🎄🎄🎄 20. Luukku 🎄🎄🎄 (Kuusi - kuvat osallistuvat arvontaan)

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020
🎄🎄🎄 20. luukku 🎄🎄🎄

Joulupuu on rakennettu đŸŽ¶

TÀnÀÀn kaikki joulukuusesta! Aito vai tekokuusi? Milloin koristellaan? Tuleeko kuusesta hillitty yhden-kahden vÀrisillÀ koristeilla vai iloinen sekamelska?

TĂ€hĂ€n luukkuun jaetut joulukuusen kuvat osallistuvat arvontaan. 💝 Aikaa jakaa kuvia on 25.12. loppuun asti. Luukkuun voi siis palata lisÀÀmÀÀn kuvan, kun kuusi on koristeltu. Kaikki viestit osallistuvat myös arvontaan. (Palkintoja on kaksi samanlaista: toinen arvotaan kuvan lĂ€hettĂ€neiden kesken ja toinen keskusteluun osallistuneiden kesken.)

21luukku.jpg

Kuva: Unsplash / Markus Spiske

Last edited by a moderator:
Rakastan aidon kuusen tuoksua, MUTTA olen niin kovin kriittinen ja mieheni pihi, joten meillÀ on muovikuusi.

Mies siis tahtoo, ettĂ€ kuusi haetaan omasta metsĂ€stĂ€ eikĂ€ osteta ja mĂ€ tahdon ettĂ€ kuusi on sopivan tuuhea ja tasapuolinen 😅 oli ihan kamalaa kaks ekaa joulua etsiĂ€ sitĂ€ the kuusta korkeassa lumihangessa, joten marssin kauppaan kolmantena jouluna ja ostin muovikuusen. Sama on nyt palvellut jo siitĂ€ lĂ€htien.

Me vietetÀÀn joulua vauvan mummin luona ja mummi hankki muovikuusen. Oli kyllĂ€ laadukkaan oloinen ja muovikuuseksi hieno. En oikein pidĂ€ ajatuksesta, ettĂ€ olisi aito kuusi sisĂ€llĂ€ sotkun ja mahdollisten ötököiden takia. Vuosia palveleva muovinen joulukuusi sopii meille mainiosti 😊 Kuusi ollaan koristeltu yleensĂ€ viimeistÀÀn joulukuun puolivĂ€lissĂ€.

Lapsuudessani meillĂ€ oli aina itse haettu aito kuusi, nykyÀÀn vietetÀÀn joulua vanhempieni luona jossa on pieni muovikuusi. Omaan pieneen asuntoomme emme kuusta nyt hanki. Poika koristeli mummolan kuusen kavereidensa kanssa pikkujoulujuhlissa, siinĂ€ se nököttÀÀ joulun yli varmaan loppiaiseen asti. ✹

Liitteet

• IMG_20241203_091005.jpg
    IMG_20241203_091005.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 10
MeillĂ€ on viimeiset kuusi vuotta ollut sama tekokuusi. Aito kuusi olisi kyllĂ€ tunnelmallisempi, mutta tekokuusi on kĂ€ytĂ€nnöllisempi (ja halvempi). Ei karise neulaset ja kuusen voi koristella jo heti joulukuun alussa. 🎄

MeillĂ€ on aito kuusi. YleensĂ€ ollaan haettu mummolan tiluksilta. TĂ€nĂ€ vuonna otetaankin aito latvakuusi, kun se edellinen myrsky kaatoi pari kuusta kotipihasta. SiinĂ€ on kĂ€vytkin kiinni 😅😂

TĂ€nĂ€ vuonna aiotaan taas hankkia aito kuusi 🎄 koristelun ajankohdalla ei ole niin tarkkaan vĂ€liĂ€. Koristeiden haluaisin olevan jotenkin jĂ€rkeviĂ€, mutta saa nĂ€hdĂ€ miten kĂ€y kun lapsi vĂ€hĂ€n kasvaa ja haluaa alkaa osallistua koristeluun đŸ€­

Aiemmin kerrostalossa asuessa meillÀ oli pitkÀÀn muovikuusi, mutta nyt kun nykyisessÀ kodissa on enemmÀn tilaa (ja helpompaa kuljettaa kuusi sisÀlle ja ulos), niin meillÀ on ollut viime vuosina aito kuusi.

TĂ€nĂ€ vuonna ollaan oltu loppuraskauden myötĂ€ jotenkin ihan myöhĂ€ssĂ€ kaikkien jouluvalmistelujen kanssa ja myös kuusi on jÀÀnyt hankkimatta 😅 Tultiin nyt sitten yhdessĂ€ siihen tulokseen, ettĂ€ ehkĂ€ sitĂ€ ei enÀÀ kannata hankkia, kun ei joulunpyhinĂ€ olla kuitenkaan kotona, vaan mun vanhemmilla, jossa kyllĂ€ on aito kuusi ja aaton aattona pÀÀstÀÀn sitĂ€ porukalla koristelemaankin. Ensi vuonna sitten taas!

Me pystytettiin ja koristeltiin kuusi tÀnÀ vuonna poikkeuksena jo 8.12. Muulloin ei olisi ehtinyt, kun ei haluttu jÀttÀÀ sitÀ ihan viimeisiin pÀiviin eikÀ viime viikonloppuna olisi ehtinyt. No tietysti arkenakin olisi voinut, mutta on nÀhty parhaaksi tehdÀ se viikonloppuna. MeillÀ on tekokuusi. Alunperin se oli allergiani takia. (En tiedÀ mille olen allerginen, mutta sisÀllÀ oleva aito kuusi aiheuttaa oireita.) Alkuun se harmitti, kun onhan aidossa eritavalla tunnelmaa. Mutta pakko myöntÀÀ, ettÀ on tÀmÀ vaivattomampaa hakea varastosta ja kasata kuin lÀhteÀ ostamaan kuusta. KoristelutyyliltÀÀn se on iloinen sekamelska. SiinÀ on niin kuusen kynttilÀt kuin vÀrilliset valotkin, useamman vÀrisiÀ palloja, hamahelmistÀ tehtyjÀ koristeita, esikoisen askartelemia koristeita ja kuusennauhoja (sinisiÀ ja hopeisia). Niin ja tietenkin tÀhti.

Mun lapsuudessa kuusi kÀytiin kaatamassa aatonaattona ja seuraavana yönÀ tonttu oli tuonut kuusen sisÀlle, laittanut valot ja hopeanauhat paikalleen ja aattoaamuna sitten koristeltiin se. Samaa perinnettÀ meinasin meilekin. Mutta me lÀhetÀÀn aina joulupÀivÀnÀ mun vanhemmille ja ollaan siellÀ aina 3-4 yötÀ, ni nyt aattelin, et huomenna haetaan kuusi ja sunnuntaina koristellaan se. Aito kuusi tulee, mutta minikokoinen, koska kÀmppÀ on niin pieni, ettÀ isoa kuusta ei mahdu. Toivottavasti pÀÀstÀÀn tÀstÀ joskus muuttaa, niin saisin kunnon kokosen kuusen. Kuvassa viime vuoden kuusi. TÀnÀvuonna kuusi tulee siis taas takan pÀÀlle. Mietin myös ikkunan edessÀ olevaa pöytÀÀ, mut siitÀ muksut pÀÀsee repii koristeita, niin omien hermojen sÀÀstymisen ja jatkuvan kieltÀmisen takia pÀÀsee edelleen kuusi takan pÀÀlle.
IMG_0822.jpeg

MeillÀ on aito kuusi. Laitettiin se jo toissapÀivÀnÀ ja jos tÀmÀ vuosi menee samoja latuja kuin edelliset, kestÀÀ hyvin ainakin loppiaiseen, varmaan nuutinpÀivÀÀnkin. MeillÀ on aiemmin ollut tekokuusi, mutta se vei hirveÀsti sÀilytyatilaa eikÀ oikean kuusen tuoksua korvaa mikÀÀn.

Koristeista rakkain lienee nykyÀÀn tĂ€mĂ€. ❀
IMG20241220212411.jpg

Lapsuudenkodissa kuusi haetaan aaton aattona ja koristellaan aattona. Pois laitetaan loppiaisena.

Kerrostalossa ja ulkomailla asuessa oon tehnyt jotain Pinterest-versioita. Voin yrittÀÀ etsiÀ kuvaa.

Viime vuonna meillĂ€ oli aito kuusi, nyt mietin 10kk hulivilin kanssa ettĂ€ voisi kokeilla laittaa pöydĂ€lle. Ja mikĂ€ oudompaa, otin latvamĂ€nnyn auton perĂ€konttiin tĂ€nÀÀn ja ajattelin katsoa olisiko siitĂ€ joulukuuseksi đŸ€”

1000027434.jpg

Satuttiin asumaan harvinaisesti havupuumetsĂ€n vieressĂ€ ja siellĂ€ oli tippunut oksia maahan. NiistĂ€ kyhĂ€sin epĂ€toivoisen teoksen, koska muovikuuseen en suostunut alentumaan 😅 Köynnöksenkin tein itse, lĂ€hinnĂ€ sÀÀstösyistĂ€.

MeillĂ€ on muovikuusia, kun mie oon allerginen oikeille. Jotain mĂ€ntyĂ€ olen miettinyt, mutta rakastan tuuheaa ja symmetristĂ€ puuta, joten muovikuusi on ihan hyvĂ€ valinta. Ainakin siitĂ€ saa nĂ€yttĂ€vĂ€n ja oksat jaksavat kantaa paremmin koristeita. 😁

Rakastan aidon kuusen tuoksua, MUTTA olen niin kovin kriittinen ja mieheni pihi, joten meillÀ on muovikuusi.

Mies siis tahtoo, ettĂ€ kuusi haetaan omasta metsĂ€stĂ€ eikĂ€ osteta ja mĂ€ tahdon ettĂ€ kuusi on sopivan tuuhea ja tasapuolinen 😅 oli ihan kamalaa kaks ekaa joulua etsiĂ€ sitĂ€ the kuusta korkeassa lumihangessa, joten marssin kauppaan kolmantena jouluna ja ostin muovikuusen. Sama on nyt palvellut jo siitĂ€ lĂ€htien.

MeillÀ ihan sama tilanne. Kaksi joulua on haettu lÀheltÀ kympillÀ kuusi, just tolla periaatteella et kaadetaan itse. Ekana vuonna löydettiin tÀydellinen, se oli niin hieno. Mut toisaalta se oli aivan sairaan syvÀllÀ metsÀssÀ ja vaati melkosta rÀmpimistÀ, se olikin tosi hauskaa raskaana. Sit viime vuonna kans ihan ok hyvÀ mut eihÀn ne kauhean kaksisia ole kun ei oo mitenkÀÀn kasvatettuja.

Nyt sit sanoin miehelle ettĂ€ minĂ€ en metsÀÀn rĂ€mmi tĂ€nĂ€ vuonna, kun sitĂ€ kuusen kuljettamista varten tarvii melkein pakettiauton kun ei saa verkkoa. Sanoin ettĂ€ hommataan Tokmannilta/Rustasta kun saa 30€:lla. Lopputuloksena ostin sen lĂ€hikaupan pihasta (koska Rustassa loppu ja Tokmannilla verkoissa nĂ€yttivĂ€t niin ohkaisilta
) ja tingin kympin pois niin sain 40€:lla komean kuusen. Miehelle en tosin tĂ€tĂ€ oo vielĂ€ kertonut 😂

Otetaan kuusi varmaan huomenna/maanantaina lÀmpimÀÀn, saa nyt ainakin huomiseen olla alakerrassa noin +13 asteessa.

Mulla on tapana ostaa joka vuosi joku uusi koriste kuuseen. TÀnÀ vuonna tuli ostettua vÀhÀn enemmÀn, kun vanhat pallot alkaa olemaan osa rikki. Taapero sai valita myös oman suosikkinsa

Takaisin