Äitiysrahan määrä - mihin se riittää??

nannuli

Jostain jotain jo tietävä
Laskeskelin tänään tulevan äitiysrahan määrää ja tuntui, kuin matto olisi vedetty jalkojen alta... miten sellaisella summalla voi pärjätä?? Toki minulla on miehen tulot tukena, mutta miten esim. yksinhuoltajat pärjäävät? On auto-, asunto- ja opintolainaa ja vauvakin tarvitsee vaikka mitä! Työsuhteeni päättyy muutaman viikon päästä, jonka jälkeen jään työttömäksi ennen äitiyslomaa joten minulla ei ole turvaa edes palkallisesta äitiyslomasta...

Minkä verran te saatte äitiysrahaa ja huolettaako toimeentulo vauvan syntyessä?
 
vaikka en yksinhuoltaja olekaan niin olen todellakin tuskaillut samaa..
en vielä tiedä mitä tulen saamaan, mutta kuitenkin "tulot" laskevat huimasti, ja 3kk jälkeen vielä lisää.
on kuitenkin auto ja asuntolaina..en ymmärrä miten ihmiset voivat ostaa suurempia asuntoja (asumme kaksiossa) kun nyt tekee tiukkaa.
 perjantaina kun olimme ystäväni vanhemien asunnolla grillaamassa ja ihastelin heidän älytöntä lukaaliaan (köyhät kyykkyyn) niin toinen ystäväni sanoi hyvin "tämän talon omistaja on opiskellut vuosia ja on tuomari, itse kävit jonkun hikisen kokkikoulun, että se selittää " niin näinhän se todella on... :D heh
mutta juu, asiaan. on se kumma kun suomessa niin kannustetaan jäämään kotiin hoitamaan lapsia mutta tuet on ihan pers****ä,  miten tälläsellä tavallisella duunarilla on mitään mahdollisuutta.lotto vetämään.. sanotaan että ei saisi turhaan ressata, mutta miten olet ressaamatta kun miettii raha-asioita..vatsahaava...tähän tietyst moni sanoo että olisitte laskenut aiemmin ;) kyllähän sitä olikin miettinyt, mutta tosiaan tuli silti järkytyksenä.
 
miten todellakin yksinhuoltajat pärjäävä :( olen sitä myös miettinyt.
 
mutta eiköhän sitä aina jotenkin selviä, pakko se on näin uskoa ja toivoa..
 
 
Kyllähän se tiukkaa elämistä on ja kädestä suuhun eletään, mutta kyllä sitä pärjää jos on pakko!
Ite koitin laskea, että jää työmatkakustannukset pois, se on jo melkoinen säästö, mutta kyllä sitä tiukkaa on ollut ja murehdinkin sitä ihan hirveästi ennenkun esikoinen syntyi, mutta kas kummaa, tähän asti on eletty ja melko hyvin syötykkin [:D]

Meillä on velkaa tosi paljon ja esikoisen sairastuessa otimme maksuvapaata, että pääsimme jaloille uudestaan (jouduimme kaikki säästöt käyttämään asumiseen sairaalan vieressä, ennekun saimme kelalta rahat haettua takaisin) että onhan noita onneksi vaihtoehtoja pankinkin puolelta...

Mutta tämä kotihoidontuli! Voi luoja!!! Ei ikinä pystyisi jäämään vuosiksi kotia, mutta mies on sitä mieltä että hoitomaksut on jo niin kalliit, että ei montaa satasta jäisi käteen, jos töihin lähtisin ja onkin kovasti sitä mieltä että tämän tulevankin lapsen äippäloman jälkeen jään kotia, katotaan sitä sitten [:)]
 
Meillä sama, asutaan pienessä omistuskaksiossa ja haaveena olisi muuttaa isompaan asuntoon vuoden sisällä mutta ihmetyttää, että millä rahalla sitä sitten maksellaan kun nyttenkin kaikki mikä tulee niin myös menee saman tien. Tai miten ylipäätään pankista annetaan isompaa lainaa jos toisen tulot on ihan olemattomat eikä työpaikasta ole tietoa? Auto kaipaisi päivitystä, samaten on vielä vauvalle vaunut ja ylipäätään kaikki muukin isompi & kalliimpi hankkimatta..

Se on kyllä totta, että kyllä sitä pärjää kun on pakko. Ja kai se on vaan luotettava siihen, että kaikki järjestyy jollain lailla... Hyvin pärjäsi opiskeluaikanakin (tosin sen lainan tuen mitä nyt maksellaan..) vielä pienemmillä tuloilla ja kummasti riitti rahaa shoppailuun ja baareissa juoksenteluun..

Ei oo kyllä mitään toivoa sen 9kk:n jälkeen jäädä lapsen kanssa kotiin, ellei tosiaan satu lottovoitto napsahtamaan kohdalle tai mies saamaan jättimäistä palkankorotusta. Kamalaa kun nyt jo pitää stressata siitä, että vuoden päästä pitäis alkaa työpaikkaa etsimään taas...
 
Kyllä sitä rahan riittävyyttä on tullut mietittyä melkolailla, varsinkin kun asuu täällä pk-seudulla ja pankissa iso asuntolaina. Mutta jostain täytyy säästää, että saa jotain paljon arvokkaampaa tilalle. Itse olen säästänyt pienen pesämunan sitä varten, että voisin jäädä vähäksi aikaa kotihoidontuelle vanhempainvapaan jälkeen. Toivottavasti vain ei tule mitään yllättäviä menoeriä, joihin se raha uppoaa.
 
Uh - meillä mietitään ihan samaa. Ostimme juuri asunnon, siis velkaa on ihan riittävästi [:(]. Mies yksityisyrittäjä ja vasta aloittanut joten sieltäkin tuloja tällä hetkellä ns. satunnaisesti. Onneksi saadaan vaatteita yms tarpeellista tuttavilta lainaan. Mies tosin haluaisi ostaa pinniksen ja hoitopöydän omaksi... ja taitaa olla vielä sillä haaveissa se kallein mahdollinen [8|]. Varmaan käytän kestävää ja pestävää itse tehtyä mahdollisimman paljon.
Tosin hukassa on se että mitä kaikkea tarvis ja kuin  paljon [:D] esim. lakanoita ja vaatteita.
 
Mulla tulee työnantajalta palkkaa joulukuun puoleenväliin ja sitten Kelan rahoille sen jälkeen! Mutta kyllä täälläkin on mietitty syksyä 2011. Asuntolaina kolmiosta pk-seudulla, uutena helmikuussa hankitun auton autolaina + kaikki normikulut... Onneksi olen säästänyt pesämunan. Täytyy katsoa sitten kuinka pitkään kotihoitoon se riittää. En millään halua laittaa lasta hoitoon ennen kuin puhuu kunnolla ja kävelee itse. Je ennen kuin hyvä paikka löytyy. Se hoitopaikka tässä kai hirvittää eniten [:o]
 
Masentavaa laskeskella... Säästöt riittävät vain 6 kk kotihoitoon vanhempainrahan päätyttyä, mikäli kulutus ei laske roimasti. Pelkkä matkakortin poisjäänti ei tilannetta oikein pelasta. Kyllä sitä pärjäsi opintotuella ilman lainaa, mutta asunto- ja autolainaa ei noin vain saakaan poispyyhittyä. Tulee oikein ikävä opiskeluaikoja!

Helmikuussa 2012 siis pitäisi tapahtua tuo ihme, jota täällä moni on kutsunut lottovoitoksi. Muuten pikkuinen 1 v 3 kk joutuu hoitoon. Eikä! Pakko yrittää säästellä lisää äitiyspäivärahasta, joka onneksi on melko ruhtinaallinen kun vertaa esim. työttömyystuelta siirtyviin. Kaikki sympatiat teille, jotka joudutte kituuttamaan jo alusta saakka! Täytyy olla onnellinen kun ensimmäinen vuosi kotona on taloudellisesti turvattu.
 
Ei sillä rahalla kyllä juhlita ei. Mä saan vaan sen minimimäärän eli mitä se on 20 ja risat euroa per päivä. Miinus tietty ne verot. Ja meillä nyt on sitten niin, että nyt ollaan saatu asumistukea, mihin taas vanhempainpäivärahat vaikuttaa, eli käytännössä ihan plus miinus nolla. Aika veemäistä. Lapsilisä ei vaikuta asumistukeen, joten se saadaan sitten ihan peräti omaan käyttöön jiihaa sillähän sitä sitten eletäänkin leveästi... [:(] Kai se on mietittävä sitä sossua siinä vaiheessa, jos ei rahat riitä. Nyt ollaan oltu vielä niin rajoilla, että toimeentulotukea ei olla saatu muuta kuin terveydenhuoltomenoihin eli mulla ollut pari hammaslääkärikäyntiä ja nämä kättärin poliklinikkamaksut myös kunta maksanut. Sanoivat viimeksi sossusta, että sitten kun lapsi on syntynyt, voidaan harkinnanvaraisena antaa jotain tukea välttämättömiin hankintoihin, mikä tietty sekin jotain. Mutta aika lailla nollabudjetilla tässä mennään, onneksi sisko esim. on auttanut sieltä on saanut perusjuttuja ja itse oon kierrellyt kirppareita enkä nyt aio enää mitään erikoista hankkiakaan. Ainostaan ne vaunut... jostain pitäisi ne keksiä...[:o] 
 
Takaisin
Top