16v ja raskaana... APUA

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zilla

Vasta-alkaja
Raskauteni on juuri varmistunut, ja mielessä pyörii kysymyksiä. Olis hienoa saada näihin vastauksia (: Ja lapsi tosiaan aiotaan pitää.

- Onko xylitoli vaarallista raskausaikana? Lähinnä tuota purkkaa mietin...
- Entä mausteet ja tulinen ruoka?
- Muita ruokia ym. mitä pitäisi välttää?

Ja tuo liikunta... Ratsastuksen olen jättänyt, mutta mitä muuta voisi tehdä?

Ja miten tuon neuvolan kanssa... Pitäisikö sinne vaan soittaa ja varata aika? Ja onko heillä siellä vaitiolovelvollisuus? Kotona haluaisin kertoa vasta kun siltä tuntuu...

Muitakin vinkkejä ja muuta saa laittaa, kaikista suuri kiitos! (:

Heips! Ite oon ainakin raskauden aikana purkkaa syönyt ihan normisti eikä siitä mitään kieltojakaan ole tullut mistään suunnasta, tuskin vaikuttaa vauvaan mitenkään. Mausteiset ja tuliset ruuat saattavat joitain odottajia närästää, mutta niitä voi syödä omien tuntojen mukaan. Ja sitten neuvolasta ainakin saa lapun, missä on ruoka-aineet joita tulisi välttää, niitä on mm. graavilohi, pehmeät juustot, raaka liha, merilevä jnejne. Netistä varmaan löytyy jokin lista noista. 

Kannattaa rohkeasti soittaa neuvolaan ja varata aika. Siellä hoitajilla ja lääkäreillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus eikä sieltä soitella kotiin tyyliin "tyttärenne on raskaana". Eli itse tietysti saat hoitaa vanhemmille kertomisen, neuvolasta sitä ei saa kertoa, ellet ole itse antanut suostumusta.

Onnea odotukseen! :)

xylitoli on vain hyväksi raskaus aikana, eli ihan huoleta voi purkkaa jauhaa :)
Tulisia mausteisia ruokia voit syödä normaalisti, ainoastaan ne saattavat aiheuttaa närätystä helposti.
Ekalla neuvolakäynnillä saat listan mitä ruokia tulisi välttää.
Liikuntaa saapi harrastaa ihan omien tuntojen mukaan, ei repäiseviä ja kovin hyppiviä liikkeitä suositella. Kyllä sen itse huomaa jos joku liikunta ei tunnu hyvältä. Mut hyviä liikuntalajeja on kävely, pyöräily, uinti esim. 

Neuvolassa on vaitiolovelvollisuus, joten he eivät ala soitella vanhemmillesi. Vaan saat kertoa asiasta sitten kun sinusta siltä tuntuu.
Suosittelen siis että soita ihmeessä neuvolaan, siellä ne osaavat vastata monipuolisesti kaikkiin kysymyksiin :)

Onnea odotukseen <3

Xylitoliahan ihan jopa suositellaan käytettäväksi raskauden aikana. Se kuulemma (muka) ehkäisee lapsen kariesongelmia jo silloin.

Moikka,

Itse ainakin olen syönyt xylitolia eikä se ole vaarallista, tarkista joitakin maketusainaineita esim pastilleista - kaikki A:lla alkavat ovat OK (aspartaami jne) mutta muistaakseni muut eivät. Yleisesti ottaen ei saisi syödä raakaa kalaa, pastoroimatonta juustoa eikä maksaa mutta muuten olen syönyt normaalisti, myös tulisia ruokia. Itselläni meni ruokahalut kolmeksi kuukaudeksi huonon olon takia joten vain muutama ruoka maistui ja paino tipahtikin paljon. Maalaisjärki kuitenkin mukaan - et todellakaan kuole jos vahingossa syöt jotain kerran. Tsemppiä ja onnea!

Energiattomista makeutusaineista muita voi käyttää, mutta ei syklamaattia ja sakariinia.

Kannattaa soitella sinne neuvolaan. Sieltä saa hyvät ohjeet siihen mitä saa syödä ja mitä kannattaa välttää.:)

Paljon onnea ! <3

Minulla kouluterveydenhoitaja varasi ajan neuvolaan kun raskaus varmistui :)
Nauti nyt raskausajasta ! :----) 

Olin aika huimapää raskausaikana..
Tuli kelkkailtua, mopolla ajettua... Ajokortin sain laskettuna aikana ...Kävin töissä vielä lasketun ajan jälkeenki... :D

Tee kaikki vointisi mukaan,kyllä sen huomaa mitä keho kestää ja mitä ei :) 

Onnea!
Neuvolasta saat ohjeet, mutta tässä yksi lista.
Ruokarajoituksia:
  • Maksaruoat ja maksamakkara (sisältävät runsaasti A-vitamiinia) Saa syödä pieniä määriä. Porkkanoita saa syödä (karoteeni on A-vitam. esiaste)
  • Korvasieni (sisältää myrkkyä nimeltä gyromitriini, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
  • Pellavansiemenet (kadmiumin kerääjä, sis. syaanivetyä, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana) Huom esim leivät! (Itse olen saattanut palan pari syödä hyvin harvoin)
  • Hauki, silakat (ja lohi) (sisältävät elohopeaa, PCB –yhdisteitä ja dioksiineja, haukea ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana, lohta tai silakoita vain kerran kuukaudessa raskauden aikana) Muutoin kalaa suositellaan (minä olen syönyt Omega 3 rasvahappoja, kalaöljyjä, en kalanmaksaöljyjä)
  • Merilevävalmisteet (sisältävät jodia, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
  • Yrttitee (sisältää luontaisesti haitallisia aineita, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana) Vihreätee ei ole yrtti (esim Eviran mukaan ei ongelmaa)
  • Luontaistuotteet (ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
  • Tartarpihvi eli raaka jauhelihataikina (toksoplasmoosin vaara, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana) Tokson voi saada kissan vessaa siivotessa, jos käsiä ei pese huolellisesti tai multaisista raaoista kasveista!
  • Graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti, pastöroimaton maito ja siitä valmistetut tuotteet (listerioosin vaara, ei tulisi syödä raskauden aikana) Aura-juustokin kielletty ilman n. 70 asteen kuumennusta!
  • Valmisruoat ja pakastevihannekset (voidaan syödä, mutta kuumennettava kunnolla ennen syömistä listeriabakteerin varalta)
  • Inkivääri (Aijemmin suositeltiin pahoinvointiin, mutta uusien tutkimusten mukaan voi aiheuttaa sikiövaurioita) Mausteissa ja esim glögissä vaarattoman pieniä määriä.
  • Keinotekoisista sokereista rajoituksia. Steviasta ei taida olla vielä tarkkaa tietoa.

Lisäksi kohtuukäyttöä suositellaan seuraaville: kahvi (ja muut kofeiinituotteet), lakritsi, salmiakki sekä suola.

Sellaista huomauttaisin, että home- ja tuorejuustoja saa syödä sellaisenaan (suoraan vaikka paketista, ei tarvitse lämmittää) jos ovat tehty pastöroidusta maidosta, kuten esim Valion Aurajuusto.

Raskaus aikana suositellaan syömään purkkaa, se vähentää vauvan ensimmäisten hampaiden reikiintymistä.

Näin minulle kerrottiin, kun ensimmäistä lastani odotin.

Niin ja HIRMUISEN PALJON ONNEA!

Lumimarja Saa toki, mutta kyllä vain niissäkin on listeriariski!!

Tämä Valion omilta sivuilta:
"Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina
."

"Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. Valio AURA® sinihomejuuston ja Valio AURA® Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla."

Mutta koska näistäkin varoitetaan, seurannasta huolimatta riski on olemassa. Omaa harkintaa siis!

Sellainen lisä vielä edellisiin ohjeisiin, että tuorejuustoja yms saa syödä, jos ne on esim. ruuanlaiton yhteydessä kuumennettu (eli kypsennetty).
Ja raa'an jauhelihataikinan lisäksi kaikki raaka liha on ehdoton ei.
Tällaisia ohjeita mulle on ainakin neuvolasta tullut :)

Onnellista odotusta!! :)

totoro: Hmm, tästä näköjään montakin näkemystä. Mun tänään neuvolassa saamissa lappusissa nimittäin lukee näin "Pehmeät juustot (esim home- ja tuorejuustot) Voivat olla riskituotteita. Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)." Toisaalta eipä noissa lappusissa mainita edes, että listeria-bakteerista pääsee eroon kuumentamalla.

Omaa harkintaa on totta kai suositeltavaa käyttää, oli sitten kyse lähes mistä vaan. Eipä noihin neuvolankaan ohjeistuksiin tule ihan sokeasti luottaa, ihminen on kuitenkin erehtyväinen :)

Kiitos kaikille tosi paljon vastauksista <3

Terveydenhoitajan kautta kävin vielä varmistamassa tuloksen labrassa, ja positiivinenhän se oli. Juteltiin siinä kaikenlaista, ens viikolla jutellaan enemmän ja hän varaa mulle ajan sekä ehkäisyneuvolaan että äitiysneyvolaan juttelemaan (:

Pari kysymystä: Terveydenhoitaja sanoi, ettei raskausaikana tarvitse erilaista ruokavaliota, Että mikään muu ei ole kiellettyä kuin tupakka, alkoholi ym. Kuitenkin neuvolastakin saa listan kielletyistä ruuista ym.? :o

Ja toinen... Pitäisikö syödä monipuolisen ruuan lisänä vitamiinilisää ja foolihappolisää? Luin että molemmat vaikuttaa hyvällä tavalla alkion/sikiön kasvuun ja varsinkin tuo foolihappo ehkäisee kehityshäiriöitä? Ja mistäs näitä saa? Saako alaikäinen ostaa foolihappolisää? Ja minkä hintaisia on ja mitä suosittelette? (:

Itse olen (vielä 8 päivää) 17v ja tammikuuussa on laskettu aika..kun itse tein positiivisen testin ja päätin lapsen pitää mietin että mitä neuvolassa ajatellaan iästäni ja tilanteestani,minua ihan jopa hävetti soittaa ja varata aika mutta ihan suotta,päätökselleni pitää lapsi ei ole missään vaiheessa naurettu tai mtn ja minua kohdellaan siellä aivan samalla tavalla kuin muitakin odottavia äitejä! :) Tietenkin nuoren iän vuoksi neuvola käyntejä on joka kuukausi ja äitiys poliklinikalla käyntejä myös useammin, mutta siitä ei ole koitunut vaivaa, mukava vain käydä moikkamaassa maha-asukkia kuukausittain :)

Ainakaan minun kohdalla ei vanhempii olla oltu yhteydessä missään vaiheessa, kysyivät vain alkuun että olenko kertonut vanhemmille ja mitä mieltä he ovat..kerroin itse vasta reilusti puolivälin jälkeen ja neuvolassa kyllä ymmärtivät kun sanoin että kerron vanhemmille sitten kun siltä tuntuu :)

Onnea Matkaan! :)

Foolihappoa on esimerkiksi sellasissa poretableteissa joita saa ihan kaikenikäiset ostaa ja saa ihan normikaupoistakin (hinta jtn 5e luokkaa?) ;)
itse käytin olikohan joku "b-active" tai joku tuommonen missä oli B-ryhmän vitamiineja (jotka auttoivat minulla pahoinvointiin) ja sitte just foolihappoo. 

mielestäni ei tarvitse mitään erityis ruokavaliota noudattaa kunhan vain on vähän tarkempi mitä syö. Esim homejuustoa suositellaan välttämään listeriabakteerin takia, noh sitä voi olla myös esim. tuoreissa kasviksissakin (keitettäessä häviää), Kahviakin voi juoda ihan huoletta mutta maltilla sama pätee salmiakkiin,suolaan jne. raakaa kalaa ja lihaa kannattaa välttää... 

Henkilökohtainen mielipiteeni on että ei kannata ottaa paineita syömisestä, pitää vain huolen "Hygieniasta" kun ruokaa tekee ja syö :)

Mä oon syöny raskausaikana raskaana oleville ja imettäville tarkotettua multitabs vitamiinitabletteja, ne sisältää mm foolihappoa. Lisäks söin vielä d-vitamiinia.

Takaisin