Äitiyslomaa odotellessa

Mustikkatassu

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!

Olen jäämässä tammikuun loppupuolella äitiyslomalle. Todennäköisesti edessä on myös muutto toiselle paikkakunnalle usemman sadan kilsan päähän miehen työn vuoksi. Mitenkähän tässä asiassa kannattaisi menetellä... Milloin asiasta pitää kertoa työnantajalle? Pitääkö kertoa jo ennen äitiysloman alkua? Voidaanko mulle antaa kenkää tai evätä äitiysloman palkka tai muuta ikävää, jos ilmoitan ennen äitiysloman alkua muutosta? Irtisanoutua aion kuitenkin vasta äitiysloman jälkeen ja pidettyäni kertyneet vuosilomat äippäloman jatkona. Näin lienee järkevintä. Mutta sitä tässä vaan aprikoin, että kun tällä hetkellä kuitenkin asun niin pienellä paikkakunnalla, että jos täältä pois muutetaan niin se ei käy mitenkään huomaamatta, toisin kuin jossain isommassa cityssä. Eli vähän tökeröä muuttaa ja sitten ilmoittaa työnantajalle, että mää lähin nyt. Niin eikä työkaveritkaan tästä vielä tiedä. Yksi tietää, että oon raskaana (nyt 15+5), mutta muille en oo vielä halunnu kertoo.

Niin oisko mitään hyviä neuvoja, miten toimia?

Sehän riippuu työnantajasta se suhtautuminen. Minä en kertois muutosta mitään, olet ainoastaan velvollinen kertomaan äitiyslomalle jäämisestä. En tosin tiedä miten noi karenssiasiat menee äitiysloman aikana mutta karenssi siitä tulee jos irtisanoutuu muuton takia.

Tuntuu vaan, että kai sitä ihminen saa asua missä lystää äitiyslomallaan olematta siitä mitenkään tilivelvollinen työnantajalleen. Liiton lakimieheltä pitää vissiin asia vielä varmistaa. On myös toisaalta kurjaa salailla asiaa työkavereilta, mutta toisaalta taas en muutenkaan työyhteisössäni mielelläni kerro yksityisasioistani paljoa, kun ei heistä kenenkään kanssa ole syvempää ystävyyttä eli esim. vapaa-ajalla tekemisissä. Eikä siis ole sellaista luottamusta, että osaisi uskoutua. Niin mitäpä sitä kertomaan... Huoh. Tällaista sitä vaan pyörittää päässään iltaisin.

Siis toki saat äitiyslomasi aikana asua missä haluat, mutta jos irtisanoutumisen syyksi laitat muuton toiselle paikkakunnalle niin TE-toimisto ei pidä sitä pätevänä syynä ja siitä tulee karenssi ellet sitten aio etsiä uutta työpaikkaa äitiysloman aikana. Itse aion pitää kertyneet vuosilomat äitiysloman perään ja jos en menisi takaisin töihin jäisi lomaltapaluurahat saamatta.

Niin, karenssihan siitä paukahtaa, mutta uskon, että töitä kyllä omalta alaltani löydän, joten sen suhteen olen melko huoleton. Lomarahojen maksuhan riippuu tessistä, joissakin tesseissä ei edellytetä lomaltapaluuta. Mielestäni kvtes on yksi näistä. Mutta toisaalta, vaikka en niitä saisikaan niin on se on pieni murhe kuitenkin, kun vaan pääsen täältä pois.

Kyllä mulle paukahti 3 kk karenssi kun irtisanouduin työstäni ja muutin mieheni kotipaikkakunnalle sen jälkeen kun mentiin naimisiin. Avioparin ei TE-toimiston mukaan ole välttämätöntä asua saman katon alla jos heidän työpaikkansa sijaitsevat eri paikkakunnissa.

Selailin jotain vanhoja keskusteluja saman teeman ympäriltä taannoin, niin vaikutti, että ton karenssiasian suhteen on kirjavia käytäntöjä... Voisikohan olla sitten niin, että ne jotenkin tapauskohtaisesti tarkastellaan?

Ilmeisesti ne nostaa arpalipukkeita hatusta ja päättää sen perusteella karenssista. Ku en jaksa uskoa että mun työpanos kaupan kassana oli niin valtava menetys pääkaupunkiseudulle ku otin ja muutin sieltä maalle :p ja työllistyin sitte myöhemmin täällä uudestaan samalle alalle :grin Tsemppiä uusiin kuvioihin! :joyful:

Takaisin