Äitiysloma

Tsipuli

Jostain jotain jo tietävä
Heips!
Tässä mietin ja pähkäilen omaa äippälomaa. Virallisesti siis alkaa 22.4. mutta pidän kesäloman siinä ennen, joten loma alkais jo 18.3.

Olen nyt ollut helmikuun alusta pois töistä koska selkä ei enää kestä (olen siis raskaassa tehdastyössä, johon kuuluu paljon nostoja ja seisomista/kävelyä).  Mietinkin, että mitkähän ne on ne kriteerit, että pääsis varhennetulle äippälomalle?

Saan toki sairaslomapalkkaa, mutta aitäkin vaan 28 päivää ja  jäis viikon verran sitten aikaa ilman tuloja ja pienituloisesta perheestä kun on kyse, niin se on aika paljon rahaa minkä siinä menettää :/

Aattelin kysäistä, että onkos jollain kokemusta asiasta? Riittääkö vaan, että työnantaja tekee selvityksen työnlaadusta ja siitä, että ei pysty tarjoamaan "turvallisempaa" työtä ja sit lääkärinlausunto asiasta?

Ja ihanaa kevään (ja vaavin) odotusta kaikille!
 
Siis varhennetun äitiyslomanhan saa aloittaa kuka vaan ja ilman kriteerejä jos vaan itse haluaa. Äitiysloman voi aloittaa siis 31-50pv ennen laskettua aikaa ja aloitusajankohta omavalintainen :) Sehän on sitten sieltä toisesta päästä vaan pois mitä aiemmin aloittaa.

Jos on raskaassa työssä niin menisin vaan valittelemaan lääkärille joka kirjoittaa saikkua riittävän ajoissa ennen äikkäriä ettei käy liian raskaaksi.
 
Äh, siis olitkin jo sairaslomalla. Mutta siis varhennetun äikkärin saat toki aloittaa koska haluat mutta oletkin anomukset varmaan tehnyt jo aiemmin äippälomasta Kelaan?
 
Tää ei nyt auta suo mitenkään musta vain oli hassu sattuma että päivämäärät oli samat mutta eri päin minulla. Itse siis jään kesälomille 22.3. ja äikkäri alkaa virallisesti 18.4. emoticon


rv 28
 
Tää ei nyt auta suo mitenkään musta vain oli hassu sattuma että päivämäärät oli samat mutta eri päin minulla. Itse siis jään kesälomille 22.3. ja äikkäri alkaa virallisesti 18.4. emoticon


rv 28
 
Varhennetun äitiysloman voi toki aloittaa ilman mitään syytä. Mutta tukienhakupaperien tulee olla Kelassa 2kk ennen äitiysloman alkua. Muuten menettää niin monen päivän äitiyspäivärahat, kuinka monta päivää ko. paperit on myöhässä. Tai näin ainakin mun neuvolassa neuvottiin. Eli eipä enää ehdi tuota aikaistaa.

Erityisäitiysrahaa sitten taas annetaan vain "jos joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille", joten eipä siitäkään taida olla apua tässä tilanteessa =(
 
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020608122107HL?OpenDocument

KaiKo, äitiysrahaa pitää ainakin hakea 2kk ennen laskettua synnytysaikaa, ei ennen äitiysloman alkua. Ainakin siis ihan normaalisti, tuosta varhennetusta rahasta en tiedä.
 
Aaaa nyt oli likalla termit hukassa :) siis sitä erityisäippistä mietin. Joo eli kun en tosiaan niiden kemikaalien kanssa lotraa, niin eipä taida kriteerit täyttyä. Ja sillä mä sen kesäloman otin alkuun, ettei tarvii jäädä varhennetulle äippälomalle. No saikulla mennään ja onneks mies on nyt painanut töitä ku hullu, kun sano mulle alkukuusta, että "sä et enää töihin mene, nyt keskityt itsees ja vauvaan." Ja että "kyllä me pärjätään :) älä huoli!"

No maanantaina sitten lompsin taas lekurille. On meinaan nyt sitten iltaisin jo nivuset aika kipeenä, oikein vihloo ja särkee. Ja häntäluu ja vatsalihakset kipeytyy jo 10 min istumisen jälkeen. Kävelylenkkejäkään en oo uskaltanu enää tehdä, kun pari viikkoa sitten alko 5 min kävelyn jälkeen hillitön pakarasärky. Olo ihan ok, kun vaihtaa asentoa vartin välein. Välillä seisoo, sitten istuu ja siitä lepoon. Seuraavaks saikulle, kun pää hajoo tähän tekemisen puuteeseen :)
 
Minä jään virallisesti äippälomalle 21.3.. On alkanu lantionseutu ja alaselkä olemaan sen verran kipee, et töistä oon kyllä jo ennen sitäki poissa. Mun työ on kans fyysistä. nostelua ,kumartelua, hankalia asentoja, seisomista, kävelyä... yms. Harvemmin ehtii ottaa lepotaukoo tuolissa.
 
Simppu: Kiitos korjauksesta, ei pitäis väittää mitään, kun on nykyään niin hajamielinen...
 
Miten jos on laittanut paprit vetämään normiäitiyslomaa hakien, mutta haluis sittenkin jäädä varhennetulle? Mulla on keikkaduuni josta saa aika paskasti rahaa jos joutuu olemaan paljon poissa, eikä saikusta tule mitään korvauksia. Oon ajatellut että ehkä olisi fiksumpaa jäädä jo kohta aippälomalle.
 
Netissä saa tehtyä mielestäni jotain muutoshakemuksia (ainakin vanhempainvapaaseen), mutta ehkä kannattaa soittaa ja kysyä mitä edellytyksiä siihen varhennettuun on. Ehkä ei mitään mutta että esim paperityöt saa tehtyä niinkuin pitää eikä sitten joku blanketti puutu ja sitä varten homma viivästy...
 
Kelan sivuilta kopsattua:
  • Hae tukea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.
  • Muista ilmoittaa työnantajalle vapaastasi ja sen pituudesta 2 kuukautta ennen vapaan aloittamista.
Tuon mukaan työnantajalle pitäis ilmoittaa 2 kk ennen vapaan alkua. Mut voihan olla, että työnantaja voi tässä kohtaa joustaa(?). Kantsii sekin puoli selvittää. Kelaan soittamalla selviää, että voiko tuota muuttaa Kelan puolesta, jotenkin luulisin, että voi.
 
Ha, oli hyvä visiitti Kelaan! Sain varhennettua äitiyslomaa ilman minkäänlaisia papereita ja solmuja! Työntekijäkin oli hirmu mukava ja empaattinen, ihmetteli, miten kukaan edes kehtaa ottaa ihmisiä töihin näillä ehdoilla mitä mulla on. Nyt vaan vika viikko töitä ja sitten sukkia kutomaan :)
 
Minisanni: Olen vilpittömästi onnellinen, kun sulla on menny kelalla hyvin. :)
Minä soitin tässä pari päivää sitten, miks äitiysrahasta ei oo tullu päätöstä. Sieltä sanottiin, et se odottaa y17-lomaketta, mutta kukaan ei vaan oo mulle lähettäny mitään muistutusta et sellanen puuttuu. Nyt sitten odotellaan, et saan sen palkanmaksutoimistosta jotta saan se vietyä kelalle. Toivottavasti sitten asiat järjestyy. Oon kuitenkin merkinny äippäloman alkavaks 21.3. Lieköhän ehtii päätös tulla ennen ekaa maksupäivää. Sehän eikös oo takautuvasti maksettava tuki eli huhtikuun alkuun mennessä. Elämä on ihanaa, kun sen stressin hallitsee... just niin.
 
Mä jään äippälomalle 30.3:tta ja vasta tänään tuli sellanen ahaa elämys et hittolainen sehän on jo tässä kuussa :O Nyt sitä vasta alkaa tajuamaan kui lähellä se toukan tulo oikiasti on.. En ollenkaan oo tajunnu edes miettii koko asiaa (siis äippälomaa) .. ajatellu koko ajan et siihin on viel pitkä aika :) mukavia ahaa elämyksiä tällaset..täytyis varmaan se sairaala kassikin alkaa pakkailemaan valmitteeks
 
Mullaki jo alkaa pian häämöttämään tuo mammaloma. 25.3 olis ensimmäinen päivä. Lähellä ollaan jo.. Ihanaa, ei mee enää kauan että näkee minkälainen meidä sekotus sieltä masusta oikei tulee :) Kumman näköä on enemmän :)
 
Jee! emoticon  Mulla alkaa tänään äippäloma. Tosin oon ollu kotona jo 16.1 alkaen, mutta tänään alkaa loma ihan virallisesti :)
 
Hahaha! Nuolasin ennen kuin tipahti! Mulla ongelmia sen saman y17-lomakkeen kanssa! Sain sen kelalta ihan ajoissa ja veinkin heti samana päivänä töihin, mutta työnantaja ei sitten ollut vaivautunut lähettämään sitä Kelaan. Huomenna pitäisi alkaa äitiysloman. Sen takia, että äitiyslomaan ei ton lomakkeen puutteen takia ole tullut vielä päätöstä, en myöskään saa asumistukea. Tässä sitten mukavaa kituutella nollabudjetilla kunnes ne saakelin aivopierut on ommelleet kätensä takasin paikoilleen! 
 
Hahaha! Nuolasin ennen kuin tipahti! Mulla ongelmia sen saman y17-lomakkeen kanssa! Sain sen kelalta ihan ajoissa ja veinkin heti samana päivänä töihin, mutta työnantaja ei sitten ollut vaivautunut lähettämään sitä Kelaan. Huomenna pitäisi alkaa äitiysloman. Sen takia, että äitiyslomaan ei ton lomakkeen puutteen takia ole tullut vielä päätöstä, en myöskään saa asumistukea. Tässä sitten mukavaa kituutella nollabudjetilla kunnes ne saakelin aivopierut on ommelleet kätensä takasin paikoilleen! 
 
Takaisin
Top