🎄🎄🎄 18. Luukku 🎄🎄🎄(Mikä tekee joulutunnelman?)

Mikä tekee joulutunnelman teidän perheessänne?

• Joulukoristeet

Äänet: 11 55.0%
  • Jouluruoka

Äänet: 11 55.0%
  • Joululaulut

Äänet: 6 30.0%
  • Jouluiset asut

Äänet: 3 15.0%
  • Yhteen kokoontunut porukka

Äänet: 17 85.0%

• Kaikki äänestäjät
    20

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
🎄🎄🎄 18. Luukku 🎄🎄🎄

Mitä ilman joulutunnelmaa ei ole?

toa-heftiba-WsDF95mSUsI-unsplash.jpg

Kuva: Unsplash / Toa Heftiba

Hyvä kysymys! Joulun muista sukukokoontumisista erottaa kodin koristelu ja jouluruoka. Kinkkua ja laatikoita, tai piparkakkuja ja luumutorttuja kun ei muulloin tule laitettua. Ja kuusi tietysti, sekä jouluiset kodintekstiilit väriä tuomassa. Jos ei kotia yhtään järjestäisi ja koristaisi, tai laittaisi jouluruokia, niin täytyy myöntää että mulla olisi aika outo olo silloin sanoa viettäväni joulua.

Hyvä kysymys! Joulun muista sukukokoontumisista erottaa kodin koristelu ja jouluruoka. Kinkkua ja laatikoita, tai piparkakkuja ja luumutorttuja kun ei muulloin tule laitettua. Ja kuusi tietysti, sekä jouluiset kodintekstiilit väriä tuomassa. Jos ei kotia yhtään järjestäisi ja koristaisi, tai laittaisi jouluruokia, niin täytyy myöntää että mulla olisi aika outo olo silloin sanoa viettäväni joulua.
Hyvin olit tiivistänyt vastaukseen kaiken oleellisen. 😊 Jouluiset ruoat ja herkut, glögin, piparin ja riisipuuron tuoksu, jouluisat ohjelmat telkussa, joulukuusi ja valot, joulusauna ja lahjapaketit pukin tuomina tai jättäminä kuusen alle/rapulle. Kyllä ne kaikki tekevät sen tunnelman. Ja tietysti tärkein, läheiset ihmiset ympärillä! Yhden joulun elämässäni olen viettänyt toisella puolen maapalloa, kaukana tästä kaikesta, eikä se tunnelma ollut kyllä yhtään sama. ❤️

Mulle joulutunnelman luominen lähtee koristeiden ja valojen laitosta, eli niitä ilman en pärjäisi! ✨ Jouluna tietysti yhdessä olo, sauna ja ruoka on ne pääasiat, parista lahjastakaan ei ole haittaa 🤭 Sekä saajana että antajana 🎁 Ja kuusi pitää olla 🎄

Miulla on ollut hyvin erilaisia jouluja eri paikoissa ja eri ihmisten kanssa. Muutamana jouluna on tunnelma ollut vähän kadoksissa ja kyllä sen ovat onnistuneet silloin ihmiset kadottamaan. Toisaalta se paraskin joulutunnelma on löytynyt, kun on saanut olla ihanien ihmisten ympäröimänä. 😊🤗😍 Tykkään ihan hirveästi jouluvaloista ja -koristeista ja kyllä ne sitä tunnelmaa luovat. Ruoka voi olla millaista vain kunhan se on hyvää. 🤤

Joulutunnelman voi tuoda monikin jouluinen asia. Jos yhtä joulujuttua ei ole saatavilla, sitten on jokin muu. Loma tuo joulutunnelmaa, mutta töissäkin jouluna voi olla hyvin jouluista. Jos ei ole joulukoristeita, voi kuitenkin kuunnella joulumusiikkia. Tai voi katsoa jouluisen elokuvan. Jos ei ole notkuvaa joulupöytää, voi keskittyä muutamaan lajiin ja panostaa jälkiruokaan. Joulusta ei mielestäni pidä ottaa stressiä eikä joulujen tarvitse olla joka vuosi samanlaisia.

Perhe ympärillä, hyvä ruoka, muutama paketti ja joululaulut hiljaisella taustalla tekevät itselle joulun ❤️ Tulevaisuudessa vielä enemmän, kun lisätään lapsen riemu ja piparien tuoksu 🥰

Niin hyvä kysymys! Lapsuudenkoti oli täynnä perinteitä; jouluaattoa edeltävänä iltana vaihdettiin verhot, lakanat ja taulutkin, äiti pesi lattian kun muut meni nukkumaan ja yön aikana lattiaan oli vaihtunut punaiset matot. Piparitaikina tehtiin itse ja kuusi haettiin omalta tontilta, oli puurot, joulusaunat ja samat ruoat joka vuosi jnejne. Sitten 10v asuttiin muualla ja vietettiin joulut asuen jommankumman vanhemmilla. Mietin tuota @Lavendel in kommenttia joulusta toisella puolella palloa. Vastatessa itse juurikin mietin sellaisia jouluja ja ajattelin että kyllä sekin joululta tuntuu, ehkä ei ensimmäisellä kerralla, mutta sitten niihin erilaisiin perinteisiin varmaan tottui.

Nyt on oma talo ja lapsi ja vanhemmatkin muuttaneet pois lapsuudenkodista, sisarusten lapset on jo niin vanhoja että he 'menevät lomaksi kotiinsa' eivätkä sisarusten perheet juuri ehdi vanhemmilleni kokoontumaan. Tässä pitää miettiä että mikäs se joulu olikaan ja alkaa tosissaan luomaan niitä omia perinteitä, koska joulu on kyllä tärkein juhla 💫 Se mitä isoimpana tähän astisista on jäänyt mieleen on se valmistelu ja sen jälkeen pysähtyminen ja nauttiminen yhdessä. Joku kiitollisuuden tunne siitä mitä on. Ja aina jouluun on kuulunut myös pysähtyminen sen syyn äärelle miksi joulua vietetään.

Niin hyvä kysymys! Lapsuudenkoti oli täynnä perinteitä; jouluaattoa edeltävänä iltana vaihdettiin verhot, lakanat ja taulutkin, äiti pesi lattian kun muut meni nukkumaan ja yön aikana lattiaan oli vaihtunut punaiset matot. Piparitaikina tehtiin itse ja kuusi haettiin omalta tontilta, oli puurot, joulusaunat ja samat ruoat joka vuosi jnejne. Sitten 10v asuttiin muualla ja vietettiin joulut asuen jommankumman vanhemmilla. Mietin tuota @Lavendel in kommenttia joulusta toisella puolella palloa. Vastatessa itse juurikin mietin sellaisia jouluja ja ajattelin että kyllä sekin joululta tuntuu, ehkä ei ensimmäisellä kerralla, mutta sitten niihin erilaisiin perinteisiin varmaan tottui.

Nyt on oma talo ja lapsi ja vanhemmatkin muuttaneet pois lapsuudenkodista, sisarusten lapset on jo niin vanhoja että he 'menevät lomaksi kotiinsa' eivätkä sisarusten perheet juuri ehdi vanhemmilleni kokoontumaan. Tässä pitää miettiä että mikäs se joulu olikaan ja alkaa tosissaan luomaan niitä omia perinteitä, koska joulu on kyllä tärkein juhla 💫 Se mitä isoimpana tähän astisista on jäänyt mieleen on se valmistelu ja sen jälkeen pysähtyminen ja nauttiminen yhdessä. Joku kiitollisuuden tunne siitä mitä on. Ja aina jouluun on kuulunut myös pysähtyminen sen syyn äärelle miksi joulua vietetään.
Hyvää pohdintaa ja varmasti Makuja sekä tilanteita on monia. 😊 Jotkuthan ihan mielellään viettävätkin joulunsa esim. tropiikissa rannalla kaikesta suomijoulusta kaukana. Itsellä ehkä eniten vaikutti tunnelman puuttumiseen se, ettei silloin ollut niitä läheisiä ympärillä, kun yksin olin nuorena tyttönä lähtenyt maailmalle seikkailemaan. Ja nyt vähän vanhempana tykkään perinteisestä pohjolan joulusta pakkasineen ja lumineen enkä koe tarvetta enää seikkailla.

Teillä onkin varmasti uutta edessä, kun täytyy alkaa luomaan omia perinteitä oman perheen kanssa. Mutta sehän on toisaalta ihanaa että saa itse päättää millaisia perinteitä haluaa lapselle luoda. 😍 Me vietetään tämäkin joulu perinteiseen tapaan vanhempieni luona, mutta parin vuoden sisään mahdollisesti päästään muuttamaan pysyvämpään omaan kotiin ja innolla odotan meillekin tuota vaihetta. ✨

Hyvä kysymys. Koristeet ja ruoka tietty.
Mulla tosin tänävuonna joulutunnelma on hukassa ja sitä yritän löytää. Stressaava vuosi on tehnyt tehtävänsä. Voisinkin siis sanoa että joulutunnelman tuo myös rento ja rauhallinen tunnelma, jos on liian kiire tai kova stressi, tunnelmaa on vaikea löytää.

Joulukoristeet, ruoka, kuusen tuoksu, rauhassa saunominen saunavastan kanssa. Joululaulut ja vaan se yleinen odotus. Näin aikuisenakin kohokohta on se pukin tulo ja lahjojen jako ja sen haluais pitkittää myöhään iltaan. Kaikki mahdolliset lautapelit ja yhdessä oleminen♥️

Jouluihmisenä kodin jouluisuus, joulu perinteet, läheisten kanssa yhdessä olo ja jouluiset ruuat ja lahjat ja joulupukki 🎄
Viime joulut olleet haastavia ruuhkavuosien tuoman kiireen ja stressin takia joulu on tullut jotenkin pakonomaiseksi vuoteen kuuluvaksi ja stressaavaksi asiaksi 🥴 lähipiirin pienten tonttujen kanssa tää joulu on kyllä välillä söpöä ja suloista 🥰

Läheisten kanssa rauhassa kokoontuminen on se, mitä kovasti odotan. Nyt on tämä pieni tonttukin matkassa, niin joulu on tänä vuonna erityisen ihmeellinen.

Tulimme vasta reissusta ja pakko todeta, ettei siellä tuntunut yhtään jouluisalta, vaikka oli kuusia, jouluruokaa, omissa kuulokkeissa joulumusiikkia ja olimme perhe yhdessä. Ehkä se siis on pysähtyminen joulunviettoon, mikä lopulta tuo joulutunnelman.

Takaisin