12. Luukku

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020

12. Luukku​

christmas-2595533_1920.jpg

🌟🌟🌟

Taneli oli pannut merkille, ettei juuri kukaan ollut lÀhettÀnyt joulukortteja. Seija oli tÀssÀkin iloinen, perinteitÀ noudattava poikkeus. Taneli oli tÀstÀ siksikin iloinen, ettÀ ilmeisesti vanhalla neidillÀ oli kuitenkin ystÀviÀ, vaikka hÀn vaikuttikin yksinÀiseltÀ. Mutta eivÀtkö muut olleet ehtineet vai muistaneet? Vai eikö nykyisin lÀhetetÀ joulukortteja? Taneli pÀÀtti pitÀÀ huolen, ettei ainakaan muistamisesta olisi kiinni. HÀn etsi jokaisessa kodissa, paitsi Seijan luona, joulupostille tarkoitetun lÀhetyskuoren ja jÀtti sen nÀkyvÀlle paikalle. SiitÀ ihmiset varmasti muistaisi kortit ja voisivat lukea mÀÀrÀpÀivÀnkin.

MÀkelÀt olivat selvÀsti unohtaneet kortit ja niiden viimeisen lÀhetyspÀivÀn. Tai oikeammin Lumin Àiti oli unohtanut, tytön ei voinut olettaa edes tietÀvÀn pÀivÀstÀ. Lumin Àiti katseli aikansa Tanelin esille jÀttÀmÀÀ kuorta, puri hieman huultaan, huokaisi ja kutsui sitten Lumin askartelemaan kanssaan.

Vaikka Lumin Àiti vaikutti heidÀn askarrellessa aika stressaantuneelta, Lumi Tanelin riemuksi selvÀsti nautti ja korteista tuli Tanelin mielestÀ hienoja. Olihan niissÀ paljon kimalletta tontun makuun, mutta ihmiset tuntuivatkin pitÀvÀn kimalluksesta enemmÀn kuin mitÀ Korvatunturilla oli totuttu.

Taneli jÀtti kaksikon askartelemaan ja meni katselemaan, miten muissa perheissÀ oltiin otettu korttimuistutus vastaan. Taneli oli hieman pettynyt kun nÀki osassa kodeista kuoren siirtyneen lehtiroskiin. Niemisten perheessÀ tapahtui jotain Tanelin mielestÀ outoa. Helmin ja Sakarin vanhemmat yrittÀvÀt saada heidÀt istumaan aloillaan tonttulakit pÀÀssÀ joulukoristeiden keskellÀ. Taneli ei ymmÀrtÀnyt miksi ennen kun heidÀn isÀ, jolla oli puhelin kÀdessÀ kehotti heitÀ katsomaan kameraan, minkÀ jÀlkeen salama valo vÀlÀhti. Ahaa, hÀn siis otti puhelimella valokuvia lapsista. Muutama kuva myöhemmin lapset olivat jo hyvin kyllÀstyneitÀ. Vanhemmat katsoivat kuvia yhdessÀ ja totesivat lopulta yhden kelpaavan. Lapset lÀhtivÀt leikkeihinsÀ ja heidÀn Àiti siirtyi tietokoneen ÀÀreen. HÀn taiteili koneella kuvaan "HyvÀÀ joulua!" tekstin lasten pÀÀn ylÀpuolelle ja tulosti kuvaa sitten monta kappaletta. Taneli pÀÀtteli niiden olevan joulukortteja ja hÀnen oli pakko myöntÀÀ lasten nÀyttÀvÀn niissÀ söpöiltÀ.

🌟🌟🌟

LÀhetÀttekö joulukortteja? EntÀ muita joulutervehdyksiÀ? Huomenna muuten todella on viimeinen pÀivÀ lÀhettÀÀ kortteja halvemmalla joulupostimerkeillÀ.

Melko laiska oon, lÀhetÀn joulu toivotukset lÀhinnÀ tekstareilla, niillÀ vanhanajan et ei ees whatsappilla :D

Ei olla lÀhetetty tÀnÀ vuonna eikÀ kai viime vuonnakaan. Joskus ollaan lapsista teetetty valokuvakortteja ja niitÀ lÀhetetty sukulaisille.
NÀhdÀÀn yleensÀ lÀheisimmÀt aattona, niin ei ole tullut edes viestejÀ laitettua. Soitetaan hyvÀt joulut kauempana asuville sukulaisille.

Muutamia yleensÀ lÀhetÀn joka vuosi omana itsenÀni, ehkÀpÀ teen sen (kuitenkin) tÀnÀkin vuonna.
Firman puolesta lÀhtee huomenna nipullinen.

KyllÀ!

Joka vuotinen perinne aloittaa joulun ajan. YleensÀ askartelen, nyt tÀnÀ vuonna teimme jouluisen taustan, jonka eteen vauva istutettiin kuvaa varten.
Kortit lÀhtevÀt lÀhinnÀ sukulaisille.

EnsimmĂ€inet kortimme ovat kuulemma jo saapuneet perille 😊

MĂ€ lĂ€hetĂ€n kortit sisaruksille, molempien meidĂ€n vanhemmille ja kummeille â˜ș On Ă€idiltĂ€ peritty tapa, joskaan en koko sukua kĂ€y lĂ€pi

Ennen tuli lÀhetettyÀ kortteja joka joulu, tyyliin ku joulupostimerkit maksoi vielÀ alle 50senttiÀ. Viimeisen kerran tuli lÀhetettyÀ ex-miehen kanssa joskus esikoisen syntymÀn jÀlkeen ja maksoi korttien lÀhetys monta kymppiÀ, kun kaikille sukulaisille ja ystÀville lÀhetettiin niin silloin pÀÀtin, ettÀ ei enÀÀ ikinÀ.

Olen jĂ€rkyttynyt postimerkkien hinnoista, joten joulukorttien lĂ€hetys on vielĂ€ mietinnĂ€ssĂ€. Otin kyllĂ€ vauvasta kuvia tonttupuvussa taljan pÀÀllĂ€ jo marraskuussa, mutta ne joulukortit on vielĂ€ teettĂ€mĂ€ttĂ€. 🙈

TĂ€nĂ€ vuonna lĂ€hetetÀÀn lĂ€himmille sukulaisille ja ystĂ€ville valokuvakortti, kun on vauvan ensimmĂ€inen joulu. Edellisen kerran olen askarrellut ja lĂ€hettĂ€nyt 16-vee teininĂ€ silloisen poikkiksen kanssa yhdessĂ€ kun oltiin niin "aikuisia" ja aikuisethan lĂ€hettÀÀ joulukortit 😂

Lapsena rakastin joulukorttien saamista ja lĂ€hettĂ€mistĂ€. Äiti kirjoitti monia kymmeniĂ€ joulukortteja siihen aikaan, ja kertoi samalla niistĂ€ ihmisistĂ€ keiden nimet korttiin kirjoitettiin kulloinkin. NykyÀÀn meille tulee kortit enÀÀ vain minun isovanhemmilta ja joskus on naapurit tuoneet laatikkoon. Muut sukulaiset ovat korttien lĂ€hetyksen lopettaneet. Harmi jos tĂ€mĂ€ perinne loppuu kieltĂ€mĂ€ttĂ€ kalliiden postimaksujen takia

VielÀ viisi vuotta sitten lÀhetin joulukortteja. Kaupasta ostettuja. Aikuisena en oo itse joulukortteja askarrellut, ehkÀ lapsena olen. Nyt en ole muutamaan vuoteen lÀhettÀnyt joulukortteja. Tuntuu työlÀÀlle ja vÀhÀn turhallekin. Joululahjojen mukaan, esim. Kummilapsille, laitan yleensÀ joulukortin.

Sellaisia joulukortteja on kiva saada kavereilta, joissa on jouluinen kuva perheen lapsista. SÀilytÀn aina valokuvista teetÀtetyt joulukortit. NiistÀ on kiva vertailla kuinka kavereiden lapset ovat vuodessa kasvaneet.

LÀhetÀn edelleen, jouluperinne josta haluan pitÀÀ kiinni. MielestÀni Suomessa mennÀÀn koko ajan enemmÀn kohti arkistumista, kohta mikÀÀn ei erota arkea ja pyhÀÀ/juhlaa. Kallistahan tuo on, kun joulumerkin hinta on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa. Noin 30 korttia laitan Suomeen ja muutaman ulkomaille.
Joulun alla kÀyn tutun vanhuksen luona ja vien joulukukan, suklaarasian, kahvia ja pullon hyvÀÀ punkkua tai konjakkia. Joskus myös laittanut pikkupaketin: villasukat, yöpaidan tai kirjan.

En lÀhettele. Annan lasten kanssa askarrellun joulukortin pienen lahjan kanssa lÀhimmille sukulaisille. Muille sitten tekstarina jouluaattona hyvÀn joulun toivotukset.

Minulla on tapana jouluaattona joillekin aiemmin elÀmÀÀni kuuluville ihmisille laittaa whats uppilla hyvÀn joulun toivotus. Esim. Ihmisille jotka ovat olleet vapaaehtoisesta tahdostaan minulle jossain elÀmÀnvaiheessa kuin tukihenkilö tai mentori esim. TyöelÀmÀssÀ tai vaikeassa elÀmÀnvaiheessa. Tai vastaavasti nuorille joille olen itse ollut tukena.

Viime vuosina olen itsekin saanut "joulukortteja" whats uppin kautta. MielestÀni perinteiset kortit ovat kuitenkin kivempiÀ kun eivÀt niin huku kaikkeen viestintÀÀn mitÀ puhelimeen tulee.

IÀkkÀÀmmille sukulaisille lÀhtee kortit, tÀnÀ vuonna ne meille taiteili esikoinen. :red-heart:

TÀnÀ vuonna kortteja lÀhti myös kampanjan kautta iÀkkÀille, yksinÀisille ihmisille, myös lapsen tekemiÀ. TÀhÀn lÀhdettiin kun pienellÀ oli intoa askarrella hieman enemmÀnkin.

Muille, ystÀville ja sukulaisille laitamme joulutervehdykset WhatsAppilla. YleensÀ jonkun kuvan kanssa.

Me laitetaan ystÀville ja lÀhimmille sukulaisille Whatsappilla lapsista jouluinen kuva joulutervehdyksenÀ.

TĂ€mĂ€ on kuudes joulu, kun teetĂ€n jĂ€lkasvusta joulukortin jouluasussa đŸ„° Annan lahjojen kanssa tai lĂ€hetĂ€n etanapostilla.

Me askarreltiin lasten kanssa joulukortteja ja laitetaan niitÀ esim isovanhemmille, kummeille, lasten parhaimille kavereille (koska 4v on aivan haltioissaan kun saa postia omalla nimellÀ) yms.

Takaisin