🎄🎄🎄 21. Luukku 🎄🎄🎄

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Onko joulupukki totta?

• On, ehdottomasti on!

Ă„Ă€net: 2 11.8%
  • On, kunnes lapsi kysyy siitĂ€.

Ă„Ă€net: 5 29.4%
  • Ei, pukki on satua.

Ă„Ă€net: 10 58.8%

• Kaikki ÀÀnestĂ€jĂ€t
    17

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
🎄🎄🎄 21. luukku 🎄🎄🎄

TĂ€nÀÀn keskustellaan joulupukista ja tontuista. 🎅 Tarkemmin sanottuna siitĂ€, uskooko lapset niihin. MeidĂ€n ikĂ€luokan lapsuudessa pukista kerrottiin pÀÀasiassa totena. Nykyisin monet vanhemmat eivĂ€t toimikaan nĂ€in vaan pukki on satua. Miten sinĂ€ toimit? Onko pukki teillĂ€ totta vai satua?

1734765333443.png

Kuva: Unsplash / Tim Mossholder

MeillĂ€ pukki tulee olemaan satua ja leikki, jota leikitÀÀn yhdessĂ€. En koe luontevana "huijata" pukin olevan oikea. Voimme kuitenkin leikkiĂ€ sen olevan oikea 🎅

Mielenkiintoista, en ole ajattelut asiaa vielĂ€ sen kummemmin. Mutta ainakin tĂ€mĂ€ joulu menee niin, ettĂ€ joulupukki on joulupukki, sen kummempia asiaa miettimĂ€ttĂ€ koska lapsi ei sitĂ€ vielĂ€ osaa kyseenalaistaa. En koe ettĂ€ omassa ikĂ€luokassa tĂ€mĂ€ "huijaus" olisi aiheuttanut mitÀÀn haittaa, ja miksei tĂ€tĂ€ kivaa perinnettĂ€ voisi siirtÀÀ lapselle. Oma isĂ€nihĂ€n on elĂ€nyt aikaa, jolloin oli itse maatalon lapsena joulupukkina jo 5-vuotiaana. NĂ€in ne ajat muuttuvat ja tavat, uskon ettei yksi tapa ole sen parempi kuin toinen. TĂ€rkeintĂ€ on hyvĂ€ joulun fiilis. 🎅✹

Olen samoilla linjoilla Nerin kanssa. Joulupukki on leikki, jota leikitÀÀn jouluna. @Lavendel Ainakin minulle tÀmÀ huijaus aiheutti syvÀn luottamuspulan omiin vanhempiin. Jos he kerran valehtelivat tÀstÀ, niin mistÀ kaikesta muustakin?

Olen samoilla linjoilla Nerin kanssa. Joulupukki on leikki, jota leikitÀÀn jouluna. @Lavendel Ainakin minulle tÀmÀ huijaus aiheutti syvÀn luottamuspulan omiin vanhempiin. Jos he kerran valehtelivat tÀstÀ, niin mistÀ kaikesta muustakin?
IkĂ€vĂ€ kuulla, ettĂ€ nĂ€in on sinulle kĂ€ynyt. ❀ Itselleni taisi totuus selvitĂ€, kun isoveli sen paljasti. đŸ€” Sen jĂ€lkeen taisikin homma muuttua leikiksi. 😊 Uskoin myös hammaskeijuun, minusta salaisuus toi niihin jotain taianomaista. ✹

En ole asiaan aiemmin sen kummemmin perehtynyt, mutta piti ihan googletella mitĂ€ mieltĂ€ alan asiantuntijat on aiheesta. Minusta tĂ€ssĂ€ ylen jutussa oli aika hyvin aihetta tutkailtu molemmilta kanteilta ja pÀÀdytty vĂ€hĂ€n siihen ettĂ€ molemmissa tavoissa on puolensa. đŸ€— https://yle.fi/a/74-20065061

Minulle Joulupukki on totta. 😘 On olemassa liuta Joulupukin nĂ€köisiĂ€ apulaisia, mutta oikea Joulupukki on todellinen tuolla jossain ja levittÀÀ taianomaista jouluiloa sitĂ€ tarvitseville. đŸ€—

EhkĂ€ se on enemmĂ€n sitĂ€, ettĂ€ joulupukki on aate. Aate johon uskon ja haluan lapsellenikin luoda sitĂ€ samaa taianomaista tunnelmaa mikĂ€ siihen liittyy. Rakastan jouluisia tarinoita ja joulun henkeĂ€. Vuoden pimein aika on aina ollut jollain tavalla mystistĂ€, enkĂ€ halua viedĂ€ sitĂ€ mystiikkaa omastakaan elĂ€mĂ€stĂ€ni masentavalla realismilla. 😅 Miksi sitten tekisin sellaista lapseni elĂ€mĂ€stĂ€, kun hĂ€nellĂ€ on vielĂ€ pitkÀÀn kyky nauttia siitĂ€ aivan eri luokassa kuin minulla. ❀

Esikoinen reilu 10kk ja ensimmĂ€inen joulu. Joulupukki kyllĂ€ tulossa ja tulevina vuosina halutaan pitÀÀ pukki totena niin pitkÀÀn kun mahdollista😍 oli se omassa lapsuudessakin parastaâ˜ș

En tiedĂ€ vielĂ€ miten tullaan joulupukki esittelemÀÀn lapselle mutta ainakin tĂ€nĂ€ jouluna ollaan tontuista yms. puhuttu. Antaa lapsen uskoa joulupukkiin sen aikaa kun uskoo đŸ€­ ei kai siitĂ€ haittaakaan voi olla kunhan sitĂ€ ei varsinaisesti tyrkytĂ€

Omassa lapsuudessani joulun keskiössÀ oli aina Jeesuksen syntymÀn juhliminen, eikÀ meillÀ puhuttu pukista tai tontuista. Tutustuin niihin itse oikeastaan vasta kouluikÀisenÀ.

Samalla tavalla haluan myös omalle lapselleni vĂ€littÀÀ joulun merkityksen, koska se on kaunis ja syvĂ€llinen. Joulu on meillĂ€ ennen kaikkea juhla Jumalan lahjasta maailmalle – Jeesuksesta, joka tuli, jotta meillĂ€ on suora yhteys Jumalaan ja saamme elÀÀ tĂ€ynnĂ€ vapautta ja iloa. Se tekee mielestĂ€ni joulusta kristityille erityisen tĂ€rkeĂ€n juhlan. En halua, ettĂ€ joulupukki tai tontut vievĂ€t huomiota tĂ€stĂ€ tĂ€rkeĂ€stĂ€ sanomasta.

Haluan kuitenkin opettaa lastani arvostamaan myös muiden tapoja ja selittÀÀ, ettĂ€ monille perheille joulupukki on iso osa joulua. 😘

Omassa lapsuudessa pukki oli totta. Totuus paljastu meille lapsille pikkuhiljaa, kun tunnistettiin vuorollaan, ettÀ pukki olikin pappa, joka aina siinÀ kohtaa oli hautausmaalla kÀymÀssÀ. Ja pukki toi lahjat, joita sukulaiset oli toivonut hÀnen tuovan.

MeillĂ€ nyt eka joulu, kun esikoinen jotain joulupukista ymmĂ€rtÀÀ. Ollaan puhuttu, ettĂ€ pukki tulee. Ja tuleekin. Mutta oon myös sanonut, ettĂ€ lapset saa lahjoja, koska heillĂ€ on niin paljon rakastavia ihmisiĂ€, jotka haluaa antaa heille lahjoja. Eli ehkĂ€ sitĂ€ ”vain kilteille lapsille lahjoja” haluan vĂ€lttÀÀ, koska jossain kohtaa tulee se aika, kun he ehkĂ€ vielĂ€ uskovat pukkiin, eivĂ€tkĂ€ saa sitĂ€ pleikkaria, minkĂ€ naapurin Pekka saa, vaikka onkin ollut tuhma.

Taapero on vielĂ€ niin pieni, etten ole tĂ€tĂ€ syvĂ€llisesti miettinyt. Tunnistaa joulupukin hahmona kyllĂ€, mutta ei ole halunnut lĂ€hestyĂ€, kun joulutorilla olisi ollut tilaisuus. 😅

Omasta lapsuudestani muistan, miten kiusaannuttavaa oli, kun itse oli jo lakannut uskomasta ja silti vanhemmat ja isovanhemmat vaan inttivÀt joulupukkitarinaa eivÀtkÀ suostuneet sitÀ sanomaan ÀÀneen, ettÀ satuahan tuo. Koin sen tosi infantilisoivaksi ja tuollaista kokemusta en omalle halua tuottaa. Varmaan ratkaistaan asia niin, ettÀ puhutaan pukista, mutta kun lapsi millÀÀn tavalla kysyy, ettÀ onko pukki totta, niin esitetÀÀn vastakysymys, ettÀ onko Frozenin Elsa, Niiskuneiti tai Pipsa Possu totta. Joulupukki on yhtÀ totta kuin Pipsa Possu.

Joulupukkitarussa mua inhottaa "kiltit lapset" -asetelma, koska kaikkihan me tiedetÀÀn, ettei lahjojen mÀÀrÀllÀ ole mitÀÀn tekemistÀ kiltteyden kanssa. Koen myös, ettÀ haluan pienenkin lapsen opettaa kiittÀmÀÀn lahjan antajaa, joten ainakaan kaikkia paketteja ei tuo joulupukki, vaan ihan rehellisesti mummi tai kummitÀti.

Sekataktiikalla tÀÀllĂ€kin. Joulupukki on lasten ja aikuisten yhteinen leikki. Kun lapsi kysyy aikanaan totuutta, kerron kyllĂ€ rehellisen vastauksen 😊 En myöskÀÀn ennen sitĂ€ yritĂ€ pakottaa uskomaan pukkiin, vaan kerron siitĂ€ kuin muistakin mielikuvituksen tarinoista. Tontut ei meillĂ€ kyllĂ€ ole tuhmuuskyyliĂ€, mutta oon kertonut joulutonttujen ilostuvan kaikista kilteistĂ€ teoista. TĂ€ytyisi muuten tasapuolisuuden nimissĂ€ kertoakin lapsille satuja myös sauna-, koti- ja navettatontuista, sekĂ€ nykyaikaan myös konehalli-, viljakuivuri-, ja leikkimökkitontuista 😉 meillĂ€ kun maalla varmasti niitĂ€ asuu eri rakennuksissa 😁 tontut on myös osa suomalaista kulttuuriperintöÀ, ja itse rakastan kaikkea vanhaa tarinankerrontaa ym đŸ€© Lahjoista taapero on nĂ€hnyt osan. VielĂ€ en koe tarvetta erikseen kertoa, mikĂ€ tulee keltĂ€kin, kun synttĂ€rilahjoissakaan ei vielĂ€ antaja-saaja seuraussuhde oikein auennut. On kyllĂ€ nĂ€hnyt myös kun oon paketoinut ja antanut lahjoja, ja sen yhteydessĂ€ kerroin kuinka jouluna on tĂ€llainen tapana, ettĂ€ annetaan lahjoja omille rakkaille jos haluaa antaa.

Ne jotka on lukeneet teoksen MetsÀstÀjÀ, kerÀilijÀ, kasvattaja. Saattavat muistaa siitÀ sen luvun, jossa tutkija kirjoittaja kertoi alkuperÀiskansan tavasta kÀyttÀÀ satuja ja tarinoita lastenkasvatuksessa. Itse nÀen joulupukkisadussa sitÀ samaa. Nykyaikaisen tiedon valossa tietysti muutan tarinan "tuhmille risuja" pukista tuohon "ilostuvat tontut, joulutaian tuoja, lahjojen jakaja" tarinaan.

Takaisin