18. Luukku
Mitä ilman joulutunnelmaa ei ole?
Kuva: Unsplash / Toa Heftiba
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hyvin olit tiivistänyt vastaukseen kaiken oleellisen. Jouluiset ruoat ja herkut, glögin, piparin ja riisipuuron tuoksu, jouluisat ohjelmat telkussa, joulukuusi ja valot, joulusauna ja lahjapaketit pukin tuomina tai jättäminä kuusen alle/rapulle. Kyllä ne kaikki tekevät sen tunnelman. Ja tietysti tärkein, läheiset ihmiset ympärillä! Yhden joulun elämässäni olen viettänyt toisella puolen maapalloa, kaukana tästä kaikesta, eikä se tunnelma ollut kyllä yhtään sama.Hyvä kysymys! Joulun muista sukukokoontumisista erottaa kodin koristelu ja jouluruoka. Kinkkua ja laatikoita, tai piparkakkuja ja luumutorttuja kun ei muulloin tule laitettua. Ja kuusi tietysti, sekä jouluiset kodintekstiilit väriä tuomassa. Jos ei kotia yhtään järjestäisi ja koristaisi, tai laittaisi jouluruokia, niin täytyy myöntää että mulla olisi aika outo olo silloin sanoa viettäväni joulua.
Hyvää pohdintaa ja varmasti Makuja sekä tilanteita on monia. Jotkuthan ihan mielellään viettävätkin joulunsa esim. tropiikissa rannalla kaikesta suomijoulusta kaukana. Itsellä ehkä eniten vaikutti tunnelman puuttumiseen se, ettei silloin ollut niitä läheisiä ympärillä, kun yksin olin nuorena tyttönä lähtenyt maailmalle seikkailemaan. Ja nyt vähän vanhempana tykkään perinteisestä pohjolan joulusta pakkasineen ja lumineen enkä koe tarvetta enää seikkailla.Niin hyvä kysymys! Lapsuudenkoti oli täynnä perinteitä; jouluaattoa edeltävänä iltana vaihdettiin verhot, lakanat ja taulutkin, äiti pesi lattian kun muut meni nukkumaan ja yön aikana lattiaan oli vaihtunut punaiset matot. Piparitaikina tehtiin itse ja kuusi haettiin omalta tontilta, oli puurot, joulusaunat ja samat ruoat joka vuosi jnejne. Sitten 10v asuttiin muualla ja vietettiin joulut asuen jommankumman vanhemmilla. Mietin tuota @Lavendel in kommenttia joulusta toisella puolella palloa. Vastatessa itse juurikin mietin sellaisia jouluja ja ajattelin että kyllä sekin joululta tuntuu, ehkä ei ensimmäisellä kerralla, mutta sitten niihin erilaisiin perinteisiin varmaan tottui.
Nyt on oma talo ja lapsi ja vanhemmatkin muuttaneet pois lapsuudenkodista, sisarusten lapset on jo niin vanhoja että he 'menevät lomaksi kotiinsa' eivätkä sisarusten perheet juuri ehdi vanhemmilleni kokoontumaan. Tässä pitää miettiä että mikäs se joulu olikaan ja alkaa tosissaan luomaan niitä omia perinteitä, koska joulu on kyllä tärkein juhla Se mitä isoimpana tähän astisista on jäänyt mieleen on se valmistelu ja sen jälkeen pysähtyminen ja nauttiminen yhdessä. Joku kiitollisuuden tunne siitä mitä on. Ja aina jouluun on kuulunut myös pysähtyminen sen syyn äärelle miksi joulua vietetään.