse valita (toki meillä ei ihan omalla paikkakunnalla synnäriä mutta nykyään kaksi ja ennen ollut jopa kolme vaihtoehtoa mihin ajella), eli uskon ettei ole pakko mennä sinne omalle paikkakunnalle jos ei halua :)

Lain mukaan synnyttäjä saa valita itse synnytyssairaalan eli on mahdollista synnyttää muuallakin kuin lähisairaalassa.

Kiitos paljon jo vastanneille <3 hyvä tietää että voi mennä muualle! Miestä pelottaa että kuolen siihen jos tuun raskaaksi ja kohtu ei kestä ja repeää.. Mut tosiaan oisin niin halunnut kokea synnyttää normaalisti mut taitaa haaveeksi jäädä...

Mulla on takana kaksi sektiota ja molempien jälkeen leikkaava lääkäri on antanut luvan seuraavaan raskauteen. Harmi kun sulle ei ole mitään sanottu. Kuitenkin, jos olisi huonolta näyttänyt niin uskon että siitä olisi mainittu sinulle.:) Viimeistään synnytystapa-arviossa varmasti katsellaan ultralla tilannetta, todennäköisesti jo aiemmin jos huolettaa.:)

Mulla otettiin magneettikuvat kohdusta, jolloin todettiin ohentumaa kohdussa sektiohaavan kohdalla. Lähetteen magneettikuvaukseen sain naistentautien poliklinikalta. Lääkäri sanoi, että etukäteen ei voi tietää miten kohtu kestää kun raskaus etenee ja kohtu kasvaa, mutta ei kieltänyt raskautumista. Synnytystavasta sanoi, että senkin näkee sitten loppuaikana, jolloin tulee uusi magneettikuvaus ja sen perusteella sitten tiedetään, voiko yrittää alakautta, vai tuleeko sektio.

Huom, alkuperäinen magneettikuvaus oli muun sairauden kontrollointia varten, jolloin sattumalta löytyi tuo sektiohaavan alueen ohentuma. Sitä siis yksistään ei lähdetty tutkimaan, mutta seurantaan tuli sitten kuitenkin.

Mulla otettiin magneettikuvat kohdusta, jolloin todettiin ohentumaa kohdussa sektiohaavan kohdalla. Lähetteen magneettikuvaukseen sain naistentautien poliklinikalta. Lääkäri sanoi, että etukäteen ei voi tietää miten kohtu kestää kun raskaus etenee ja kohtu kasvaa, mutta ei kieltänyt raskautumista. Synnytystavasta sanoi, että senkin näkee sitten loppuaikana, jolloin tulee uusi magneettikuvaus ja sen perusteella sitten tiedetään, voiko yrittää alakautta, vai tuleeko sektio.

Huom, alkuperäinen magneettikuvaus oli muun sairauden kontrollointia varten, jolloin sattumalta löytyi tuo sektiohaavan alueen ohentuma. Sitä siis yksistään ei lähdetty tutkimaan, mutta seurantaan tuli sitten kuitenkin.
Täytyy kysäistä kun mulla on endometrioosia ja kohdun suulla ollut ja vissiin ympäri tuolla jos laittaisi endopolilta lähetteen ... Joo on ihme ettei mitään sanonut kun kuitenkin ovat olleet tietoisia et haluun paljon lapsia ku sitä huusin siellä kun koitettiin saada tätä viimeistä alakautta ulos etten suostu sektioon ellei ole aivan pakko sen vuoksi et ei välttämättä enää voi tulla raskaaksi..

Täytyy kysäistä kun mulla on endometrioosia ja kohdun suulla ollut ja vissiin ympäri tuolla jos laittaisi endopolilta lähetteen ... Joo on ihme ettei mitään sanonut kun kuitenkin ovat olleet tietoisia et haluun paljon lapsia ku sitä huusin siellä kun koitettiin saada tätä viimeistä alakautta ulos etten suostu sektioon ellei ole aivan pakko sen vuoksi et ei välttämättä enää voi tulla raskaaksi..

Endometrioosia minullakin tutkittiin magneettikuvauksessa, siksi sattui kuvausalueeseen se kohdun ohentuma. Hyvin ne endometrioosia hoitavat lääkärit näistä asioista ainakin minulle ovat osanneet kertoa, vaikka mitä kysymystä olisin kysynyt, joten kannattaa sieltä kysellä tarkemmin. Heillä on erinomainen asiantuntemus näistä asioista. Vaikka eivät tietenkään voineet esimerkiksi minun kohdallani etukäteen tarkkaan arvioida, miten kohdun kasvaminen vaikuttaa ohentuman kohtaan, mutta lupa raskautua on kuitenkin (:

Takaisin