Ötökät

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mikä on teidän suhde kaikkiin ötököihin? Pelkääkö joku? Mitä teette jos kotoa löytyy ötökkä?

5v on alkanut pelkäämään taloyhtiön pihalla parveilevien amppareiden takia nyt myös kaikkia kärpäsiä. Hysteerisesti. Eipä siinä auta kun antaa turvaa, selittää eri ököjen eroja ja ohjata niitä ulos. Itse vähän myös pelkään saavani piston tai pureman, mutten näytä sitä lapsille. Muurahaisia meillä on alakerrassa, mutta ei olla tehty mitään. Niitä lapset tykkää seurata, 2v tosin tykkää ottaa ne käteen ja tappaa.. hän ei pelkää mitään.

Ampparifobinen täällä hei! Pelkään ihan hirveesti, mutta lasten vuoksi joutuu olla menemättä hysteerikseksi kun yksi pörrää lähelle. Ei ole helppoa vaikka hoen itelleni että hyötypölyttäjiä on mehiläiset yms...

Esikoinen pelkää nykyisin ainakin kaikkia pistäviä pörriäisiä. Tai oikeastaan voisi sanoa, että pelkää kaikkia pörriäisiä, kun reagoi kärpäseen samalla tavalla, kun ei tunnista mikä pistää ja mikä ei. Itse kammoan hämähäkkejä. Tämä on oletettavasti tarttunut äidiltäni ja yritän kovasti olla siirtämättä sitä eteenpäin. Muurahaisia ei sinällään pelätä, mutta koska ei ole kivaa jos niitä on sisällä kymmeniä ellei satoja, ollaan niitä myrkytetty ja torjuttu. Niitä oli parina kesänä oikeasti ongelmaksi asti.

Lapsena pelkäsin kaikkia surisevia ja iniseviä ötököitä ja inhosin toki muitakin. Pelko oli jotakuinkin hysteeristä ja rajoitti jopa koko perheen tekemisiä. Pelko on hellittänyt, kun olen tutustunut hyönteisiin tarkemmin, enää pelkään ampiaisia. Niitä vastaan suojaudun Raidilla. Kimalaiset ja mehiläiset ovat ihan ok eikä kärpäsissäkään mitään vikaa ole, mutta paarmoja vihaan ja hyttysiä ja hirvikärpäsiä inhoan, hämähäkit tapan sujuvasti.

Ampiaiset aiheuttaa välillä ihan järkyttäviä pelkokohtauksia. Lasten takia yrittänyt hillitä itseäni, mutta ei vaan aina millään pysty. 3 kertaa itseä ampiainen pistänyt, joten tiedän kyllä ettei se niin paha ole, mutta ei vaan mieli suostu yhteistyöhön. Muut ötökät tai pistiäiset ei pelota yhtään.
Muurahaiset pidetään ulko-ovien kynnykset myrkyttämällä asunnon ulkopuolella.

Minäkin moniallergisena pelkään ampiaisia.
Kun kuopus oli vauva, talo oli täynnä kimalaisia (pahimmillaan niitä oli 5-6 päivässä viikko tolkulla )
Mutta tuholaistorjujat ilmoittivat, että kimalaisia ei myrkytetä. Kiva siinä oli olla muutaman kuukauden ikäisen kanssa kotona.

Muurahaisista päästiin eroon, kun tehtiin uusi terassi kunnollisilla pohjatöillä edellisen tee-se-itse-urpon vänkkyrän tilalle.

Allergikkona pelkään ampiaisia ja mehiläisiä, mutta en mene hysteeriseksi. Pahemmin ja useammin kärsin kuitenkin paarmojen ja hyttysten pistoista. Tulee siis ihan kämmenenkokoisia paukamia ja joskus nousee kuume + tulee hengenahdistus.
Punkkeja inhoan todella paljon, ja tätä mun punkkifobiaa vähätellään ainakin miehen puolelta sukua+ystäviä. Asuvat kaikki alueilla missä punkkeja on ihan sikana, ja kun me sitten käydään siellä kesäisin käyn sisälletullessa aina lapset, itseni + mieheni läpi ihan varpaista päänahkaan saakka. Muut vaan rauhallisesti irrottelevat sitten niitä valtavia mollukoita punkkipihdeillä raajoistaan... :Thumbs Down Sign:
Lapset on vielä liian pieniä pelätäkseen mitään ötököitä, enkä viitsi turhaa pelkoa alkaa kylvämäänkään.

En mene hysteeriseksi, mutta en myöskään väitä tykkääväni kun joku pörisee ympärillä, oli se mikä tahansa. Jos sisälle pääsee joku pörräämään, niin aika nopeasti saa kyllä lähtöpassit takaisin ulos.

Enemmän minua ahdistaa kaiken maailman tuholaiset joita löytyy ruokien seasta tai sisätiloista, esimerkkinä luteet. Ollaan kerran käyty läpi riisihärörumba, kun niitä oli ilmestynyt jonkun paketin mukana kaupasta. Siinä oli torjuntaa ja myrkyttelemistä. Lisäksi esikoinen oli noin vuoden ikäinen, joten ei ollut kovin kiva hoitaa torjuntaa ja pikkuista samaan aikaan. Ötököistä päästiin onneksi eroon ja sen jälkeen käyttöön tuli lasipurkit elintarvikkeita varten. Lisäksi ollaan muutettu pois siitä asunnosta, eikä ötökät muuttaneet onneksi mukaan uuteen kotiin :rolling:

Lapsi on vielä pieni ja on innoissaan ötököistä. Pidetään mielenkiinto yllä, ettei tule hysteriaa :smiling-eyes::thumbs-up:

Takaisin