Äitiysrahan verotus?

sormustin

Satasella mukana keskusteluissa
Täällä painitaan verokortin kanssa... Mulla on ollu tuloraja laskettu aika tarkaks tulojen kanssa, heittää vaan parilla tonnilla yli siitä mitä vuodessa olisin palkkatyöstä tienannu.

Yririn netissä tilata uutta verokorttia, etteivät kelassa ottaisi sitä kahtakymmentä prosenttia veroa äippärahoista, ja voi kamala, ohjelma laski uudeksi veroprosentiksi 38 prosenttia! Ihmettelen suuresti, koska tulothan tippuvat äitiysloman aikana, ja vanha 14 prosenttia olisi riittänyt työtuloihini (joo, oon pienituloinen).

Please, kertokaa joku et oon tehny jonku perustavaa laatua olevan virheen, ja ettei veroprosentti voi nousta noin paljoa. Vararikko iskee muuten...
 
Miten mä olen siinä käsityksessä, että Kelan rahoista menee aina se 20 prosenttia?? Siis todellakin käsityksessä... Itselläni menee se 20% ja on mennyt aiemminkin. 
 
Mulla on sama käsitys asiasta Riikka33 kanssa. Mulla on aina siinä päätöksessä lukenut, että "vähintään 20%".
Onhan se paljon, mutta mieluummin se kuin esim. puolet enemmän [:)] Tuleepahan joskus palautuksina takaisin, jos ja kun ottaa liikaa.
 
Moi! Pakko oli tulla kommentoimaan. [;)] Ite hain verotoimistosta uuden verokortin äitiysrahaa varten ja prosentiksi tuli 15. Netissä sain ja 34%, siinä täyty mulla ainaki laskea niinku palkka, äitiysraha, vanhempainraha ja lomarhat ja arvioida asuntolainan korot... Totesin, et pääsen helpommalla ku menen paikan päälle. Sieltä suoraa laittovat uuden verokortin Kelaa ja ite toimitin työpaikalle. Kannattaa käydä vaihtamassa se!!! [:D]
 
Joo, kannattaa hakea uus verokortti kuten muut jo neuvoivatkin.

Siinä laskurissa on joku ovela kohta, jossa tekee helposti virheen. Siinä on joku että vuoden aikana peritty vero tai jotain. Mä ainakin siihen työnsin veroprosenttia enkä tajunnut merkitä sitä eurosummaa, jonka olin jo veroja maksanut. ja siitähän sitten komeeta veroprosenttia tarjosi loppuvuodella. Just tyyliin jotain yli 30%
Että siitä ainakin voi johtua. Ja sitten verokorttipuhelinnumeroon voi soittaa ja he sieltä laskee ja toimittaa uuden verokortin noin päivässä.

Itse taidan pyytää laskemaan vasta vuoden alusta uuden veroprosentin, kun saan melkein marraskuun loppuun asti palkan.
 
Kelan sivuilta:

Kela tekee vanhempainpäivärahasta veron ennakonpidätyksen Kelan tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista.

Kun palkan verokorttia käytetään vanhempainpäivärahan ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia 2 prosenttiyksiköllä, koska vanhempainpäivärahasta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan tehdä osittaiseen vanhempainrahaan.

Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.

Muutosverokortti

Jotta vanhempainpäivärahasta tehtävä ennakonpidätys ei olisi liian pieni tai liian suuri, sinun kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosenttisi. Ennakonpidätysprosentin arvioinnissa voit käyttää verohallinnon veroprosenttilaskuria, joka löytyy osoitteesta www.vero.fi.

Jos päivärasta tehtävä ennakonpidätys on liian suuri, hae muutosverokortti veroviranomaiselta. Prosenttia voi korottaa ilman muutosverokorttia ilmoittamalla kirjallisesti haluamansa pidätysprosentin Kelaan. Muutosverokortti lasketaan koko vuoden tulojen mukaan. Kun haet verovirastosta muutosverokortin päivärahaa varten, ota mukaan tiedot kuluvan vuoden tuloista sekä niistä tehdyistä ennakonpidätyksistä. Jos haet muutosverokortin verkossa, voit ilmoittaa tulo- ja ennakonpidätystiedot palvelussa.

Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, eikä korkeammasta prosentista ole ilmoitettu kirjallisesti, Kela tekee vanhempainpäivärahasta ennakonpidätyksen tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaan.

Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot sekä hänen etuutta varten hakemansa muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Toimita itse verokortti Kelaan vain, jos käytät lähdeverokorttia tai portaikkoverokorttia.
 
Juu kiitoksia munkin puolesta, oon varmaan tehny kans jonku virheen tossa laskussa tuol netissä :)
 
Itse yritin vuosi sitten uusia verokortin verkossa, koska vaihdoin työpaikkaa ja palkka nousi ihan kivasti. En tiedä mitä tein väärin, mutta vaikka kuinka sitä yritin lukea ja täyttää oikein niin se kehotti vaan tulojen perusteella pienentämään veroprosenttia...

Lopulta laitoin sinne uudeksi kuukausipalkakseni jotain "tähtitieteellisiä summia" tyyliin, että tienaan 6000 euroa kuussa, että sain haluamani veroprosentin, joka oli pari prosenttiyksikköä aiempaa suurempi. Ja muistaakseni tällä keinolla osuin veroprosentin suhteen aika nappiin eli ei tullut mätkyjä, mutta eipä kyllä palautustakaan.

Aiemmin verokortin tilaaminen on kyllä onnistunut tuolta ihan hyvin, olen sen useasti tehnytkin.
 
Tiedustelin asiaa suoraan Kelasta. Asia menee näin..

Peruskäytöntö on et menee automaattisesti se 20%
Muutosverokortin voi toimittaa kelaan jos on selkeästi pienempi.
 
Soittelin verotoimistoon, kun ajattelin, ettei mene sitä 20% automaattisesti, tuntuu niin isolta. Sieltä kuitenkin tuli veroprosentiksi sitten 23,5 koska olen maksanut muista tuloista tänä vuonna niin pientä prosenttia (9,5). Sanoivat, että kannattaa vuodenvaihteessa soittaa uudestaan ja lasketaan ensi vuodelle uudet prosentit kaikille tuloille. Ensin otti päähän, kun tuntuu että joutuu maksamaan niin paljon, mutta toisaalta parempi maksaa oikea prosentti kuin maksaa lisäveroja sitten joskus tulevaisuudessa...
Yritin ensin itse laskea netissä prosenttia, ja sain tulokseksi 33 tai jotain, joten kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne verovirastoon henk.koht. käymällä tai soittamalla...

Mahdollisuus olisi myös ollut suurentaa muiden tulojen verotusta, niin olisi vastaavasti ollut pienempi tämä äitiyspäivärahojen verotus, mutta toisaalta samahan se, jos lopputuloksena sama veronpidätys euroissa kuitenkin.
 
Minäkin soittelin veroasioista eilen. Kiitoksia tästä ketjusta, en olisi muuten tajunnutkaan! [:)] Prosentiksi tuli muutosverokorttiin 15,5 ja välittävät tiedon suoraan kelalle. Opiskelija kun olen niin töitä kerkesin tehdä vain kesän. Vaikuttaakohan yleinen asumistuki tuohon vielä, kun vauvan syntymän jälkeen siirryn opintotuen asumislisästä yleisen asumistuen piiriin, hmm. Nopean googlettelun jälkeen ainakin näyttäisi ettei ole verotettavaa tuloa.
 
Määkin lasketutin uuden veroprosentin ja ilmoittivat sen suoraan kelaan. Mutta tiettäkö kukaan, miten se normaalisti menee vuoden vaihteessa, eli lasketaanko helmikuun alusta taas automaattisesti uusi veroprosentti (tai nouseeko se kenties automaattisesti taas 20 prosenttiin?)
 
Kävin eilen verotoimistossa. Tekivät mulle muutosverokortin äitiyspäivärahoille. Sanoivat ettei voi tehdä kuin tälle vuodelle ja 15.12 jälkeen pitäisi tulla uudelleen, jolloin tehtäisiin verokortti ensivuodelle. Mun prosentti oli TODELLA reilusti alle sen 20%, koska olen opiskelija ja vain 3kk olin kesätöissä. Suosittelen tekemään/teettämään muutosverokortin.
 
Heh, verotoimistossa käyty, ja hupsista, veroprosentti loppuvuodelle 5,0 :) Eli jonkun perustavaa laatua olevan virheen olin tosiaan tuolla netissä tehnyt :)
 
Takaisin
Top