14. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
🌟⭐🌟 14. luukku 🌟⭐🌟

lumiluukku.jpg

Taavetti oli aamulla yhtä riemuissaan kuin lapsetkin. Maahan oli nimittäin satanut valkoinen lumikerros. Vanhemmat eivät näyttäneet yhtä iloisilta raapiessaan autojensa ikkunoita, mutta lapset ottivat sillä välin ilon irti tekemällä lumienkeleitä ja pyydystämällä lumihiutaleita kielellään. Taavetti katseli heitä ja ihaili samalla valkeaa maata. Sentään jokin asia oli samoin kuin ennen. Lasten ilo lumesta ja lumen kauneus. Taavetti tosin oli aivan varma, että vuosien saatossa talvet olivat muuttuneet lyhyemmiksi ja lämpimämmiksi. Metsässä asuessa se ei ollut oikeastaan häntä harmittanut - metsässä talvet olivat vaikeampia. Mutta nyt kun hänellä oli taas lämmin koti, hän oli jo ehtinyt kaivata lunta. Lumi oli yksi asia, mikä toi hänelle aina joulun tunnelmaa.

Perheen lähdettyä autoillaan Taavetti ei mitenkään malttanut mieltään. Hän hypähti pois piilostaan ja kipitti pienillä jaloillaan oven ohi ja pensaikkoon niin että hankeen jäi pienet jalanjäljet. Ei hän halunnut näyttäytyä, eihän sellainen vanhan tontun arvolle sopinut. Mutta hänestä olisi ollut oikeastaan mukavaa, jos joku olisi taas uskonut hänen olemassaoloon. Vanhemmat tuskin uskoisi, jos edes huomaisivat hänen jälkiään. Mutta lapset saattaisivat uskoakin. Jos vain lumisade ei peittäisi hänen jälkiään. Tonttu teki vielä muutaman mutkan ja palasi sitten talon katoksen alle takaperin kävellen. Hän halusi jälkiensä näyttävän päättyvän metsään eikä talolle.

Pitkin päivää Taavetti mietti, oliko jälkien jättäminen ollut sittenkään viisasta. Huoli oli kuitenkin turha, sillä jäljet peittyivät lumeen ennen perheen kotiin paluuta. Se puoliksi harmitti, puoliksi ilostutti Taavettia. Lasten tekemä lumiukko ja lumilyhty sen sijaan yksinomaan ilahduttivat tonttua. Kun äiti toi lyhtyyn ihan oikean kynttilän Taavetista tuntui, että joulutunnelma pääsi hieman lähemmäs. Sekä tonttu että ihmiset toivoivat oikein kovasti valkeaa joulua.

🌟⭐🌟

Keskustelun aiheena valkea joulu. Esim. kaipaatko sinä valkeaa joulua? Pidätkö sinä lumesta?

Pidän! Ja kaipaan kyllä valkeaa joulua. Lumi on ihanaa, pidän hiihtelystä, pulkkailusta, välillä jopa lumitöistä. Joulu tuntuu ankealta ilman lunta. Yksi joulun kauneimpia näkyjä on olla hämärtyvässä illassa hautausmaalla, jossa jokaisella lumisella haudalla on kynttilä.

Kyllähän se lumi luo omaa tunnelmaansa joulunaikaan ja ennen kaikkea valaisee! Pimeys on niin ankeaa. Ei mun maailma lumettomuuteen kaadu, ennemmin lumeton maa kuin loska, vesisade ja pääkallokelit tai, että sää vaihtuu joka päivä (sataa, sulaa, jäätyy jne.).

Tykkään lumesta! Vaikka nyt taaperon kanssa tuleekin tuskastuttua talveen vähintään kerran päivässä. Kerrospukeminen, toppahaalari,kömpelöt kengät ja pienet jalat joilla ei pääse hangessa mihinkään rajoittavat ulkoilua. Jos tönöttää pulkassa tai rattaissa niin pitkästyy. Rattaissa viihtyi kesällä kun päästii kunnon lenkeille, mutta asutaan semmoisessa paikassa että enempi määrä lunta estää yli 2 km vaunulenkit, kun ison tien laitaa ei pysty enää kävellä. Tuon oman soratien pätkän voi talsia edestakaisin mutta umpitylsäähän se on. Että tässä elämäntilanteessa talvi ei kyllä kuulu lempparivuodenaikoihin 😅

Tänä vuonna lumi on ollut kivaa, kun on ollut pakkasta. Vähän ärsyttää tuo tulevan viikon sääennuste, kun vettä ja plussaa luvataan. Lumi on kivaa niin kauan, kun se ei kasta. Mutta valkea joulu olisi kiva, mutta kaipa sitä on jo tottunut, että sitä lunta ei jouluna ole..

Tykkään lumesta varsinkin jouluna ja joulukuussa. Kipakka pakkassää oikein houkuttelee ulos.🤩 Ei se ole kuin pukeutumiskysymys. Olen kyllä tänäkin vuonna varautunut siihen että jouluna sataa tottakai vettä vaikka koko kuukausi onkin ollut ihanan talvinen🥲

Täällä pohjoisessa on ihan valkea joulu tulossa, lunta on jo kunnolla maassa. Kivahan se on että jouluna on lunta, mutta luminen aika sais loppua aiemmin, täällä pohjoisessa sitä riittää pitkälle kevät talvea.
Toisaalta tykkään, kiva hiihtää, mutta toisina hetkinä inhoan sitä ylikaiken, kuten aamuisin kun täytyy autoa kaivaa sataneen lumen alta 🙃

Minä en oikeastaan yhtään pidä edes talvesta saati lumesta, mutta mieluummin vähän lunta kun harmaa maa tai sohjo 🙈

Valmiiksi jo ärsyttää nuo tulevat sääennusteet sohjoineen, plussakeleineen jonka jälkeen sitten tolkuttoman liukasta. Nyt hyvin pystynyt pihalla menemään tuon seniori-ikäisen koiran kanssa, mutta ei sitten taas kohta..

Onneksi on valkoinen joulu lähes poikkeuksetta, ja kun on aina suomessa näin itselläni ollut niin hankala olisi joulufiilikseen ilman lunta edes päästä! Muutamia jouluja on tullut myös ulkomailla vietettyä, mutta edes jouluruokaa tekemällä ei fiilikseen vaan pääse, vaan reissut tuntuvat normi lomilta.

Kyllä lumi kuuluu talveen ja on mukavaa kun voi laskea mäkeä, hiihtää, luistella, lumikenkäillä, tehä lumiukkoja jne 🌨️
Toki loskakelit yms ärsyttää mutta kunnon talvikelit on vain asennoitumis ja pukeutumiskysymys ☺️ Asuisin varmasti muualla kuin suomessa jos ahdistaisi 4 vuodenaikaa 😇

Pidän valkeasta joulusta. Mutta ehkä pimeys kuitenkin tuo enempi joulun tuntua kuin lumi 🤔

Oon Lapista kotoisin, joten olen tottunut kunnon talveen ja valkeaan jouluun. Masentaa aina joulun aikaan täällä etelässä, jos ei ole lunta, kun on niin synkkää ja pimeää. Ihanaa, kun täällä etelässäkin on ollut nyt pitkään jo niin paljon lunta ja ollaan saatu aloittaa talvi kerrankin ajoissa! Ollaan nautittu taaperon kanssa pulkkailusta ja mäenlaskusta ja tehty pitkiä kävelylenkkejä rattailla ihanassa talven ihmemaassa. 😍

Kyllä jouluna pitää olla lunta. Ja täällä meillä päin onkin. Mutta kyllä talvi saisi olla vähän lyhyempi😅

Lumi on ollut aina mieleinen. Talviurheilulajit ovat olleet lähellä sydäntäni jo pienestä asti. Onneksi myös lapset tykkäävät talvesta ja lumileikeistä. Tänä vuonna tosin minä joudun jättämään laskettelurinteet väliin. 🫄

Pidän paljon lumesta ja talvesta ja olenkin nyt nauttinut kun jopa täällä etelämpänä on kunnolla lunta. 😍 Valkeaa joulua joka vuosi toivon, mutta tulee se joulu ilman luntakin.

Lumi on ollut aina mieleinen. Talviurheilulajit ovat olleet lähellä sydäntäni jo pienestä asti. Onneksi myös lapset tykkäävät talvesta ja lumileikeistä. Tänä vuonna tosin minä joudun jättämään laskettelurinteet väliin. 🫄
Siis joo. Vaikka tykkään talvesta niin tykkään siksi koska se on kivempi kuin syksy. Talvella on lunta ja lumi tuo valoa ja tunnelmaa etenkin joulun odotukseen ja jouluun. Mutta muutenhan mä en siis edes ulkoilmasta saatikka talviurheilulajeista tykkää.

Vauva on aloittamassa tammikuussa päiväkodin. Mua pelottaa kun tiedän että ulkoilevat päiväkodissa paljon. Pelkään että miten vauva sopeutuu ulkoiluun kun kotona vasta rattailla ollu ulkoilua. Itse vihaan jos joutuu palelemaan ulkona. Voihan se olla että lapsi tykkää ulkoilusta varsinkin kun kasvaa.

Todellakin lunta jouluna ja uutena vuotena myös! Ja muutenki lumikelit on huomattavasti ihanammat kuin se loska ja jää. Toivottavasti ei nyt sataisi vettä niinkun on luvattu. 🙈

Takaisin