äidin liikkumattomuus raskaana. Kunnon kohentaminen. Neuvoja?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja marsupilami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

marsupilami

Vieras
Onko siis sikiölle jotain haittaa äidin epäliikunnallisuudesta? Onko synnättäminen mahdotonta huonolla kunnolla? Ja onko liikkunnan harjoittaminen myöhäistä rv23, jos tota synnytystä varten kohentaas? Ja minkälainen liikunta olisi hyvä tässä vaiheessa? Mitä lihaksia kannattaa treenata?

Ei se huono kunto mikään este ole.. mut voi se hommaa hankaloittaa. Mä olen rapakuntoinen ja kaks erilaista synnytyskokemusta. Eka oli pitkä ja vaikea synnytys ja toinen oli ekaan verraten ihan lastenleikkiä! :) Ja aivan yhtä huonossa kunnossa olin molempien aikaan.

Itse en ole mikään himoliikkuja - päin vastoin. Tosin koko raskauden ajan kävin pitkillä lenkeillä, lihaskuntojuttuja en harrastanut, enkä harrasta edelleenkään. Tyttö syntyi kuitenkin todella vauhdilla, ja palautuminen kävi sairaalan mukaan todella helposti...

Jostain luin että äidin liikunta kohentaa myös sikiön vointia kun veri kiertää paremmin ja veri hapekkaampaa. ei varmaan kannata yhtäkkiä kovin alkaa repimään, kävisikö ihan kävelylenkit voinnin mukaan? lantiopohjanlihaksille löytyy netistä paljon pieniä liikkeitä joita voi tehdä milloin vain.

En ite ole kovin voinut liikkua, kun järkyt liitoskivut alkanu jo vko 15. Mutta neuvolassa lohduttivat, että se vähänkin on parempi ku ei ollenkaan :) nyt siis 29+5

Kävelylenkkejä kannattaa aina suosia, jos vaan jaksaa. Saa itse happea ja samalla vauva siellä masussa. Mitään kauheaa repivää liikettä, hyppyjä yms en lähtisi tekemään.
Jooga on myös tosi suositeltavaa :) Raskausjoogaan löytyy netistäkin paljon ohjeita.

Olin liikunnallisesti ain aktiivinen ennen raskautta mutta aika nopeesti plussan jälkeen liikunta on jäny käytännössä kokonaan. Hiukka harmittaa.

Oon vanha sohvaperuna joten väsymys ja kivut on loistava tekosyy liikkumattomuudelle ja mitä kauemmin on, sitä helpompaa jäädä sohvan pohjallle. Onneks nyt oon tykästyny käymään uimahallissa mutta sekään ei ooo vielä rutiinia. Nyt kun äitiysloma on alkanu ni on aikaa käydä ulkoilemassa eikä työ vie kaikkee energiaa. Sais vaan lähettyä.

Oi ku pääsiskin uimaan! Se olis ihanaa! Sääli, että aikataulullisesti on niin hankalaa päästä uimahalliin, kun ei ihan tässä nurkilla ole.
Eilen oli niin etova olo, etten päässyt edes kävelemään. Kauppareissu autollakin oli ihan tuskaa. No, oli kyllä niin isot ostokset, etten olisi saanut niitä kävellen kannettua. Mutta silti jotenkin hävettää, kun ei tästä ole kuin pari hassua kilometriä kaupalle...

Uintia kovasti suosittelevat, itse kävin koko raskauden ajan uimassa ja hyvää teki. Mainittakoon että iskias- ja selkäkipujen takia kävelykin oli välillä tuskaa, mutta uinti helpotti aina vähän :)

Takaisin