Ällöysvaroitus: Peräpukamat

ninspe

Vauhtiin päässyt keskustelija
Aargh, nyt oon sitten löytänyt tällasen ihanan keskiraskauden vaivan kun peräpukamat! Miten saa pois nopeasti? Mielestäni juon vettä reilusti, syön vatsalle hyväksi olevia ruokia ja liikun tarpeeksi, mutta silti on yksi ilmestynyt. Ja kyllä myös ummettaa. Täytyykö tässä nyt turvautua johonkin lääkkeisiin jo kun tuo ummetuskin vaivaa kaikesta huolimatta!:D Peräpukama on vähän kipeä, herneen kokoinen ei kuitenkaan vuoda verta. se on ihan tuossa peräaukon suulla ja ärsyttää kyllä aika tavalla! millä ilveellä siitä pääsee eroon?:D taidan lähteä luumuostoksille...
 
Tarpeeksi vettä ja kuituja että vatsa toimii äkistelemättä, siinäpä se melkein on. Ja ihan apteekin reseptivapaata peräpukamavoidetta kannattaa käyttää, jos pukama yhtään kutisee/tuntuu ikävältä. Mulla tuli iso pukama esikoisen loppuraskausaikana ja on siitä saakka vihoitellut aina, jos yhtään on maha kovalla. Pukamavoide auttaa ikävään oloon ja jos on niin iso että "plumpsahtaa" ulos peräaukosta (anteeksi ällöt jutut), niin tunget vaan takaisin sormella (anteeksi vielä ällömmät jutut). Niille kun ei lähdetä tekemään mitään, elleivät ole jättiläisiä tai vuoda verta jatkuvasti. Monillahan pukamat tulevat synnytyksessä, kun joutuu ponnistamaan kovasti.
 
Mulla on ollut pukama jo ennen raskautta eikä siitä kyllä ole millään eroon päässyt. Voiteilla vaan saanut rauhoiteltua.

Nyt kun kyselin apteekista, mitä käsikaupasta saatavaa voidetta voisi käyttää, toisessa apteekissa sanottiin, ettei mitään ja toisessa sanottiin, että yhtä saisi käyttää, mutta tästä oli siellä toisessa apteekissa sanottu, että ei missään nimessä. Kysyin asiaa lääkäriltäkin ja hän oli sitä mieltä, että peräpukamavoiteita ei pitäisi raskauden aikana käyttää. Sen sijaan hän määräsi Magnesiamaitoa juoduttamaan vatsan toimintaa. Pitäisi kuulemma auttaa myös närästykseen, mutta minulla ei ainakaan siihen tehonnut.
 
Mulla kans tuo ällö vaiva ollut jo ennen raskauksia,mutta äitynyt tosi pahaksi sitten synnytyksen jälkeen :( mutta nyt taas ollut ihan normaali tilanne kun vatsa on ollut kunnossa. Synnytyksen jälkeen se oli kyllä tosi kipee ja olin aivan ihmeissäni,mutta onneksi se meni kyllä nopeasti takaisin uomiinsa ;) kun vatsantoiminnan sai tasaantumaan...en ole käyttänyt siihen mitään erityistä kuitenkaan koskaan...
 
Itse käytin jotain rektaalivoidetta, jonka nimeä en muista. Toimi kyllä hyvin, eikä kumpikaan meistä siitä ilmeisesti kärsinyt- itseasiassa voide tuntui mukavalta ja lapsikin tuntui vatsassa rauhoittuvan, kun itseeni ei enää sattunut.
 
Mulla on joka raskaudessa pukamat tulleet ja nyt kun rv 35 ne tuli taas ja tosi pahoina ihan yhdessä päivässä. Luulenpa että se johtuu vauvan laskeutumisesta. Mutta tosiaan pukamia on monta ja osa on isoja. Ne on ollu pari päivää niin kipeitä että vedet silmissä saa kävellä ja istumasta kun nousee niin meinaa lähtee jalat alta :( Oon tosiaankin käyttänyt apteekista saatavaa sheriproct voidetta ja peräpuikkoja, ja nyt alkanut kipu hellittään. Pakko tosissaan on niitä käyttää vaikka lääkäri sanois mitä, muuten tää tyttö ei pääse sängystä ylös ja myös nukkuminen ollut viä vaikeempaa kuin normisti kun pukamat on särkeneet öisin.
 Mutta lohdutuksen sana, ainakin mulla on joka raskauden jälkeen vaiva helpottanu ja pukamat hävinneet (toivottavasti tänkin jälkeen ) ja tosiaan nyt neljäs raskaus lopuillaan ja edellinen oli viä kaksosraskaus, sillon kärsinkin tosta vaivasta melkein puolet raskausajasta....
 
Takaisin
Top