🎄🎄🎄 2. Luukku 🎄🎄🎄

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020
🎄🎄🎄 2. Luukku 🎄🎄🎄

Piparit on mitĂ€ tavallisin jouluherkku. 😋 Leivotteko te itse pipareita? EntĂ€ teettekö ihan piparkakkutalon? TÀÀllĂ€ saa jakaa koko joulunodotuksen ajan kuvia itse tehdyistĂ€ tai koristelluista pipareista ja piparkakkutaloista! Mukaan mahtuu niin rakkaudella (tai hiki otsalla) tehdyt vinot röttelöt kuin piparilinnatkin.

TĂ€hĂ€n luukkuun jaetut kuvat pipareista ja piparkakkutaloista osallistuvat arvontaan. 💝

3luukku.jpg

Kuva: Unsplash / Ksenia Yakovleva

No nyt on reilu luukku, kun meillĂ€ on keittiöremontti menossa, enkĂ€ pÀÀse leipomaan pipareita 😭😅 Kysynkin siis, ettĂ€ osallistuuko myös myöhemmin jaetut kuvat arvontaan vai vain tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n ajan jaetut? 😊

Mulla on ollut hirveĂ€ hinku leipoa pipareita jo pitkÀÀn, mutta tosiaan olosuhteet ei ole sitĂ€ vielĂ€ sallineet, niin tĂ€hĂ€n asti on jouduttu vielĂ€ menemÀÀn kaupan pipareilla đŸ«ą

Teemme piparkakkutalon yleensĂ€ ihan valmis talopaketista joka kootaan. TĂ€ssĂ€ kuvaa viimejoulun tekeleestĂ€, joka vĂ€sĂ€ttiin esikoisen kanssa
 tĂ€n vuoden tekeleen kuva on kadonnut, mutta nĂ€ytti aika lailla kauhutalolle, kun punainen pikeeri oli liian löysÀÀ ja valunut pitkin seiniĂ€.đŸ€Ł Voin senkin jakaa jos kuva löytyy.
e3175e43-001e-465a-9871-0bb8e63b8ab2.jpeg

TehdÀÀn pipareita valmiista taikinasta. Joskus tein itse taikinankin mutta nykyÀÀn en. Piparkakku taloa en ole ikinĂ€ tehnyt. Nyt mies oli ostanut valmis talon joka itse kootaan joten tĂ€nĂ€ vuonna pitÀÀ yrittĂ€Ă€đŸ™ˆ tĂ€lle vuotta ei vielĂ€ olla pipareita tehty mutta heti tehdÀÀn kun keretÀÀn😍

MinĂ€ teen itse taikinan. Se on Ă€itini kotitalouskirjasta jostain 60-luvulta. Paljon vĂ€hemmĂ€n makeutusta kuin nykyisissĂ€ ohjeissa ja minusta aivan paras ohje. Yksi satsi tehty pikkupipareiksi ja toinen satsi tehdÀÀn tĂ€llĂ€ tai ensi viikolla, siitĂ€ tulee talot. Voi olla, ettĂ€ vielĂ€ kolmas satsi tehdÀÀn ennen joulua. 😊
Kuvassa eilen leivotun satsin jĂ€ljellĂ€ olevat. mummi oli kylĂ€ssĂ€, joten oli enemmĂ€n syöjiĂ€kin. 😄

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 4
Muokattu viimeksi:
En omaan talouteen leivo, mutta jos miehen lapsuudenkodissa ollaan pidempi jakso joulukuusta niin siellĂ€ leivotaan ja yleensĂ€ tehty myös piparkakkutalo. Äiti tehnyt yleensĂ€ piparitaikinan itse, mutta minulle tuo perinne ei ole periytynyt kun kaupan taikinat on ihan hyviĂ€ ja ehkĂ€ helpompi kĂ€sitellĂ€kin

No nyt on reilu luukku, kun meillĂ€ on keittiöremontti menossa, enkĂ€ pÀÀse leipomaan pipareita 😭😅 Kysynkin siis, ettĂ€ osallistuuko myös myöhemmin jaetut kuvat arvontaan vai vain tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n ajan jaetut? 😊

Mulla on ollut hirveĂ€ hinku leipoa pipareita jo pitkÀÀn, mutta tosiaan olosuhteet ei ole sitĂ€ vielĂ€ sallineet, niin tĂ€hĂ€n asti on jouduttu vielĂ€ menemÀÀn kaupan pipareilla đŸ«ą

Koko joulunodotusajan (ja joulupĂ€ivĂ€n) voi osallistua. 😊 Kaikki 25.12. loppuun mennessĂ€ jaetut kuvat siis osallistuu. Luukkuja, joihin laitetut kuvat osallistuvat on myös tulossa muutama lisÀÀ joulun lĂ€hestyessĂ€.

TehdÀÀn itse! Taloon kĂ€ytĂ€n kaupan taikinaa, kun pitÀÀ muotonsa varmemmin kuin omaleipomat. Mut iso taikina pitÀÀ kyllĂ€ ennen joulua vielĂ€ vaivata. Koko perheen piparinsyöjĂ€ikĂ€iset rakastetaan taikinaa raakana, joten tĂ€ytynee valmistautua 50 % "hĂ€vikkiin" ja tehdĂ€ valtava taikina đŸ€Ł lapsuudenkodissakin sitĂ€ tehtiin varmaan yhteensĂ€ kahdeksan litraa (parilla eri kerralla toki) ja joinain vuosina Ă€iti vei taikinakulhon ulos maakellariin jĂ€hmettymÀÀn kun sisĂ€llĂ€ kĂ€vi liian usein lusikat kulhossa 😂

Takaisin