đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 15. luukku (joululahjat) đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 15. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

TĂ€ssĂ€ luukussa kaikki joululahjoista! 🎁 Annetaanko teillĂ€ aikuisille lahjoja? MitĂ€ sinĂ€ toivot lahjaksi? MitĂ€ lapset toivovat? MitĂ€ olet antamassa lĂ€heisillesi? 🎄 Ja mitĂ€ vain joululahjoihin liittyvÀÀ! 💝 TÀÀltĂ€ voi katsoa viime hetken vinkkejĂ€ tavaravuoren vaihtoehdoksi. 😊

1765780440431.png

đŸ“· Pixabay / Bru-nO

MeillĂ€ annetaan vanhemmillekin ihan sen takia, ettei joulusta tule ainokaiselle mikÀÀn toinen syntymĂ€pĂ€ivĂ€. 😅 ja onhan se kiva saada joku yllĂ€ripaketti itsekin. đŸ€­

MeillÀ on tÀhÀn jouluun asti ollut tapana vaihtaa lahjat Àitini ja veljieni kanssa. TÀnÀ vuonna Àitini sanoi, ettei enÀÀ anneta lahjoja kuin lapsille. (VÀhÀn veikkaan, ettei hÀn itse pidÀ siitÀ kiinni.) Mutta puolisolle annan lasten kanssa lahjat ja minÀ saan puolisolta ja lapsilta pienet lahjat. Opetetaan nÀin lapsille, lahjojen antamista ja lÀhimmÀisten huomioimista.

Isoimmat lahjakasat tietenkin menee lapsille. Esikoisella oli lahjatoiveissa Legoja, Harry Potter juttuja, Minecraft juttuja ym. Kuopus toivoi työkoneita (siis kaivuria ym.), työkaluja, keittiötarvikkeita ja vÀhÀn kaikkea sekalaista. Molemmat toivoi myös magneettirakennussarjaa, joten saavat sellaisen meiltÀ vanhemmilta yhteisesti + pienemmÀt omat paketit. Sukulaisilta ja kummeilta tulee paketteja varmasti ihan riittÀmiin.

Mun lapsuudenperheessĂ€ jouluna lahjoja on annettu perinteisesti PALJON. 😅🙈 Ja koska joulu vietetÀÀn joka vuosi siellĂ€, niin sama perinne jatkuu, enkĂ€ oikein ole onnistunut sitĂ€ itsekseni muuttamaankaan (siis vĂ€hentĂ€mÀÀn merkittĂ€vĂ€sti lahjojen mÀÀrÀÀ, yrityksistĂ€ huolimatta). Eli kaikki saa lahjoja - monikossa. đŸ€Ł Itse yritĂ€n hankkia hyödyllistĂ€ ja saajaansa ilahduttavaa, ja tehdĂ€ myös jotain itse (ennen lapsia tein tosi paljon itse, nyt sattuneesta syystĂ€ vĂ€hemmĂ€n đŸ€­). Omat lahjatoiveet on tyypillisesti jotain hyödyllistĂ€, kaunista ja/tai sellaista mitĂ€ ei itse tulisi hankittua (niin kuin ihana, mutta hintava luksus suolasaippua đŸ€©). TykkÀÀn ehkĂ€ enemmĂ€n antaa kuin saada, koska mitÀÀn vĂ€hĂ€nkÀÀn turhaa tai ”ihan ok, mut en ois itse valinnut” en enÀÀ haluaisi. Pikemminkin oon pyrkinyt karsimaan tavaraa kotona, ja silti sitĂ€ on edelleen liikaa (toki lapsiperheessĂ€ sitĂ€ oikeasti tarpeellistakin tavaraa on usein paljon). Eskarilaiselle on hankittu Legoja (niitĂ€ mitĂ€ hĂ€n on toivonutkin), muita rakentelujuttuja, autoteemaista vaatetta, itse valmistettavaa slimeĂ€ ja palapelejĂ€. Vauvalle en ole tainnut hommata itse mitÀÀn, kun ei hĂ€n vielĂ€ ymmĂ€rrĂ€ lahjojen pÀÀlle. đŸ€­ EhkĂ€ jonkun rapisevan lelun voisi hommata, ihan vaan symbolisesti ja jotta esikoinen nĂ€kisi ettĂ€ vanhemmat antaa myös vauvalle lahjoja. đŸ€”â€ïž

MeillÀ minun lapsuuden perheessÀni annetaan paljon lahjoja ja puolison lapsuuden perheessÀ hyvin vÀhÀn. Huomaan sen myös, kun pohdimme lapsille lahjoja. Minusta molemmat lapset saavat vanhemmilta molemmissa paikoissa yhden lahjan (voisi saada enemmÀnkin, mutta kun sukulaisetkin antavat, niin yhdet meiltÀ riittÀvÀt). Miehen mielestÀ me annamme korkeintaan yhden lahjan jouluna lapsille.

Joinain vuosina on toteutettu ei lahjoja aikuisille. Mutta minusta on kiva hommata muille lahjoja (joskus tein kaikille herkkukorit, joskus fudgea, kerran piparitalot, joskus vaikka palapelit). Joten kiva ettĂ€ tĂ€nĂ€ vuonna pÀÀsi taas paketoimaan 😊

Joku vuosi ajattelin lahjoittaa sisarusteni puolesta HyvÀ Joulumieli kerÀykseen. Lasten syntymÀn myötÀ olemme joka joulu lahjoittaneet sinne puolisoni kanssa, kun sydÀmeni sÀrkyy ajatellessani ettei joku lapsi saa edes perustarvikkeita jouluna.

MeillĂ€ aikuisten kesken annetaan lĂ€hinnĂ€ ihan jotain pientĂ€, miehen kanssa toisillemme ei usein anneta lahjoja lainkaan. Lapsikaan ei vielĂ€ lahjojen pÀÀlle niin ymmĂ€rrĂ€, jotain pientĂ€ vaan hĂ€nellekin annetaan. Saanee kuitenkin sukulaisilta ihan riittĂ€vĂ€sti lahjoja, vaikka mitÀÀnhĂ€n me ei kyllĂ€ oikein varsinaisesti tarvittaisi 😝 Tavaraa on meillĂ€ ihan riittĂ€miin... Itse tosiaan annan tĂ€nĂ€ vuonna lĂ€himmille pienet ommellut asusteet ja varmaan vĂ€hĂ€n jotain suklaata lisĂ€ksi. Jotenkin itselle lahjojen osto tuntuu todella vaikealta, jos ei ole selvÀÀ toivetta, jonka mukaan hankkia. En mitÀÀn tarpeetonta haluaisi kellekÀÀn hankkia. Nuo itse tehdyt asiat toivon mukaan kĂ€yttöön tulevat 😊

Mun puolelta iso perhe ja paljon lapsia. Ennen yritin hankkia kaikille perheessĂ€ lahjat (n. 40:lle) , mutta nykyÀÀn lĂ€hinnĂ€ niille jotka nĂ€en jouluna ja joille keksin oikeasti kivan (eli ehkĂ€ vain 25:lle 😅). Ollaan me yritetty yksittĂ€isenĂ€ jouluna aikuisten kesken jotain arvontaa ettĂ€ kuka ostaa kenelle, mutta ei se nyt ihan toimi.

Mun mielestÀ ei tarvitse olla isoa tai kallista. Viime vuonna ÀitillÀ ei ollut oikein kenellekÀÀn lahjoja kun heillÀ ei ollut juuri hyvÀ rahatilanne. PelkÀsin ettÀ meidÀn suurilahjaisessa joulussa joku pahoittaa siitÀ mielensÀ ja vein hÀnet kauppaan 23.12 ja autoin valitsemaan edes jotain pientÀ lÀhes kaikille sen mukaan mitÀ he arvostavat. Merinovillasukat, palapeli, tarra-arkki jollekin pienelle jne.

Siis olen mielestÀni hyvÀ keksimÀÀn tuollaista pientÀ mistÀ uskon saajan ihan ilahtuvan, mutta sitten olen aika huono valitsemaan mitÀÀn isoa. Siis nyt vaikka en yhtÀÀn tiedÀ mitÀ annan miehelle. Ja synttÀritkin meni ohi ilman lahjaa. Ennen aina valmistelin ja askartelin jotain isoja lÀpi vuoden kestÀviÀ yllÀtyksiÀ.

Takaisin