16. raskausviikko kilpirauhasarvot huonot, apua!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Hei, toivoisin asioista tietäviltä asiallista kannanottoa seuraaviin arvoihin:

RV 15+3: TSH 2.59 ja T4V 12.8

Thyroxin lääkitys 1 x 0,1 mg, aloitettu toukokuussa raskauden vuoksi. Tuolloin arvot n. RV 5 olivat TSH 4.17 ha T4V  13.8, oireita ollut jo yli 15 vuotta mutta koskaan aiemmin ei ole tähän puututtu.

Neuvola täti ei oikein tiennyt pitäisikö annosta nyt nostaa vai ei, neuvolalääkärin mielestä arvot ok, koko asia jäi jotenkin ilmaan roikkumaan. Itse olen lukenut kauheista seurauksista mitä hoitamaton vajaatoiminta sikiölle aiheuttaa. Pitänee varata aika yksityiselle asiaa tuntevalle lääkärille?

Mitä mieltä olette, suurennanko annosta omatoimisesti hiukan omaa oloani kuulostellen vai luotanko siihen että neuvolalääkäri tietää asiansa? Kuinka todennäköistä on että vauvalle on jäänyt pysyviä vaurioita esim. aivojen kehityksessä minun laiskan kilpirauhasen ja arvojen vuoksi? Voiko vauva vielä ottaa kehityksessä kiinni jos arvot saadaan korjautumaan?

Lämmin kiitos sinulle joka voit jotenkin neuvoa tai auttaa!

Heippa!

Mulla on kans ollu kilpirauhasen vajaatoiminta 2008 syksystä asti ja näin raskautta suunniteltaessa ja raskaana ollessa arvoihin on kyllä kiinnitetty paljon huomiota. Kannattaa pyytää säännölliset käynnit verikokeissa n. 3kk välein.

Noista arvoista. Terveellä ihmisellä viitearvojen sisällä pysyminen on ihan ok. Mutta kilpirauhaspotilaalle tuommonen yli 2 TSH arvo voi aiheuttaa rajujakin oireita. Kilpirauhashormoonin tarve kasvaa jo heti alkuraskaudesta lähtien, eli jos sulle on määrätty tuo 0,1mg niin uskoisin, että sitä pitäs vielä reippaasti nostaa. Itse nostin heti raskauden alettua annostuksen tuosta samasta 0,1mg + 0,25 mikrogrammaa. Eli yhden neljäsosan verran siitä tabletista. Nuo arvot on niin henkilökohtasia, että jokaisella on se eri kohta, millon on hyvä olla. Mulla pitää sen TSH:n painua aivan sinne lähelle nollaan tyyliin 0,05, että mulla on hyvä olo. Ja samoin sitte T4 pitää nousta lähelle ylärajaa, eli jotain 20-21. Mullakin on olleet arvot matalammat  mitä nuo mun omat parhaat arvot ja lääkäri melko nihkeästi alko edes keskustelemaan edes annostuksen nostosta. Sovittiin nyt niin, että käyn lokakuussa uudelleen kontrollikokeissa ja sitte tehdään päätöksiä.

Joka tapauksessa huolesi on aiheellinen. Huonot kilpirauhasarvot on vaarallisia jo alkaneelle raskaudelle. Voi aiheuttaa keskenmenoa, ennen aikaista synnytystä, lapselle älykkyysongelmia. Eli suosittelisin kyllä, jos ei ala tk lääkärit tekemään mitään, niin ottamaan yhteyttä oman alueen yksityiseen puoleen johonkin kilpirauhas asiantuntijaan.

Minäkin mielelläni vastaan tarkemmin kysymyksiin jos sulla semmosia on, esim yv :)

Vielä tuohon, että uskallatko omatoimisesti nostaa annosta. Kyllä mää oon omatoimisestikin nostanut. Mutta minusta se vaatii sen, että lääkitys on ollut jo pidempään käytössä ja tietää sen rajapinnan missä oireet muuttuu vajaatoiminnasta liikatoiminnaksi ja osaa löytää sen alueen siinä välissä mikä on se niin sanotusti normaali. Uskoisin ja toivottavasti asia menee niin, että vauva ottaa kehostasi kaiken tarvitsemansa ja sinä jäät äitinä ilman. Eli sinulla on vajaatoiminnan oireita. Ehdottomasti otat yhteyttä lääkäriin uudelleen ja vaadit järkevää vastausta sekä uusia kokeita!

Kiitos vastauksestasi! Kauhean hämmentävää on ollut koko raskaus kun ensin pelottaa että tuleeko keskenmeno ja löytyykö ultrassa sikiö ja sykkivä sydän, sitten jännittää kuuluuko neuvolakäynneillä sydänäänet. Ja nyt sitten tämä kilpirauhasjuttu. Kauheaa ajatella että lapselle on voinut jo syntyä pysyvä aivovaurio, ihan vain koska olen luottanut neuvolalääkäärin sanaan :(. Ei kestä pieni pää tätä huolta ja murhetta! Kumpikohan arvo noista on "tärkeämpi" sikiötä ajatellen? Ja voikohan vahinkoja korjata jos lääkityksen saisi vielä kohdilleen? Itselläni olo on hyvä, olen saanut mm. aloitekyvyn takaisin ja väsymys on jäänyt taka-alalle. Siksi en ole osannut aiemmin huolestuakaan tilanteesta ;(

Noissa kilpirauhasarvoissa se TSH tarkoittaa aivolisäkkeen erittämää tyreotropiinihormoonia, joka siis piiskaa kilpirauhasta erittämään lisää hormoonia. Eli silloin kun on vajaatoiminta, niin TSH on korkealla, koska aivolisäke yrittää saada kilpirauhasen tuottamaan lisää hormoonia. Silloin tuo T4 on matalalla. Sitten taas kun kilpirauhashormoonia on kehossa tarpeeksi, niin T4 nousee korkeammalle ja TSH hiipuu hyvinkin mataliin arvoihin, kun kilpirauhasta ei tarvitse enää potkia käyntiin. T4V tarkoittaa siis Tyroksiinia, jossa on neljä jodimolekyyliä ja tuo V tarkoittaa vapaata. Tietenkin olemassa on myös T2V ja T3V, mutta niitä harvemmin mitataan, koska tuo Thyroxin lääke on kemiallista T4V hormoonia. On olemassa toinenkin lääke, joka on erikoislupalääke ulkomailta (Thyroid), joka on tehty sian kilpirauhasesta ja se sisältää niin ikään noita kaikkia kilpirauhashormoonimuotoja. Eli molemmat arvot ovat sikiölle yhtä tärkeitä. En usko, että nuo arvosi ovat tällä hetkellä vaarallisella tasolla tai että olisit vauvalle aiheuttanut mitään vauroita. Mutta noissa arvoissa olisi kyllä parantamisen varaa. TSH saisi painua matalalle ja T4 olisi vara tulla korkeammalle. Jos lääkitystä nostaa esim 0,25 mikrogrammaa, niin kontrolliverikokeeseen kannattaa mennä 6 viikon päästä. Käy lukemassa vajaatoiminnan ja liikatoiminnan oireista ja mieti mitä oireita sinulla vielä on. Ja ota yhteys sinne lääkäriin. Jos haluat, voit kertoa missä paikkakunnalla asut niin voin käydä katsomassa kilpirauhasfoorumilta sen alueen kilpirauhasasiantuntijan yhteystiedot.

Kiitos taas sinulle, ihanaa kun jaksat auttaa ventovierasta :). Olo helpottui jo tuosta kun totesit ettei vahinkoa ehkä ole vielä tapahtunut vauvalle. Otan heti maanantaiaamuna yhteyden neuvolaan ja varmasti varaan suoraan ajan yksityiselle. Tämä on niin iso asia että haluan asian hoitoon heti ja hankinpa sitten tarvitsemani avun omakustanteisesti jos homma ei muuten toimi. Asun Kuopiossa, olisin todella kiitollinen jos pystyisit auttamaan ja selvittämään kuka täällä olisi asiantuneva taho?

Alku raskaudesta kärsin kilpirauhasen liikatoiminnasta ja sitä seurasi kys:in Endokrinologi Tk lääkärin lähetteellä. Kolmen viikon välein kävin verikokeissa koko raskauden ajan ja neuvolassakin aina kiinnitettiin kilpirauhasjuttuihin huomioita. Eli luulisi, että pääsisit kys:in potilaaksi? 

Tällaisia lääkäreitä löysin Kilpirauhasfoorumin sivulta, missä on ollut paljon keskustelua lääkäreistä. Näiden pitäs olla Kuopion alueella:

*Ilkka Vauhkonen, Terveystalo
*Leo Niskanen, Mehiläinen
*Markku Hyvänen ja Tiina Niskanen, KYS

Millaisilla arvoilla tulee olla huolissaan kilpirauhasen vajaatoimintaa epäiltäessä?
Lääkäri haluaa ottaa minulta uudet kokeet muutaman viikon päästä ja päättää silloin aloitetaanko mahdollisesti lääkitys. Onko tämä kuinka yleistä raskausaikana?Että arvot heittelevät
Lääkäri soitti ja vähän meni ohi, mutta arvot oli 9.6 ja sen pitäs olla yli 11 jos oikein muistan

ja TSH pitää olla alle 2 ja mulla se oli 1.1 eli ihan ok kai. Kävin tänää lisälabrassa vaikka lääkäri pyysi käymään vasta ens kuussa. Oman mielenrauhan vuoksi menin heti, koska haluan asiaan jotain vastausta.

Oon kovin väsynyt ja itkuinen ja nyt tietenkin huolestunut asiasta. Yritin asiaa kysyä täällä jo toisaalla, mutta huomasin että täällä keskustelevat tietävät mistä puhun. Mitähän tästä pitäisi ajatella. Ylipainon vuoksi olen pelännyt diabetesta, mutta tämä onkin ihan uus juttu.

Takaisin