Sekataktiikalla tÀÀllÀkin. Joulupukki on lasten ja aikuisten yhteinen leikki. Kun lapsi kysyy aikanaan totuutta, kerron kyllÀ rehellisen vastauksen
En myöskÀÀn ennen sitÀ yritÀ pakottaa uskomaan pukkiin, vaan kerron siitÀ kuin muistakin mielikuvituksen tarinoista. Tontut ei meillÀ kyllÀ ole tuhmuuskyyliÀ, mutta oon kertonut joulutonttujen ilostuvan kaikista kilteistÀ teoista. TÀytyisi muuten tasapuolisuuden nimissÀ kertoakin lapsille satuja myös sauna-, koti- ja navettatontuista, sekÀ nykyaikaan myös konehalli-, viljakuivuri-, ja leikkimökkitontuista
meillÀ kun maalla varmasti niitÀ asuu eri rakennuksissa
tontut on myös osa suomalaista kulttuuriperintöÀ, ja itse rakastan kaikkea vanhaa tarinankerrontaa ym
Lahjoista taapero on nÀhnyt osan. VielÀ en koe tarvetta erikseen kertoa, mikÀ tulee keltÀkin, kun synttÀrilahjoissakaan ei vielÀ antaja-saaja seuraussuhde oikein auennut. On kyllÀ nÀhnyt myös kun oon paketoinut ja antanut lahjoja, ja sen yhteydessÀ kerroin kuinka jouluna on tÀllainen tapana, ettÀ annetaan lahjoja omille rakkaille jos haluaa antaa.
Ne jotka on lukeneet teoksen MetsÀstÀjÀ, kerÀilijÀ, kasvattaja. Saattavat muistaa siitÀ sen luvun, jossa tutkija kirjoittaja kertoi alkuperÀiskansan tavasta kÀyttÀÀ satuja ja tarinoita lastenkasvatuksessa. Itse nÀen joulupukkisadussa sitÀ samaa. Nykyaikaisen tiedon valossa tietysti muutan tarinan "tuhmille risuja" pukista tuohon "ilostuvat tontut, joulutaian tuoja, lahjojen jakaja" tarinaan.