Äitiysrahan määrä työttömälle

Thilduska

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei!

Aikaisemmin olen ollut varma, että äitiysraha määräytyy aikaisempien verotustietojen perusteella. Nyt kuitenkin menin lukemaan kelan sivuilta seuraavan:

Yleensä äitiysrahan suuruus määräytyy verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan.

Mutta:

Työtön:
Jos olet saanut vanhempainpäivärahakautta edeltäneiden 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, päivärahasi on vähintään 86 % maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, päivärahan määrää laskettaessa otetaan huomioon perusosan lisäksi vain pääsäännön mukainen ansio-osa.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125455HL?OpenDocument

Minkä mukaan olette saaneet äitiysrahapäätöksen, jos olette jääneet äitiyslomalle ollessanne työttöminä? Työttömyyskorvauksen vai vanhojen verotustietojen?

Kiitos kovasti vastauksistanne jo etukäteen!

Nyt kun laskin äitiyspäivärahan summan kelan laskurilla ja merkitsin, että olen saanut työttömyyskorvausta edellisen 4kk aikana, niin laski kuitenkin, että äitiyspäivärahaa maksettaisiin verotustietojen perusteella.

Soitan maanantaina kelaan ja varmistan asian. Olen tosin soittanut jo muutaman kerran, mutta on jostakin syystä mennyt luottamus asiakaspalvelusta saatuihin vastauksiin.

Opin tästä, että en mene enää viikonloppuisin kelan sivuille päivääni pilaamaan.

Se lasketaan tänä vuonna vuoden 2008 verotettujen työtulojen mukaan. Tai jos tulot on noussu sen jälkeen yli 20% voidaan tuet laskea edellisen puolen vuoden tienestin mukaan.
Vastaskohan kysymykseen? [8|] Kannattaa soittaa maanantaina.
Siinä hakemuksessa muuten kysyttiin kummalla perusteella hakee sitä tukea.

Kysymys on siitä, että kumoaako työttömyyskorvauksen saanti verotustiedot äitiysrahaa päätettäessä? Kun suurimmalla osalla olettaisin työttömyyskorvauksen olevan pienempi kuin ansiotyötulot, jos on ollut vuonna 2008 töissä ja nyt työttömänä. 

Ei kun sit saat tuen vuoden 2008 työtulojen mukaan!
Se menee muutenkin aina automaattisesti niin, et niiden vanhojen verotusten mukaan.
Ainoastaan silloin katsotaan tuoreemmat tulot jos ne on noussut merkittävästi.
Nou hätä! Kyllä ne ihan oikeasti katsoo sen niin että sä saat enemmän!! [:)]

Mulle äitiysrahaa maksetaan työttömyyspäivärahan perusteella (liiton maksaman siis), koska niin saan parempaa kun jos oltais otettu 2008 verotietojen perusteella. En mäkään sitä osannut itse laskea, mutta Kelalta tuli tiedot, että maksetaan edeltävältä työttömyys ajalta, koska näin äitiysrahan määrä on suurempi.

Kiitos Memuli vastauksesta!

Varmistin asian nyt vielä kelasta ja siellä vahvistettiin tieto siitä, että äitiysraha maksetaan äidin kannalta parempien tulojen mukaan. Eli jos vahvistetut verotiedot ovat suuremmat kuin äitiyslomaa edeltäneet työtulot/muut tuet, niin äitiyspäiväraha määräytyy verotustietojen perusteella. Jos taas ennen äitiyslomaa tulot/ työttömyyskorvaukset ym. ovat 20% suuremmat kuin verotustiedot, niin äitiyspäiväraha määräytyy kyseisten tukien mukaan. Mutta verotustiedot ovat aina se ensisijainen, mistä äitiyspäiväraha lasketaan.

Takaisin