.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ritzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Otan suuresti osaa :D:D

Kyl se vaa niin on, että toisen kodissa voi vallita toisenlaiset säännöt kuin kotona, ja sen kodin omistaja myös määrää mitä ei saa tehdä/ mihin ei saa koskea!  
Sanonpa vaa, että tuo veljesi vaimo tulee olemaan viel niiiiiiiiiin pississä lapsensa kanssa jos hän ei kerran komenna lainkaan lastaan!! Eihän se lapsi tule ikinä oppimaan käytöstavoille jos saa tehdä ihan mitä itse haluaa!!

Esimerkiksi ite olen sitä mieltä että on turha hankkia mitään liesisuojia tai pistorasiasuojia, kyllä lapsi oppii olla koskematta moisiin paikkoihin kun kieltää.. Ei tähän päiväänkään mennes oo ollu moisist asioist ongelmaa - poika siis jo 7,5v. 

Sulla on vain kaksi vaihtoehtoa, joko he eivät enään saa tulla lapsen kanssa teille tai sitten kylmästi sanot veljen vaimolle että sinä komennat lasta koska jotkut tekemiset eivät ole sallittua teillä! 

Samaa mullekin sanottiin kun odotin lasta, että kohta teillä ei ole enää siistiä eikä tavaroita alhaalla hyllyissä kun vauva syntyy.... aina oli siistiä ja mikään tavaroista ei siirtynyt ylemmäs lapsen takia! 

Juu noi on ihan turhia kapistuksia kaikki liesisuojat yms. Kyllä se lapsi oppii kun opetetaan. Mulla ainoa vahinko kävi kun lapsi tarttui ensimmäisenä rakkaaseen Tuulen viemää-kirjaani ja paperinen kansi repesi hiukan. Mutta tämän tapauksen jälkeen lapsi oppi kyllä mainiosti, mihin kosketaan ja mihin ei. Tai miten esim. kirjoja kohdellaan. Sama juttu pistorasioiden, lieden, cd-hyllyn, koriste-esineiden yms kanssa. Jos lasta ei opeta niin ei kai se mitään opikkaan!

Mulla on yksi ystävä jonka lapsi aina paukuttaa meillä kaappeja. Itse olen opettanut omalle lapselleni ettei kaapeilla leikitä, tavaroita ei oteta turhaan hyllyltä pitkin lattioita. No, ystäväni vaan totetaa "Matti on niin insinööri että on pakko tutkia miten saranat toimii" voi jösses. En mä tahdo että toisten lapset levittää kaikki mun tavarat ympäriinsä, jotkut asiat on kaappien takana ihan syystä! Ja omakin lapsi häkeltyi kovasta paukkeesta ja siitä että toinen saa tehdä jotakin mitä häneltä on aina kielletty. Selitin asian ystävälleni ja kyllä se sitten nokanvartta pitkin sanoi lapselleen että täällä on näköjään eri säännöt kuin kotona. Mutta ei sitten muuta, ei se sitä edelleenkään kiellä. se lapsi varmasti vihaa mua kun aina kiellän kaiken, aika sama, vihatkoon.

Jotenkin NIIIN tutun kuuloista. Ja meillä mieheni siskon perhe. Ihan uskomaton show aina kun ovat kylässä, mitään ei jätetä rauhaan. Tyttö 4v ja poika 1,5v. Me sitten vahdimme ja komennamme heidän lapsiaan silmä kovan kun ovat kylässä. Vanhemmat kyllä olevinaan kieltää lapsiaan tyyliin "Minna-kulta, ei noin saa tehdä"äänensävyllä joka ei todellakaan lapsiin tehoa, ja tämän "komentamisen" jälkeen kumpikaan vanhemmista ei varmista, että kielto meni perille. Eli ihan yhtä tyhjän kanssa. Meille on nyt mieheni kanssa ensimmäinen lapsi tulossa, ja on kovin tutun kuuloista tuokin, että kohta teillä ei ole näin siistiä, ja viihtyisyydestä ei tietoakaan. No, olen eri mieltä, minä aion osata komentaa lapsiani, ja kertoa mihin tämä saa koskea, ja mihin ei ja MIKSI näin on. Mrrhh!

Takaisin