Ärsyttävä neuvola

Napero

Sanaisen arkkunsa ammentaja

Ajattelin että tähän voi koota kaikki ärsytykset jotka ovat tulleet.

Neuvola lääkäreiden tai hoitajien suusta.

 
Mulla oli kesällä 2. lääkärineuvola. N. 2 viikkoa sitä ennen oli tavallinen nla, jossa painoks punnittiin 74kg. Sitte lääkäri mittas painoks 76kg eli painoa oli tullut lisää 1kg/vk. Sanoin heti, ettei tää pidä paikkaansa, koska kyseessä oli eri vaaka kuin aiemmilla kerroilla. Lisäks olin punninnu itteni töissä harvase päivä ja tiesin kyllä ihan tasan, mikä se oikea paino oli. Lääkäri nyökkäili vaan muka-ymmärtäväisesti ja sano, että "niinniin, kyllä sitä painoa nyt silti pitää ryhtyä hiukan tarkkailemaan. Olet varmaan syönyt paljon jätskiä näin kesäkuumalla?" PAHVI! Jos ulkolämpötila hipoo 30 astetta ja oon raskaana, niin ensin tulis mieleen pohtia, et onkohan turvotusta tullu paljon. Ja toi että ei usko kun sanoin, että vaaka näyttää ihan eri lukemia kuin kotona tai töissä.

Pari viikkoa myöhemmin oli taas tavallinen nla ja tuttu vaaka, joka kerto painoks edelleen 76kg. Eli ei 1kg/vk vaan 500g/vk ja siitäkin oli osa turvotusta... Mut siapahan lääkäritäti aikaseks pahan mielen ja LAIHDUTTAMISTA YRITTÄVÄN RASKAANA OLEVAN NAISEN! (mikä siis on tietääkseni erittäinkin huno idea)
 
Elä nyt laihduttamaan rupea, ei sinun kannata itseäsi rangaista terveydenhoitoväen sanomisien takia. Itse olen aina ollut hirveä tarkkailemaan sitä mitä suuhuni tuuppaan, ja tuntuu, että ekaa kertaa siihen verrattuna mitä mieli jaksaa muistaa on pystynyt elämään rennosti.

Kuitenkin omasta mielestäni olen raskauden aikana syönyt epäterveellisemmin mitä ennen raskautta ikinä, (ruokasuosituksissahan suositellaan syömään hiilihydraatteja, ja tälläin karppauksella noin 4 vuotta eläneenä on kyllä kauhistus koko lappu. Ennen sitä sairastin eriasteisia syömishäiriöitä jotka oli täysin itsensä kiduttamista, vähärasvaista ja vähän hiilareita, eli mahdollisimman vähän kaloreita sisältävää ruokaa, jolla sain kehiteltyä itselleni sellaiset syömis kammot, että välillä meni viikkokin ilman kunnollista lämmintä ateriaa, ja treenasin vain hirveästi. Joten lopetin kaikkien suositusten tuijottamisen, ja päätin tutkia mikä ruokavalio itselle sopii parhaiten. Näin sainkin katkaistua vuosia kestäneet syömishäiriöt. ), mutta toisaaltaan on ollut myös pakko syödä sitä mikä menee kurkusta alas. Parhaiten on uponneet kylmät ruuat, ja silti paino on pysyny suht hyvässä kuosissa. Siksi minua ärsyttää jatkuvat kommentit, että kun on näin hienosti mennyt tuon painon kanssa niin siitä on hyvä jatkaa raskauden jälkeen. Ja se jatkuva leivän tuputtaminen, olen sanonut, että en syö viljatuotteita kun niistä tulee hirveä maitorupinen ihottuma. En käsitä miten se on niin vaikea uskoa.

Lisäksi tosiaan painon suhteen se, että minulla on ollut aina iso lihasmassa, kävin joskus rasvaprosentin mittauksessakin sen takia, että saisin taottua päähäni järkeä, korkeampi painoindeksi ei tosiaan välttämättä aina johdu läskistä. Jotenkin tuntuu, että tässä on saanut jankuttaa samaa asiaa liiankin moneen kertaan neuvoloissa. "en todellakaan iloitse, että lihasmassani on surkastunut".


Mutta silti. Punnitsen itseni joka aamu omalla vaa-alla ilman vaatteita. Mutta kun päälle tuupataan kerros vaatteita, ja neuvolan vaaka joka jo sellasenaan näyttää +1kg enemmän risoo kyllä hieman. Tosin päätin, että mun kroppa, ja mun paino, ainakin itse tiedän mikä on totuus. Niin on lopulta antanut mennä niiden sanomiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai muuten saisi koko ajan olla tappi otsassa.
 

Viime viikolla kävin neuvolassa, jossa ensin täti totesi kaiken olevan kunnossa. 

Olimme juuri lähdössä, kun totesi, että ensiviikolla on pakko tulla lääkäriin.

Siinä sitten itkuapidellen yritin viettää rennosti viikonloppua ja tämän viikon odotan loppupuolelle ja ihmettelen mistä on kysymys.

 
Mie ko soitin viikko sitte ja kysyin, että tarttisko käyä näytillä tms. kun osa limatulpasta irtos ja ilmeisesti pari-kolme viikkoa ennen sitä jo oli sitä tulppaa irtoillu, ni tämä täti aikas koppavasti ja ylimielisesti totes, että "et sie vielä lähe synnyttämään. Kaikki ei ees huomaa mitään tulpan irtoamista, että ei se vielä mitään kerro, jos se lähtee."
TYHYMÄ MUIJA ko vielä sille ite sanoin, että eihän se sitä tarkota, että nyt synnyttään heti lähettäs. Mutta eihän "terveydenhuollon ammattilainen" voi toiselle sanoa, että "et sie vielä synnytä" kö mitä netistä luin muien kokemuksia samasta tilanteesta (eli että tulppa irtoaa rvk 35-36) ni aika moni oli 1päivän-2viikon sisälä lähteny synnyttähän. Että silleesä...

Ja ko kysyin tulehusriskistä ni heti sano, että "ei oo mitään riskiä". Ko jatkoin sitte, että "voin varmaan käyä sitte edelleen uimassa hallissa?" ni meniki täti hiljaseksi ja hetken päästä änkytti, että "no...joo...no voit sie käyä kö et kauaa lillu sielä veessä ja otat sitte uikkarit heti poies". Että täh???? Nytte kö sitte onki joku riski niinkö??? Sanon että se muija ei tiijä kyllä mistään mittään..!!

Kysäsin yheltä verkkolääkäriltä netisä sitte tuosta ja siittä kö epäilin, että ois lapsivettä tihkunu, ni se oma-alotteisesti heti sano, että "sinuna en menis esim uimahalliin enää". Joo, että on meilä pätevä terkkari neuvolasa...emoticon

Ps. JES!!! Täälä on taas enemmän ja kivempiä hymiöitä!! :DD
 
No onhan tuo nyt maalaisjärjelläkin täysin selvää, että jos se tulppa on irronnut sitten osittain tai kokonaan, tarkottaa se sitä, että jotain on alkanut tapahtua ja että tulehdusriski tietty sitä mukaan kasvaa.
Mistä noita arpajaisissa terveydenhuollon paperit saaneita kasvaa..aaaarg..
Mulla ensimmäisen lapsen kohdalla limatulppa irtosi n.4 päivää ennen kuin meni vedet ja siitä 5tunnin päästä lapsi olikin maailmassa.
Eli uskon kyllä siihen, että limatulpan irrotessa se kyllä laittaa rattaat pyörimään synnytystä ajatellen.
Toi painonnousu raskausaikana on toinen mikä ärsyttää tuolla neuvolassa.
Mä en o ikinä syöny näin vähän karkkia ja herkkuja ku mitä nyt olen raskauden aikana syöny. Olen ostanut 1kokonaisen karkkipussin. Ja siis normaalisti vedän karkkia ihan huolella..:D Nyt kuitenkin paino nousee tasaisesti koko ajan ja painoa tullut yli17kg.
Mutta en jaksa siitä ressata. Täytyy vaan toivoa, että se myös sitte joskus lähtee poiskin tuo ylimääränen paino. Tsemppiä neuvoloihin ja lääkäreihin, missä joskus ikävä kyllä tapaa niin epäammattitaitoista henkilökuntaa, että huh huh....
 
Mulla rupes tulppaa irtoo kesäkuussa ja laskettu oli elokuun 2 ... sitä sitten irtoili osittain aina silloin tällöin.. että hitaasti teki lähtöään ...synnytin elokuun 6....
 
Mä en tykänny mun ekasta neuvolalääkäristä.. kun jotain kysy (esim hepatiittirokotuksesta, koska mulla jäi nyt se kolmas ja viimenen ottamatta raskauden takia), niin ei se osannu vastata tai lähti koneelta hakemaan tietoa...
Oltiin lähössä sillon parin viikon kuluttua sinne vaellukselle ja kysyttiin että onko se ok, niin ei se siihenkään ottanu kantaa, mut sano lopulta et "oman tuntemuksen mukaan, raskaus ei oo sairaus ja liikkua pitää"...... No vaellukselle mentiin ja kaikki meni hyvin..
Onneksi toisella kerralla oli eri lääkäri ja se oli ihan mukava.. saa nyt nähä kumpi se on viimesellä kerralla...
Neuvolantätien kans ei oo ollu mitään ongelmia, kaikki vanhoja ja kokeneita.. ja en mä kyllä hirveesti oon sinne soitellu, ku ei oo ollu mitään kysyttävää....
 
Oliko teillä muuten alkuraskauden neuvolakäynnillä puhetta perheväkivallasta tms? Kun meillä terkkari kyseli ja sanoi että on ihan normaali käytäntö ottaa asia puheeksi. No ymmärrän sen ihan täysin, mutta mun terkka kysyi suoraan "Onko miehesi koskaan lyönyt sinua?" emoticon
Se tuntui ihan kamalan pahalta, kun just edellisellä terkkakäynnillä oltiin yhdessä oltu ja kerrottu kuinka ollaan jo vuoden verran tätä yritetty ja miten nyt ollaan onnellisia. Mies oli siis tuolla kerralla töissä, kun tästä väkivallasta kyseltiin.

Alkaa ihan itkettää taas kun tätä muistelen.
 
Fuyu: ompa inhottavasti kysyny.. :( Terkkareita ja lääkäreitä on kyllä joka lähtöön.. Valitettavasti.. Itsellä ei valittamista suuremmin oo ollu, vaikka neuvola vaihtui kesken raskauden Vantaalta tänne Kuhmoon.. Joka puolella oon ollu tyytyväinen saamaani kohteluun.. Ainoa mikä nyt jäi pikkasen kaihertaan ni oli toi streptokokki bakteerin positiivisuus, kun neuvolan tädiltä siitä puhelimessa kysyin ni hirveän epämääräisiä vastauksia sain.. Netistä löysin ite paremmin tietoa, kun asia TIETENKIN jäi askarruttamaan..
 
Tuo tulpan irtoaminen on kyl tosi yksilöllinen juttu. Mutta just sen takia terveydenhoitajan PITÄIS ottaa se vakavasti, koska monet todellakin lähtee sen jälkeen hyvin pian synnyttämään. Ei kaikki, mutta monet. (Joku sanoi, että tulppa voi kuulemma "kasvaa takaisinkin" eli jos se kovin aikaisin irtoaa niin vois uusiutua, ainaki osittain? Tiiä sit..) Terkalla ei ainakaan oo yhtään varaa sanoa, että "et sie lähe synnyttämään". ENTÄ JOS OLISINKI LÄHTENY??? Tai vaikka tästä kohta lähtisin, sitä ei koskaan tiiä..! Ei se tulppakaan siellä ihan huvikseen oo, kyllä sillä jonkunnäkönen tarkotus on, ja jos se lähtee niin tietyllä vakavuudella ja varauksella kannattais suhtautua... VAIKKA se ei aina kerro missä mennään.

Ja nyt kun kävin lääkärineuvolassa, niin lääkäri suhtautui kyllä ihan asianmukaisella vakavuudella, kun kerroin, että lapsivettä saattoi tihkua jo viime viikolla. Sanoi, että soita heti äitiyspolille, jos epäilet, että tihkuu lisää. Ja siis kun kuvailin tilanteen, niin hän vaikutti uskovan siihen, että se tosissaan oli lapsivettä eikä valkovuotoa. Että siinä ois mallia meiän terkkatätilleki...
 
Mun oma neuvolatäti on kyllä aivan ihana :) mutta taas se sijainen on kyllä ihan ammattitaidoton!
viime raskaudessa ku menin ekaa kertaa neuvolaa ja se päätti ultrata ni ei löytänyt koko kohtua! siinä aikansa pyöritteli laitetta ja sano et pitäs sen kyllä näkyä :D ja sitte ku oltii sairaalasta päästy ja sektiosta oli viikko niin tuli kotikäynnille niitä tikkejä poistamaan ni siinä ääneen mietti et pitäskö vaa ottaa joka toinen tikki pois jos se vaikka aukeaa ku ei tiiä.. vähä pelotti kyllä tollasen käsiin joutua :P mut kaikki meni onneks hyvin..
 
niin joo tosta limatulpasta niin mulla kanssa irtos kuukaus ennen l.a mut eipä vaikuttanu mitenkää. Uiminen kiellettiin kokonaan kylläki! et on kyl vähä eri käytäntöjä :)
 
Multaki on uiminen -järjellä- kielletty, mutta neuvolantäti vaan meinas vaikeana että voi käydä uimassa.. Hah, joo ja saa sieltä sitten jonku bakteerin???

Tuosta lapsivesihommasta en ees soittanu neuvolaan, ko se hoitaja on niin palikka..
 
En muista oonko tätä aikasemmin avautun jossain,mut nyt pitää kertoo kun tuli mieleen ja alkoi ärsyttää. Elikkä: 1. lääkärineuvolassa paikalla oli oma nlalääkäri ja opiskelija. Sanoin, että tottakai ja ilman muuta op. saa tulla mukaan, koska eihän jotain sisätutkimuksen tekoa muuten opi. MUTTA, se oma lääkäri istui siellä pöytänsä ääressä ja kirjotteli koneelle jotain, samalkla kun op. survoi mua kohdunsuuta etsiessään. Ärsytti niiiiin paljon! Jos ohjataan opiskelijaa, niin sillon ollaan siinä vierellä, vaikka vaan katsomassa, jotta op. voi rohkeasti kysyä neuvoa jos tarvii. Näin ainakin ite teen ja useampia opiskelijoita oon töissä ohjannu, myös noissa samaisissa sisätutkimushommissa.

Noh, sitte tuli 2. lääkärinla, mistä tossa aiemmin kirjotinkin, luku sinänsä. Nyt kun kolmas neuvola lähestyy, oon jo valmiiks päättäny, etten halua opiskelijaa huoneeseen, jos semmonen on sinne tunkemassa. Oon ite opiskeluaikana kokenu kuinka ärsyttävää se on, se on vähän semmonen epäluottamuslause kieltää toista tulemasta, mut haluan et edes yks kerta on semmonen, missä valmis, monta erilaista raskautta nähnyt lääkäri keskittyy muhun ja mun mahaan. Voin ottaa sitte synnytykseen kaikki TYKSin kätilö-, sh-, th- ja lääkisopiskelijat mukaan seuraamaan...
 
Mulla vaihtu tuossa aiemmin edellisessä paikassa th, jonka pään sisään en vain päässyt.. (tosin en käynyt kuin kaksi kertaa) Jotenkin tuntui, että ne kerrat oli todella turhia käydä, kun ei saanut oikein mitään irti ja joutui itse kyselemään niin paljon. Jotenki tuntu myös ettei ottanu kaikkea ihan tarpeeksi vakavasti tai selittänyt asiaa sen enempiä.. Ja mulle ainakin näin ekakertalaisena on ollu tosi tärkeetä saada tieto asioista ja, että joku oikeesti selittää ne ja ottaa vakavissaa, jos on ollut jostain huolissaan.

Olen kyllä ollu tyytyväinen nyt uuteen th:n täällä toisella paikkakunnalla, ihan erilaista toimintaa, on paljon kivempi mennäkki sinne. 


Nuoret äidit lytätään neuvolassa
- juttu etusivulla
Onneksi ei osunut omalle kohdalle tuollaista!

Jännittää kyllä sairaalaan meno.. Saanko tarpeeksi neuvoja ja apuja, jos en itse saa suutani auki.. Noh, sen näkee sitten..
 

emoticon ÄRRIN MURRRIN!!!!!!!!!!!
MIKSI PITIKIN MUUTTAA HOLLOLAAN KU TÄÄLLÄ SAA VAIN KAKS ULTRAA JA LAHESSA VAIK KUINKA JA MONTA!?!
emoticon 

JA VAIKKA OLIN TÄNÄÄN NEUVOLASSA KETARAT OJOSSA PRITSILLÄ NI EI VOINU KATTOO ULTRAUSLAITTEELLA, JOKA SIINÄ OLI VIERESSÄ JA VIELÄPÄ PÄÄLLÄ..

Olis ollu mukava nähdä edes vilaukselta pikkunen. Ei se mitään jos ei sukupuolta olis näkynyt, olisin silti halunnu nähdä ees vähän.

VOI ETTÄ MIKS EI TULLUT SE LOTTOVOITTO MULLE VIIME VIIKONLOPPUNA, OLISIN HETI VARANNUT AJAN YKSITYISELLE YLIMÄÄRÄISEEN ULTRAAN. HÖ!
 
Meillä on kyllä kans nii urvelo se neuvolan täti, että siltä en kysele enää mitää. Ko kysyin kerran, että miks miulla aamusin on mahamaha kipee, niin ko "ruokamaha", ni tämä vaa tokas, että "no jos siulla on kova nälkä?!" NO JUU! Enhä mie toki oo tässä 24,5 vuoteen kerinny ymmärtää, miltä tuntuu, ko miulla on nälkä... Kysyin sitte kerran, että ko painaa tuolla jossai välillä nii hitosti, että tuntuu, että koko sisällys tursuaa eräisestä reiästä pihalle. Ni tämä alkaa selittää ohjeita, millä saa SELKÄSÄRYN helpottumaa... Kysyinkö mie jotai SELÄSTÄ? No juu en. Ja muutenki tätä rataa on ollu koko aja. Siltä jos jotai kysyy, tulee vaa paha mieli, että ees kysy. Mitää kunnollista vastausta saa mihinkää. Sitte se keksi miulle raskausdiabeteksen, vaikka mikään testi ei semmosta osota miulla todellakaan olevan! Siitä sitte keskustellaan ja ravintoterapeuttia suositellaan JOKA KERRAN! Sanoin jo sille kerran, että Kiitos tiedosta, mutta JOS miulla olis se raskausdiabetes, mie kyllä tiiän, mite miun pitää sillo syödä...

Soitan siis aina tarpeen tullen suoraan äitipolille ja kysyn niiltä. Siellä on ollu aivan ihania ihmisiä vastaamassa ja ottavat sentään tosissaan. :)
 
Takaisin
Top