Ärtyneen suoliston oireyhtymä (IBS)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emsie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Emsie

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä hengenheimolaisia joilla olisi ärtynyt suoli ja raskaana ? Miten vatsanne on käyttäytynyt raskauden aikana? Itselläni menossa rv 14+3, ja vatsani on ollu erittäin ärtynyt viikon ja alan kyllästyä tähän oloon

Itsellä todettu pari vuotta sitten ja ruokavaliolla saanut kuriin. Alkuraskaus oli hieman vaikea IBS:än kanssa mutta loppuraskaudessa oireet katosivat lähes kokonaan ja pystyin syödä jopa viljatuotteita joita en normaalisti pysty syödä. Valitettavasti synnytyksen jälkeen jouduin gluteenittoman lisäksi maidottomalle ruokavaliolle, mutta nyt 5kk synnytyksen jälkeen juustoa pystyy jo käyttämään :) oletko kokeillut gluteenitonta ruokavaliota ja vältellyt sipulia ja muita palkokasveja? Ummetukseen sekä ripuliin vi-siblin on itsellä auttanut paljon!

Täällä ollaan :) Itsellä kans ärtynyt paksusuoli ja rv 14+4.
Kärsinyt aika paljon ummetuksesta ja minulla ainakaan ei ole koskaan tosta vi-siblinistä apua ollut. Olen gluteenittomalla ruokavaliolla ja tiedän että pitäisi katsoa mitä sitä oikein syö, mutta alkuraskauseSsa ei oiken mikään muu tahtonut maistua ku hedelmät omenat, luumut jne ja jougurttit.
Olo on ollut tukala ja toooodella turvonnut.

Itse olen raskaana rv 33+2 ja vaivana kans ärtynyt.
Alkuraskaus oli kieltämättä hieman vaivalloista, koska oli turvotusta ja ilmavaivoja, mutta helpotti sitten myöhemmin. Söin enimmäkseen mandariineja ja vauvansoseita ja noudatin gluteenitonta/laktoositonta linjaa mutta kyllähän tuo yksipuolinen ruokavalio teki olon huonommaksi . Pahoinvoinnin jälkeen hölläsin laktoosittoman suhteen (siedän laktoosia jonkin verran), mutta jatkoin gluteenittomalla kuten ennenkin, kauraa käytän kyllä päivittäin. Itse siis noudatan pitkälle Fodmapia, jonka sain sairaalasta ohjeeksi. Ruokavaliolla olo pysyy kurissa. Käytän myös Gefilus-maitohappokapseleita vitamiinien lisäksi hieman tasapainottamaan elimistöä. En kyllä tajua miksi Vi-sibliniä määrätään ärtyneeseen ja taas Fodmapissa se on "kiellettyjen" listalla. Itelleni tuotteesta ei ole mainittavaa apua, mutta toisille se tuo avun kyllä.

Mulla on ollut paras olo ibsin kanssa nyt raskaana ollessa.Kärsii syödä kaikkea paitsi aiempi ripulointi on vaihtunut ummetukseen.

Hei. Täällä ilmoittautuu yksi lisää.
Luumu pegorion ja chia ollut tuttuja aina ja tuntuu että nyt joutuu vielä enemmän taistelemaan tän vaivan kanssa... Ehkä loppuraskaus on helpompi

Kirjoita tähän...
Takaisin