Äitiysjooga

Kiips

Näppärä viestien naputtelija
Onko täällä ketään, jolla on kokemuksia äitiysjoogasta? Entä onko kukaan harkinnut aloittavansa joogaa nyt raskausaikana? Itse ajattelin ilmottautua kevään äitiysjoogaryhmään. :)
 
Itse ainakin aattelin kokeilla, mutta tuntuu vaan etten voi mennä sellaseen ennenku on maha. :D Joogaa ja pilatesta rakastan muutoinkin yli kaiken!
 
Löytyhän täältä, joku muukin joogasta innostunu :)
Itse en oo aikasemmin joogannu, mut nyt oon ilmottautunut äitiysjoogaan :)
Alkaa tosin vasta maaliskuussa.
 
Mä en ollut koskaan aiemmin joogannut ja menin ekan raskauden loppuvaiheessa äitiysjoogaan. HOHHOIJAA! Olin kuolla tylsyyteen siellä. Mun mielestäni se oli ihan turhanpäiväistä.

Aina, kun ohjaaja sanoi, että: "Tämä on sitten tosi vaativa liike, voitte tehdä sen helpotetusti näin..." niin mä aina ihmettelin, että mitä ihmettä, koska vaikka en todellakaan ole mikään notkea apina, niin liikkeet pystyi tekemään aivan helposti eikä edes tuntunut missään. Voin vain kuvitella, kuinka löysää se on aiemmin joogaa harrastaneelle.

Tai sitten mä en vain tajua tollaisen hengittelyn päälle. Ihan liikaa hengittämistä ja liian vähän toimintaa mun makuuni.
 
Nyt oon pari kertaa äitiysjoogassa käyny ja tykännyt olen :) Ihanan rentouttavaa ja saa hyvälle tuulelle. Olen siellä opitun pohjalta alkanu pitää itsekin pieniä rentoutumishetkiä päivän aikana, jotka vie stressiä pois ja tuo vähän lisää virtaa. Tuntuu vaan tuolla joogassa, että minulla on kaikista pienin maha, kun muilla on jo niin kivat, isot mahat :) 

Onko joku muukin jo käynyt äityisjoogaassa? Mitä olet tykännyt?
 
Olen aiemmin harrastanut joogaa ja nyt näissä uusissa maisemissa vielä etsiskelen kivaa joogakoulua. Ostin innoissani kymmenen kerran kortin hot joogaan ja kovalla täpinällä olin menossa sinne, kun minut käännytettiin ovelta raskauden takia. Että otti päähän, vuoden tauon jälkeen olin niin kovasti odottanut taas joogaan pääsyä. Siitä sisuuntuneena etsin lähiseudulta äitiysjoogapaikan ja menin sinne samana iltana. Voi elämä että oli tylsää! Olen siis tottunut siihen, että joogassa tulee hiki, joten äitiysjooga en laske liikunnaksi ollenkaan. Päätin, että seuraavan kerran menen sinne vasta raskauden loppuvaiheessa, kun en enää kykene harrastamaan muuta liikuntaa. Sitten voi keskittyäkin hengittelemään...

Toisaalta äitiysjoogan ei kai pitäisi olettaa olevan verrattavissa tavalliseen joogaan. Kätilöni kovasti kehotti käymään tunneilla, siitä on kuulema paljon apua synnytyksessä. Samaa sanoi juuri synnyttänyt ystäväni, joka kertoi kyenneensä hengittämään supistuskivut pois joogassa opitulla tavalla.
 
Täällä maalla mitään mammajoogaa ole tarjolla :) Viimeksi odottaessa olin töissä ja se olisi ollut tyyliin klo 12, eli siinä olisi koko työpäivä mennyt plörinäksi ruokailuita myöden. Minulla kun oli silloinkin tämä rdb niin piti ja pitää yrittää olla huolellinen noiden syömisten kanssa. Jäi siis joogat käymättä, nyt tuli mieleen että ystävämme Youtubessa voisi ohjata moisia, ja juu niinhän sieltä löytyy ihan koko settejä, eli eikähän sitä pidä alkaa reenaamaan tuotakin. :D
 
Meillä ainakin se äitiysjooga perustuu nimenomaan kundaliinijoogaan, jota myös kutsutaan tietoisuuden joogaksi. Se on lähtökohtaisesti tyyliltään paljon rauhallisempaa kuin vaikkapa huomattavasti liikunnallisempi astangajooga. Kundaliinijoogalta ei oikeastaan kannata odottaa mitään hien vuodatusta vaan enemmänkin sitä, että mieli saa lepoa ja rauhaa :)
 
Minäkin olen käynyt äitiysjoogassa molemmissa raskauksissa. Sehän on tosiaan lähinnä venyttelyä sekä lantiota avaavia liikkeitä, hyyyyvin rauhallista ja leppoisaa menoa, pyrkimyksenä kuulostella omaa kehoa ja sen tuntemuksia sekä mahdollisesti helpottaa raskausvaivoja ja valmistella synnytykseen. Itsekin meinasin aluksi turhautua, olen nimittäin liikunta-asioissa tykästynyt enemmän sellaiseen verenmaku suussa -menoon, mutta kun sisäistää äitiysjoogan tarkoituksen niin siitä tulee oikein nautittavaa puuhaa. Näin siis ainakin minulle! Tänä keväävä olisi enää neljä kertaa jäljellä, saa vain nähdä miten käy minun käyntieni nyt kun sain lepokäskyn lääkäriltä :(
 
Takaisin
Top