Ällöttävä lasten vieressä polttaminen!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Raskausajan tupakoinnista puhutaan paljon, mutta miksei lasten seurassa tupakoinnista keskustella yhtä paljon?

Siis mua ottaa niin paljon päähän ja oikein oksettaa nähdä, kun vanhemmat polttaa lapsi rattaissa, vieressä tai mikä pahinta, sylissä! Raskausaikana polttamisesta en viitsi edes aloittaa. Mutta eikö se olisi lapsen synnyttyä aika helppo ottaa itselleen se viisi minuuttia mikä menee tupakalla käymiseen ja polttaa niin, ettei lapsen ensinnäkään tarvitse tupakoida passiivisesti ja toisekseen nähdä tupakoivaa mallia vanhemmilta.

En haluaisi syyllistää ketään, mutta jos täällä on joku, joka polttaa lasten seurassa, niin haluaisin vähän herätellä ja kysyä, että miksi ihmeessä näin? Harmittaa lasten puolesta :(

Valitettavan monella on tämä huono tapa, eli tupaikoi.
Mutta tarkoitatko nyt sitä, että tupakoivat ihmiset ei siis voi lähteä ulos, kun siellä nyt varsinkin tulee tupakoitua, ja kun on se pieni lapsi, tai vähän isompikin siellä rattaissa, niin mihin ajattelit sitten että ne rattaat tyrkätään sen tupakan ajaksi?
Itse tupakoin ja lapsi on rattaissa, mutta jos tuuli puhaltaa selän takaa, niin silloin en polta. Eli miksi ei vastatuulessa voisi polttaa, kun savu ei mene lähellekkään lasta?

Tämä valitus kuullostaa melkein yhtä typerältä, kuin mitä meidän ala-asteen opettaja aikanaan sanoi, että nainen näyttää typerältä jos kävelee ja polttaa samaan aikaan.. Eli kun olet matkalla jonnekkin ja mieli tekee tupakkaa, niin pysähdyt keskelle katua vetämään sen röökin ja sitten jatkat matkaa.. ja sekö ei sitten näytä sivullisen silmissä typerältä? :D

Itse et vissiin polta? ja hyvä sinulle. Mutta turha tulla muita moralisoimaan.
Se lapsi ei siitä savusta kärsi, kun se savu ei mene lähellekkään sitä lasta.

Karsein yhdistelmä minkä olen nähnyt niin imetys samaan aikaan kun tupakoi.

Vaikka toisaalta, mitenkäs se periaatteessa eroo siitä jos on polttanut raskausaikana. Onhan se lapsi "polttanut" jo ekat 9kk, mitäs sitä turhaan lopettamaan syntymän jälkeen :/ 

Kaikki eivät edes itse polta, vaan muut sukulaiset! Ja häkä leviää hengityksen mukana kai kauankin polttamisesta...

Näin esim meillä. Miehen suvusta lähes kaikki polttavat ja esim mummu voi suoraan tupakalta tulla suukottelemaan vastasyntynyttä ja hönkimään häkää kasvoille.... Ja kun itse ei koskaan ole polttanut... emoticon yök!

Edellisen raskauden aikana huolen aiheeni oli alkoholin käyttö, kun samaisesta mummusta on ihan ok tissutella koko päivän ja hoitaa samalla lapsia (vastasyntynyttäkin).

Nyt ajattelin neuvolassa ottaa puheeksi tämän lasten altistumisen passiiviselle tupakoinnille. Kun en asian eteen ole mitään osannut tehdä.

Ja oikeassa olet aloittaja, tästä ei puhuta tarpeaksi!

On se kyllä järkyn näköistä! Poltan mutta en ole koskaan polttanut vaunuja työnnellessä vaikka aikaa olisi mennykkin monta tuntia edellisestä tupakasta.

Hei!

Tupakoinnista ei tosiaankaan puhuta tarpeeksi!

Itse tiedän tapauksen, jossa vauvalle puhkesi astma todennäköisesti juuri äidin raskauden aikaisen polttamisen jälkeen. Hengenahdistuskohtauksia tuli kun äiti tuli tupakalta.Ei ne savut jää ainoastaan sinne ulos! Perheessä ei ole esim. kotieläimiä, joista astma olisi voinut puhjeta. Että minun mielestäni lapsiperheessä ei tule tupakoida lainkaan!! Miettikäähän ihmiset, millaisen esikuvankin annatte omille lapsillenne?! Ja viestitätte, että on ihan ok polttaa tupakkaa, joka on
a) syöpää aiheuttava b) keuhkosairauksia aiheuttava c) vaikuttaa passiivisen tupakoinnin kautta myös muihin ihmisiin d) pilaa hampaat e) pilaa ihon f) kuluttaa järjettömästi rahaa g) voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine. Listasta todennäköisesti puuttuu monen monta asiaa, mutta kertokaahan, mitä te hyödytte tupakanpolttamisesta? Mitä lapsenne hyötyy siitä? 

Eikö ole noloa, kun lapsenne haisevat tupakalta? Ja hehän haisevat, jos sinäkin haiset!

Kylläpä sitä jaksetaan moralisoida.
Pitääkö lapsen hyötyä vanhemman tupakan poltosta? Ei minun mielestä TODELLAKAAN!
Maaimamma voi kertoa miten lapsen siitä pitäisi hyötyä :)

En todellakaan väitä, että tupakoiminen mitenkään fiksua on, mutta ei se suklaan syöminen levytolkullakaan sen fiksumpaa ole, saati terveellistäkään, mutta sitäkin moni tekee. Molemmat on nautintoaineita.
Jokainen tyydyttäköön nautintonsa tavallaan.

Ja sen voin kyllä sanoa, että vaikka poltankin, niin kumpikaan tyttäristäni ei TODELLAKAAN haise tupakalle!! Raivostuttavaa tupakoimattoman lässytystä tommonen!

Sellanen ero sillä suklaan syömisellä ja tupakan poltolla on, et se suklaan syöminen ei kyllä taida häiritä muita ihmisiä, mut toi tupakan poltto ei oo vaan ikinä sen tupakoitsijan itsensä asia.. Siitä kun kärsii aina sellasetkin ihmiset ketkä ei halua! Ihan nyt vaan esimerkkinä, me asutaan omakotitalossa ja naapurissa asuu tupakoitsija. Jos hän käy etupihallaan tupakalla, me emme voi pitää keittiöstä tai olohuoneesta ikkunaa auki, koska se tupakan haju tulee sisälle.. Joo, hällä on oikeus tupakoida rauhassa omassa kodissaan, mutta niinkai meilläkin pitäis olla oikeus siihen tupakattomaan elämään..? Niin, siitä tupakista kärsii aina sivullisetkin! Ja entisenä tupakoitsijana voin sanoa, että niin kauan kun sä sitä tupakkaa polttelet, niin et tajuakkaan mitkä kaikki sille röökille haisee ja kuinka paljon.. En mäkään ikinä tupakalle haissut ku heitti vaan sisun suuhun röökin jälkeen ;) Jep ;)

Huvittavaa tuollainen näiden asioiden väittäminen tupakoimattomien lässytykseksi, tuntuu olevan asenne että ei se tupakka ole vaarallista itselle eikä muille. Eihän suklaan syömistä ja tupakkaa voi edes verrata! Suklaalevyn mussuttaminen joka päivä tekee hallaa vain ja ainostaan sille joka sen syö. Tupakointi haittaa esim. astmaatikkoja, raskaana olevia, lapsia ja lemmikkejä, jos sattuvat vain lähellä olemaan kun joku sauhuttelee. Varsinkin lasten tai raskaana olevien lähellä sauhuttelemista pidän itsekkäänä, bussipysäkilläkin joku sytyttää röökin vaikka näkee että siinä on lapsia/raskaana olevia paikalla. Voisi vaikka ystävällisesti mennä hieman kauemmas polttelemaan.

Miehen veli on juuri tällainen, sauhuttelee ihan huoletta raskaana olevan vaimonsa ja kolmen lapsensa lähellä, meille kun tulee kylään niin aina passitetaan pihalle sauhuttelemaan, eikä esim. parvekkeelle, josta savut tunkeutuu sisälle helpommin.

Itse en ole polttanut, enkä edes kokeillut, pienestä pitäen tupakansavu on saanut pääni särkemään, vaikka muuten en mitenkään hajuyliherkkä ole. Oma mieheni poltti aiemmin, mutta lopetti pian sen jälkeen, kun alettiin suunnittelemaan lasta. Me haluttiin savuton koti tarjota lapselle. Eihän me voida sitä tupakan haitoilta kokonaan varjella, varsinkin kun kaupungissa asutaan, mutta ainakin hieman. Ymmärrään että tupakasta on vaikeaa pästä eroon (ei kyllä mahdotonta, omatkin vanhempani lopettivat kun alkoivat minua odottamaan), mutta jos sitä ei halua lopettaa, niin olisi kohteliasta ajatella myös muitakin, eikä tuijotella vain sitä omaaa napaa :)

Aivan samaa mieltä olen tuossa, että muut ihmiset pitää huomioida. Itse vaikka poltankin, niin bussipysäkeillä esim. en mene muiden ihmisten viereen jos poltan, vaan jään huomattavasti kauemmas. Ja vaunujenkin kanssa kun siellä olen, niin jarru päällä jätän vaunut vähn matkan päähän ja poltan niin että tuulee pois päin vaunuista, niin ja myös menen siis sinne puolelle pysäkkiä, mihin päin tuuli ei puhalla.Kotona poltamme parvekkeella ja ovi aina kiinni ja myös ikkunat siltä puolelta on suljettuina, mitkä on parvekkeen puolella.
Naapureissamme asuu vain tupakoivia ihmisiä, niin niitä ei todennäköisesti haittaa.
Mutta itse pyrin huomioimaan muut ihmiset tupakoidessani. Ei kaikki sitä tee, mutta meillä on pyritty siihen.

Aikamoista jeesustelua taas.. Eiköhän sen jokainen tupakoiva tiedä ettei se hyvästä ole, olipa äiti tai ei.. Ei se siitä moralisoimalla muutu. Jauhakaa välillä vaikka narkkareista ja alkoholisteista. Tai niistä joiden mielestä voi ihan hyvin juoda lasin tai kaks raskaana ollessaan. Tai ylipainon aiheuttamista ongelmista. Kyllä se suklaan ahtaminen levytolkulla jotain sille lapsellekin tekee kun vähän osaa avartaa omaa ajattelua. Mutta joo, itse en polta, mutta olen vaan todella kyllästynyt tämmöseen moralisoivaan keskusteluun. Miksihän piti tulla tämäkin ketju taas lukemaan, johan sen otsikko kertoi ettei keskustelu ole avointa vaan itsensä jalustalle nostamista ja toisten polkemista. Jatketaanhan taas eteenpäin ollen muita parempia, eikös? ;D

Mjuuh, itsehän tupakoin myös... ja koen kyllä ajoittain huonoa omaatuntoa polttaessani nyt kun olen raskaana. Vaikka paljon olen vähentänytkin.

Bussipysäkeillä siirryn myös kiltisti sivummas jos vieressä on muita, samoin katson, ettei tuuli puhalla savuja muiden -siis etenkään lasten päälle.

Ja tosiaan... kiinnittikö kukaan huomiota, että esim. ketjussa, jossa käsiteltiin tupakointia raskauden aikana, äidistään kertoneen naisen tarina (vaikka toki koskettava olikin) kieli aika vahvasti siitä, että äidillä olisi ollut kenties päihdeongelma tämän paljon parjatun TUPAKOINNIN lisäksi... löytyisikö siitä syy lasten vaivoihin????

Mä kävin lukemassa sen ketjun ja en saannut sellasta kuvaa ettäolis ryypännyt..ehkä tuo sun kommentti on vain selitystä itsellesi??

Voi olla. Vaikutti vaan aika moniongelmaiselta tämä ko. perhe, niin että jäi sellainen kutina, ettei kirjoittaja ole ehkä kertonut siinä aivan kaikkea... mm. että "päihdeongelmainen kiistää kaiken ja puolustelee omaa päihteidenkäyttöään" ja toisekseen, että suuttuu 10-vuotiaalle joka valittaa tupakansavusta ja sanoo tämän vain kiusaavan... vai onko tämä vain normaalia tupakoivan puhetta... vai kenties jotakin mitä jollain tavalla mielenterveysongelmainen sanoisi?

Rigsu Mie kans poltan mut vähenemään päin kylläkin. Mie kävin kans lukemassa sen ketjun ja ton sanomas kirjotuksen..ja kyl minustaki sillä äitillä on jotai muutaki ollu käytössä ku vaan tupakka. En usko, että muuten ois silleen tytölleen räyhänny.. Mut mistäpä näistä tietää. Samassa kirjotuksessa kirjottaja sanoo syntyneensä normaalia pienempänä ja syyttää siitä äitinsä tupakointia. Ok, mahdollisesti on vaikuttanutkin mutta esim. itse olin syntyessäni 2800g ja pituutta 48cm eikä äitini ole koskaan polttanut. Joten saattaa se pienikokoisuus johtua jostain muustakin...

Enkä tässä puolustele tupakoivia raskaana olevia naisia (joihin siis itsekin kuulun) mutta olen sitä mieltä, että se on ihan jokaisen oma asia mitä tekee raskaana ollessaan. Asiaa ei tosiaankaan helpota se, että tuntemattomat ihmiset sättivät ja syyllistävät tupakoivia äitejä kun päinvastoin tulisi olla tukemassa ja auttamassa heitä lopettamaan tupakoinnin (jos he itse haluavat lopettaa).

Niinpä. Itse olin 3070g ja 49cm, synnyin äitini pienikokoisuuden takia keisarinleikkauksella viikon etuajassa, olin kuitenkin 9pisteen lapsi, ainoana miinuksena sinisyys johtuen napanuorasta kaulan ympärillä, äitini tupakoi koko raskausajan.

Mitään sairauksia tai keskittymishäiriöitä ei ole ko. asian takia koskaan ilmaantunut.

Eli yksinkertaisesti mitään mainittavaa ei ainakaan itselleni seurannut.

EDIT: äiti ei koskaan polttanut sisällä, eikä todellakaan käyttänyt juuri alkoholiakaan.

Vaikka tällä äidillä olis ollukkin jonkunlainen mielenterveysongelma niin eihän se niihin sairauksiin mitenkään liity :D
Ehkä se tupakka oli niin suuri asia tälle äidille että vähät välitti 10 vuotiaan sanomisista..jos nyt imettikin hei haloo (!) nikotiini maitoa vauvoihinsa ja valitti kun on niin itkuinen.(??) PLUS poltti vielä sisälläkin missä lapset olivat.
Kyllähän se pitäis tietää että vaikka se lapsi ei kärsikkään heti teini-iässä terveysongelmista niin jossain vaiheessa ne tulee esiin. Voishan "jotkut" mennä lukemaan uudestaan jonkun tutkimuksen missä kerrotaan asiasta tarkemmin. Minusta vaan on hirveää miten tupakoivat äidit vähättelee sitä mitä tekee sisällä kasvavalle vauvallensa oman tupakanhimon takia..sääli sitä lasta kohtaan on. Ja kyllä tunnen itseni paremmaksi kun en polttanut raskausaikana vaan sain lopetettua heti kun tein testin vaikka olinkin kova tupakoimaan 12 vuotta! On se jännä miten tärkeys muuttuu heti kun ihana odotettu raskaus tulee toteen..näin siis mulla.

Tässä pieni ote siitä jutusta:

"Nyt aikuisena yksi meistä lapsista on ilmeisesti terve, ellei oppimisvaikeuksista sitten lasketa mukaan. Minä ja se pienenä keskosena syntynyt emme ole terveitä. Lapsena meissä ei ollut mitään vikaa, mutta nyt aikuisena on selvinnyt, että meillä on molemmilla huonot keuhkot ja astmaa. Kaikki flunssat menevät suoraan keuhkoputkiin ja aina tulee jälkitauti. Kerran olen sairastanut keuhkokuumeenkin. Sisaruksella on nyt viiden kympin korvilla puhjennut paha keuhkosairaus ja lääkäreiden mukaan sen perussyyt ovat tupakointi raskausaikana ja keskosuus (jossa suuri osuus ollut luultavasti edellä mainitulla). Minulla lisäksi tarkkaavaisuushäiriö ja pari muuta aikuisiällä esille tullutta neurologista ja endokrinologista ongelmaa. Näissä jälkimmäisissä syy-yhteys tupakkaan ei ole varma ja on mahdollista että olisivat tulleet joka tapauksessa. Astmaa ei ole kellään muulla meidän suvussa.

Takaisin